Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Alfa Romeo MiTo 1,4T - Cuore Milano

Ondřej Láník
Renesance Alfy Romeo začala vrcholným a těžko dostupným kupé 8C Competizione. Po něm pokračuje základním a snadno dostupným modelem. Splňuje MiTo očekávání, která si vytvoříte při zalíbeném pohledu na něj?

Postavit konkurenta Mini s nižší cenou, hezčím designem a s komponenty podstatně méně urozeného Fiatu? To se lehce řekne. Jak se to povedlo naznačily už první jízdní dojmy. Teď jsou tady zkušenosti z prvního delšího setkání na české půdě.

Pro ženy

Malá auta do města Italové a Italky milují a úspěch Lancií na domácím trhu je toho důkazem. MiTo je dalším modelem, který se na tento tržní segment chystá.

Nejmenší Alfa hraje na city už od prvního pohledu. Zepředu vůbec nic nenaznačuje tomu, že je dnešní automobilová konstrukce svázána bezpečnostními předpisy na ochranu chodců a nákladově orientovanou unifikací. Toto je prostě malá Alfa jak má být. Pohled sexy očí, jejichž tvar asi musel být popsán hodně složitou křivkou, je prvním příslibem vzrušujících pokračování vzájemného poznávání. Spodní část přídě – funkce nárazníku byla odsunuta kamsi pod plastové tělo – nese citlivě zakomponované spojlery a svým originálním způsobem agresivní tvary. S městským určením si úplně nerozumí velký přední převis, který má okraj v podobě spojleru vytvarovaný velmi nízko nad vozovkou. Je jen málo aut na trhu, u kterých přítomnost registrační značky hyzdí dílo designéra tak, jako u MiTa…

alfaromeo testy malevozy alfaromeo testy malevozy Aby atraktivní boční linie oken zejména u tmavých odstínů laku nezanikla, opatřili ji stylisté decentní chromovanou lištou, která zvýrazňuje to, co má. O poznání méně se šetřilo chromem na obroučkách předních i zadních svítilen. Naopak robustní kliky, které se blyští, jsou naštěstí už pár let u Alfy samozřejmostí a platí to i o MiTu. Zezadu je to na první pohled jasná Italka. Obrovské kulaté svítilny tvarují boky i otvor, který je určen pro nakládku. Praktičnost auta musí být v žebříčku hodnot jeho majitelů hodně nízko, protože hrana zavazadelníku ve výšce 82 centimetrů nad zemí směle soupeří s terénními auty.

MiTo není malé!

Přímé srovnání s nejbližší italskou, resp. britskou konkurencí ukazuje na to, že nová malá Alfa je ve skutečnosti pěkně velký cvalík. Délkou ani šířkou mu nestačí ani jeden ze srovnávané trojice konkurentů. Rozvor napovídá cosi o příbuznosti s jedním z nich.

Alfa Romeo MiTo - srovnání s konkurencí
Model Alfa Romeo MiTo Fiat G. Punto 3dv. Mini Cooper Lancia Ypsilon
Délka [mm] 4063 4030 3714 3810
Šířka [mm] 1721 1687 1683 1704
Výška [mm] 1446 1490 1407 1530
Rozvor [mm] 2511 2510 2467 2388
Rozchod vpředu [mm] 1483 1467 1453 1450
Rozchod vzadu [mm] 1475 1460 1461 1440
Objem zav. prostoru [l] 270 275 160 215

I když se to v článku o tak vzrušujícím autě asi příliš nehodí, přidáváme ještě jedno tabulkové srovnání. Tentokrát jde o mezigenerační komparaci. Moc se o tom v posledních měsících nemluvilo, ale automobilka již sama dříve naznačila, že MiTo není nástupcem dosud nejmenší Alfy. Stočtyřicetsedmička dostane zřejmě výrazně většího nástupce v pětidveřové řadě 149. Přesto chceme ukázat, že MiTo není výrazně menší Alfou než je současná třídveřová stočtyřicetsedmička. Rozvor se liší jen o 35 mm, a tak většinu ze 16centimetrového rozdílu tvoří pro vnitřní prostor nepodstatné převisy.

Alfa Romeo MiTo vs. Alfa Romeo 147
Model Alfa Romeo MiTo Alfa Romeo 147 Rozdíl [mm]
Délka [mm] 4063 4223 -160
Šířka [mm] 1721 1729 -8
Výška [mm] 1446 1421 25
Rozvor [mm] 2511 2546 -35
Rozchod vpředu [mm] 1483 1518 -35
Rozchod vzadu [mm] 1475 1502 -27
Objem zav. prostoru [l] 270 280 -10

Co z toho všeho vyplývá? Očekávejte od malé Alfy hodně místa uvnitř! Tedy přinejmenším na předních sedadlech, kam je přístup díky velkým dveřím a překvapivé výšce auta, velmi komfortní. Kdo zná pocitově stísněný kokpit řady 147, který posádku celkem těsně obepíná a vytváří tak sportovní atmosféru, ten bude v MiTu zaskočen. Vzduté čelní sklo se klene daleko vpředu nad interiérem, sloupky jsou úctyhodně vzdáleny od hlav cestujících a místo nízkého posazu můžete zvolit i polohu sedu na židli – zkrátka tak, jak vám to vyhovuje.

alfaromeo testy malevozy alfaromeo testy malevozy
 

To ale vůbec neznamená, že by uvnitř nebyla správná atmosféra. Některé komponenty i útroby přístrojové desky sice poznáváme, ale třeba hlavní díl, který je stále na očích, je nový. Materiály sice nejsou z luxusních, ale mají svůj osobitý styl, který autu padne jako ulitý. Od běžné tuctové produkce odlišuje Alfu antracitově černý interiér, kombinovaný s titanovou povrchovou úpravou některých plastů a celek povyšuje i přítomnost několika málo chromovaných dílů. Před řadičkou je kolébkový ovladač D.N.A. - hračka, která provokuje k hrám s autem.

Na zadních místech je do šířky prostoru pro dva, do výšky mají problém i průměrně rostlí muži (178 cm), neboť jejich hlavy jsou v kontaktu se stropem, resp. bočním čalouněním.

Sportivo!

Malý, ale velkoryse přeplňovaný motor, na dnešní poměry příjemná pohotovostní hmotnost a vyvážené rozložení hmot mezi nápravy - to jsou základní stavební kameny dobrých jízdních vlastností MiTa.

Patříte-li k vyznavačům sportovní jízdy, asi pro vás paradoxně nemá smysl ovladač systému Alfa D.N.A. Jeho podstatou je změna charakteristik elektronického pedálu plynu, náruživosti posilovače řízení, nastavení stabilizačního systému a také aktivace funkce overboost u přeplňování motoru. To všechno dobře využijete, když budete po Alfě chtít vše. To znamená mít neustále zařazeno D jako Dynamic na stříbrném kolébkovém ovladači vedle řadicí páky. Nic jiného totiž nemá pro sportovce za volantem MiTa dost velké grády.

alfaromeo testy malevozy alfaromeo testy malevozy
 

Za běžných okolností tichý motor 1,4 T-JET se dokáže rychle probouzet z volnoběžných otáček do pásma 4000 až 6000 min-1, kde se odměňuje dynamikou i odpovídajícím zvukovým doprovodem. Místy to skoro vypadá, jakoby šlo o větší atmosférický motor. Nástup točivého momentu je s otáčkami plynulý a rozhodně se vyplatí vyčkat před tím než se rozhodnete řadit, až se ručka otáčkoměru přehoupne přes 6000 ot./min. Aktivace funkce overboost je vyjádřena krátkodobým zvýšením točivého momentu motoru během akcelerace, takže pak máte pod plynem ne 206 ale celých 230 Nm při 3000 ot./min. Šest rychlostních stupňů je poskládáno těsně u sebe, takže není problém držet motor v ráži za všech rychlostí. Řazení samotné není tak zábavné jako pružná akcelerace, kvůli trochu umělému a ne právě mechanicky preciznímu chodu řadičky. Řízení je asi tím, co odlišuje MiTo a Mini po jízdní stránce nejvíce. V režimu Dynamic klade posilovač ještě celkem reálné odpory a dobře je znát i změna účinku se změnou rychlosti jízdy, ale kroucení volantu v Mini i v cenově dostupnější Mazdě2 dává řidiči více zážitků. Brzdy mají trochu rychlejší nástup, který překvapuje hlavně ze začátku ve městě, ale jde spíše o zvyk než stinnou stránku.

S Alfou si lze na silnici hezky pohrávat, stabilizační systém dovoluje řidiči hodně. Malý a relativně lehký motor nad přední nápravou není důvodem ke kritické nedotáčivosti. Přidáte-li v zatáčce více než je zdrávo, zastaví prokluz vnitřního kola přibrzdění elektronicky realizované uzávěrky diferenciálu. Když jste v sérii střídavých zatáček hodně rychlí, bude chtít i jinak stabilní záď mírně vybočit, což k autu tohoto ražení určitě patří.

alfaromeo testy malevozy alfaromeo testy malevozy
 

Normale

Režim Normal systému Alfa D.N.A se ihned projeví změknutím řízení, které pak připomíná některá dnešní, mnohem lidovější malá auta. Po čase si všimnete většího, elektronicky realizovaného převodu pedálu akcelerátoru, na který se pro dosažení stejného účinku musí více šlapat. Pro špatné adhezní podmínky je tady nastavení All Weather, které vedle posunutí limitů stabilizačního systému přináší mj. zobrazení aktuální rychlostí jízdy digitálními čislicemi na displeji palubního počítače. Když zvolíte režim Dynamic, zobrazuje se digitální ukazatel plnicího tlaku turbodmychadla.

Zatím to nezaznělo, ale je jisté, že tuhost nastavení pružin a tlumičů zatím nejsilnějšího MiTa je na míle vzdálena tomu, co dnes mají na autech řidiči silných stočtyřicetsedmiček. Nic na tom nemění ani přítomnost sedmnáctipalcových kol a sportovních pneumatik Pirelli PZero Nero s rozměrem 215/45 R17. Pro běžnou jízdu po silnicích i ulicích měst je nastavení podvozku optimální, při sportovních výkonech by se hodilo tužší nastavení nebo snad i adaptivní tlumiče, které by výlučnost systému Alfa D.N.A. přivedly k dokonalosti. I to se chystá v podobě adaptivního systému SDC (Synaptic Damping Control), který bude dodávat Magneti Marelli. Zatím se velkým a nečekaným dírám se raději vyhýbejte, protože na tlumení větších rázů není toto auto stavěno.

Běžné cestovní úkony zvládá i nejsilnější MiTo s obvyklou spotřebou. Konstantních 100 km/h znamená spotřebu 6,5 l/100 km a jen 2500 ot./min na nejvyšší převodový stupeň. Dálničních 130 km/h představuje úbytek 8,5 l/100 km. Ve městě se spotřeba vejde do 10 l/100 km (ale zvládnete to i za podstatně méně), při plném zatížení nemusí stačit ani 15 l/100 km.

Co se čeká od nejmenší Alfy?

Jaká je vlastně role nejmenší Alfy v portfoliu značek Alfa Romeo-Fiat-Lancia, ptáme se sami sebe. Asi se shodneme na lidovosti Fiatu, luxusu a pohodlí Lancie a sportovnosti Alfy. Jenže je tady ještě Abarth, který má být možná ryzejším hot-hatchem než naše MiTo. Atraktivně nastavená cenovka začínající u Alfy se 114 kW pod půlmilionem je silným argumentem pro tuto Italku. Informace o příchodu výrazně silnější verze MiTo GTA s motorem 1.8 JTB (169 kW) jsou povzbuzující. Teprve GTA bude totiž opravdovým vrcholem řady MiTo se vším všudy.

Alfa MiTo je rychlá a zábavná, ale do extrémní radosti z jízdy jí chybí přímější řízení, které by Alfu přiblížilo Mini a sportovněji vyladěný podvozek od malosériového Abarthu, který by pomohl řidiči lépe vnímat to, co mu auto říká.

Čeho má MiTo doslova na rozdávání už teď je šarm a image, kterou Alfy stále okouzlují a dělají tak i v roce 2008 ze smrtelníků s řidičským oprávněním blázny s diagnózou láska k Alfě Romeo.

alfaromeo testy malevozy alfaromeo testy malevozy
 

První cena vozu 359.000,-Kč (1,4 16V (58 kW), Progression)
První cena vozu s testovanou motorizací 464.000,-Kč (1,4 T (114 kW), Progression)
Základní cena testovaného vozu 499.000,-Kč (1,4 T (114 kW), Distinction)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 564.600,-Kč (1,4 T (114 kW), Distinction)

Plusy

  • image, design, styl
  • nadbytek prostoru na předních sedadlech
  • sportovní naturel přeplňovaného motoru
  • personalizace vozu prostřednictvím systému Alfa D.N.A.
  • rychlý nástup brzd
  • přiměřená spotřeba paliva
  • stylový i když ne luxusní interiér
  • přiměřená cena

Minusy

  • řízení, které neodpovídá dynamice motoru
  • extrémně vysoko nad zemí umístěná hrana zavazadlového prostoru
  • vzhledem k vnějším rozměrům vozu málo místa na zadních sedadlech
  • vrcholné provedení by zasloužilo ještě sportovnější podvozek
Ondřej Láník
Alfa Romeo MiTo 1,4T
Cena základní sestavy 499 000 Kč
Výbava základní sestavy Čelní, boční a hlavové airbagy, kolenní airbag pro řidiče, elektronický stabilizační systém ESP (obsahuje ABS, protiprokluzový asistent TCS a bezpečnostní brzdový asistent EBA), asistent pro rozjezd do kopce, vnější zpětná zrcátka elektricky ovládaná a vyhřívaná, přední mlhová světla, manuální klimatizace, elektricky ovládaná přední okna, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, klíč dálkového ovládání se sklopným dříkem, rádio s CD a MP3 přehrávačem, 6 reproduktorů, palubní počítač 16palcová kola z lehkých slitin. Kč
Cena testované sestavy 564 600 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+10.000,-Kč), 17palcová kola z lehkých slitin (+12.000,-Kč), tempomat (+8.000,-Kč), ovládání rádia a telefonu na volantu (+8.000,-Kč), Hi-Fi systém Bose (+20.000,-Kč), Convergence C1 – hlasové ovládání, USB port, Bluetooth, přehrávání MP3 (+7.600,-Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1368
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 114 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 206 / 3000 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 215
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.5 / 5.3 / 6.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 270 / 0
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1145 / 480
Rozměr pneu: 215/45 R17
Alfa Romeo MiTo 1,4T
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4063
b) šířka (mm): 1720
c) výška (mm): 1446
d) rozvor (mm): 2511
e) rozchod vpředu (mm): 1483
f) rozchod vzadu (mm): 1475
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 780 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 990
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1380
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 550
místo vzadu pod předním sedadlem: ano