Bentley Continental – sportovní šlechtic (1. díl: typy R a S z let 1952 – 1965)

Bentley Continental – sportovní šlechtic (1. díl: typy R a S z let 1952 – 1965)

 
 

Britské automobily Bentley jsou spolu se značkou Rolls-Royce proslulé vynikající kvalitou a komfortem. Typem Continental navíc potvrzují sportovní ambice, ke kterým je zavazuje pětinásobné vítězství v 24h Le Mans ve 20. letech minulého století.

Historie anglické automobilové značky Bentley je spjata se jménem Walter Owen Bentley (1888 – 1971). V mládí jezdil motocyklové závody a v roce 1912 založil se svým bratrem firmu Bentley and Bentley, zabývající se dovozem francouzských vozů do Británie. Za první světové války konstruoval a vyráběl rotační letecké motory (jeho BR1 poháněly slavná letadla Sopwith Camel). Po skončení války se pustil do splnění svého snu – vyrobit vlastní automobil. Už roce 1918 založil Bentley Motors, postavil výkonný třílitrový čtyřválec a namontoval jej do prototypu EXP1. První vlastní automobil Bentley 3-Litre představil v roce 1919 na londýnském autosalonu, ale teprve v roce 1921 jej začal prodávat.

Důležitým momentem, který určil pozdější sportovní charakter vozů Bentley byla účast na 24hodinovém závodu v Le Mans. V roce 1923 skončil jeho třílitr v soukromém voze čtvrtý, ale hned v následujícím roce vyhrál. V roce 1925 postavil Bentley 6,5litrový motor, který se stal základem famózního závodního vozu Speed Six. Vozy Bentley se staly prakticky neporazitelné a v letech 1927 – 1930 vyhrály v Le Mans čtyřikrát za sebou (s motory 6,5 a 4,5 litru). To se ale už blížila hospodářská krize a Bentley se dostal do finančních potíží. Nepomohlo ani uvedení nových motorů s objemem 4 a 8 litrů a v roce 1931 převzal firmu její největší konkurent, Rolls-Royce. W. O. Bentley přešel v roce 1935 do firmy Lagonda, kde mj. zkonstruoval vynikající řadový šestiválec o objemu 2,6 litru.

obrázek [555 x 412]
 

Značka Bentley zůstala zachována, ale vozy Bentley se staly prakticky dvojníky vozů Rolls Royce. Lišily se většinou jen jinou maskou chladiče, nižší cenou a sportovnějším charakterem. Po skončení druhé světové války se v novém závodu v Crewe (hrabství Cheshire, nedaleko od Manchesteru a Liverpoolu) začal vyrábět úspěšný model Bentley Mark VI poháněný řadovým šestiválcem s objemem 4257 cm3 (později 4566 cm3). Do roku 1952, kdy byl nahrazen modelem Bentley R-Type, se jich vyrobilo přes pět tisíc. R-Type je pro téma tohoto článku důležitý, neboť se stal základem prvního Continentalu.

Continental R-Type (1952 – 1955)

Ředitel výzkumného oddělení firmy Bentley Ivan Everden začal v roce 1950 pracovat na tajném projektu nazvaném Corniche II. Jeho cílem bylo vytvořit rychlý dvoudveřový čtyřsedadlový vůz třídy GT (grand tourismo). Tak se zrodil famózní Bentley R-Type Continental, který slavil premiéru na automobilové výstavě v londýnském Earls Court v roce 1952 společně se sedanem R-Type, jehož podvozek využíval.

obrázek [555 x 340]
 

Tento unikátní vůz vznikl v omezeném počtu 208 exemplářů, většinou s karoserií z dílny H.J. Mulliner, která už tehdy patřila k automobilce Rolls-Royce (několik jich postavili také Švýcar Graber, Francouz Franay a Ital Pinin Farina). Mullinerovo elegantní dvoudveřové kupé s hliníkovou karoserií mělo splývající záď a úžasně dlouhou příď, které vévodil chromovaný chladič s typickým svislým mřížkováním a světlomety zapuštěné mezi chladičem a blatníky. Zadní blatníky měly u prvních provedení kryty kol.

Objem řadového šestiválce 4566 cm3 byl u pozdějších sérií zvýšen na 4887 cm3. Výkon se stejně jako u vozů Rolls-Royce neudával, byl ale určitě vzhledem k výkonům dostatečný (odhaduje se, že slabší motor měl 150 a silnější 175 koní). Motor měl litinový blok válců a hlavu z hliníkové slitiny. Lehký aerodynamický vůz s výkonným motorem pohánějícím zadní kola překonával bájnou hranici 100 mil (161 km/h) už na trojku a maximální rychlostí 193 km/h se stal tehdy nejrychlejším sériově vyráběným čtyřsedadlovým automobilem. Bubnové brzdy měly posilovač, v nabídce nechyběla samočinná převodovka. Tu si ale objednalo jen několik zákazníků.

Continentaly série S (1955-1965)

Nástupcem typu R se stala série S (S-series). První v řadě byl Bentley S1, který byl prakticky identický s modelem Rolls-Royce Silver Cloud I s motorem 4,9 litru. Velmi módní byla tehdy dvoubarevná kombinace, většinou se světlejší barvou nahoře. Do roku 1959 vyrobil Bentley přes tři tisíce čtyřdveřových sedanů S1 s kratším (3124 mm) nebo delším (3226 mm) rozvorem. Podvozek byl opět využit ke stavbě kupé Continental S1 s karoserií Mulliner. Jeho plné jméno bylo pořádně dlouhé: Bentley S1 Continental H.J. Mulliner Fastback Saloon. Tvarově se od svého předchůdce příliš nelišil, více se změnily jen zadní blatníky a přechod předních blatníků do zadních. Podobné řešení měly i některé sedany s karoserií Mulliner. Vzniklo i několik kabrioletů „oblečených“ karosárnou Park Ward. Od ní také pochází kupé s náznakem křidélek na zadních blatnících. Vozy se hojně exportovaly do USA a tam koncem padesátých let vrcholila móda velkých ploutví na zádi. Jeden ze sedmi Continentalů S1 s karoserií James Young měl o něco konzervativnější tvary a černá barva mu mimořádně slušela.

obrázek [555 x 250]
 

Dalším vývojovým stupněm série S byl model Bentley S2 vyráběný v letech 1959 až 1962 (vyrobeno kolem 2 000 kusů). Byl to bentleyovský ekvivalent typu Rolls-Royce Silver Cloud II. Vůz dostal nový celohliníkový vidlicový osmiválec s objemem 6230 cm3. Řada vozů, včetně typu S2 Continental, dostala zakázkové karosérie od karosáren H. J. Mulliner, James Young, Park Ward, Harold Radford nebo Hooper. Novinkou byly čtyřdveřové verze typu Continental pojmenované Flying Spur.

Posledním ze série S byl Bentley S3 (dvojník modelu Rolls-Royce Silver Cloud III). Vyráběl se v letech 1962 – 1965 (1 318 kusů). Sedan (Saloon) dostal dvojité hlavní světlomety, obrysová světla se přestěhovala z vrcholu blatníků na boky (jen u vozů exportovaných do USA) a kryty kol dostaly osmiúhelníkové středy. Tyto prvky převzaly i Continentaly, kabriolet (drophead coupé) s karoserií Mulliner Park Ward měl zešikmené dvojité světlomety, které dostaly přídomek „čínské.“ Čtyřdveřová verze Continental Flying Spur od Mullinera se tvarem blatníků vrátila ke stylu typu S1. Šestilitrový vidlicový osmiválec měl díky zvýšené kompresi a jiným karburátorům vyšší výkon.

obrázek [555 x 300]
 

Typem Continental S3 se Bentley na dlouhou dobu rozloučil se jménem Continental, aby se k němu vrátil až po mnoha letech. O dalších vozech Bentley Continental si povíme ve druhé části tohoto článku.

Bentley Continental – sportovní šlechtic (2. část: úspěšný návrat 1984 – 2007)

Spolupracujeme s TipCars.com
VIDEO: Koukalová udělala jméno českému biatlonu, vydělala miliony korun VIDEO: Koukalová udělala jméno českému biatlonu, vydělala miliony korun

V sedmadvaceti letech zažila biatlonistka Gabriela…

Koruna se vrátí do roku 2013, říká ekonom Josef Jeřicha Koruna se vrátí do roku 2013, říká ekonom Josef Jeřicha

Nervozita před ukončením intervencí přináší výkyvy na…

Video: Podívejte se, co zlevní a kdo bude tratit na konci intervencí Video: Podívejte se, co zlevní a kdo bude tratit na konci intervencí

Uměle udržovaný slabý kurz české koruny může výrazně…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

 




Continental Supersports je nejrychlejší bentley historie. Jak je rychlé? Continental Supersports je nejrychlejší bentley historie. Jak je rychlé?

Nově představené Bentley Continental Supersports je…

Nové Bentley Continental se začne prodávat v roce 2018, auto výrazně zhubne Nové Bentley Continental se začne prodávat v roce 2018, auto výrazně zhubne

Aktuální Bentley Continental je tlouštík, váží hodně přes…

 



 
Jízdní dojmy Kia Picanto: Ještě pořád mini? (+videa)

Jízdní dojmy Kia Picanto: Ještě pořád mini? (+videa)

Dnes 19:50

U minulé generace picanta jsem měl pocit, že vlastně řídím malé auto. Že je minikia celkově velmi dospělá. Došel jsem ke stejnému závěru i v případě novinky?




Blesk.cz

Švýcarsko není jen lyžování: 9 krás, za kterými se sem vydat po celý rok!

Švýcarsko není jen lyžování: 9 krás, za kterými se…

Švýcarsko není jen lyžařskou destinací, alpská země má turistům co nabídnout po celý rok. Ať už jde o…

Nákaza z Bauhausu a Hornbachu: Zemědělci se bojí bakterie, která plení sady

Nákaza z Bauhausu a Hornbachu: Zemědělci se bojí…

Ústřední kontrolní a zkušební úřad zemědělský (ÚKZÚZ) se obává šíření bakterie Xylella fastidiosa, která napadá…

 

iSport.cz

Změny ve Spartě! Končí asistenti, Kalous zůstává. Na lavičku jde Nedvěd

Změny ve Spartě! Končí asistenti, Kalous zůstává. Na…

Hokejová Sparta po krachu ve čtvrtfinále play off mění složení realizačního týmu. U extraligového týmu končí…

VIDEO: Hradec - Kometa 0:2. Rozhodl Nečas, do prázdné pečetil Kvapil

VIDEO: Hradec - Kometa 0:2. Rozhodl Nečas, do…

Do semifinále Generali play off Tipsport extraligy vstoupili lépe hokejisté brněnské Komety, kteří v prvním…

 

Reflex.cz

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s koly místo tyčí, chtějí ním na americký trh

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s…

S originálním nápadem vstupují do českého byznysového rybníku Petra Krhutová a Helena Záleská. Mladé…

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení záměru Londýna odejít z unie

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení…

Ostatních 27 zemí Evropské unie bude při jednání s Británií o odchodu ze společenství postupovat jednotně a…