Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Známé americké muzeum se zbavuje několika klasických českých aut. Za kolik?

Aero 30 (1936)
Aero 30 (1936)
Aero 30 (1936)
Aero 30 (1936)
39 Fotogalerie
Diskuze (7)

Lane Motor Museum v americkém městě Nashville patří mezi nejznámější automobilová muzea ve Spojených státech amerických. A to i díky pozoruhodné sbírce evropských vozidel.

Kolekce přitom zahrnuje také řadu vozů z Československa, například několik automobilů značek Aero, Škoda a Tatra. Nechybí stroje Jawa, Velorexy nebo jedna Praga.

Aktuálně se však muzeum snaží čtyř československých aut zbavit. Samozřejmě nejen jich, vozů, s nimiž se instituce chce z rozličných důvodů rozloučit, je mnohem víc. Pojďme se ale podívat pouze na ty "naše". U všech československých produktů visí navíc částka, kterou muzeum požaduje. I z toho pohledu je prodej níže uvedených klasických českých aut zajímavý, alespoň přibližně naznačuje totiž, jakou hodnotu tyto vozy mohou mít ve Spojených státech.

Nejlevnější na seznamu je Tatra 805 z roku 1955. Lehký terénní nákladní automobil, vyráběný v letech 1952 až 1960 především pro potřeby armády, si muzeum cení na 5000 dolarů, což je v přepočtu asi 105 tisíc korun.

Nákladní tatrovka, která si kvůli charakteristickému zvuku osmiválce vysloužila přezdívky jako Kačena, Kvíčala nebo Píšťala, je podle prodejce v průměrném stavu, nepojízdná a bez brzd.

Za 10 tisíc dolarů, tedy zhruba 210 tisíc korun, muzeum prodává Aero 30 z roku 1936. Auto by mělo být schopné pohybu, brzdí a také prý dobře vypadá. Motor však vydává větší hluk. O pohon Aera 30, které se vyrábělo v letech 1934 až 1947, se mimochodem stará litrový dvouválcový dvoutaktní motor o výkonu 22 kW.

Na stejnou sumu jako Aero si muzeum cení také Tatru 613 z roku 1976. Limuzína s osmiválcem za zadní nápravou je v pojízdném stavu, jako vady prodejce uvádí korozi na několika místech a jen průměrnou estetickou kondici.

Nejdražším československým vozem v nabídce je Tatra 75, která se v Kopřivnici vyráběla v letech 1934 až 1942. Nashvillský exemplář pochází z roku 1934 a k mání je za 20 tisíc dolarů, tedy asi 420 tisíc korun.

Na téhle tatrovce je zajímavá i historie, vůz totiž až do roku 2012 patřil jediné rodině. Jako nové auto si model 75 pořídil jistý Josef Lízner z Kolína. Podle muzea byla Tatra také jediným vozem, který pan Lízner za svého života vlastnil a řídil. Zemřel v roce 1984.

Po jeho smrti se automobil dědil v rodině, až ve zmíněném roce 2012 ho odkoupilo Lane Motor Museum od Líznerovy vnučky. Tatru 75 pohání vzduchem chlazený čtyřválec o objemu 1,7 litru a výkonu 22 kW. V roce 1934 za něj první majitel zaplatil 34.750 korun. Současný stav ovšem není zrovna výstavní...

Vstoupit do diskuze (7)