14.1. 2018 Svět motorů

Slavné dobové testy: Alfa Romeo 164 3,0 V6. Kvůli klimatizaci jste mohli nastydnout...

 

Od září 1992 se opět rozšířila na našem domácím trhu nabídka osobních automobilů vyšší střední a vyšší třídy, navíc obohacená o špičková kupé a kabriolety, známé italské značky Alfa Romeo.

Dnes již opět stabilizovaný výrobce prožil v posledním desetiletí dost složité období. Hrozící bankrot vyřešilo koncem roku 1986 až spojení s největším domácím konkurentem – Fiatem. Jen díky tomu značka s velkou sportovní tradicí nezanikla a nyní opět zaznamenává četné i obchodní úspěchy. Významnou měrou k tomu přispěl typ 164, který byl už prakticky hotový do sériové výroby v době sňatku s Fiatem, ale premiéry se dočkal až téměř o rok později, a to už v režii koncernu Fiat.

Tento vůz vyšší třídy opatřený tvarově velmi zdařilou karoserií, která je i dnes, po pěti letech produkce označována za jednu z nejelegantnějších v současné světové produkci, opravdu znamenal pronikavý úspěch pro milánskou značku Alfa Romeo. Design je mistrovským dílem renomovaného karosářského ateliéru Pininfarina. Stylistický bonbonek opatřený také patřičnou technikou pod kapotou, na podvozku a nadprůměrnou výbavou je navíc prodáván za relativně příznivou cenu ve třídě, do které patří. Stošedesátčtyřka Alfa je dnes vyzrálý typ se stále velmi solidní budoucností. Z nabídky značky Alfa Romeo je pro Československo vybrán mimo jiné typ 164 v provedení s třílitrovým šestiválcem o výkonu 135 kW a s téměř luxusní výbavou obsahující i klimatizaci.

K absolutnímu vrcholu nabídky chybějí jen potahy sedadel z pravé kůže, samočinná regulace světlé výšky nezávisle na zatížení a při klimatizaci docela zbytečné střešní okno a airbag.

Alfa Romeo 164 Procar: Technika z F1 v nenápadném balení. Proč vznikl jediný kus?

Pořizovací cena sice není lidová, přibližně 1.170.000 korun, ale takto vybavené a výkonné auto například německé nebo švédské provenience přijde o hodně dráž. Rádi jsme proto využili možnosti, kterou naší redakci poskytlo pražské zastoupení koncernu Fiat, a podrobili vlajkovou loď značky Alfa Romeo, ale i celého koncernu Fiat obvyklému redakčnímu testu. Výsledky měření i subjektivní dojmy potvrdily, že jsme měli v rukou vůz mimořádných kvalit zcela osobitého charakteru, a přitom velmi elegantní.

Decentní dravec

Je až překvapující, jak v době aerodynamické uniformity dosáhli tvůrci karoserie tak originálního a čistého tvaru s velmi slušným součinitelem odporu vzduchu (cx = 0,30). Výrazně klínovitá karoserie se záměrně zvednutou zádí přímo zdůrazňuje dynamiku vozu. Tu umocňují pod kapotou instalované motory s objemy od dvou do tří litrů: šest benzinových a jeden přeplňovaný diesel. Všechny umožňují dosažení největší rychlosti nejméně 200 km/h. Přesto se zdá, že právě třílitr tomuto vozu nejlépe sedí a Alfa Romeo 164 s ním je nejprodávanější ze všech. Zaručuje jednak víc než solidní dynamiku jízdy, bezproblémové předjíždění a největší rychlost přes 230 km/h při ještě přijatelné spotřebě.

Také jízdními vlastnostmi patří tato alfa k tomu nejlepšímu, co současná světová technika nabízí. Není proto divu, že si stošedesátčtyřka našla cestu i do zámoří a že pro nejnáročnější úkoly používá tento typ i italská policie.

Určitým překvapením pro leckoho může být, že tento výkonný a značně velký automobil má pohon předních kol, ale na silnici i při velmi ostré jízdě není rozdíl mezi obdobným vozidlem s klasickým uspořádáním. V některých fázích dokonce vynikají trakční přednosti moderního pohonu předních kol. Žádné manýry s nedotáčivostí popisované v letitých radách řidičům, jak mají jezdit s předním pohonem. Jen komfortní, sportovně trochu tvrdší jízda s velkou dávkou bezpečnosti.

Špičková výbava bez příplatků

To, že převážná část zahraničních výrobců nabízí do svých vozů nejrůznější doplňky a výbavu jen na přání, a tedy za příplatek (který může dosáhnout klidně až padesáti procent základní ceny), je známé. O to větší překvapení nám přichystala Alfa Romeo 164, nabízená v Československu prakticky s nejluxusnějším vybavením jako standardním s tím, že vše je v ceně.

Slavné dobové testy: Fiat Tipo. Auto roku přišlo na 75.000 bonů...

Nejde přitom jen o běžné prvky nejluxusnější výbavy. Alfa Romeo 164 3.0 V6 má standardně nejen protiblokovací soustavu brzd ABS, posilovač řízení, centrální zamykání dveří, zavazadlového prostoru a uzávěru palivové nádrže, elektrické ovládání vnějších zpětných zrcátek, elektrické spouštění skel ve dveřích, elektrické polohování předních sedadel a opěradel, ale také efektní kola z lehké slitiny. K ne právě běžné výbavě patří i celkem devět vnitřních svítilen, výškově i podélně mechanicky seřiditelný volant, osvětlení zrcátek make-up ve slunečních clonách, vak na lyže ve sklopné zadní loketní opěrce. Nechybí samozřejmě ani kvalitní stereo rádio s přehrávačem a smečkou reproduktorů rozmístěných ve všech čtyřech rozích interiéru. Také důkladná protikorozní ochrana karoserie včetně nástřiku dutin je u tohoto vozu bez příplatku dodávaná přímo výrobcem.

Skutečně špičkovou součástí výbavy je dokonalá klimatizace, kterou jsme měli možnost důkladně vyzkoušet v letních vedrech. I po stání na nejparnějším slunci se krátce po rozjetí rozprostřela uvnitř vozu příjemná pohoda a zanedlouho se zde dalo změřit i třeba 19 °C, zatímco venku bylo 35 °C ve stínu. Samozřejmě nějaké stahování bylo zbytečné, spíš by způsobovalo vnikání horka dovnitř. Skoro by se dalo při nerozumném využívání této vymoženosti i nastydnout.

Skvělé sezení

Čtyřiapůlmetrových velkosériových pětimístných sedanů schopných jezdit i 230 km/h už není ve světové produkci tak mnoho. A nejde jen o „maximálku“, také dynamika jízdy je obdivuhodná, stejně jako sezení na nejrůznějším povrchu vozovky. Při měření největší rychlosti jsme prolétli kontrolní kilometr za 15,55 sekundy, čemuž odpovídá rychlost 231,5 km/h. Také zrychlení tohoto přes jeden a půl tuny vážícího sedanu (pohotovostní hmotnost 1400 kg a dvoučlenná posádka) je vynikající. Z klidu dokáže zrychlit na 100 km/h za 8,8 s a pevný kilometr urazí za 28,9 s. To jsou výkony, za které se nemusí stydět ani velmi slušné atraktivní sportovní kupé. Stejně tak imponující je zrychlení na konci obce z 60 na 90 km/h, když na čtyřku k tomu stačí 7,2 s a na trojku ještě o poznání méně. Rychloměr byl přesný s úchylkou do 5 %, zatímco počítač kilometrů si přidával 1,6 %.

Toho, kdo má na auto za víc než milion, už obvykle nezajímá tolik spotřeba, spíš se občas zajímá, kolik ujede na plnou nádrž (ta má u „164“ objem 70 litrů). Pokud pojede opravdu předpisově a s lehčí nohou, pak se mu může podařit ujet i přes 1000 km. Při tomto režimu jízdy jsme naměřili velmi příznivých 7,22 l/100 km. Při sportovnější jízdě, ke které tato alfa doslova svádí, musíme počítat se spotřebou okolo 10 l/100 km, nu a na německých dálnicích bez omezení rychlosti se dá jezdit i za 14 litrů na 100 km/h, ale zato je to svezeníčko.

Alfa Romeo 164 3.0 V6 určitě u nás nebude automobilem velmi rozšířeným, je vozem pro náročnou klientelu, zákazníky, kteří musí mít i v této cenové relaci něco jiného než většina ostatních. Ale právě proto si jistě najde nejen své obdivovatele (těch bude jistě dost), ale také majitele – individualisty, kterým nabídne opravdu hodně. A právě tím, co třílitrová Alfa 164 nabízí oproti konkurenčním značkám, si tyto zájemce určitě najde.

Stručné technické údaje

Pětimístný cestovní sedan s motorem vpředu a pohonem předních kol. Výrobce Alfa Romeo, Alfa-Lancia Industriale S.p.A., Viale Alfa Romeo, 20020 Arese (Mi), Italia.

Motor: Čtyřdobý vidlicový kapalinou chlazený zážehový dvouventilový šestiválec V/60°, s rozvodem OHC. Zdvihový objem 2959 cm3 (průměr 93,0 x 72,6 mm), kompresní poměr 9,5:1. Největší výkon 135 kW/5600 min-1, největší točivý moment 259 Nm/4400 min-1. V každé hlavě válců jeden vačkový hřídel poháněný ozubeným řemenem. Elektronické vstřikování paliva Bosch Motronic ML 4,1 společně s elektronickým zapalováním. Alternátor 12 V – 85 A, akumulátor 12 V – 60/66 Ah.

Převodné ústrojí: Jednokotoučová suchá spojka s talířovou pružinou, plně synchronizovaná pětistupňová převodovka (3,75 – 2,176 – 1,518 – 1,32 – 0,916 – Z 3,545).

Podvozek: Bezrámová konstrukce s předním pomocným rámem, všechna kola nezávisle zavěšena, odpružení vpředu i vzadu vinutými pružinami s teleskopickými tlumiči, vpředu i vzadu příčný zkrutný stabilizátor, provozní brzdy dvouokruhové kotoučové na všech kolech s podtlakovým posilovačem a ABS. Hřebenové řízení s kapalinovým posilovačem. Pneumatiky 195/65 VR 15, ráfky 6,5 J – 15.

Karoserie: Samonosná ocelová, čtyřdveřový sedan se stupňovitou zádí, cx = 0,30.

Rozměry a hmotnosti: Rozvor 2660 mm, rozchod kol vpředu/vzadu 1515/1490 mm, délka 4555 mm, šířka 1760 mm, výška 1400 mm, pohotovostní hmotnost 1400 kg, objem zavazadlového prostoru 0,505 m3, objem palivové nádrže 70 litrů.

Provozní vlastnosti (podle výrobce): Největší rychlost přes 230 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,7 s, spotřeba paliva dle EHK 7,2 – 9,1 – 12,8 l/100 km.

Text a foto: Karel Beránek

Tento text je zkrácenou verzí testu z roku 1992.

Spolupracujeme s TipCars.com
Ruský Ruský "Zuckerberg" vyhlásil válku Putinovi

Pavel Durov vyhlásil digitální válku ruskému režimu a…

Poslanci ČSSD se nabídkou ANO na sestavení vlády zatím nezabývali Poslanci ČSSD se nabídkou ANO na sestavení vlády zatím nezabývali

Poslanci ČSSD dnes večer nemluvili o nabídce pro vládní…

Spojené státy blokují vydávání víz Rusům, stěžuje si Moskva Spojené státy blokují vydávání víz Rusům, stěžuje si Moskva

Spojené státy záměrně blokují vydávání vstupních víz…

 
 






Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu

Audi vám tuto část své historie nejspíše připomínat…

Lada Vesta Cross už je také jako sedan. Navoněné crossovery strčí do kapsy Lada Vesta Cross už je také jako sedan. Navoněné crossovery strčí do kapsy

Po sedanu, kombi, a oplastovaném praktičtějším provedení…

 



Alfa Romeo 164 Procar: Technika z F1 v nenápadném balení. Proč vznikl jediný kus? Alfa Romeo 164 Procar: Technika z F1 v nenápadném balení. Proč vznikl jediný kus?

V letech 1987 až 1998 byla Alfa 164 vlajkovou lodí…

A tuhle studii si pamatujete? Alfa Romeo Scighera z roku 1997 A tuhle studii si pamatujete? Alfa Romeo Scighera z roku 1997

Se Scigherou od Italdesignu si mohli zajezdit všichni, i…

 



 
Slavný žigulík slaví. Lada 2101 se začala vyrábět přesně před 48 lety

Slavný žigulík slaví. Lada 2101 se začala vyrábět přesně před 48 lety

Včera

Model 2101 byl v roce 1970 prvním sériovým autem nově založené automobilky v městě Toljatti. Vyráběl se až do roku 1988.




Blesk.cz

Jaký otec, takový syn. Recenze God of War

Jaký otec, takový syn. Recenze God of War

Kratos nezemřel, Kratos žije! Boha totiž není tak snadné zabít. Po událostech v mytologickém Řecku se…

Pšeničné pečivo způsobuje závislost, varuje expert. Každý Čech ho ročně sní 48 kilo

Pšeničné pečivo způsobuje závislost, varuje expert.…

Milujete k snídani kaiserku namazanou máslem, nebo dokonce dvě? A co rohlík s marmeládou k odpolední svačině? A…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Konec skrývání, Koukalová ukázala knihu fanouškům: fronta a nervy!

Konec skrývání, Koukalová ukázala knihu fanouškům:…

Česká biatlonistka Gabriela Koukalová kvůli zranění a olympijské nejistotě na dlouhé měsíce zmizela z očí svých…

 

Reflex.cz

Vladimír Pikora: Existuje „politicky korektní“ smlouva?

Vladimír Pikora: Existuje „politicky korektní“ smlouva?

Napadlo vás někdy, že i smlouva o vašich penězích může být „skrytě politicky korektní“? Ne? Tak já vám ukážu, že…

Playboy pro ajťáky: Časopis, který by v dnešní době byl nepochybně označen za sexistický

Playboy pro ajťáky: Časopis, který by v dnešní době…

Računari znamená v bosenštině prostě „počítače“. Stejný název nesl i v bývalé Jugoslávii proslulý časopis, jenž…