Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Aston Martin Lagonda Vignale: Zvláštní koncept s tuctovou technikou se nechytil

Tomáš Dusil
Diskuze (0)
A dnes ještě jednou Lagonda, tentokrát jako koncept z roku 1993.

Lagonda byla původně britskou automobilkou, založenou Američanem Wilburem Gunnem, po jeho přestěhování se z USA do Velké Británie. Založena byla v roce 1903 a soustředila se na výrobu luxusních automobilů. Po válce v roce 1947 se však značka dostala do finančních potíží. Výsledkem byl prodej Lagondy konkurenčnímu Astonu Martin.

Ten ji posléze používal pro označení čtyřdveřových luxusních sedanů. Nejprve pro koncept Rapide v šedesátých letech, od roku 1976 do roku 1990 pro luxusní sedan ostře řezaných tvarů, který proslul na svoji dobu řadou nekonvenčních řešení. Například už tehdy používal v kabině dotyková tlačítka, což se ovšem záhy docela vymstilo. Nakonec dle některých údajů vzniklo 645 kusů tohoto zcela svébytného auta s technikou kupé (kabrioletu) Aston Martin V8. Jak mohl vypadat nástupce zmíněné Lagondy, naznačovala studie luxusního sedanu Aston Martin Lagonda Vignale z roku 1993.

Hrany vystřídaly obliny

Už od osmdesátých let vlastnil společnost Aston Martin (stejně jako Jaguar) americký Ford. A protože už tehdy patřila do portfolia modrého oválu také kdysi slavná turínská karosárna Vignale, jež navrhla třeba naši Tatru 613, rozhodl se Ford spojit v případě konceptu luxusního sedanu hned tři zvučná jména automobilové historie – Aston Martin, Lagonda a Vignale.

Výsledkem byl rozložitý sedan velmi oblých tvarů, trochu připomínající, v případě, že by se obě auta dočkala výroby, přímého konkurenta v podobě italského vozu Bugatti EB112 ze stejného roku.

Velmi osobité tvary konceptu vzešly z pera dvojice Ian Callum, který před tím navrhl Aston Martin DB7 a o mnoho let později všechny moderní Jaguary, a jeho bratra Moraye Calluma, který sice není tak známý jako Ian, avšak v době představení konceptu Lagonda Vignale působil v designérském studiu Ghia. I to je již desítky let v područí Fordu. Na rozdíl od DB7, které se s úspěchem vyrábělo po dekádu a jež později dostalo také dvanáctiválcový motor, neopustila Lagonda Vignale stádium konceptu.

Globalizace na postupu

Koncept Aston Martin Lagonda Vignale se nesl plně v duchu nastupující globalizace. Možná to je důvod, proč se auto nikdy nedočkalo ani kusové výroby. Místo, aby se využilo techniky z kupé DB7, jenž v útrobách ukrýval techniku původně vyvíjenou pro nástupce Jaguaru XJ-S, sáhli tvůrci konceptu Lagonda Vignale po americké velkosériové technice.

Podvozek atraktivně tvarovaného sedanu tak pocházel z vozu Lincoln Town Car. Ani motor neměl ušlechtilé kořeny. Jednalo se sice o osmiválec, ovšem nikoliv Aston Martin v té době pohánějící modely Vantage, ale o motor Ford Modular 4,6 litru. Navíc i v tomto případě se pojící se samočinnou čtyřstupňovou převodovkou.

Nakonec vznikly údajně dva exempláře vozu, z nichž snad jeden vlastní Brunejský sultán.

Návrat ve velkém stylu

Od roku 2007 již Aston Martin ve vlastnictví amerického koncernu není a na produktech je to vidět. A je to vidět také na tom, co se děje se jménem Lagonda. K jejímu obnovení došlo ze strany Aston Martinu už v roce 2015. Z názvu auta bylo vypuštěno jméno Aston Martin a zůstalo jen Lagonda Taraf coby luxusní čtyřdveřový sedan. Do roku 2016 vzniklo údajně asi 200 Tarafů.

Loni v Ženevě prezentoval Aston Martin pod značkou Lagonda koncept luxusního elektromobilu, letos má být na stejném místě odhalen coby Lagonda elektrický crossover. Tak třeba se dočká alespoň malosériové výroby.

Tomáš Dusil
Diskuze (0)

Doporučujeme