Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi A3 (1996-2003) - Golf se čtyřmi kruhy

Ondřej Láník
Revoluční vstup německého luxusního tria do třídy čtyřmetrových vozů se odehrál v polovině devadesátých let. Audi přitom použilo solidní základ populárního Volkswagenu Golf. Jak se zapsaly luxusní hatchbacky A3 do srdcí majitelů?

Je tomu už více než deset let, co se začalo vážně mluvit o rozšíření portfolia zvučných jmen směrem dolů. Každá ze značek na to šla jinak. Mercedes-Benz přišel se svérázným autem do města – třídou A, BMW zkrátilo trojkovou řadu a nabídlo levnější Compact a bylo to vlastně jedině Audi, které vzalo koncernový základ nižší střední třídy a postavilo na něm luxusnější alternativu Volkswagenu Golf.

V roce 1996 novou platformu ještě nikdo neznal, ale automobilky Volkswagen, SEAT i Škoda v následujících letech na stejném základě chrlily statisíce automobilů.

Nejprve jen 3 dveře

Od roku 1996 byl v nabídce Audi nový model s karoserií (vnější míry 4152 x 1735 x 1423 mm), která byla všemi směry o několik milimetrů větší než Volkswagen Golf. Stejný rozvor 2513 mm měly později nejen Golfy, ale také Octavie, Toleda nebo Leony z konce devadesátých let. Na rozdíl od nich se A3 první roky profilovalo jako hatchback pro jednotlivce nebo páry. Velké boční dveře umožňovaly pohodlné nastupování na přední sedadla, kde byl i dostatek místa, ale ani jedno naopak neplatilo o poměrech panujících na zadních sedadlech. V roce 1999 se na trh dostaly také pětidveřové modely. V roce 2000 pak přišel velký facelift, který prodloužil životní dráhu prvního Audi A3 (8L) do roku 2003. Na první pohled poznáte inovovanou verzi podle sdružených světlometů s kruhovými prvky umístěnými pod čirým krycím sklem, světla vzadu mají od roku 2000 červenobílou grafiku.

audi audi
 

Motorová nabídka

…byla od počátku do konce výroby tvořena výhradně čtyřválcovými modely. Prakticky všechny běžné motorizace jsou důvěrně známé uživatelům prvních Octavia. Asi nejrozšířenějším motorem je základní 1,6 MPI se 74 kW nebo později 75 kW. Konstrukčně konzervativní motor je spolehlivou volbou, která sice nemá oslnivé parametry ani vlastnosti, ale pro běžné každodenní cestování plně uspokojí potřeby většiny řidičů. Majitelé si u této motorizace často stěžují na vyšší hluk, jen průměrnou spotřebu paliva (mezi 7 a 8 l/100 km) a malou ochotu k akceleraci z nízkých do vysokých otáček.

Motor označovaný jednoduše symbolem 1,8 (92 kW) je ve skutečnosti známý pětiventilový čtyřválec, který v Octaviích proslul vysokou spotřebou a neochotou k dynamičtější spolupráci v nízkých otáčkách. Jeho přeplňované verze jsou na tom o poznání lépe. V běžných Audi A3 byly k dispozici výkonové stupně se 110 kW a se 132 kW, nejsilnější Audi S3 dodávané od roku 1999 mělo dokonce 154 kW.

Legendární zkratka TDI se v modelu A3 ukazovala s výkonovými verzemi 1,9 TDI (66 kW) a 1,9 TDI (81 kW), později přibyla také modernější varianta 1,9 TDI PD (96 kW) se systémem vstřikování čerpadlo-tryska, který pracoval s maximálním vstřikovacím tlakem až 2050 bar.

audi audi Audi A3 se stalo také prvním luxusním vozem nižší střední třídy, který mohl mít za příplatek pohon všech kol. I když Audi sebevědomě prosazovala marketingově úspěšnou značku quattro, jsou i v takto označených modelech jen lehčí, provozně úspornější, ale při jízdě méně efektní elektronicky řízené mezinápravové spojky Haldex. Jejich příspěvek k jízdní bezpečnosti tak poznáte nejspíše jen v zimě nebo na mokru při rozjezdu. Svérázné „quattro“ bylo dodáváno jen s přeplňovanými benzinovými motory 1,8 T.

Vyšší ceny včera i dnes

Sebevědomí ingolstadtské automobilky bylo poměrně vysoké, protože za třídveřový automobil žádala ve všech případech výrazně více peněz, než za podobné Volkswageny Golf. Argumenty byly na první pohled viditelné zejména v interiéru, který byl zejména po roce 2000 výrazně luxusnější než u lidovějších sourozenců. Po letech už kvalitativní lesk mnohdy opadl, ale interiér A3 dodnes bude patřit k těm lépe zachovalým. Jako nové bylo Audi A3 1,6 před deseti lety prodáváno za více než půlmilion korun, a to ve výbavě nebyla klimatizace (+55 tisíc Kč), za motor 1,8 byste v roce 1999 dali s novým vozem téměř 700 tisíc a přeplňované verze stály o dalších 60 tisíc více. Základní turbodiesel 1,9 TDI (66 kW) byl k dostání za necelých 650 tisíc korun.

audi audi
 

Dnes běžně začínají ceny nejstarších benzinových A3 s motorem 1,6 na 120 tisících Kč, pokud váš rozpočet pokrývá pásmo 160 až 200 tisíc korun, budete moci vybírat z velkého počtu kvalitních ojetých vozů tohoto typu.

Časté závady

Fatálním koncem končí zpravidla přetržení rozvodového řemenu, ke kterému jsou náchylné zejména vznětové motory. U některých provedení výrobce snížil předepsaný interval výměny až na 60 tisíc km, a tak nákladná výměna v řádu několika tisíc korun zřejmě promluví i do vašeho provozního rozpočtu. Přítomnost motorů TDI v nabídce káže upozornit na možné závady měřiče množství nasávaného vzduchu, který trápil také Volkswageny, Škody a SEATy se shodnými agregáty.

audi audi
 

Audi A3 je z hlediska technických kontrol jedním z nejméně poruchových vozů nižší střední třídy a co je pro potenciálního zájemce potěšitelné je skutečnost, že s rostoucím stářím se prokazuje kvalita a péče, se kterou byly tyto vozy konstruovány a vyráběny. V žebříčku TUV Report 2007 je ve všech věkových kategoriích Audi A3 nad průměrem třídy a to i mezi nejstaršími vozy.

Uživatelé si často stěžují na závady elektrického stahování oken, osvětlení přístrojové desky, vysoké opotřebení brzdových kotoučů způsobované příliš tvrdými brzdovými destičkami s dlouhou životností. Karoserie i podvozek jsou odolné vůči korozi, netěsnosti hnacího ústrojí jsou spíše výjimkou než pravidlem. Některé interiérové díly prvních vozů jsou náchylné k opotřebení více než je zdrávo, ale zrovna tento neduh bude dobře vidět. Na technické kontrole by mohl být problém odlupující se lak na žárovkách směrovek.

Závěr

Audi A3 s konvenčním podvozkem dnes už nepřekvapí svými vyváženými vlastnostmi, které se více blíží komfortnímu než sportovnímu ideálu. Za 10 let se i technika v této oblasti posunula o pořádný kus dále. Jako automobil pro dva, kterým nejde o mimořádné jízdní vlastnosti a nadprůměrnou přepravní kapacitu, se a-trojka odvděčuje luxusní atmosférou v interiéru, spolehlivostí a solidností. Akceptovat ale naproti tomu musíte, technickou spřízněnost s levnějšími sourozenci, vyšší ceny při koupi, vyšší ceny za údržbu a hlučné resp. žíznivé atmosférické motory 1,6 l, resp. 1,8 l. Vznětové motory mají pochopitelně lákavou spotřebu, ale bývají také více ojeté, takže i tady se vyplatí zvážit, zda taková investice dává smysl.

Máte jinou zkušenost? Vlastníte Audi A3? Ostatní čtenáři uvítají vaši recenzi v sekci http://moje.auto.cz.

Další informace najdete také na odkazech:

Přednosti

  • luxusní interiér, vysoká kvalita materiálů
  • vyvážené jízdní vlastnosti, přesné řízení
  • dobrá úroveň pasivní bezpečnosti
  • pohon všech kol
  • slušný objem zavazadlového prostoru (350 l, quattro 270 l)
  • image značky na českém trhu
  • odolnost vůči korozi

Nedostatky

  • vyšší ceny a provozní náklady
  • vyšší spotřeba benzinového motoru 1,8 l
  • vyšší hlučnost nejrozšířenějšího motoru 1,6 l a turbodieselů TDI
  • málo místa na zadních sedadlech, ztížený přístup u třídveřových verzí

Nejčastější závady

  • přetržení rozvodového řemenu
  • závady měřiče množství nasávaného vzduchu
  • závady elektriky (alternátor, startér) a elektroniky (stahování oken, imobilizér, osvětlení přístrojové desky)
  • předčasné opotřebení brzdové soustavy (kotouče)
  • závady mechanismu řazení
  • vadná palivová čerpadla
  • odlupování oranžového laku z žárovek směrových světel
  • opotřebení plastů v interiéru
Ondřej Láník