Československá auta za oceánem. V USA mají obří muzeum Škodovek, Tater i Velorexů!
Americké město Nashville ve státě Tennessee bude našinci známé hlavně jako centrum country hudby nebo jako domov hokejového týmu Nashville Predators hrajícího NHL. Tohle město by si ale měli zapamatovat i automobiloví fanoušci, od října roku 2003 je tam pro veřejnost otevřeno obří muzeum, v jehož sbírce najdete více než dvě desítky aut československé výroby. Od Aerovek po Velorexy!
Muzeum nazvané Lane Motor Museum podle svého zakladatele Jeffa Lanea je jako jedno z mála muzeí ve Spojených státech amerických primárně zaměřeno na automobily evropské produkce. Velká část z nich pochází i z bývalého východního bloku, mezi zastoupenými automobily jsou vedle těch československých také třeba východoněmecké Trabanty a Wartburgy nebo sovětský LuAZ a Záporožec. Zatímco některé vozy jsou v dokonalém stavu, na jiných se teprve pracuje. Cílem je přiblížit se co nejblíže původnímu vzhledu a uchovat historická díla i pro budoucí generace.
Našince ale jistě budou nejvíce zajímat auta československé výroby, kterých je ve sbírce Lane Motor Museum opravdu požehnaně. V mnoha případech jde přitom o nadmíru zajímavé kousky, které by zaujaly nejen v Americe, kde nejsou tak známé, ale také u nás.
Vůbec nejstarším autem československé produkce je v Lane Motor Museum Tatra 11 z roku 1923. Robustní automobil navržený slavným Hansem Ledwinkou byl poháněn vzduchem chlazeným dvouválcem, kombinovaným se čtyřstupňovou manuální převodovkou. Automobil vyráběný mezi lety 1923 a 1926 položil základy „tatrovácké“ koncepce používané v následujících letech.
Právě Tatry hrají z těch československých modelů nejdůležitější roli. Dále ve sbírce muzea nechybí Tatra 87, Tatra 54 nebo replika aerosaní, kterou zhotovila firma Ecorra v roce 2008. Práce na replice trvaly pět let, o její pohon se stará třílitrový vidlicový osmiválec původem z Tatry 87.
Ve sbírce ale nechybí ani poválečné Tatry, mezi nimi hned dva kousky modelu 600, alias Tatraplánu, nebo 613 z roku 1980 přestavěnou pro potřeby záchranné služby. Zmínit musíme i jednu z posledních osobních Tatrovek z dob po revoluci. Vínový exemplář Tatry 700 vznikl v roce 1996, tři roky před definitivním ukončením výroby osobních Tater. Auto bylo postaveno na základech slavnější 613, kvůli zastaralé koncepci ale na konkurenci nestačilo a vzniklo jen v několika desítkách kusů. A zastoupeny jsou i kopřivnické nákladní vozy, jmenovitě Tatra 815 vyrobená v roce 1994.
Sbírka muzea čítá také dvě Škodovky. Prvním je Škoda 1101, známá též pod lidovým označením Tudor, ve verzi s otevřenou střechou. Automobil vznikl úpravou Popularu a vyráběl se mezi lety 1946 a 1952, kdy nabízel hned několik variant, vedle v Nashvillu vystaveného roadsteru také sedan, kombi nebo dodávku. Existovalo také kabrio, které se od roadsteru lišilo zachováním bočních dveří včetně rámů. Druhým je pak původní Octavia, exemplář z roku 1960.
Jestliže vozy z Mladé Boleslavi a Kopřivnice jsou v Severní Americe v alespoň nějakém povědomí (Škodovky se tam kdysi prodávaly, Tatrovky jsou v posledních letech oceňované mezi tamějšími veteránisty), auta zbývajících značek Američany jistě mohou překvapit. Automobily značky Aero, natožpak Velorex znát asi nebudou, stejně tak Jawu si spíše možné spojí jednostopými vozidly než automobily.
Pokud byste měli do Nashvillu cestu, vězte, že Lane Motor Museum najdete na adrese 702 Murfreesboro Pike. Otevřeno je od čtvrtka do pondělí a současné vstupné činí 12 dolarů pro dospělé a tři dolary pro děti mezi šesti a 17 lety.