17.1. 2013 Martin Vaculík

Bazar: Trabant 601 - Posměváčci utichají, trabi žije dál...

 

Majitelé trabantů bývali za socialismu posmívanou skupinou motoristů. Škodovky stodvacítky někdejších posměváčků však dnes hnijí v kopřivách, zatímco trabanty se sbírají a jejich ceny rostou.

Někdejší výsměch škodovkáře trabantistovi je opravdovou automobilovou křivdou. Model Škoda 120 byl autem absurdně hlučným, zoufale nespolehlivým, v sedmdesátých letech už zastaralým samotnou koncepcí, natož provedením. Naopak koncepce trabantu byla od začátku (první model P50 vyjel už v roce 1955) zvolena perspektivní s předním pohonem, skvěle využitým prostorem a velmi dobrými jízdními vlastnostmi. Trabant 601 se pak vyráběl v letech 1964–1991 a těsně překonal hranici tří milionů exemplářů. Extrémně dlouhý život modelu samozřejmě nesvědčí jen o jeho genialitě, ale ukazuje, co si může hospodářství ke spotřebitelům dovolit, když je řízené centrálně a před konkurencí jej chrání železná opona. Nelze se divit, že po jejím pádu už model nezachránila ani montáž čtyřdobého motoru.

Nemůže se pokazit

Dvoutaktní šestistovka pod kapotou měla výkon nejdříve 17, od roku 1969 pak 19 kW, tedy postaru 26 koní. Motor je to spolehlivý – i když zejména podle hesla, že co v autě není, nemůže se pokazit. Dvoutakt nemá výměnu směsi řízenou ventily, takže nemusíte seřizovat vůle ani se starat o řetěz či řemen jejich pohonu, při jehož selhání se jak známo setkají s písty. Vzduchem chlazený motor zase neumí vařit při selhání termostatu, mísit vodu s olejem při selhání těsnění pod hlavou ani se v zimě nechat roztrhat mrazem, když někdo nedolije „fridex“.

Pamětníci tak na trabant vzpomínají jako na první vozidlo, s nímž v dobách, kdy každý řidič musel být ještě napůl automechanik, mohly jezdit i dámy. Ještě dál v tom šla verze Hycomat, která již v roce 1965 přinesla elektrohydraulicky ovládanou automatickou spojku. Jediným, co mohlo na motoru za jízdy selhat, byl klínový řemen k ventilátoru ženoucímu chladicí vzduch kolem válců. Řidič uvnitř neměl žádný teploměr ani kontrolku, takže pokud přehřívání nepostřehl dle změny zvuku, mohl motor poškodit. Že se tak většinou nestalo, je zásluhou prozíravého konstruktéra, který válec s hlavou nakreslil odděleně (u dvoutaktů jde většinou o jeden díl) a mezi ně vložil hliníkové těsnění. To se většinou roztaví, takže motor ztratí tlaky a zastaví se dřív, než by se opravdu poškodil. Těsnění dodnes stojí 18 Kč.

Neskutečně levné díly

Nejslabším místem dvoutaktů obecně jsou pístní čepy, do jejichž ložisek se směs benzinu s olejem dostává nejobtížněji. U trabantů proto byla v roce 1974 původní kluzná ložiska nahrazena valivými. Od té doby stačilo do benzinu přidávat méně oleje. Mazací poměr klesl z 1:33 na 1:50.

Dle pana Vítězslava Kytky, majitele slavného Trabantservisu z Řežnovic u Brna, byly všechny starší motory už při generálních opravách předělány a dnes se s nimi vlastně nesetkáte. Pan Kytka nás překvapuje neskutečně nízkými cenami dílů. Třeba takzvaná vlaštovka, tedy nosný díl spojující podlahovou plošinu s pomocným rámem motoru, jehož zeslabení korozí a následné prasknutí je nejznámější fatální závadou trabanta, u něj stojí 1380 Kč. Pohled do tabulky náhradních dílů a Kytkovo ujištění, že občasný problém s dostupností je pouze u zadních závěsných ramen (která také reznou), tak překvapivě znamenají, že trabant i za kapitalismu nabízí stále zejména to co před lety. Tedy levný provoz a nenáročný servis uskutečnitelný většinou svépomocí. Jeho údržba je násobně levnější proti všemu ostatnímu, co též již dostává veteránský nádech. Jde o ideální stroj pro mladého nadšence a začínajícího sběratele, který na něm vypěstuje nejen svůj řidičský, ale i celkově technický cit.

Spolupracujeme s TipCars.com
G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump

Lídři nejvyspělejších zemí světa ze skupiny G7 se na úvod…

USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit

Spojené státy neusilují o omezení západních sankcí proti…

První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ

Pionýr na trhu vzájemného pojištění na svou chvíli teprve čeká.

Srbové zbourali mešitu. Byla postavena bez povolení, argumentují Srbové zbourali mešitu. Byla postavena bez povolení, argumentují

Srbské úřady, navzdory protestu muslimů, zbouraly mešitu…

 
 

Přidat názorDiskuse: Bazar: Trabant 601 - Posměváčci utichají,…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Kupte si expediční Trabant 601 z Lega. Světový unikát sestavil český nadšenec Kupte si expediční Trabant 601 z Lega. Světový unikát sestavil český nadšenec

Vánoce jsou za dveřmi a na internetu se objevuje spousta…

Video: Když se hasiči nudí... Létají s trabantem! Video: Když se hasiči nudí... Létají s trabantem!

Létající automobil je sen mnoha konstruktérů. Němečtí…

 



 
Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Včera

Jaguar posouvá laťku sportovních sedanů střední třídy na úplně jinou úroveň, tohle auto od divize SVO má 600 koní!




Blesk.cz

Pobláznil celou Bystrc: Novému nájemníkovi Kajínkovi fandí i jeho panelák

Pobláznil celou Bystrc: Novému nájemníkovi Kajínkovi…

Ještě v úterý sledovala většina z tří desítek partají panelového domu v Brně-Bystrci propuštění Jiřího Kajínka v…

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Vyzkoušeli jste už všechno možné a pořád se vám s kouřením nedaří skoncovat? Možná budete potřebovat nějakou…

 

iSport.cz

Šance nových Čechů v NHL? Šimek se může chytit, u Šuláka rozhodne kemp

Šance nových Čechů v NHL? Šimek se může chytit, u…

Zámořská NHL zažívá nebývalý příliv hráčů z Evropy. Kluby tlačí na skauty a agenty, aby jim dohazovali ze…

Vaclík odejde za lepším, tvrdí Švýcaři. Je to poslední možnost, říká brankář

Vaclík odejde za lepším, tvrdí Švýcaři. Je to…

Získal třetí ligový titul v řadě, poprvé s klubem triumfoval ve Švýcarském poháru a v létě vyrazí jinam? Česká…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí propagace islámu ve školách. Občansky se braňte!

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí…

Václav Klaus mladší dnes ve své páteční Pětce kritizuje platby do fondů EU, rozpočtovou politiku Andreje Babiše…

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v Manchesteru zazpívali společně dojemnou píseň

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v…

Nehněvej se v myšlenkách na minulost. Tak by se dal volně přeložit název písně Don’t Look Back in Anger od…