Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Okruhová Tatra 613 GTH je zpět! Jediný exemplář po dlouhé renovaci zase jezdí

Jan Zajíc
Diskuze (4)

Tatra 613 GTH vznikala jako okruhový speciál, nakonec ale všechno dopadlo jinak a jediný postavený exemplář sloužil v poněkud jiné roli.

Závodní speciál, vyvíjený v 80. letech, měl být jakýmsi duchovním nástupcem známé a poměrně úspěšné soutěžní Tatry 603 B5. Jenže se ukázalo, že novinka nesplňuje regule žádné z kategorií FIA, takže se pro ni musela najít jiná úloha. A tak se ze zamýšleného okruhového závoďáku stalo zaváděcí vozidlo pro okruhové závody. Současně měl vůz sloužit jako "mula " pro testování nových dílů pro budoucí tatrovky.

Prvního ostrého nasazení se speciál dočkal na maďarském Hungaroringu, proto dostal jméno Tatra 613 GTH (Gran Turismo Hungaroring), které se objevuje i v technickém průkazu. Stejnou práci však vůz zastával i na jiných závodních okruzích.

Už při pohledu na fotografie jste si jistě všimli, že 613 GTH se od sériovky dost liší, zejména rozšířenými blatníky a dvěma spoilery - ten zadní byl mimochodem vyroben ze dřeva. Oproti sériové 613 byla řada karosářských dílů odlehčena, doplňky byly zhotoveny z hliníku a technici se zaměřili také na aerodynamiku.

Oba spoilery, střešní i zadní, jsou nastavitelné a pomáhají usměrňovat tok vzduchu do motorového prostoru. V něm se původně ukrýval vzduchem chlazený osmiválec o objemu 3,8 litru se dvěma karburátory, i když se během vývoje testoval také agregát se vstřikováním. Později byl osmiválec nahrazen jiným o objemu 4,36 litru a s upravenými karburátory. Jeho výkon by se měl pohybovat okolo 300 koní, točivý moment pak okolo 490 N.m. Hmotnost bez řidiče přitom činí jen 1270 kg.

Tatra 613 GTH dostala také nastavitelný podvozek, který umožňuje nejen měnit tlumicí účinek, ale třeba i rozchod kol. Ve srovnání se sériovým modelem je speciál samozřejmě položený níž.

Uvnitř najdeme strohý interiér s volantem BBS, speciálními sedadly vyvinutými přímo pro tento stroj se čtyřbodovými pásy a řadičku pětsitupňové manuální převodovky.

Po skončení služby se jediný vyrobený exemplář neznámou cestou dostal do rukou současného majitele - a ne v dobrém stavu. Vlastník se naštěstí rozhodl, že unikát zachrání a před deseti lety se pustil do renovace. A jak hlásí zpráva na webu tatra700.cz, z něhož tento článek také načerpal nejvíc informací, je hotovo a 613 GTH už zase jezdí. Paráda!

Jan Zajíc
Diskuze (4)

Doporučujeme

26. 7. 2020 23:21
Pamatuji si ji na živo
Já si ji pamatuji bylo to v roce 94-95 kdy jezdila(lítala) přes vesnice 150kou a mimo obce jezdila hodně přes 200, ale to tehdy nebyl takový provoz jak dnes a hlavně měla SPZky Fka ještě neomezené takže si mohl jezdit jak rychle chtěl. A ještě si pamatuji když s ní p.Juřiček byl na sprintech v Kopřivnici tam už mněl zkušebně motor s vstřikováním a dvě svíčky na válec a zrovna při otevřené kapotě p.Juřičkovi vyčítal p.Bordovský že natankoval do toho 95ku místo 98ky a motor prskala jel mizerně a ještě mu nadal že mu nemůže vyměnit všech 16 svíček že to bude trvat dlouho a ani jich tolik neměl a doporučoval mu ať ty sprinty nejede a p.Juřiček stejně jel a dojel druhý za Ford Mustangem. Jo to byly divoké 90sátky. A na ten zvuk neutlumeného GTHáčka nezapomenu do dnes, ten šel slyšet na kilometry daleko. :-)
4. 6. 2020 07:28
A co pravidla silničního provozu... 50 v obci
A co pravidla silničního provozu... 50 v obci 😀
15. 11. 2019 08:30
video
To video je nahrane s tak starym mobilom ako ta Tatra? ;-\
Avatar - pradeda777
14. 11. 2019 23:15
Nerozumím...
...pouštět se do takového projektu bez toho, že pro něj bude uplatnění? Prostě nechápu, kdo takovou věc mohl schválit.....???