Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Auto a zima: Sněhové řetězy jsou stále neporazitelné

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Klasické ocelové sněhové řetězy jsou v souvislé sněhové pokrývce stále nejlepší. Vyplývá to z testu německého autoklubu ADAC.

Zkoušeny byly jak ocelové, tak i textilní sněhové řetězy a nakonec sprej. Ten pochopitelně dopadl ze všech nejhůře a Němci jej nedoporučují. Žádný výrobek nedosáhl hodnocení velmi dobrý. Celá sedmička ocelových řetězů byla alespoň dobrá. Textilním se ale poprvé podařilo proniknout alespoň do středu pole, konkrétně šlo o Michelin Easy Grip.

Vítězem se stal Pewag Servo, o prvenství se ale musel podělit ještě s jedním konkurentem, konkrétně Klack & Go New od firmy Walmec. Oba výrobky získaly shodnou známku 1,0. První jmenovaný vynikal minimálním opotřebením a jízdními vlastnostmi na ledu. Při natahování jej není nutné znovu napínat. Walmec má univerzálně dobré výsledky na všech površích. Thule CS-10 (třetí místo, skóre 2,0) se snadno demontují z pneumatiky po chladné noci.

RudMatic Hybrid (rovněž 2,0) využívají kombinované konstrukce z ocele a textilu. Slušně vzdorují opotřebení a mají dobrou trakci na ledu. Automatické systémy Rud Centrax a Thule K-Summit vynikají snadnou montáží i demontáží, která trvá několik desítek sekund. Jízdními vlastnostmi na sněhu a ledu ale za klasikou mírně zaostávají. Obzvláště Švédové (Thule) v tomto případě dosti propadli.

Již v úvodu vzpomínaný Michelin Easy Grip kombinuje textil a kompozitový plast a na svém místě jej máte zhruba za dvě minuty (samozřejmě na jednom kole). Jenže montáž není tak úplně snadná, jak ukazují reklamní spoty. S upevněním ve středu kola jsou při rychlostech vyšších než 40 km/h problémy. Trakce na sněhu byla ovšem označena za senzační. Opotřebení nebylo v tomto případě možné hodnotit. Sprej na pneumatiky Snow Grip zcela selhal. Vydrží jen několik set metrů, pak se pneumatiky chovají jako opotřebované.

Základní typy

Textilní řetězy představují ideální volbu pro suchý sníh a většinou se lépe nasazují, i když to, jak jsme uvedli výše, neplatí vždy. Kromě Michelinu je vyrábějí také AutoSock a Rud. Ocelové se lépe uplatní ve sněhu mokrém, v dlouhých strmých stoupáních nebo při delší jízdě na suchém asfaltu. Jejich doménou je terén, tam s textilními nejezděte vůbec, nevydržely by. Dbejte také na správné rozměry, musí přesně odpovídat vašim pneumatikám, a to v obou případech. Ocelovou klasiku produkují jak zmínění výrobci, tak i například Alpin.

Ceny

Jak jsou na tom některé typy cenově? Začněme u ocelových. Pewag Servo začíná na 2.498 Kč, řada Snox Pro je minimálně o 700,- Kč dražší. Nejlevnější Brentu 9 koupíte za necelých 1.200,- korun. Nabídka Thule začíná na částce 1.316,- Kč za model CB-12. CS-10 je mnohem dražší (3.599,- Kč), o K-Summit nemluvě (od 6.469,-). Transformace značky v rámci Thule Group pomalu končí, proslulý König zůstává vyhrazen profesionálům. Jak je na tom Rud? RudMatic Hybrid je cenově někde uprostřed (2.868,- Kč). Centrax představuje opačný extrém a mnohem luxusnější zboží (od 8.750,- Kč), SUV verze pak přesahuje částku 11.200,- Kč.

V textilní kategorii se u nás slušnou prodejností chlubí RudMatic Soft Spike (2.465,- Kč). Konkurence od AutoSock je ale levnější. Řetězy velikostí 540, 580, 600 a 620 stojí 1.704,- korun, větší 645/685 pak 1.790,- Kč a nejdražší 695/697/698 jsou za 1.990,- Kč. Cifry představují ceny vždy za kus, takže je nutné je vynásobit minimálně dvakrát.

Rady pro správné používání

Nejen německý autoklub doporučuje si nasazování řetězů vyzkoušet doma v garáži nebo na parkovišti nanečisto, my se k němu klidně připojujeme. Nebude vás honit čas a ostatní troubící řidiči. Ti by vás zrovna neměli v lásce, kdybyste jim zatarasili jedinou alespoň trochu průjezdnou horskou silnici a snažili se řetězy na kolo dostat jakýmkoli způsobem bez tréninku. Pochopitelně by se mohl najít i ochotný pomocník, ale na to raději nespoléhejte. Raději si tedy montáž natrénujte v klidu, několikrát a klidně i poslepu, získáte potřebné dovednosti. Nepoužívejte přitom zvedák, sice si možná ulehčíte práci, ale v těžkých podmínkách jej podle zákonu schválnosti stejně nebude možno použít.

Když zapadnete bez řetězů a máte je vzadu v zavazadlovém prostoru, jsou vám také poněkud k ničemu. Nasazujte je samozřejmě pod kopcem, jinak se můžete dočkat velkých nepříjemností. Prostě nevyjedete. Podmínkou je u textilních řetězů i moderních plastových chobotnic souvislá sněhová pokrývka, na mokrém ani suchém asfaltu vám zrovna dlouho nevydrží. Ocelové mají v tomto ohledu lepší vlastnosti. A ještě jedna důležitá věc: řetězy se montují vždy na poháněnou nápravu. U čtyřkolek tedy na obě (přinejhorším jen na zadní), jinak přirozeně záleží na koncepci vašeho auta.

Výrobci i prodejci doporučují dopnutí řetězů po prvních zhruba 50 m jízdy, pokud tedy nemáte samoupínací. S upnutím to však nepřehánějte, řetěz by měl mít možnost se na pneumatice trochu pohybovat, aby neničil dezén a také aby se do kontaktu se sněhem dostal dříve než pneumatika. Samoupínacích modelů je ovšem i u nás v nabídce dost: již zmíněný rakouský Pewag vyrábí třeba řadu Snox Pro, která se v testu ADACu umístila ovšem až jako sedmá.

Jak rychle s touto zimní výbavou jezdit? Rozhodně ne rychle, jen do 50 km/h. Používá se navíc i tehdy, je-li silnice zdánlivě sjízdná (uježděný sníh, slabá námraza). Pak lze totiž zabrzdit včas, případně projedete zatáčku s větší jistotou. V hlubokém sněhu pak přichází na řadu takzvané vyprošťovací řetězy, ty však s sebou běžný motorista nevozí.

Jakmile je opotřebována více jak polovina článků, je dobré řetěz vyměnit. Občas proto řetěz otočte, zvýšíte tím jeho životnost. Řetěz vybírejte vhodný k velikosti a typu kol (jsou řetězy speciálně navržené na litá kola, která nepoškrábou). Po použití řetěz pro zachování dlouhé životnosti pečlivě omyjte vodou, utřete do sucha a uskladněte na suché místo.

A co vy? Jaké máte zkušenosti se sněhovými řetězy, jejich druhy, životností a obsluhou? Napište to do ostatním diskuze.

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
30. 11. 2012 21:11
Užitečná rada
Nasadit řetězy ještě pod kopcem a ne hledat spásu v kopci a zastavit i ostatní :no: Neumět jezdit na sněhu není žádná hanba a jen ten kdo si to přizná nezpůsobí žádnou jobovku :yes: