reklama


Bentley Continental – sportovní šlechtic (1. díl: typy R a S z let 1952 – 1965)

Bentley Continental – sportovní šlechtic (1. díl: typy R a S z let 1952 – 1965)

 
 

Britské automobily Bentley jsou spolu se značkou Rolls-Royce proslulé vynikající kvalitou a komfortem. Typem Continental navíc potvrzují sportovní ambice, ke kterým je zavazuje pětinásobné vítězství v 24h Le Mans ve 20. letech minulého století.

Historie anglické automobilové značky Bentley je spjata se jménem Walter Owen Bentley (1888 – 1971). V mládí jezdil motocyklové závody a v roce 1912 založil se svým bratrem firmu Bentley and Bentley, zabývající se dovozem francouzských vozů do Británie. Za první světové války konstruoval a vyráběl rotační letecké motory (jeho BR1 poháněly slavná letadla Sopwith Camel). Po skončení války se pustil do splnění svého snu – vyrobit vlastní automobil. Už roce 1918 založil Bentley Motors, postavil výkonný třílitrový čtyřválec a namontoval jej do prototypu EXP1. První vlastní automobil Bentley 3-Litre představil v roce 1919 na londýnském autosalonu, ale teprve v roce 1921 jej začal prodávat.

Důležitým momentem, který určil pozdější sportovní charakter vozů Bentley byla účast na 24hodinovém závodu v Le Mans. V roce 1923 skončil jeho třílitr v soukromém voze čtvrtý, ale hned v následujícím roce vyhrál. V roce 1925 postavil Bentley 6,5litrový motor, který se stal základem famózního závodního vozu Speed Six. Vozy Bentley se staly prakticky neporazitelné a v letech 1927 – 1930 vyhrály v Le Mans čtyřikrát za sebou (s motory 6,5 a 4,5 litru). To se ale už blížila hospodářská krize a Bentley se dostal do finančních potíží. Nepomohlo ani uvedení nových motorů s objemem 4 a 8 litrů a v roce 1931 převzal firmu její největší konkurent, Rolls-Royce. W. O. Bentley přešel v roce 1935 do firmy Lagonda, kde mj. zkonstruoval vynikající řadový šestiválec o objemu 2,6 litru.

obrázek [555 x 412]
 

Značka Bentley zůstala zachována, ale vozy Bentley se staly prakticky dvojníky vozů Rolls Royce. Lišily se většinou jen jinou maskou chladiče, nižší cenou a sportovnějším charakterem. Po skončení druhé světové války se v novém závodu v Crewe (hrabství Cheshire, nedaleko od Manchesteru a Liverpoolu) začal vyrábět úspěšný model Bentley Mark VI poháněný řadovým šestiválcem s objemem 4257 cm3 (později 4566 cm3). Do roku 1952, kdy byl nahrazen modelem Bentley R-Type, se jich vyrobilo přes pět tisíc. R-Type je pro téma tohoto článku důležitý, neboť se stal základem prvního Continentalu.

Continental R-Type (1952 – 1955)

Ředitel výzkumného oddělení firmy Bentley Ivan Everden začal v roce 1950 pracovat na tajném projektu nazvaném Corniche II. Jeho cílem bylo vytvořit rychlý dvoudveřový čtyřsedadlový vůz třídy GT (grand tourismo). Tak se zrodil famózní Bentley R-Type Continental, který slavil premiéru na automobilové výstavě v londýnském Earls Court v roce 1952 společně se sedanem R-Type, jehož podvozek využíval.

obrázek [555 x 340]
 

Tento unikátní vůz vznikl v omezeném počtu 208 exemplářů, většinou s karoserií z dílny H.J. Mulliner, která už tehdy patřila k automobilce Rolls-Royce (několik jich postavili také Švýcar Graber, Francouz Franay a Ital Pinin Farina). Mullinerovo elegantní dvoudveřové kupé s hliníkovou karoserií mělo splývající záď a úžasně dlouhou příď, které vévodil chromovaný chladič s typickým svislým mřížkováním a světlomety zapuštěné mezi chladičem a blatníky. Zadní blatníky měly u prvních provedení kryty kol.

Objem řadového šestiválce 4566 cm3 byl u pozdějších sérií zvýšen na 4887 cm3. Výkon se stejně jako u vozů Rolls-Royce neudával, byl ale určitě vzhledem k výkonům dostatečný (odhaduje se, že slabší motor měl 150 a silnější 175 koní). Motor měl litinový blok válců a hlavu z hliníkové slitiny. Lehký aerodynamický vůz s výkonným motorem pohánějícím zadní kola překonával bájnou hranici 100 mil (161 km/h) už na trojku a maximální rychlostí 193 km/h se stal tehdy nejrychlejším sériově vyráběným čtyřsedadlovým automobilem. Bubnové brzdy měly posilovač, v nabídce nechyběla samočinná převodovka. Tu si ale objednalo jen několik zákazníků.

Continentaly série S (1955-1965)

Nástupcem typu R se stala série S (S-series). První v řadě byl Bentley S1, který byl prakticky identický s modelem Rolls-Royce Silver Cloud I s motorem 4,9 litru. Velmi módní byla tehdy dvoubarevná kombinace, většinou se světlejší barvou nahoře. Do roku 1959 vyrobil Bentley přes tři tisíce čtyřdveřových sedanů S1 s kratším (3124 mm) nebo delším (3226 mm) rozvorem. Podvozek byl opět využit ke stavbě kupé Continental S1 s karoserií Mulliner. Jeho plné jméno bylo pořádně dlouhé: Bentley S1 Continental H.J. Mulliner Fastback Saloon. Tvarově se od svého předchůdce příliš nelišil, více se změnily jen zadní blatníky a přechod předních blatníků do zadních. Podobné řešení měly i některé sedany s karoserií Mulliner. Vzniklo i několik kabrioletů „oblečených“ karosárnou Park Ward. Od ní také pochází kupé s náznakem křidélek na zadních blatnících. Vozy se hojně exportovaly do USA a tam koncem padesátých let vrcholila móda velkých ploutví na zádi. Jeden ze sedmi Continentalů S1 s karoserií James Young měl o něco konzervativnější tvary a černá barva mu mimořádně slušela.

obrázek [555 x 250]
 

Dalším vývojovým stupněm série S byl model Bentley S2 vyráběný v letech 1959 až 1962 (vyrobeno kolem 2 000 kusů). Byl to bentleyovský ekvivalent typu Rolls-Royce Silver Cloud II. Vůz dostal nový celohliníkový vidlicový osmiválec s objemem 6230 cm3. Řada vozů, včetně typu S2 Continental, dostala zakázkové karosérie od karosáren H. J. Mulliner, James Young, Park Ward, Harold Radford nebo Hooper. Novinkou byly čtyřdveřové verze typu Continental pojmenované Flying Spur.

Posledním ze série S byl Bentley S3 (dvojník modelu Rolls-Royce Silver Cloud III). Vyráběl se v letech 1962 – 1965 (1 318 kusů). Sedan (Saloon) dostal dvojité hlavní světlomety, obrysová světla se přestěhovala z vrcholu blatníků na boky (jen u vozů exportovaných do USA) a kryty kol dostaly osmiúhelníkové středy. Tyto prvky převzaly i Continentaly, kabriolet (drophead coupé) s karoserií Mulliner Park Ward měl zešikmené dvojité světlomety, které dostaly přídomek „čínské.“ Čtyřdveřová verze Continental Flying Spur od Mullinera se tvarem blatníků vrátila ke stylu typu S1. Šestilitrový vidlicový osmiválec měl díky zvýšené kompresi a jiným karburátorům vyšší výkon.

obrázek [555 x 300]
 

Typem Continental S3 se Bentley na dlouhou dobu rozloučil se jménem Continental, aby se k němu vrátil až po mnoha letech. O dalších vozech Bentley Continental si povíme ve druhé části tohoto článku.

Bentley Continental – sportovní šlechtic (2. část: úspěšný návrat 1984 – 2007)

Spolupracujeme s TipCars.com
Provozovat historický palác fakt není ziskové, říká Konstantin z Lichtenštejna Provozovat historický palác fakt není ziskové, říká Konstantin z Lichtenštejna

Na české území přišli Lichtenštejnové už za Přemysla…

Zápisník Jany Havligerové: To zase byl týden Zápisník Jany Havligerové: To zase byl týden

Strana zelených o víkendu sjezdovala. Nově bude používat…

Prodej potravin a módy z e-shopů skokově roste, mobilem nakupují i senioři Prodej potravin a módy z e-shopů skokově roste, mobilem nakupují i senioři

Navzdory obtížné logistice jsou potraviny nejrychleji…

Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity

To, že pro úschovu peněz není vaše domácnost tím…

 
 

Tapety




reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 




Continental Supersports je nejrychlejší bentley historie. Jak je rychlé? Continental Supersports je nejrychlejší bentley historie. Jak je rychlé?

Nově představené Bentley Continental Supersports je…

Nové Bentley Continental se začne prodávat v roce 2018, auto výrazně zhubne Nové Bentley Continental se začne prodávat v roce 2018, auto výrazně zhubne

Aktuální Bentley Continental je tlouštík, váží hodně přes…

 



 
Mercedes-Benz C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Mercedes C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Včera

Mercedes-Benz C291 - prototypy skupiny C, skrývá zajímavou techniku a má úžasný zvuk!




Blesk.cz

Gott se zuby nehty brání otřesnému nařčení: Nejsem hypochondr!

Gott se zuby nehty brání otřesnému nařčení: Nejsem…

Když je vám špatně, odkládáte cestu k lékaři na úplně tu nejposlednější chvíli? To byste možná neměli. Ale také…

Zpověď ochrnutého moderátora Michala Jančaříka (41): Věří, že bude znovu chodit?

Zpověď ochrnutého moderátora Michala Jančaříka (41):…

V poslední době se Michalu Jančaříkovi (41) lepí smůla na paty. Nejdřív ho zlobila ledvina, po transplantaci se…

 

iSport.cz

Gentleman Federer? Legendě ruply nervy, vzteky rozházela věci

Gentleman Federer? Legendě ruply nervy, vzteky…

Má pověst gentlemana, v osmifinále Australian Open to však Roger Federer vůbec nepotvrdil. V zápase s japonským…

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

Fotbalisté Barcelony zvítězili v 19. kole španělské ligy v Eibaru 4:0 a dotáhli se k čelu tabulky. Real Madrid…

 

Reflex.cz

Okamura v objetí s vlivnými kritiky uprchlíků a Islámu – Le Penovou, Wildersem či Frauke Petryovou

Okamura v objetí s vlivnými kritiky uprchlíků a…

Poslanec Tomio Okamura se v těchto dnech ocitl v „objetí“ s významnými evropskými politiky, kteří stále více…

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav Klaus ml. otevřel Centrum pro občanské svobody

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav…

Pravicový think tank Centrum pro občanské svobody včera v pražském hotelu Don Giovanni oficiálně otevřel Václav…

 
 
reklama