16.9. 2014 Ondřej Chamilla Ondřej Chamilla

Bentley Flying Spur V8: První jízdní dojmy

 

Vedle motoru W12 dostal sedan Bentley Flying Spur také tradiční osmiválec. Dvakrát přeplňovaný agregát má však neobvykle malý objem, a to „pouhé“ čtyři litry. Jak tento Brit jezdí?

Vidlicový osmiválec, objem 6,75 litru a mraky točivého momentu. Tak vypadalo Bentley v posledních dekádách, a to zejména díky motoru série L, který se vyrábí již přes šedesát let a najdete jej ve vrcholném modelu Mulsanne. Jenže tradiční britská značka musela jít dále, což se jí povedlo s modelem Continental i za cenu sdílení platformy D1 s Volkswagenem Phaeton. A právě od Continentalu je odvozen model Flying Spur, tedy v překladu letící ostruha, který se nyní prodává v druhé generaci.

S dvanáctiválcem pod kapotou dokáže Flying Spur uhánět až 322 km/h, my jsme však v okolí španělské Barcelony vyzkoušeli levnější variantu s dvakrát přeplňovaným osmiválcem o objemu čtyř litrů, což je agregát známý kupříkladu z vozů Audi. U něj jsou hlavní hodnoty 373 kW (507 koní), 660 N.m, 295 km/h a zrychlení z klidu na stovku za 5,2 sekund. To jsou stále čísla, která dokáží i u téměř 2,5 tuny těžkého vozu vzbudit až dětinskou touhu posadit se na sedadlo řidiče a jemně, byť důrazně, zabořit pedál plynu do prvotřídního koberce na podlaze.

Realita však je trochu jiná. V tomto téměř 5,3 metru dlouhém sedanu totiž vůbec nejde o zrychlení či přesnou hodnotu výkonu a maximální rychlosti. Stačí se usadit, nejlépe dozadu, a nechat se hýčkat prvotřídními materiály a komfortem. Námi testovaný kus byl sice zvenku v asi nejméně zajímavé konfiguraci – v bílé barvě na základních devatenáctipalcových kolech – ale uvnitř jste se mohli těšit z hebké kůže a tmavé dřevěné dýhy, která přesně sedí k této luxusní britské značce. Před sebou pak máte opravdu mimořádný prostor na nohy, až se cítíte neútulně. Jenže stačí posunout sedák více vpřed, vytvořit si tak příjemnější polohu k sezení, přiblížit se koleny k sedadlu před vámi a rázem se cítíte jako doma u krbu v masivním houpacím křesle.

Funkce v tomto „pokojíčku“ ale ovládáte pomocí věci, která vypadá jako malý mobil a je umístěna ve středovém tunelu. Tam si můžete nastavit klimatizaci, odvětrávání sedadel, hlasitost rádia a další. Jen je škoda, že daný ovladač vypadá dosti lacině a plastově, až do prvotřídního interiéru nezapadá. Dá se však vyndat. Podobně může rozladit detail v podobě ovládání sedadla, kde tlačítko obvykle sloužící k ovládání sklonu opěradla je v tomto případě pouhou atrapou. To jsou ale pouze malé pihy na kráse, jako by na Gaudího Sagradě Familia někdo nabarvil jednu malou věžičku na modro – v celku se to snadno ztratí, ale vy stejně pořád víte, že tam je.

Je však čas usednout za volant. Tohle není sedadlo, ale spíše křeslo z obýváku, které si však můžete nastavit v tolika směrech, že pohodlnou pozici za volantem najde úplně každý. Flying Spur by měl být luxusní sedan, který svým zaměřením míří na řidiče. Sedět vzadu a nechat se vozit však rovněž přichází v úvahu, už jen kvůli dříve popsaném ztvárnění zadní části auta. Mačkám startovací tlačítko a čtyřlitrový osmiválec naskočí se vzdáleným, ale hutným zaštěknutím. Jedná se o velmi moderní pohonnou jednotku přeplňovanou dvěma turbodmychadly, která umí při klidné jízdě odpojit polovinu svých válců. Díky fantastickému odhlučnění ale nemáte šanci tuto změnu zaznamenat.

Motor je spojen s osmistupňovou automatickou převodovkou ZF, která se i v tomto modelu předvádí v nejlepším světle. Řadí naprosto hladce, při klidném cestování nemáte o její práci naprosto žádné tušení. Pokud však potřebujete okamžitě zrychlit, automat ochotně podřadí o několik stupňů a vyšle celý kolos vstříc horizontu. Takto si představuji správnou převodovku do tohoto typu vozu.

Agregát pak každé pobídnutí pravou nohou ocení krásným zpěvem, který vystupuje z ticha a proniká do kabiny těsnými spárami a švy v kůži. Nástup výkonu je sice důrazný, ale naprosto sametový a dočkáte se i gradace, kdy motor s otáčkami nabírá na síle. V každém okamžiku cítíte, že ačkoliv je to velmi silná jednotka, 660 N.m je k rozpohybování půl třetí tuny těžkého stroje rozhodně potřeba. Pro absurdní dynamiku tedy doporučujeme zvolit spíše dvanáctiválec, všem těm, kteří nepotřebují v luxusním sedanu ohýbat časoprostor, ale osmiválec rozhodně doporučuji, zejména když je tak skvěle sehraný s převodovkou. Co se týče spotřeby, je mi až trochu hanba o ní ve spojitosti s Bentley mluvit. Automobilka však uvádí, že s průměrem 10,9 litru na sto kilometrů je vlastně osmiválcový Flying Spur relativně ekonomickým vozem. Já jsem však na trase tvořené převážně dálnicemi, ale i okresními silnicemi, dosáhl spotřeby 16,9 při pouze lehce svižnějším tempu. To je ovšem vzhledem k rozměrům, výkonům a zaměření vozu stále v pořádku.

Od automobilů s výkonem přes 500 koní se automaticky očekává, že budou umět jezdit sportovně. Ale chyba lávky, Bentley sportovní auto rozhodně není. Na klikaté španělské dálnici řidič cítí hmotnost v každém oblouku, a ani nemusí jet přes limit. Na druhou stranu, jízda na kvalitní silnici je natolik konejšivá, že vás ani nenapadne s autem řezat zatáčky. A když si stejně nedáte říci, rozhodně přepněte odpružení do nejtvrdšího režimu, pak se totiž dá Flying Spur vodit zatáčkami důstojně.

Bentley Flying Spur W12 Mulliner – Kníže kulturista

Po jízdě mám ale malinko obavy, aby auto dokázalo zvládat české silnice. Na hladkých dálnicích okolo Barcelony Bentley po asfaltu jen plulo, pokud jste však narazili na dilatační spáru v zatáčce, tak nejen že se ozvala výraznější rána, ale rovněž celé auto velmi znejistělo, a to při jakémkoliv nastavení podvozku. I na dalších krátkých příčných spárách se zdálo, že této podvozkové platformě D1 by česká dálnice D1 mohla dělat problémy. To je ale pouhá spekulace a naopak s některými jinými nerovnostmi se „letící ostruha“ vypořádala s vítaným nadhledem.

Toužíte-li po sedanu Bentley, ale nechcete za něj dávat zbytečně mnoho peněz, Flying Spur s osmiválcem by měl být právě pro vás. Vyznačuje se výjimečným odhlučněním, skvělým motorem a sametově řadící převodovkou. Rovněž interiér, který je nejen prostorný, ale také sestavený z výjimečných materiálů a prvotřídně zpracovaný, je obrovským lákadlem auta. Veškeré nedostatky jsou navíc překonány aurou britského stroje, byť technika již není nikterak tradiční, ale zcela dnešní. Takže si navlékněte řidičské rukavice, pusťte si třeba Vivaldiho a vydejte se vstříc nekonečnu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Šéf ČSA Jozef Sinčák končí ve funkci Šéf ČSA Jozef Sinčák končí ve funkci

Šéf ČSA Sinčák ve funkci končí, píše Zdopravy.cz. Po…

Ryanairu poprvé po pěti letech klesl zisk, na hospodaření se podepsaly i stávky Ryanairu poprvé po pěti letech klesl zisk, na hospodaření se podepsaly i stávky

Irské nízkonákladové letecké společnosti Ryanair Holdings…

NKÚ: Stát zanedbává brownfieldy. Průmyslové zóny na zelené louce naopak podporuje NKÚ: Stát zanedbává brownfieldy. Průmyslové zóny na zelené louce naopak podporuje

Průmyslové zóny za státní peníze se staví téměř výhradně…

Barta z ePojištění.cz investoval miliony do českého přepravního dronu Barta z ePojištění.cz investoval miliony do českého přepravního dronu

Internetový podnikatel Jan Barta, který stojí například…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Karoq zdražila. Už známe i ceny derivátů Sportline a Scout Škoda Karoq zdražila. Už známe i ceny derivátů Sportline a Scout

Nový ceník Škody Karoq platný od 19. října přinesl hodně…

Čekáte na Volkswagen Golf osmé generace? Už nemusíte, tady je Čekáte na Volkswagen Golf osmé generace? Už nemusíte, tady je

Oficiální představení čeká novou generaci Volkswagenu…

 



Bentley Flying Spur zachycen špiony. V útrobách má plug-in hybrid Bentley Flying Spur zachycen špiony. V útrobách má plug-in hybrid

Počátkem příštího roku se model Flying Spur dočká nové…

Rafinovaná reklama: Najdete dvanáctiválcový Bentley Flying Spur v Dubaji? Rafinovaná reklama: Najdete dvanáctiválcový Bentley Flying Spur v Dubaji?

Prestižní britské automobilce funguje marketing velmi…

 



 
To nejlepší od mrtvých značek: Oldsmobile – Průkopník v technice i designu

To nejlepší od mrtvých značek: Oldsmobile – Průkopník v technice i designu

Dnes 08:00

Oldsmobile měl ve své dlouhé historii řadu zajímavých modelů. Nejvíce pozornosti k této značce přitahují modely, které vynikaly svým designem či netradiční koncepcí.




Blesk.cz

Nemocnice na Bulovce nakoupila léky a implantáty za 800 milionů bez výběrového řízení, ukázal audit

Nemocnice na Bulovce nakoupila léky a implantáty za…

Nemocnice na Bulovce zadala bez výběrového řízení zakázky za více než 800 milionů, a to v letech 2016 a…

Módní policie: Kdo oslovuje a kdo to vůbec neumí?

Módní policie: Kdo oslovuje a kdo to vůbec neumí?

Spousta party, komerčních prezentací, tiskovek. Také filmové a divadelní premiéry. Občas velkého gala hodný…

 

iSport.cz

Kolář o střetu: Bolelo to fakt hodně. Mikula hned věděl, že dostane kartu

Kolář o střetu: Bolelo to fakt hodně. Mikula hned…

Dostal ránu do hlavy, zdálo se, že je po něm. Slávistický brankář Ondřej Kolář ale nakonec vypjaté utkání v…

SESTŘIHY: Slavia odskočila Plzni, výprask Příbrami, Dukla není poslední

SESTŘIHY: Slavia odskočila Plzni, výprask Příbrami,…

Fotbalisté Slavie poskočili do čela FORTUNA:LIGY, kterou vedou o dva body před Plzní. Viktoria ve 12. kole jen…

 

Reflex.cz

Hinduističtí kněží odmítají pustit do chrámu v Indii ženy v menstruačním věku, vyvolalo to nepokoje

Hinduističtí kněží odmítají pustit do chrámu v Indii…

Závažný náboženský a společenský spor se vede už mnoho let kolem velmi významné hinduistické svatyně Sabarimala…

Superpřísná nová pravidla pro STK se po pár týdnech zmírní. Musí

Superpřísná nová pravidla pro STK se po pár týdnech…

Novela silničního zákona platí od začátku října a již příští týden dozná první korekci. Týká se povinné kontroly…