Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Americké vozy snů – Cadillac (2. část)

Karel Haas
Po odchodu Harley Earla se ve funkci šéfdesignéra GM vystřídalo dalších pět návrhářů (Mitchell, Rybicky, Jordan, Cherry a Welburn). Podívejme se, jakou stopu zanechali na vozech snů se značkou Cadillac.

Bill Mitchell vládl designu General Motors (GM) plných 17 let. Po něm přišel v roce 1977 poněkud nevýrazný Irvin Rybicky a v roce 1986 Charles Jordan. Během jeho činnosti ve funkci viceprezidenta pro design se vedení GM rozhodlo obohatit nabídku vozů Cadillac o otevřený luxusní model, který by mohl konkurovat německým vozům Mercedes-Benz třídy SL.

Americká technika v italské karoserii

V roce 1987 se začal prodávat dvoudveřový kabriolet Allanté s podvozkem z typu Cadillac Eldorado a karoserií navrženou a vyráběnou u italské firmy Pininfarina. Kompletní karoserie byly do továrny v Hamtramcku (Michigan) dopravovány speciálně upravenými obřími letouny Boeing 747 a typ Allanté proto dostal přezdívku létající italský Cadillac. Před přední poháněnou nápravou byl uložený čtyřlitrový vidlicový osmiválec s výkonem 127 kW (173 k). Přední pohon byl tehdy v této třídě vozů ojedinělý a vysloužil si kritiku. Také jeho cena kolem 54 tisíc dolarů byla neúměrně vysoká a proto se jich vyrobilo jen 21 000.

Allanté se dodávalo se skládací střechou nebo odnímatelnou tuhou střechou hardtop z hliníkového plechu. Vůz s rozměry 4537 x 1864 x 1325 mm dosahoval největší rychlosti 200 km/h a zrychloval z nuly na sto za 10 s. Přesto, že nešlo o koncepční studii, zasluhuje si Allanté zařazení do kategorie vozů snů, když ničím jiným, tak svojí cenou a ušlechtilými tvary.

Pojízdná laboratoř

Koncept Cadillac Voyage z roku 1988 byl vybaven celou řadou progresivních technologií. Jeho počítačem řízený pohon se automaticky přepínal z pohonu zadních kol na pohon všech kol, jakmile senzory zjistily prokluzování zadních kol. Voyage měl kotoučové brzdy na všech kolech, elektronický protiblokovací systém, moderní podvozek s nezávislým zavěšením všech kol a elektronicky řízenou čtyřstupňovou automatickou převodovku. Přísně ergonomicky řešená sedadla měla kolem dvaceti různých pneumatických a mechanických nastavení se třemi pozicemi uloženými v paměti. Polštáře sedadel byly vyhřívané a nabízely masáž cestujících při dlouhých cestách.

cadillac design technika gm kabriolet roadster cadillac design technika gm kabriolet roadster
 

Karoserie konceptu Voyage byla navzdory klasické masce chladiče dobře aerodynamicky řešená a měla součinitel odporu vzduchu cx jen 0,28. Přičinily se o to kryty zadních i předních kol a prosklení sledující obrysy vozu. O rok později vznikla dvoudveřová varianta této pojízdné laboratoře, nazvaná Cadillac Solitaire.

V diamantovém stylu

V roce 1992 se stal šéfstylistou GM Wayne Cherry, který předtím pracoval na designu evropských koncernových vozů Vauxhall a Opel. Jeho zásluhou dostaly nejdříve koncepty a později i sériové vozy Cadillac nové tvarové řešení s ostrými diamantovými hranami a klínovým bočním profilem. Zářným příkladem tohoto nového směru se stal koncept dvousedadlového kupé/roadsteru Cadillac Evoq, představený poprvé na detroitské automobilové výstavě NAIAS v roce 1999.

cadillac design technika gm kabriolet roadster cadillac design technika gm kabriolet roadster
 

Třídílná pevná střecha studie Evoq se skládala do zavazadlového prostoru, takže pár sekund po stisku tlačítka na středovém panelu se z kupé stal elegantní roadster. Cadillac se tímto konceptem vrátil k pohonu zadních kol, který obstarával výkonný (298 kW) čtyřventilový osmiválec Northstar s objemem 4,2 litru, variabilním časováním ventilů a mechanickým dmychadlem.

Interiér studie Evoq byl nabit technologickými inovacemi. Nechyběl infračervený systém nočního vidění, monitor zobrazující situaci za vozidlem snímanou kamerami, multimediální systém aktivovaný hlasem, navigační systém a osobní počítač s připojením na internet. Na tvarech karoserie s rozměry 4282 x 1834 x 1247 mm pracoval pod vedením Wayna Cherryho kalifornský designér Kim Wasenko. Nový styl se ujal a Evoq se v roce 2003 dočkal sériového provedení v podobě modelu XLR.

Na ženevském autosalonu v roce 2000 se Cadillac pochlubil dalším vozem snů v diamantovém stylu. Cadillac Imaj byl dalším výsledkem filozofie propojení umění a špičkové technologie. Luxusní sedan s pohonem všech kol byl poháněný upravenou verzí motoru Northstar V8 4.2 ze studie Evoq s výkonem zvýšeným na 317 kW (431 k).

Zvenku upoutávala výrazná maska chladiče s nově upraveným logem Cadillacu a svisle uspořádané světlomety, bohatě prosklená střecha s možností částečného otevření nebo ztmavení nad jednotlivými sedadly a posuvné dveře. Zpětná zrcátka opět zastoupily kamery a monitor na středovém panelu. Kola zdobily dvacetipalcové disky ze slitin magnézia.

Stejně jako Imaj, také koncept Cadillac Vizon z roku 2001 představoval kombinaci sportovního sedanu, SUV a kombi při zachování stylu ostrých hran. Pohon všech kol (poprvé byl použit systém StabiliTrak) opět zajišťoval motor Northstar V8 4.2 a pětistupňová automatická převodovka. Navíc bylo možné nastavit světlou výšku vozidla. Vizon s rozvorem 3023 mm a délkou 4826 mm nezapřel Cadillac ani při pohledu zezadu. Úzká, svisle situovaná koncová světla byla tentokrát protažena až do boků.

Umíme i supervozy

Oslavou stého výročí založení značky Cadillac se v roce 2002 stalo supersportovní kupé Cadillac Cien (cien znamená španělsky sto). Vidlicový dvanáctiválec Northstar XV12, umístěný před zadní poháněnou nápravou, dával při objemu 7,5 litru úctyhodných 552 kW (750 k). Motor s přímým vstřikem paliva se dal při nízkém zatížení přepínat do provozu s polovinou válců (Displacement on Demand).

cadillac design technika gm kabriolet roadster cadillac design technika gm kabriolet roadster
 

Dravě vyhlížející karoserie s dopředu a nahoru zvedanými dveřmi byla navržena ve studiu GM Advanced Design a inspirací designérů byl údajně neviditelný stíhací letoun F-22 Stealth. Plně funkční prototyp byl připraven ve spolupráci s anglickou firmou Prodrive, angažující se i ve formuli 1. V interiéru s pohodlnými sedadly je na středovém panelu umístěn displej, informující o všech funkcích vozidla (např. systém nočního vidění, ultrazvukový parkovací asistent, satelitní navigace atd.) a diagnostice. V kontrastu s těmito technickými finesami jsou v zorném poli řidiče umístěny klasické analogové hodiny od Bvlgariho.

Ještě exkluzivnější byl dream car Cadillac Sixteen z roku 2003. Jeho jméno naznačovalo počet válců použitého motoru – vidlicového šestnáctiválce s neuvěřitelným objemem válců 13,6 litrů, výkonem rovných 1000 koní (736 kW) a točivým momentem 1345 Nm. Stejně jako u konceptu Cien nechybělo vypínání poloviny válců.

Vůz měl připomenout legendární Cadillac V-16 z roku 1930 a dlouhou přídí s dvoudílnou kapotou z hliníkového plechu otevíranou z obou boků, 24palcovými litými koly a nízkými bočními okny jej skutečně připomínal. Čtyřdveřový hardtop (bez středních sloupků) dlouhý 5673 mm (rozvor 3556 mm) nenechal nikoho na pochybách, že se jedná o opravdu mimořádný kousek. Za vnějším vzhledem nezůstával pozadu ani interiér s řadou kruhových přístrojů, koženými (ručně šitými) sedadly, výplněmi z ořechového dřeva a nepostradatelnými hodinami Bvlgari.

cadillac design technika gm kabriolet roadster cadillac design technika gm kabriolet roadster
 

Současná budoucnost

O tom, že designéři Cadillacu nezahálejí ani dnes nás přesvědčují nejnovější koncepty Provoq a CTS Coupé. Hned na počátku roku 2008 představil Cadillac na výstavě elektroniky a na autosalonu v Detroitu koncept crossoveru Provoq, poháněného palivovými články. Pětidveřová karoserie tohoto konceptu naznačuje, že by se mohla brzy objevit v sériové výrobě. To se ale bohužel nedá říci o použitém pohonu. Vůz používá systém E-Flex, kombinující pátou generaci palivových článků s lithium-iontovou baterií, která se dá dobíjet i z běžné rozvodné sítě. Kola pohání elektromotory (vpředu umístěný má 70 kW a dva umístěné vzadu po 40 kW). Vodík pro palivové články je umístěn v takových nádobách pod a za zadními sedadly. Kromě toho je Provoq vybaven solárními články na střeše, určenými k napájení klimatizace. S ekologickým pohonem koresponduje i interiér, vyrobený výhradně z recyklovatelných materiálů.

Karosářskou alternativou k sériovému sedanu Cadillac CTS se stala studie kupé CTS Coupe s docela pohlednou dvoudveřovou karoserií. Proti sedanu se změnila hlavně zadní část s trojúhelníkovým bočním oknem a koncovými světly ve tvaru bumerangu.

Ukázali jsme si, že značka Cadillac má v oblasti designu a tvorby vozů snů nesmírně bohatou tradici. Dá se očekávat, že před ní stojí neméně plodná budoucnost, neboť lidí milujících luxus a nadstandard bude na světě stále dost.

Související články

Karel Haas