Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Autosalon Detroit 2002

Michal Fokt
Motoristická sezóna začíná každý rok jedním z nejvýznamnějších světových autosalonů, který se koná v Detroitu. A stejně tak, jako každý rok, i letos bylo novinek nepočítaně. (doporučujeme počkat do načtení dokumentu se všemi ikonami, než na některou z...

Motoristická sezóna začíná každý rok jedním z nejvýznamnějších světových autosalonů, který se koná v Detroitu. A stejně tak, jako každý rok, i letos bylo novinek nepočítaně.

Acura

Americko-japonská značka se pochlubila svým hybridním kupé do města, na dálnice i do lehkého terénu RD-X, kterému jsme se již věnovali ZDE. Vzhledem k tomu, že automobilka již neuvedla žádné další informace, najdete všechny dosud známé právě na těchto odkazech.

Cadillac

Americká luxusní značka Cadillac v současnosti holduje ostrým hranám a ostře klínovitému profilu. Vše začalo opravdu zdařilou studií Evoq, poté pokračovalo roadsterem na jeho bázi a také SUV modelem, přičemž řada těchto studií vyvrcholila sériovým automobilem Cadillac CTS, z něhož bude technicky vycházet také Opel Omega příští generace. Tím ale tvůrčí práce amerických designérů nekončí. Nyní se pustili do studie supersportovního automobilu, který by byl schopen konkurovat vozům značek Ferrari, Porsche, Chevrolet a Acura. Koncept se jmenuje Cien a jeho tvary (inspirované americkým bojovým letounem F-22 "Stealth") jsou opravdu působivé, a přitom zcela originální a v duchu současného stylingu značky. Ta v tomto roce slaví sto let své existence a proto byl zvolen název vozu, znamenající ve španělštině právě číslovku "sto". Cien je vybaven vidlicovým dvanáctiválcem 7,5 l s výkonem 552 kW (!), a o to, aby s ním vůz také "nevzlétl" se stará systém jízdní stability StabiliTrak a další klasické elektronické pomůcky. Na "palubě" najdeme komunikační systém OnStar, obrazovku nočního vidění a ultrazvukové parkovací senzory. Jestli Cien unikne policejním radarům stejně jako zmíněné letadlo těm vojenským, se automobilka nezmiňuje...

Sedan CTS však zanedlouho nebude jediným sériovým "caddie", který bude navržen ve stylu "stealthdesignu". Na bázi již zmíněného roadsteru Evoq totiž vznikl také otevřený vůz XLR, který sice není tak radikální jako jeho předchůdce, přesto mu to ale velice sluší. Pod kapotou bude mít motor Northstar 4,6 l, jehož výkon dosud nebyl zveřejněn, a bude pohánět zadní kola vozu, a to již zhruba za rok.

DaimlerChrysler

Americká součást koncernu DaimlerChrysler, automobilka Jeep, přivezla do Detroitu studii Compass. Když byl v souvislosti s Acurou RD-X zmíněn termín "kupé do lehkého terénu", přesně tomuto popisu odpovídá také tento jeep. Byl inspirován již čtyři roky starým konceptem Jeepster a postaven na platformě současného Jeepu Cherokee (v USA Liberty). Na rozdíl od nich však má Compass o poznání menší světlou výšku, takže sice nezvládne obtížný terén, o to lépe ale pojede po silnicích a dálnicích, a to i díky šestiválci 3,7 l. Ten má výkon 157 kW a točivý moment 319 N. m. Studie Compass má rozměry 4150x1834x1636 mm, rozvor 2649 mm, rozchod 1544 mm a světlou výšku 211 mm. Poměrně malý jeep sice váží 1406 kg, silný motor jej však zrychlí na "stovku" za rovných 9 s a dokáže uhánět rychlostí až 176 km/h.

Dodge

Specialista na velké pick-upy, nazývané v USA trucky, firma Dodge, představila nejen dvojici zástupců této kategorie, ale také jedno kupé. O tom, jak by mohly vypadat trucky Dodge za pár let, vypovídá studie M80. Ta má příď tak trochu ve stylu vozů sesterské značky Jeep (té kopírování asi v rámci koncernu nevadí...), profil se zase inspiroval sourozencem Chevroletem SSR, a to vše s notnou dávku retrospektivního pojetí. My bychom každopádně neměli to srdce naložit mu dozadu cokoliv, co na takových autech farmáři běžně vozí... Pohon všech čtyř dvacetipalcových kol má na starosti stejný motor, jako ten pod kapotou Jeepu Compass.

Pro rok 2002 zapracovali u Dodge i na současném modelu Ram, z něhož odvodili verzi SRT 10. Ta je ovšem určena nikoliv na vyjížďky do terénu, ale díky snížené světlosti nejvýše na kvalitnější polní cestu. Nejlépe však raději pouze do města a na dálnice, kde by se jistě uplatnil potenciál motoru 8,3 l z viperu s šíleným výkonem 500 koní (368 kW), nebýt striktních amerických rychlostních omezení. Poháněna jsou všechna čtyři kola, která mají neuvěřitelné rozměry 305/35 R24. Za zmínku stojí také fakt, že se na vyladění motoru podílela také německá firma AMG, upravující koncernové automobily Mercedes-Benz.

Dodge se ale pochlubil také zajímavým kupé Razor. Ten byl údajně inspirován sportovními evropskými kupátky šedesátých let. My v něm ale vidíme spíše zbrusu nový Nissan Z a Nissan GTR Concept. Jeho šestistupňová převodovka s přímým řazením pochází od Mercedes-Benzu, přeplňovaný motor 2,4 l/187 kW je z americké líhně koncernu. Na zadní kola se přenáší síla 312 N. m, vůz zrychlí z 0 na 100 km/h za 6 s a vyvine největší rychlost 225 km/h.

Ford

V expozici Fordu se objevil již dobře známý retrospektivně střižený vůz Forty Nine, a to proto, že vedení automobilky prohlásilo, že půjde v této podobě do sériové výroby.

Jak bude vypadat příští generace řady F naznačuje studie F-350 Tonka, což znamená v jazyce indiánského kmene Siouxů "velký", a toto přídavné jméno platí nejen pro vůz samotný, ale i pro pohonnou jednotku. Tou je totiž šestilitrový osmiválec se čtyřventilovou technikou, který je ještě navíc osazen turbodmychadlem, a tato kombinace dohromady dává 184 kW výkonu.

Tím nejzajímavějším "kouskem" však zcela určitě byl koncept GT 40, který připomíná vůz, jenž se stal vítězem závodu 24 hodin v Le Mans. O něm jsme vás již informovali ZDE, a podrobně se mu věnujeme v rubrice Tuning/Supersport.

General Motors

Jednotlivé značky světové jedničky, koncernu General Motors (GM), se pochopitelně prezentovaly samostatně, ovšem v rámci koncernu byla vyvinuta zcela originální koncepce automobilu, která nese jméno AUTOnomy. Její základ tvoří jakýsi "přerostlý skateboard", tvořený podvozkem a zavěšením kol, v němž jsou integrovány také palivové články. Veškeré propojení této podvozkové části s kabinou obstarává elektronika, takže lze umístit sedadla i pracoviště řidiče na naprosto libovolné místo, a stejně tak dobře je možné na tento podvozek namontovat libovolnou karoserii odpovídajících rozměrů. Tento vůz již bude poháněn pouze elektromotorem, který bude možné umístit taktéž na jakémkoliv místě. Teprve čas ukáže, jak dalece najde tento konstrukční systém uplatnění, každopádně však jde o velice pozoruhodný počin.

Honda

S novým příspěvkem do kategorie automobilů SUV, Hondou Pilot, jsme vás již obeznámili ZDE, a úplně první informace jste si mohli přečíst i na tomto místě. Kromě již dříve uvedených faktů se nám podařilo zjistit, že se výroba Pilotu rozjede již na jaře tohoto roku, ovšem nikoliv v USA, kde byl vyvinut a navržen, ale v Kanadě, konkrétně v Allistonu, stát Ontario. Jak jsme již uvedli, v prodeji by se měl objevit počátkem června 2002, otázka exportu do Evropy je zatím otevřená.

Chevrolet

Automobilka, která je známá asi nejvíce díky sportovním automobilům Corvette a Camaro, vystavovala v Detroitu dvě novinky. Předně šlo o vůz SSR, jenž v sobě spojuje pick-up a roadster, který byl vloni prezentován jako studie, nyní však vidíte již jeho sériovou podobu. Ta se mimochodem od té původní naštěstí téměř neliší. Koncern GM tak zareagoval na retrospektivní konkurenční modely Ford Thunderbird a Ford Forty Nine.

Když už je řeč o návratu k designu let dávno minulých, ten nese také druhý exponát Chevroletu. Studie kabrioletu s legendárním jménem Bel Air má velkou šanci stát se také sériovým modelem, zvláště když továrny Fordu už nějaký čas chrlí "bouřňáky". Zákazníkům rozhodně nebude vadit, že oproti původnímu bel-airu z poloviny padesátých let s nekonečně dlouhými převisy i rozvorem je ten současný téměř poloviční. Také přední maska je zcela odlišná, zato má ale nový Bel Air opět charakteristický tvar zadního blatníku. Kabriolet má přeplňovaný motor Vortec (tato firma, náležící do koncernu GM dělá pohonné jednotky i pro Hummer) o objemu 3,5 l s výkonem 232 kW, a samočinnou čtyřstupňovou samočinnou převodovku.

Chrysler

Automobil Chrysler Pacifica se bude prohánět po amerických silnicích, a možná nejen po nich, teprve za rok, představil se však již nyní. Jde o dynamicky střižené kombi podobné koncepce, jako PT Cruiser, tedy s vyšší stavbou karoserie. Vůz má tři řady sedadel a v interiéru najdeme vše od sedadla řidiče, nastavitelného v deseti polohách, přes satelitní navigaci až po vyhřívání předních dvou řad sedadel. Přední, nebo na přání všechna čtyři kola Pacifiky bude pohánět vidlicový šestiválec 3,5 l, který bude spřažen se čtyřstupňovým automatem. Specialitou tohoto kombi je elektrické otevírání zadní výklopné stěny.

Land Rover

Již dlouho před otevřením bran detroitského autosalonu předvedla automobilka Land Rover, která v současnosti náleží do koncernu Ford, zbrusu nový Range Rover. Ten byl vyvinut ve spolupráci s BMW v době, kdy tento výrobce terénních vozů náležel v rámci automobilky Rover mnichovské značce. O tomto automobilu si více informací můžete přečíst ZDE.

Lexus

Japonsko-americká automobilka dělala letos čest svému jménu, tak lehce zaměnitelnému se slovem "luxus". Představila totiž opravu "lexusní" SUV s názvem GX 470. To je o poznání větší, než do Evropy dovážené RX 300, ale i tak pouze "vyplní" mezeru mezi "malým" RX 300 a vskutku gigantickým LX 470. Číslo za písmenným označením znamená již tradičně zdvihový objem motoru, v případě GX (a LX) jde tedy o vidlicový osmiválec 4,7 l s výkonem 173 kW. Lexus GX 470 je vybaven pětistupňovou samočinnou převodovkou, točivý moment je přenášen na všechna čtyři kola o rozměru 265/65 R 17, přičemž se mezi nápravy dělí v poměru 50/50. Vůz je vybaven systémem jízdní stability, brzdovým asistentem, ABS, EBD a kontrolou trakce. Pro Lexus již tradičně dodává audiosoupravy značka Mark Levinson, a ani GX není výjimkou. Standardem je také satelitní navigace na bázi DVD, nechybí ani přehrávač těchto médií.

Mazda

Na stánku Mazdy si odbyl americkou premiéru sportovní čtyřmístný vůz RX-8 (více informací ZDE) s rotačním Wankelovým motorem, a poprvé na tomto kontinentu byla k vidění také Mazda 6. O tomto nástupci řady 626 si můžete přečíst více ZDE.

Mercedes-Benz

Stuttgartská automobilka chce zaujmout americké zákazníky, a nejen je, studií kombíku pro všechny cesty s názvem Vision GST (Grand Sports Tourer). Na bázi nové třídy E vznikl vůz, který bude konkurovat modelům Audi Allroad a Volvo Cross Country. Více informací o GST najdete ZDE.

Pontiac

Další značkou koncernu GM, která se pochlubila studií roadsteru, je Pontiac. Koncept se jmenuje Solstice a na rozdíl od současného trendu nenese žádné retro prvky, naopak je velice moderní, ale zároveň dostatečně stylový. Pokud o něho projeví zákazníci zájem, začne se vyrábět. Měl by patřit k těm lacinějším na americkém trhu, dá se totiž očekávat cena kolem 20.000 dolarů. Studie, která by mohla soupeřit o přízeň zákazníků Mazdy MX-5, je vybavena motorem Opel Ecotec 2,2 l, použitým mimo jiné u vozu Speedster, u Solstice je však ještě doplněn turbodmychadlem, takže disponuje výkonem 177 kW. Konstruktéři jej osadili také šestistupňovou převodovkou s přímým řazením, kterou si vypůjčili z Chevroletu Corvette. Zavěšení předních kol a komponenty řízení jsou odvozeny od Subaru Impreza WRX. Solstice má však na rozdíl od něj poháněnou pouze zadní nápravu (převzatou od malých SUV koncernu GM), vybavenou samosvorným diferenciálem. Vpředu najdeme devatenáctipalcová litá kola, vzadu pak dvacetipalcová.

Spolu s tímto roadsterem se v Detroitu představilo taktéž kupé stejného jména, které je až na střechu s otevřeným vozem naprosto identické.

Saab

Švédská součást koncernu General Motors se po vzoru svého severského rivala Volva pustila také do vývoje auta se stálým pohonem všech kol, s nímž by bylo možné sjet ze silnic a vyrazit do lehkého terénu. Vytvořilo proto studii kupé 9-3X, která, jak napovídá její název, by měla v nedaleké budoucnosti rozšířit paletu modelů řady 9-3. Příď konceptu se inspirovala předchozím roadster-pick-up-kupé projektem 9X, jinak vůz vypadá docela reálně. Mluvčí automobilky jsou sice poněkud skoupí na sebemenší informace o 9-3X, ze snímků je však vidět, že je tato studie postavena poměrně střízlivě a bez technických výstřelků, jako by již zanedlouho měla být zahájena její produkce. Vozu 9-3X jsme se již věnovali také ZDE.

Toyota

Japonská automobilka představila studii supersportovního kupé FXS již v prosinci minulého roku v Tokiu (reportáž z Tokia ), takže jde pouze o americkou premiéru. Právě ta ale může znamenat, že se Toyota pustí do výroby do tohoto blízkého sourozence vozu Lexus SC 430, s nímž sdílí podvozek, techniku, motor, a podobnost lze zaznamenat též v designérském pojetí. Vůz je vybaven šestistupňovou samočinnou převodovkou s možností ruční volby rychlostních stupňů tlačítky na volantu. Přední osmnáctipalcová kola mají pneumatiky o rozměru 245/40, vzadu jsou pláště 285/35.

Světovou premiéru si odbyl další koncept Toyoty, pojmenovaný ccX, který by měl oslovit hlavně na mladou generaci. Ta totiž nejspíš ocení dynamický styling, zkombinovaný s praktičností dobře přístupného zavazadlového prostoru a nepohrdne ani kompletně prosklenou elektricky ovládanou střechou. O pohon předních kol, obutých stejně jako ta zadní do pneumatik 225/45 R 18, se stará zážehový čtyřválec 2,4 l. Přístrojová deska je po vzoru volkswagenů podsvícena modře.

Volvo

Po Range Roveru dalším, daleko dopředu ohlášeným automobilem, bylo luxusní SUV Volvo XC90, které ale čtenářům AUTO. CZ netřeba představovat, neboť jsme tak učinili nejen v sekci News, ale věnovali jsme se mu také v rubrice Představujeme.



Michal Fokt