Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Statistiky dopravních nehod za loňský rok nejsou vůbec přívětivé. Podíl seniorů na bouračkách roste

Stanislav Kolman Stanislav Kolman 30. 3. 2019
6
28
Zobrazit náhledy (6)
Kurz pro seniory

Rok co rok na silnicích vyhasínají životy většího počtu seniorů. A nejen to. Dokonce i oni sami zaviní meziročně více smrtelných nehod.

Žádné statistiky o dopravních nehodách nejsou veselé, loňský rok byl ale obzvlášť nevydařený. Celkem Policie ČR vyšetřovala 104.764 dopravních nehod, při kterých zahynulo 565 osob, 2465 lidí se zranilo těžce a 25.215 lehce. Seniorů zemřelo při 16.174 dopravních nehodách 136, což je o 15 více než v roce předchozím.

Podíl osob ve věku 65+ na celkovém počtu obětí nehod činil v loňském roce 24,1 %, což je stejně jako v roce předchozím, ale podstatně více než dříve. Například roku 2009 to bylo „pouze“ 16,5 %.

Příčina? Těch existuje hned několik. „Především populace České republiky stárne. Ke konci roku 2015 byl podíl seniorů na celkové populaci 17,9 %. Do roku 2020 to bude 20,5 %  v roce 2050 dokonce 32,2 %. Seniory dále ohrožuje jejich zvýšená fyzická zranitelnost a také postupný úbytek psychických a fyzických schopností. Osoby ve věku nad 65 let jsou dvakrát více vystaveny riziku úmrtí při dopravní nehodě. Od 75 let toto riziko významně narůstá, ohrožení je více než šestnáctinásobné,“ vysvětluje Roman Budský z Platformy Vize nula.

Sami senioři zavinili v loňském roce 8738 dopravních nehod, při nichž přišlo o život celkem 87 osob – 64 cestujících v osobních autech, devět chodců, šest motocyklistů, šest cyklistů a jeden řidič nákladního vozu a mopedu.

Zatímco na jeden tisíc všech dopravných nehod vyšetřovaných PČR zemřelo 5,4 osoby, v případě nehod zaviněných seniory to bylo deset osob. Při nehodě zaviněné seniorem tak byla téměř 2x vyšší pravděpodobnost, že bude smrtelná.

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Avatar - xxc
Re: Re: Re: A co opacna kategorie?
xxc
| 1. 4. 2019
Nie je chyba vo Vas, ked Vas ridici BMW a Audi musia bezohladne obiehat? Mna malokto dobehne a ked uz sa najde rychlejsi, tak ho vzdy pustim bez problemov a ohladuplne.
Re: Re: Re: Složité téma
JirkaX
| 31. 3. 2019
Smajlíka taky ne.
Re: Složité téma
Orm
| 31. 3. 2019
V západní Evropě to s těmi seniory není tak dramatické. Ono to je spíš dané tím, když někdo pravidelně řídí a někdo jen na Dušičky. A může to být senior stejně jako zelená vdova. Je to o neustálé praxi, stejně jako mluvit cizím jazykem.
Re: Re: Re: Na vině
Orm
| 31. 3. 2019
Ano, aistenti jsou plus, ale: - Když si přesednu do auta bez asistentů (couvání, jízdní pruhy, mrtvý úhel ...) dá mi trochu práci se tomu přizpůsobit. - Nikdo nemůže vyloučit, že asitent selže - kdo pak ponese vinu za nehodu, nedej Bože za zranění nebo smrt ? Napadá mne typicky couvací senzor nebo hlídání jízdy v pruzí či mrtvý úhel. - Navigace - dobrý asistent, jenže rálně se na ni mohu spolehnout tak 98% případů, zbytek kecá a je pomalá - takže stejně musím navigaci stále kontrolovat (konkrétně navigace Golf). Waze je lepší, jenže musí být data on-line.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Na vině
Orm
| 31. 3. 2019
No a tom to vše právě je.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku