17.1. 2013 Martin Vaculík

Bazar: Trabant 601 - Posměváčci utichají, trabi žije dál...

 

Majitelé trabantů bývali za socialismu posmívanou skupinou motoristů. Škodovky stodvacítky někdejších posměváčků však dnes hnijí v kopřivách, zatímco trabanty se sbírají a jejich ceny rostou.

Někdejší výsměch škodovkáře trabantistovi je opravdovou automobilovou křivdou. Model Škoda 120 byl autem absurdně hlučným, zoufale nespolehlivým, v sedmdesátých letech už zastaralým samotnou koncepcí, natož provedením. Naopak koncepce trabantu byla od začátku (první model P50 vyjel už v roce 1955) zvolena perspektivní s předním pohonem, skvěle využitým prostorem a velmi dobrými jízdními vlastnostmi. Trabant 601 se pak vyráběl v letech 1964–1991 a těsně překonal hranici tří milionů exemplářů. Extrémně dlouhý život modelu samozřejmě nesvědčí jen o jeho genialitě, ale ukazuje, co si může hospodářství ke spotřebitelům dovolit, když je řízené centrálně a před konkurencí jej chrání železná opona. Nelze se divit, že po jejím pádu už model nezachránila ani montáž čtyřdobého motoru.

Nemůže se pokazit

Dvoutaktní šestistovka pod kapotou měla výkon nejdříve 17, od roku 1969 pak 19 kW, tedy postaru 26 koní. Motor je to spolehlivý – i když zejména podle hesla, že co v autě není, nemůže se pokazit. Dvoutakt nemá výměnu směsi řízenou ventily, takže nemusíte seřizovat vůle ani se starat o řetěz či řemen jejich pohonu, při jehož selhání se jak známo setkají s písty. Vzduchem chlazený motor zase neumí vařit při selhání termostatu, mísit vodu s olejem při selhání těsnění pod hlavou ani se v zimě nechat roztrhat mrazem, když někdo nedolije „fridex“.

Pamětníci tak na trabant vzpomínají jako na první vozidlo, s nímž v dobách, kdy každý řidič musel být ještě napůl automechanik, mohly jezdit i dámy. Ještě dál v tom šla verze Hycomat, která již v roce 1965 přinesla elektrohydraulicky ovládanou automatickou spojku. Jediným, co mohlo na motoru za jízdy selhat, byl klínový řemen k ventilátoru ženoucímu chladicí vzduch kolem válců. Řidič uvnitř neměl žádný teploměr ani kontrolku, takže pokud přehřívání nepostřehl dle změny zvuku, mohl motor poškodit. Že se tak většinou nestalo, je zásluhou prozíravého konstruktéra, který válec s hlavou nakreslil odděleně (u dvoutaktů jde většinou o jeden díl) a mezi ně vložil hliníkové těsnění. To se většinou roztaví, takže motor ztratí tlaky a zastaví se dřív, než by se opravdu poškodil. Těsnění dodnes stojí 18 Kč.

Neskutečně levné díly

Nejslabším místem dvoutaktů obecně jsou pístní čepy, do jejichž ložisek se směs benzinu s olejem dostává nejobtížněji. U trabantů proto byla v roce 1974 původní kluzná ložiska nahrazena valivými. Od té doby stačilo do benzinu přidávat méně oleje. Mazací poměr klesl z 1:33 na 1:50.

Dle pana Vítězslava Kytky, majitele slavného Trabantservisu z Řežnovic u Brna, byly všechny starší motory už při generálních opravách předělány a dnes se s nimi vlastně nesetkáte. Pan Kytka nás překvapuje neskutečně nízkými cenami dílů. Třeba takzvaná vlaštovka, tedy nosný díl spojující podlahovou plošinu s pomocným rámem motoru, jehož zeslabení korozí a následné prasknutí je nejznámější fatální závadou trabanta, u něj stojí 1380 Kč. Pohled do tabulky náhradních dílů a Kytkovo ujištění, že občasný problém s dostupností je pouze u zadních závěsných ramen (která také reznou), tak překvapivě znamenají, že trabant i za kapitalismu nabízí stále zejména to co před lety. Tedy levný provoz a nenáročný servis uskutečnitelný většinou svépomocí. Jeho údržba je násobně levnější proti všemu ostatnímu, co též již dostává veteránský nádech. Jde o ideální stroj pro mladého nadšence a začínajícího sběratele, který na něm vypěstuje nejen svůj řidičský, ale i celkově technický cit.

Spolupracujeme s TipCars.com
Akcie, měny & názory Jana Vejmělka: Produktivita v Itálii musí vzrůst Akcie, měny & názory Jana Vejmělka: Produktivita v Itálii musí vzrůst

Poslední týdny je Itálie opět ve středu dění. Roztržky…

Nová kolekce Blažka slaví s pomocí basketbalisty Satoranského úspěch na večírcích NBA Nová kolekce Blažka slaví s pomocí basketbalisty Satoranského úspěch na večírcích NBA

Řekl: „A dost! Už se nechci bavit o minulosti, jak jsem v…

Prodejní ceny bytů v Česku vzrostly ke konci června o 11 procent Prodejní ceny bytů v Česku vzrostly ke konci června o 11 procent

Prodejní ceny bytů v Praze a krajských městech na konci…

Aktiva ČSOB vzrostla na 210 miliard korun, zisk se však propadl o 15 procent Aktiva ČSOB vzrostla na 210 miliard korun, zisk se však propadl o 15 procent

Čistý zisk skupiny ČSOB za tři čtvrtletí klesl meziročně…

 
 

Přidat názorDiskuse: Bazar: Trabant 601 - Posměváčci utichají,…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda prozradila priority elektromobility. Dojezd je na posledním místě Škoda prozradila priority elektromobility. Dojezd je na posledním místě

První elektromobil Škoda můžeme očekávat už v příštím…

Michal Půr: Nesmyslné limity emisí mohou srazit naši ekonomiku na kolena Michal Půr: Nesmyslné limity emisí mohou srazit naši ekonomiku na kolena

Michal Půr, šéfredaktor serveru Info.cz, v komentáři…

 






 
Nový Mercedes-Benz GLE odhaluje české ceny. Zatím nabízí dva motory

Nový Mercedes-Benz GLE odhaluje české ceny. Zatím nabízí dva motory

Dnes 15:50

V době zahájení prodeje nabízí nové GLE výběr mezi dvěma motory, benzinovým šestiválcem a naftovým čtyřválcem.




Blesk.cz

Uprchlíci zahltili tropické ráje. V Karibiku jich je už 100 tisíc

Uprchlíci zahltili tropické ráje. V Karibiku jich je…

Miliony Venezuelanů utekly ze své zbídačené země, kde panuje hospodářská krize. Sta tisíce z nich přitom…

Drsné záběry nehody: Řidič v plné rychlosti smetl chodce na přechodu!

Drsné záběry nehody: Řidič v plné rychlosti smetl…

Tyto záběry rozhodně nejsou pro slabé povahy! Zachycují totiž šokující nehodu, která se stala v Bratislavě, a…

 

iSport.cz

Měli být postrachem, jsou na dně. Nic trapnějšího jsem nezažil, říká Doughty

Měli být postrachem, jsou na dně. Nic trapnějšího…

Měli se vrátit mezi adepty na ty nejvyšší možné pozice a když v létě podepsali kanonýra Ilju Kovalčuka, byli…

Liberecký objev rostl pro Spartu, pak posílal životopisy: Byl jsem zoufalý

Liberecký objev rostl pro Spartu, pak posílal…

Dvě chycené penalty, pět čistých kont z šesti ligových zápasů. Brankář Filip Nguyen si aktuálně prožívá svůj…

 

Reflex.cz

Babiš: Můj syn nikdy neměl české občanství, ve Švýcarsku studoval

Babiš: Můj syn nikdy neměl české občanství, ve…

Premiér Andrej Babiš (ANO) dnes ve stručném vyjádření novinářům řekl, že jeho syn Andrej nikdy nebyl českým…

Babiš mladší: Můj otec lže, překročil červenou čáru. Nejsem vůbec pod dozorem

Babiš mladší: Můj otec lže, překročil červenou čáru.…

„Teď čtu v novinách, že můj otec řekl, že musím být pod ‚neustálým dozorem‘ vzhledem k mé pseudonemoci, které se…