17.1. 2013 Martin Vaculík

Bazar: Trabant 601 - Posměváčci utichají, trabi žije dál...

 

Majitelé trabantů bývali za socialismu posmívanou skupinou motoristů. Škodovky stodvacítky někdejších posměváčků však dnes hnijí v kopřivách, zatímco trabanty se sbírají a jejich ceny rostou.

Někdejší výsměch škodovkáře trabantistovi je opravdovou automobilovou křivdou. Model Škoda 120 byl autem absurdně hlučným, zoufale nespolehlivým, v sedmdesátých letech už zastaralým samotnou koncepcí, natož provedením. Naopak koncepce trabantu byla od začátku (první model P50 vyjel už v roce 1955) zvolena perspektivní s předním pohonem, skvěle využitým prostorem a velmi dobrými jízdními vlastnostmi. Trabant 601 se pak vyráběl v letech 1964–1991 a těsně překonal hranici tří milionů exemplářů. Extrémně dlouhý život modelu samozřejmě nesvědčí jen o jeho genialitě, ale ukazuje, co si může hospodářství ke spotřebitelům dovolit, když je řízené centrálně a před konkurencí jej chrání železná opona. Nelze se divit, že po jejím pádu už model nezachránila ani montáž čtyřdobého motoru.

Nemůže se pokazit

Dvoutaktní šestistovka pod kapotou měla výkon nejdříve 17, od roku 1969 pak 19 kW, tedy postaru 26 koní. Motor je to spolehlivý – i když zejména podle hesla, že co v autě není, nemůže se pokazit. Dvoutakt nemá výměnu směsi řízenou ventily, takže nemusíte seřizovat vůle ani se starat o řetěz či řemen jejich pohonu, při jehož selhání se jak známo setkají s písty. Vzduchem chlazený motor zase neumí vařit při selhání termostatu, mísit vodu s olejem při selhání těsnění pod hlavou ani se v zimě nechat roztrhat mrazem, když někdo nedolije „fridex“.

Pamětníci tak na trabant vzpomínají jako na první vozidlo, s nímž v dobách, kdy každý řidič musel být ještě napůl automechanik, mohly jezdit i dámy. Ještě dál v tom šla verze Hycomat, která již v roce 1965 přinesla elektrohydraulicky ovládanou automatickou spojku. Jediným, co mohlo na motoru za jízdy selhat, byl klínový řemen k ventilátoru ženoucímu chladicí vzduch kolem válců. Řidič uvnitř neměl žádný teploměr ani kontrolku, takže pokud přehřívání nepostřehl dle změny zvuku, mohl motor poškodit. Že se tak většinou nestalo, je zásluhou prozíravého konstruktéra, který válec s hlavou nakreslil odděleně (u dvoutaktů jde většinou o jeden díl) a mezi ně vložil hliníkové těsnění. To se většinou roztaví, takže motor ztratí tlaky a zastaví se dřív, než by se opravdu poškodil. Těsnění dodnes stojí 18 Kč.

Neskutečně levné díly

Nejslabším místem dvoutaktů obecně jsou pístní čepy, do jejichž ložisek se směs benzinu s olejem dostává nejobtížněji. U trabantů proto byla v roce 1974 původní kluzná ložiska nahrazena valivými. Od té doby stačilo do benzinu přidávat méně oleje. Mazací poměr klesl z 1:33 na 1:50.

Dle pana Vítězslava Kytky, majitele slavného Trabantservisu z Řežnovic u Brna, byly všechny starší motory už při generálních opravách předělány a dnes se s nimi vlastně nesetkáte. Pan Kytka nás překvapuje neskutečně nízkými cenami dílů. Třeba takzvaná vlaštovka, tedy nosný díl spojující podlahovou plošinu s pomocným rámem motoru, jehož zeslabení korozí a následné prasknutí je nejznámější fatální závadou trabanta, u něj stojí 1380 Kč. Pohled do tabulky náhradních dílů a Kytkovo ujištění, že občasný problém s dostupností je pouze u zadních závěsných ramen (která také reznou), tak překvapivě znamenají, že trabant i za kapitalismu nabízí stále zejména to co před lety. Tedy levný provoz a nenáročný servis uskutečnitelný většinou svépomocí. Jeho údržba je násobně levnější proti všemu ostatnímu, co též již dostává veteránský nádech. Jde o ideální stroj pro mladého nadšence a začínajícího sběratele, který na něm vypěstuje nejen svůj řidičský, ale i celkově technický cit.

Spolupracujeme s TipCars.com
Polský senát schválil kontroverzní reorganizaci nejvyššího soudu Polský senát schválil kontroverzní reorganizaci nejvyššího soudu

Horní komora polského parlamentu, Senát, dnes v noci…

Devět gigantů, které brázdí moře: od obří jachty po největší nákladní loď světa Devět gigantů, které brázdí moře: od obří jachty po největší nákladní loď světa

Podívejte se na devět největších lodí různých kategorií.…

Komentář: Realitní bublina je opět ve hře Komentář: Realitní bublina je opět ve hře

Ve středu byla zveřejněna statistika Eurostatu vývoje cen…

Češi mohou opravit největší rafinérii v Iráku. Obnova země má tlumit migraci Češi mohou opravit největší rafinérii v Iráku. Obnova země má tlumit migraci

Irácký velvyslanec Valíd Šiltágh vyzval české firmy k…

 
 

Přidat názorDiskuse: Bazar: Trabant 601 - Posměváčci utichají,…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 



Kupte si expediční Trabant 601 z Lega. Světový unikát sestavil český nadšenec Kupte si expediční Trabant 601 z Lega. Světový unikát sestavil český nadšenec

Vánoce jsou za dveřmi a na internetu se objevuje spousta…

Video: Když se hasiči nudí... Létají s trabantem! Video: Když se hasiči nudí... Létají s trabantem!

Létající automobil je sen mnoha konstruktérů. Němečtí…

 



 
Velký test filtrů pevných částic pro Škodu Octavia 1.6 TDI. Levný, levnější a žádný

Velký test filtrů pevných částic pro Škodu Octavia 1.6 TDI. Levný, levnější a žádný

Dnes 08:00

Škoda radikálně zlevnila filtry pevných částic. Zároveň však zavedla dvě řady: vedle originální ještě ekonomickou. Už za 10.000 Kč pak pořídíte filtr z Polska. Důkladně jsme jej prověřili.




Blesk.cz

Hogo fogo mejdan očima Františky: Boháči se neshodli

Hogo fogo mejdan očima Františky: Boháči se neshodli

Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary, jenž na počátku prázdnin atraktivně uzavřel společenskou sezónu,…

V sobotu se budeme „ploužit“, čeká nás až 35 °C. Pak přijdou bouřky

V sobotu se budeme „ploužit“, čeká nás až 35 °C. Pak…

Také sobotním dnem nás budou provázet místy silné bouřky. Očekáváme polojasno až oblačno, během dne přibývání…

 

iSport.cz

S Froomem hraje sám ďábel. Dovolil si parádičku a zdravil legendu Tour

S Froomem hraje sám ďábel. Dovolil si parádičku a…

PŘÍMO Z FRANCIE | V naprosté pohodě je na Tour de France obhájce titulu Chris Froome. Až v takové, že si během…

Kučera po debaklu Baníku: Katastrofa! Případné otazníky mám vyřešené

Kučera po debaklu Baníku: Katastrofa! Případné…

Pětigólový ranec si odnesl ostravský Baník z generálky proti druholigovému Třinci. Soupeři, s nímž v minulé…

 

Reflex.cz

Týpek v klobouku Jamiroquai: Od jazzu a funku k disku a zase zpět

Týpek v klobouku Jamiroquai: Od jazzu a funku…

Po sedmi letech strávených hlavně péčí o rodinu a své dvě děti se letos na jaře na hudební scénu vrátil…

Velké Británii dochází vzdušný prostor. Nemá už kudy vést letadla, situace začíná být alarmující

Velké Británii dochází vzdušný prostor. Nemá už kudy…

Ředitel britského Národního úřadu řízení leteckého provozu uvádí, že pokud nedojde ve Velké Británii k radikální…