Alfa Romeo MiTo: První jízdní dojmy

Alfa Romeo MiTo: První jízdní dojmy

 
 
3.7. 2008 Michal Fokt

Milánská automobilka ještě nikdy v minulosti nepostavila auto segmentu B. Jak se jí podařila prvotina v podobě modelu MiTo?

Ne, že by dělala Alfa Romeo vždy velká auta, proslula naopak spíše malými obratnými sportovně laděnými vozy, ale nejmenší Alfy byly vždy kompakty (segment C). Ale jak automobilové třídy generace od generace rostou, vzniká prostor pro vznik nových, menších modelových řad. A tak vzniklo MiTo, auto jen o pár centimetrů delší než aktuální Fiat Punto. My měli možnost jej vyzkoušet na silnicích v okolí Milána, respektive Monzy. Ale nenechte se mýlit, žádné dovádění na okruhu se nekonalo, přestože se kola vozů povrchu slavného okruhu dotkla - bohužel pouze v krátkém úseku klopené zatáčky původní trati. Jinak bohužel trasa vedla převážně po dálnicích, městech a vesnicích s dost hustým provozem a minimem zatáčkovitých úseků, takže nebylo možné důkladněji zanalyzovat chování auta.

Za vzhledem nezaostává

Zcela zodpovědně můžeme říci, že má MiTo (Alfa odstoupila od původně ohlášeného označení Mi.To) velmi dobrou směrovou stabilitu i ve vysokých rychlostech na dálnici a přestože dostala efektní bezrámová okna, úroveň aerodynamického hluku nijak nevybočuje z běžných standardů třídy. Také motor je dobře odhlučněný a tak řidič nejvíce vnímá hluk od kol, ovšem ani zde nejde na tuto třídu o nic dramatického. Podvozek je nastaven sportovně, takže řidiče neznervózňují nadměrné náklony karoserie, pohyby jsou jen mírné, což přispívá k pocitu stability a dobré ovladatelnosti. Na limitu je vůz lehce a předvídatelně nedotáčivý, pochvalu zaslouží stabilita zadní nápravy při změně zatížení v zatáčce, nezaznamenali jsme žádné náznaky přetáčivosti. Dojem z agilního podvozku ale trochu kazí poměrně citelné rázy, které pronikaly do kabiny při přejetí nerovností na vozovce, v tomto ohledu má celá řada konkurentů MiTa navrch.

Na výjezdech pod plynem trochu pomáhá zlepšovat trakci elektronická náhražka diferenciálu s omezenou svorností, která přibržďuje vnitřní přední kolo, které má tendenci se po odlehčení protáčet. Díky tomu se přenáší více točivého momentu na vnější kolo, kde se využije přece jen o něco lépe... To je ale jen první z řady zajímavých elektronických vychytávek, které Alfa jako první do třídy malých aut přináší. Tou neméně zajímavou je systém DNA, jenž umožňuje nastavit tři režimy chování auta - Dynamic, Normal a All-weather. Elektronika modifikuje rychlost reakcí motoru, tuhost řízení a míru starostlivosti systému jízdní stability. A musíme říci, že rozdíly jsou opravdu znát, zejména co se reakce motoru a řízení týče. Ve standardním režimu N je účinek posilovače hodně výrazný a ne nepodobný režimu City u Fiatů, po přepnutí do A řízení malinko ztuhle a ve sportovním D už je tak akorát. Bohužel se ale řízení současně začne chovat trochu gumově, což znemožňuje precizní ovládání Mita. Na charakteristiku řízení se ale dá zvyknout což není vůbec samozřejmá věc.

Mistrovské dílo

Zastavujeme na focení a tak je čas si novinku důkladně prohlédnout. Designéři odvedli fantastickou práci, i kdyby nebylo žádné 8C, kterým se MiTo inspirovalo, byl by to mimořádně zdařilý vůz. Kombinace retro prvků a moderních a agresivních linií tvoří fantastický celek, jaký nemá ve své třídě obdoby. A nejinak je tomu v kabině. I tady na řidiče čekají tepovou frekvenci zvyšující křivky pečlivě zpracované palubní desky a kapličky s přístroji. Posaz za volantem je příkladný a vyhoví i osobám s hodně rozdílnou výškou, ergonomie je v pořádku. Tedy až na ne zrovna vhodně umístěné ovladače topení a ventilace. Také příjemně malý volant padne dobře do ruky, sedadla ale budí už méně nadšení. Rozměrově a designově jsou naprosto v pořádku, ale chybí jim boční vedení v horní části zad a i v té spodní jsou boční polštáře docela daleko od sebe. Ale většina majitel(ek)ů tohoto vozu zřejmě nebude chtít být svírána výrazným profilováním. A že nebude Alfa MiTo jen nepraktickým imageeovým autem dokládá i kufr o objemu 270 l, což není vůbec špatná hodnota.

Motor? Tak akorát

Agresivní tvary malé Alfy vzbuzují dojem, že by se jí měl každý bát. A respekt naštěstí nebudí jen skořápka, ale i motor, jenž jsme měli k dispozici. Šlo o přeplňovanou benzinovou čtrnáctistovku o výkonu 114 kW (155 k). Je jasné, že nejde zrovna o trhače asfaltu, ale autu propůjčuje velmi dobrou dynamiku, jakou si atraktivní vzhled zaslouží. Od 2500 otáček táhne až k omezovači v téměř 7000 otáčkách a svým točivým charakterem připomíná atmosférické motory. Zároveň má příjemný sportovní zvuk, který v kabině nadměrně neobtěžuje. Už o něco horší dojem v nás zanechalo řazení šestistupňového manuálu, které funguje úplně stejně jako u Punta, tedy určitě ne špatně, ale ani kdovíjak dobře. Mohli si s ním u Alfy ještě trochu pohrát, zejména by přišel vhod hladší chod řadicí páky.

Srdeční záležitost

Pokud vás MiTo designem zcela uchvátilo, můžete být v klidu, v žádném ohledu vás nezklame. Bezpochyby patří ke špičce své třídy, minimálně jízdními vlastnostmi a pohonnou jednotkou a těžko byste na něm hledali něco, kvůli čemu byste ho nemohli vystát. A neměla by vás otrávit ani cena, benzinový turbomotor se 114 kW začíná na 18 000 eurech, což není na malé auto sice právě málo, ale na stylové auto se 155 koňmi ani moc.

Alfa Romeo MiTo - přehled motorizací
Motor1,4 MPI1,4 TB1,6 JTDM
Zdvihový objem [cm3]136813681598
Válce/ventily4/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]58/6000114/550088/3750
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]120/4750230/3000320/1750
Max. rychlost [km/h]165215198
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,38,09,9
Komb. spotřeba [l/100 km]5,96,54,8

Spolupracujeme s TipCars.com
Slovenskou ministryní vnitra bude Saková Slovenskou ministryní vnitra bude Saková

Kandidátka na novou slovenskou ministryni vnitra Denias…

Akcie, měny & názory Petra Zahradníka: Lámání chleba v Unii Akcie, měny & názory Petra Zahradníka: Lámání chleba v Unii

Francouzský prezident Emmanuel Macron vyslal minulý týden…

Drahé dluhopisy mohou České národní bance způsobit ztráty Drahé dluhopisy mohou České národní bance způsobit ztráty

Uvolněná politika Evropské centrální banky ovlivňuje…

 
 

Tapety


Přidat názorDiskuse: Alfa Romeo MiTo: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7? Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7?

Nový Touareg se svými technickými údaji přichází až nyní.

Jak by vypadala nová 9-5, kdyby Saab nezkrachoval? Grafik tvrdí, že takto! Jak by vypadala nová 9-5, kdyby Saab nezkrachoval? Grafik tvrdí, že takto!

Trocha fantazie a vzpomínky na letecký design Saabu jsou…

 



Alfa Romeo MiTo Racer pro Ženevu i do showroomů Alfa Romeo MiTo Racer pro Ženevu i do showroomů

Mezi novinky, které si Alfa Romeo připravila pro ženevský…

Alfa Romeo MiTo Junior: Ve stopách Giulie GT 1300 Alfa Romeo MiTo Junior: Ve stopách Giulie GT 1300

Alfa Romeo představuje novou verzi subkompaktu MiTo. Nese…

 



 
Mercedes-Benz třídy A přijíždí jako sedan. Zatím jen s delším rozvorem pro Čínu

Mercedes-Benz třídy A přijíždí jako sedan. Zatím jen s delším rozvorem pro Čínu

Dnes 15:54

Pekingský autosalon se blíží a pomalu se nám odhalují ty největší novinky. Jednou z nich je i čínský konkurent BMW řady 1.




Blesk.cz

Paroubkovi u soudu: Chce 150 tisíc měsíčně pro sebe, říká Jiří. Petra ale tvrdí něco jiného

Paroubkovi u soudu: Chce 150 tisíc měsíčně pro sebe,…

Od rána probíhá další kolo soudní pře mezi rozvádějícími se manželi Jiřím Paroubkem (65) a Petrou Paroubkovou…

Valentin trpí leukemií, na obličeji nosí roušku. Policie mu za to chtěla napařit pokutu

Valentin trpí leukemií, na obličeji nosí roušku.…

Rakouská policie chtěla uložit pokutu 80 eur (přes 2000 Kč) muži, který na ulici nosil lékaři předepsanou…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Fenomén Komety Zábranský: jak šéf naslouchá hráčům a stvořil rodinu

Fenomén Komety Zábranský: jak šéf naslouchá hráčům a…

To slovo zaznělo mezi hořícími doutníky hned několikrát: rodina. Hokejové klišé, které ale po svém nadřízeném…

 

Reflex.cz

Francie omylem legalizovala konopí. Díry v zákonech si přes deset let nikdo nevšiml

Francie omylem legalizovala konopí. Díry v zákonech…

THC, hlavní psychoaktivní složka marihuany, je ve Francii povolena od roku 2007, aniž by si díry v zákonech…

Studenti, prosím, nesouložte uprostřed kruhového objezdu, žádají norské úřady

Studenti, prosím, nesouložte uprostřed kruhového…

Třicetitisícové norské město Ringsaker se dostalo do pozornosti světových médií. Ředitel místního dopravního…