Volvo XC90 - druhá vlaštovka

Volvo XC90 - druhá vlaštovka

 
 

V nabídce švédských automobilek v současnosti najdeme pouze jedinou "čtyřkolku" do lehkého terénu, a to v podobě vozu Volvo V70 Cross Country. K ní však zanedlouho přibude luxusní SUV s názvem XC90.

Přestože jsou severské země včetně Švédska bohaté na sněhovou nadílku, nevěnovali donedávna tamní automobiloví výrobci vůbec pozornost vozům s pohonem čtyř kol. To však před lety změnilo Volvo s modely Cross Country a tomuto all-roadu nyní přibude větší bratr s názvem XC90, náležící do kategorie luxusních SUV. Ten by se rád prosadil zejména na americkém trhu, který vozy tohoto ražení hltá po statisících a nezdá se, že by jimi byl někdy přesycen. Ovšem své klienty si nové Volvo jistě najde i ve "zbytku" světa. Na všech trzích se však bude setkávat s hodně ostrou konkurencí, a to jak evropskou, tak japonskou. Velice dobře se totiž mezi noblesními "es-ú-véčky" zabydlel Mercedes-Benz M, Lexus RX 300 a v Americe také Acura MDX, která tam byla vloni vyhlášena nejlepším SUV. Další rival XC90 v podobě modelu Pilot od Hondy se objeví v půlce tohoto roku, a to nepočítáme celou řadu amerických vozů pro volný čas.

Volvo XC90 ovšem zjevně nemá z konkurence strach, což ukázal i jeho přímý předchůdce, studie ACC (Adventure Concept Car). Tvary karoserie a zejména pak výrazný prolis, táhnoucí se po celé délce vozu a určující také vzhled neméně typických koncových svítilen dává jasně najevo příbuznost s modely V70, S80 a S60. Ty si již na silnicích a dálnicích dostatečný respekt vybudovaly a velké "iks-céčko" hodlá šířit věhlas i mimo zpevněné vozovky, kam se před ním vypravily již zmíněný model XC Cross Country. Dopomoci by mu k tomu měl sofistikovaný systém pohonu všech kol, vyvinutý ve spolupráci s firmou Haldex, kterou v očích veřejnosti proslavily hlavně automobily nižší střední třídy koncernu Volkswagen. Také Volvo XC90 používá při běžné jízdě pouze přední nápravu, v případě jejího prokluzu pak dojde k připojení té zadní. K tomuto kroku elektronika přikročí již v okamžiku, kdy dojde k prokluzu některého z předních kol o pouhou sedminu otáčky. Dobrou průchodnost lehčím terénem vozu zaručí světlá výška 218 mm, která je však "znehodnocena" dlouhým rozvorem (2859 mm). Dobrou příčnou stabilitu by však měl zajistit velký rozchod, který je 1634 mm vpředu a 1624 mm vzadu.

Pro nový sportovně-užitkový model Volvo zvolilo ty nejušlechtilejší koně ze své stáje, takže si zákazníci budou moci vybrat ze zážehového pěti a šestiválce a přeplňovaného vznětového pětiválce. Prvně jmenovaná jednotka má objem 2,5 l a za pomoci nízkotlakého turbodmychadla (LPT) dosahuje výkonu 154 kW a točivého momentu 320 N. m při 1500/min. Vrchol nabídky představuje řadový šestiválec s objemem 2,9 l a dvěma turbodmychadly, což úhrnem znamená výkon rovných 200 kW a točivý moment 380 N. m při 1800/min. Jejich naftovou alternativou pak je teprve před půl rokem představený přeplňovaný vznětový motor 2,4, jehož výkon činí 120 kW a točivý moment vrcholí již při 1750/min hodnotou 340 N. m.

Je asi zbytečné zmiňovat snahu švédského výrobce o poskytnutí maximální možné ochrany cestujících, které v XC90 představuje vrchol jejího dosavadního snažení. V tomto SUV najdeme systém jízdní stability (který kontroluje též náklon karoserie), velkoobjemové hlavové airbagy pro všechny tři řady sedadel, zesílenou střešní konstrukci, a řadu dalších a dalších prvků, z nichž zaslouží zmínku hlavně systém nočního vidění IR, který Volvo nabídne v sériovém voze jako první z evropských značek, před BMW a Mercedes-Benzem. Řidič s ním uvidí až pětkrát dále, než při tlumených světlech a vidění zprostředkovává infrakamera, reagující na teplé objekty, tedy zvířata a lidi. Péče byla ale věnována také bezpečnosti běžného osobního automobilu, který by s XC90 mohl kolidovat. V případě střetu takového vozu a SUV je nižší vozidlo vystaveno většímu riziku poškození a zranění posádky, protože jeho deformační zóny zajedou pod předek SUV, aniž by splnily svůj účel. Proto má XC přední polonápravy doplněny příčným nosníkem umístěným ve výšce nárazníků běžného osobního automobilu.

Také pro zábavu posádky toho XC nabízí opravdu mnoho, včetně instalace systému Dolby Prologic II, zařízení na přehrávání minidisků, hlasového ovládání a spojení satelitní navigace s chystanou interaktivní informační sítí koncernu Ford, respektive značky Volvo.

Kolik automobilů Volvo XC90 se ročně vyrobí zatím není známo, přes 60 procent z nich ale zcela jistě skončí na americkém trhu, zbytek je určen pro zbývající lokality. Produkce by měla začít v těchto dnech v továrně Torslanda v Göteborgu na západním pobřeží Švédska.



Spolupracujeme s TipCars.com
Konec demokracie v Polsku? Ve stovce měst lidé demonstrují proti soudní reformě Konec demokracie v Polsku? Ve stovce měst lidé demonstrují proti soudní reformě

Ve stovce polských měst se večer konají demonstrace proti…

Kellnerova PPF koupí plzeňskou Škodu Transportation, zaplatit má přes deset miliard Kellnerova PPF koupí plzeňskou Škodu Transportation, zaplatit má přes deset miliard

Plzeňskou strojírenskou skupinu Škoda Transportation…

Policie evakuovala stanici londýnského metra a vyzvala lidi k úkrytu Policie evakuovala stanici londýnského metra a vyzvala lidi k úkrytu

Rušná londýnská stanice metra Oxford Circus je…

 
 

Tapety


Přidat názorDiskuse: Volvo XC90 - druhá vlaštovka

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Slováci vyvinuli unikátní zabezpečení aut. Nikdo jej dosud neprolomil Slováci vyvinuli unikátní zabezpečení aut. Nikdo jej dosud neprolomil

Automobilky se snaží všemi možnými způsoby zabezpečit své…

TEST Renault Mégane Grandtour GT dCi: Ekonomická nerovnice TEST Renault Mégane Grandtour GT dCi: Ekonomická nerovnice

Úsporných vozů s vizáží ostrých verzí se na českém trhu…

 



Ojeté Volvo XC90 (2002-2015): Takhle si představujeme SUV Ojeté Volvo XC90 (2002-2015): Takhle si představujeme SUV

Dlouhých 13 let se vyráběla původní řada XC90. Za jejím…

Volvo XC Classic: První generace XC90 žije dál Volvo XC Classic: První generace XC90 žije dál

Stařičké SUV se na čínském trhu bude nadále prodávat s…

 



 
Auto a mráz: Jak se připravit na teploty pod nulou?

Auto a mráz: Jak se připravit na teploty pod nulou?

Včera

Ježdění v zimě má svá specifika. Kromě přezutí vozidla na zimní pneumatiky bychom neměli zapomenout ani na některé další části automobilu.




Blesk.cz

Liška hopsá i noruje, na chvíli to zábava je. Recenze Super Lucky’s Tale

Liška hopsá i noruje, na chvíli to zábava je.…

Nintendo má Maria, Sony Ratcheta & Clanka, ale Microsoftu na Xboxu One pořád nějaká ta výrazná postava…

Před 25 lety se rozhodlo o rozdělení Československa. Bylo správné?

Před 25 lety se rozhodlo o rozdělení Československa.…

Na konec listopadu připadá výročí, které definitivně sečetlo dny společného státu Čechů a Slováků – 25.…

 

iSport.cz

Jindřišek kopal trestňák skoro jako Panenka. Ten by gól dal, řekl

Jindřišek kopal trestňák skoro jako Panenka. Ten by…

Nesmazatelně se zařadil mezi významné osobnosti historie Bohemians 1905. Josef Jindřišek odehrál proti Liberci…

SESTŘIHY: Dukla smetla Boleslav, Zbrojovka opět slaví. Liberec bere bod

SESTŘIHY: Dukla smetla Boleslav, Zbrojovka opět…

Fotbalisté pražské Dukly odčinili debakl se Slavií, když v 15. kole HET ligy porazili na svém hřišti Mladou…

 

Reflex.cz

Teroristé zabili na Sinaji přes 150 lidí, jde o nejkrvavější útok na egyptské civilisty

Teroristé zabili na Sinaji přes 150 lidí, jde o…

Dnešní útok radikálů na mešitu na severu Sinajského poloostrova si vyžádal životy nejméně 155 lidí a zranění…

Tyhle mapy vám ukážou, kam v roce 2018 určitě nejezdit na dovolenou

Tyhle mapy vám ukážou, kam v roce 2018 určitě…

Bezpečnost je určitě jednou z nejdůležitějších podmínek, pokud jde o výběr místa, kde si chce člověk odpočinout…