Pamatujete vůbec ještě Alfu Romeo MiTo? Končí až teď...
Životní cyklus Alfy Romeo MiTo ukazuje, jak se svět automobilů za posledních deset let změnit. Přišla v roce 2008 jako třídveřový malý hatchback, který chtěl oslovit zákazníky, jimž Alfa tehdy neměla co nabídnout. Jenže o takové vozy už dnes zájem není, segment malých aut je navíc nabitý množstvím aut, a tak MiTo po deseti letech končí bez přímého nástupce.
Automobil se už minulý měsíc přestal v továrně Mirafiori vyrábět s tím, že prodej bude definitivně ukončen někdy na začátku roku 2019, s tím, jak budou postupně vyprodané jeho skladové zásoby.
„MiTo je třídveřové auto a lidé volí stále více pětidveřová auta,“ vysvětluje hlavní důvod klesajícího zájmu zákazníků šéfka evropské divize Alfy Romeo Roberta Zerbi. Jestliže v roce 2009 bylo na evropských trzích podle serveru Carsalesbase prodáno přes 62.000 exemplářů MiTa, v následujících letech jeho prodeje pozvolna klesaly. Loni se ho už tak na starém kontinentu prodalo už jen 11.000 kusů.
Nelze ale vinit jen třídveřovou karoserii auta, o níž evropští zákazníci skutečně ztrácejí zájem, MiTo už je jednoduše stařík. Prodává se deset let, což je obzvlášť v tak nabitém segmentu malých aut strašně dlouhá doba. Vždyť konkurenční Audi A1 se v roce 2008 ještě ani neprodávalo (přišlo v roce 2010) a letos už přichází v nové generaci.
Alfa ale především viní koncepci MiTa a s jeho přímým nástupcem už nepočítá, jak ostatně potvrdily letos zveřejněné budoucí strategické plány značky. Místo malého třídveřového hatchbacku tak dorazí malé SUV. „Umožní nám oslovit širší skupinu zákazníků, mladší klientelu mezi 30 a 40 lety věku,“ říká k těmto plánům Zerbi. To budou teoreticky někteří majitelé MiTa, kteří během let zestárli a založili rodinu a potřebují tak větší auto. Malé SUV má navíc z globálního hlediska větší potenciál než malý hatchback, což je kategorie populární hlavně v Evropě.
Malé SUV má podobně jako MiTo, tehdy inspirované modelem 8C, zaujmout svým vzhledem. Zerbi v tomto ohledu zdůrazňuje, že vzhledově nepůjde jen o zmenšenou verzi Stelvia.
Kdy však novinka dorazí, Zerbi neprozradila. Alfa s ním počítá v následující pětiletce, jeho příchod se počítá do dvou let. V nabídce segmentu C má každopádně doplnit nástupce dnešní Giulietty.