Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Autopilot Tesly zvládne jezdit podle značek a proveze vás kruhovými objezdy

Tomáš Dusil
Diskuze (25)
Stále kontroverzní autonomní režim jízdy vozů Tesla pojmenovaný Autopilot prodělá další vývoj. Nově dokáže vést auto podle dopravních značek a také kruhovými objezdy.

Americká značka Tesla byla před lety jedním z úplně prvních výrobců automobilů, který nabídl ve svých autech (konkrétně v Modelu S) autonomní režim jízdy pojmenovaný Autopilot. Ten se tady navíc neomezoval na samočinné parkování, ale dokázal vozidlo vést po silnici či dálnici. Jako každé takové zařízení měl však svá omezení, což bohužel ne všichni uživatelé vozu akceptovali. Výsledkem bylo hned několik medializovaných fatálních nehod vozidel. Za většinou z nich stál mimo jiné také lidský faktor...

Tesla se v případě těchto nehod bránila a tvrdila, že instruovala majitele a uživatele vozidla, že i při jízdě v režimu Autopilot mají stále povinnost sledovat okolní provoz a situaci před vozidlem. Ani dopravní letadlo v režimu autopilota nezbavuje pilota, který má na starosti řízní letadla (tzv. PF - pilot flying) odpovědnosti za kontrolu letu a činnost letounu.

Nyní se Elon Musk nechal slyšet, že od příštího roku dostanou vozy Tesla výrazně vylepšený systém autonomní jízdy. Půjde o takzvaný „navigovaný“ Autopilot. Ten sice již mají vozy Tesla řadu let, nyní ale nabídne další funkce. V současné době dokáže Autopilot Tesly poskytovat řidiči podnět ke změně jízdních pruhů či najet s vozidlem na obrubník a zase z něj sjet.

Nově však nabídne Autopilt mnohem více z autonomního ježdění. Třeba bude schopen reagovat na dopravní značení, konkrétně na značku „stop dej přednost v jízdě“, či na semafory a tedy světelnou signalizaci na křižovatkách. A také zvládne projet kruhovými objezdy.

Dle slov Elona Muska by se tyto funkce měly ve vozech Tesla objevit už v příštím roce. Co však zatím Musk neprozradil, jakým způsobem se toto popasuje se současnou americkou legislativou, zejména s požadavky Národního úřadu pro silniční bezpečnost (NHTSA), kde k podobným systémům dosud hleděli s jistou nedůvěrou.

Pokud budou vozy Tesla a jejich Autopilot skutečně poskytovat výše uvedené funkce a vylepšení, nabízí se otázka, jak to bude fungovat v praxi. Jistě, technicky lze systém udělat tak, že se bude řídit dopravním značením a dokáže projíždět kruhové objezdy. To dnes není díky pokročilé senzorice v kombinaci s přesnou družicovou navigací GPS nic neřešitelného. Jenže udělat to tak, aby to fungovalo správně a dokázalo reagovat na náhlé a hlavně neočekávané změny, je už mnohem obtížnější.

Tomáš Dusil
Diskuze (25)
12. 12. 2018 16:40
bezpečnost
S tím autopilotem to budou muset ještě hodně dopilovávat, než to bude bezpečné.
Avatar - Googlit
12. 12. 2018 12:52
Re: Je
Jj, nakonec to bude fajn. Myslím si že zrovna naše generace si fakt nemá na co stěžovat co se týká automobilů. :yes:
12. 12. 2018 10:47
Re: Je
a tkanicky si zavazat jiz umis? nebo si taky rikas ze za 20-30 let ani omylem?

a tohle je vic nez rok a pul stare
[odkaz]

v lonskem roce take ta autonomni Audi A7 dojela bez zasahu ridice ze San Francisca do Las Vegas, v tehl eoblasti se to bude menit a vyvyjet hodne rychle, protoze to je pro spoustu firem obrovskej business v radu bilionu dolaru ;-) autonomni rizeni neskutecne zmeni pomery v doprave a umozni spouste firem se postupne zbavit prvku ktery je nejvice tizi, ridicu kterych maji nejen nedostatek, ale musi je ted i silene preplacet ;-)
Avatar - Dinar
12. 12. 2018 10:04
Re: Je
>:-[] >:-[] To je přesné...

Když vzpomenu na sci-fi knížky z 50.,60. i 70. let, které jsem hltal jako kluk, kde ulicemi a nad nimi tiše šuměla automatická vozidla na elektrický, reaktivní a bůhvíjaký další pohon, a děj se odehrával třeba v roce 2015, je mi těch šamanů líto, budou zklamaní... :-)
11. 12. 2018 21:35
Prečo vlastne?
Naozaj sú tí autopiloti a autonómne autá tak nevyhnutné? Keby radšej riešili pálčivejšie problémy.