Alfa Romeo MiTo: První jízdní dojmy

Alfa Romeo MiTo: První jízdní dojmy

 
 

Milánská automobilka ještě nikdy v minulosti nepostavila auto segmentu B. Jak se jí podařila prvotina v podobě modelu MiTo?

Ne, že by dělala Alfa Romeo vždy velká auta, proslula naopak spíše malými obratnými sportovně laděnými vozy, ale nejmenší Alfy byly vždy kompakty (segment C). Ale jak automobilové třídy generace od generace rostou, vzniká prostor pro vznik nových, menších modelových řad. A tak vzniklo MiTo, auto jen o pár centimetrů delší než aktuální Fiat Punto. My měli možnost jej vyzkoušet na silnicích v okolí Milána, respektive Monzy. Ale nenechte se mýlit, žádné dovádění na okruhu se nekonalo, přestože se kola vozů povrchu slavného okruhu dotkla - bohužel pouze v krátkém úseku klopené zatáčky původní trati. Jinak bohužel trasa vedla převážně po dálnicích, městech a vesnicích s dost hustým provozem a minimem zatáčkovitých úseků, takže nebylo možné důkladněji zanalyzovat chování auta.

Za vzhledem nezaostává

Zcela zodpovědně můžeme říci, že má MiTo (Alfa odstoupila od původně ohlášeného označení Mi.To) velmi dobrou směrovou stabilitu i ve vysokých rychlostech na dálnici a přestože dostala efektní bezrámová okna, úroveň aerodynamického hluku nijak nevybočuje z běžných standardů třídy. Také motor je dobře odhlučněný a tak řidič nejvíce vnímá hluk od kol, ovšem ani zde nejde na tuto třídu o nic dramatického. Podvozek je nastaven sportovně, takže řidiče neznervózňují nadměrné náklony karoserie, pohyby jsou jen mírné, což přispívá k pocitu stability a dobré ovladatelnosti. Na limitu je vůz lehce a předvídatelně nedotáčivý, pochvalu zaslouží stabilita zadní nápravy při změně zatížení v zatáčce, nezaznamenali jsme žádné náznaky přetáčivosti. Dojem z agilního podvozku ale trochu kazí poměrně citelné rázy, které pronikaly do kabiny při přejetí nerovností na vozovce, v tomto ohledu má celá řada konkurentů MiTa navrch.

Na výjezdech pod plynem trochu pomáhá zlepšovat trakci elektronická náhražka diferenciálu s omezenou svorností, která přibržďuje vnitřní přední kolo, které má tendenci se po odlehčení protáčet. Díky tomu se přenáší více točivého momentu na vnější kolo, kde se využije přece jen o něco lépe... To je ale jen první z řady zajímavých elektronických vychytávek, které Alfa jako první do třídy malých aut přináší. Tou neméně zajímavou je systém DNA, jenž umožňuje nastavit tři režimy chování auta - Dynamic, Normal a All-weather. Elektronika modifikuje rychlost reakcí motoru, tuhost řízení a míru starostlivosti systému jízdní stability. A musíme říci, že rozdíly jsou opravdu znát, zejména co se reakce motoru a řízení týče. Ve standardním režimu N je účinek posilovače hodně výrazný a ne nepodobný režimu City u Fiatů, po přepnutí do A řízení malinko ztuhle a ve sportovním D už je tak akorát. Bohužel se ale řízení současně začne chovat trochu gumově, což znemožňuje precizní ovládání Mita. Na charakteristiku řízení se ale dá zvyknout což není vůbec samozřejmá věc.

Mistrovské dílo

Zastavujeme na focení a tak je čas si novinku důkladně prohlédnout. Designéři odvedli fantastickou práci, i kdyby nebylo žádné 8C, kterým se MiTo inspirovalo, byl by to mimořádně zdařilý vůz. Kombinace retro prvků a moderních a agresivních linií tvoří fantastický celek, jaký nemá ve své třídě obdoby. A nejinak je tomu v kabině. I tady na řidiče čekají tepovou frekvenci zvyšující křivky pečlivě zpracované palubní desky a kapličky s přístroji. Posaz za volantem je příkladný a vyhoví i osobám s hodně rozdílnou výškou, ergonomie je v pořádku. Tedy až na ne zrovna vhodně umístěné ovladače topení a ventilace. Také příjemně malý volant padne dobře do ruky, sedadla ale budí už méně nadšení. Rozměrově a designově jsou naprosto v pořádku, ale chybí jim boční vedení v horní části zad a i v té spodní jsou boční polštáře docela daleko od sebe. Ale většina majitel(ek)ů tohoto vozu zřejmě nebude chtít být svírána výrazným profilováním. A že nebude Alfa MiTo jen nepraktickým imageeovým autem dokládá i kufr o objemu 270 l, což není vůbec špatná hodnota.

Motor? Tak akorát

Agresivní tvary malé Alfy vzbuzují dojem, že by se jí měl každý bát. A respekt naštěstí nebudí jen skořápka, ale i motor, jenž jsme měli k dispozici. Šlo o přeplňovanou benzinovou čtrnáctistovku o výkonu 114 kW (155 k). Je jasné, že nejde zrovna o trhače asfaltu, ale autu propůjčuje velmi dobrou dynamiku, jakou si atraktivní vzhled zaslouží. Od 2500 otáček táhne až k omezovači v téměř 7000 otáčkách a svým točivým charakterem připomíná atmosférické motory. Zároveň má příjemný sportovní zvuk, který v kabině nadměrně neobtěžuje. Už o něco horší dojem v nás zanechalo řazení šestistupňového manuálu, které funguje úplně stejně jako u Punta, tedy určitě ne špatně, ale ani kdovíjak dobře. Mohli si s ním u Alfy ještě trochu pohrát, zejména by přišel vhod hladší chod řadicí páky.

Srdeční záležitost

Pokud vás MiTo designem zcela uchvátilo, můžete být v klidu, v žádném ohledu vás nezklame. Bezpochyby patří ke špičce své třídy, minimálně jízdními vlastnostmi a pohonnou jednotkou a těžko byste na něm hledali něco, kvůli čemu byste ho nemohli vystát. A neměla by vás otrávit ani cena, benzinový turbomotor se 114 kW začíná na 18 000 eurech, což není na malé auto sice právě málo, ale na stylové auto se 155 koňmi ani moc.

Alfa Romeo MiTo - přehled motorizací
Motor1,4 MPI1,4 TB1,6 JTDM
Zdvihový objem [cm3]136813681598
Válce/ventily4/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]58/6000114/550088/3750
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]120/4750230/3000320/1750
Max. rychlost [km/h]165215198
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,38,09,9
Komb. spotřeba [l/100 km]5,96,54,8

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Martina Čabana: Dojemně pitomá show Komentář Martina Čabana: Dojemně pitomá show

Česko hledá prezidenta. Už do názvu pořadu,…

Elon Musk jen z odměn může získat desítky miliard dolarů Elon Musk jen z odměn může získat desítky miliard dolarů

Americký podnikatel Elon Musk by měl zůstat v čele…

Tillerson viní syrskou vládu z použití chemických zbraní proti lidu. Sýrie to odmítá Tillerson viní syrskou vládu z použití chemických zbraní proti lidu. Sýrie to odmítá

Syrská vláda patrně dosud používá chemické zbraně k…

Prezidentská debata: Církevní restituce občany netrápí, míní Drahoš Prezidentská debata: Církevní restituce občany netrápí, míní Drahoš

Kandidáti na prezidenta Jiří Drahoš a Miloš Zeman v…

 
 

Tapety


Přidat názorDiskuse: Alfa Romeo MiTo: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru

Také evropští zákazníci se údajně dočkají pick-upu…

Toto jsou nové stíhačky české policie. Mají 280 koní a není snadné je poznat Toto jsou nové stíhačky české policie. Mají 280 koní a není snadné je poznat

České dálnice budou ode dneška dozorovat neoznačené Škody…

 



Alfa Romeo MiTo Racer pro Ženevu i do showroomů Alfa Romeo MiTo Racer pro Ženevu i do showroomů

Mezi novinky, které si Alfa Romeo připravila pro ženevský…

Alfa Romeo MiTo Junior: Ve stopách Giulie GT 1300 Alfa Romeo MiTo Junior: Ve stopách Giulie GT 1300

Alfa Romeo představuje novou verzi subkompaktu MiTo. Nese…

 



 
BMW Bertone Freeclimber: SUV s působivou historií je na prodej, na světě jich není moc

BMW Bertone Freeclimber: SUV s působivou historií je na prodej, na světě jich není moc

Včera

Auto s japonským designem, italskými karosářskými úpravami a německým motorem? Seznamte se s BMW Bertone Freeclimberem.




Blesk.cz

Student (15) vystřílel školu v Kentucky: Zabil dva spolužáky a skončil za mřížemi

Student (15) vystřílel školu v Kentucky: Zabil dva…

Při střelbě na střední škole v americkém státě Kentucky byli dnes zabiti dva studenti, patnáctiletý chlapec a…

Hry o trůny na vlastní kůži: Podle slavného seriálu vznikl unikátní hotel z ledu!

Hry o trůny na vlastní kůži: Podle slavného seriálu…

Fanouškům seriálu Hra o trůny zaplesá radostí srdce! Ve Finsku se otevřel unikátní hotel, který je vytesán…

 

iSport.cz

ONLINE: Plíšková jde na světovou jedničku, o semifinále se porve s Halepovou

ONLINE: Plíšková jde na světovou jedničku, o…

Hned dvěma zástupcům mohou čeští tenisoví fanoušci držet palce ve středečním programu. Karolína Plíšková po…

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen problémy s lýtky

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen…

Gabriela Koukalová bez účasti na olympiádě? V Česku jedna z hlavních zpráv, ohlas má ale rozhodnutí české…

 

Reflex.cz

Reflex komentoval debatu prezidentských kandidátů na Primě. Sledovali jsme živě!

Reflex komentoval debatu prezidentských kandidátů na…

V úterý od 20:00 proběhla první skutečná televizní debatu prezidentských kandidátů. Po monologu Miloše Zemana na…

Opravovat mosty nebylo pro radnice dostatečně sexy, teď musí tahat za záchrannou brzdu

Opravovat mosty nebylo pro radnice dostatečně sexy,…

V pátek 19. ledna večer došlo k uzavření pražského Libeňského mostu pro automobilovou a hromadnou dopravu. Část…