Autopilot Tesly zvládne jezdit podle značek a proveze vás kruhovými objezdy
Americká značka Tesla byla před lety jedním z úplně prvních výrobců automobilů, který nabídl ve svých autech (konkrétně v Modelu S) autonomní režim jízdy pojmenovaný Autopilot. Ten se tady navíc neomezoval na samočinné parkování, ale dokázal vozidlo vést po silnici či dálnici. Jako každé takové zařízení měl však svá omezení, což bohužel ne všichni uživatelé vozu akceptovali. Výsledkem bylo hned několik medializovaných fatálních nehod vozidel. Za většinou z nich stál mimo jiné také lidský faktor...
Tesla se v případě těchto nehod bránila a tvrdila, že instruovala majitele a uživatele vozidla, že i při jízdě v režimu Autopilot mají stále povinnost sledovat okolní provoz a situaci před vozidlem. Ani dopravní letadlo v režimu autopilota nezbavuje pilota, který má na starosti řízní letadla (tzv. PF - pilot flying) odpovědnosti za kontrolu letu a činnost letounu.
Nyní se Elon Musk nechal slyšet, že od příštího roku dostanou vozy Tesla výrazně vylepšený systém autonomní jízdy. Půjde o takzvaný „navigovaný“ Autopilot. Ten sice již mají vozy Tesla řadu let, nyní ale nabídne další funkce. V současné době dokáže Autopilot Tesly poskytovat řidiči podnět ke změně jízdních pruhů či najet s vozidlem na obrubník a zase z něj sjet.
Nově však nabídne Autopilt mnohem více z autonomního ježdění. Třeba bude schopen reagovat na dopravní značení, konkrétně na značku „stop dej přednost v jízdě“, či na semafory a tedy světelnou signalizaci na křižovatkách. A také zvládne projet kruhovými objezdy.
Dle slov Elona Muska by se tyto funkce měly ve vozech Tesla objevit už v příštím roce. Co však zatím Musk neprozradil, jakým způsobem se toto popasuje se současnou americkou legislativou, zejména s požadavky Národního úřadu pro silniční bezpečnost (NHTSA), kde k podobným systémům dosud hleděli s jistou nedůvěrou.
Pokud budou vozy Tesla a jejich Autopilot skutečně poskytovat výše uvedené funkce a vylepšení, nabízí se otázka, jak to bude fungovat v praxi. Jistě, technicky lze systém udělat tak, že se bude řídit dopravním značením a dokáže projíždět kruhové objezdy. To dnes není díky pokročilé senzorice v kombinaci s přesnou družicovou navigací GPS nic neřešitelného. Jenže udělat to tak, aby to fungovalo správně a dokázalo reagovat na náhlé a hlavně neočekávané změny, je už mnohem obtížnější.