Test Auto.cz

Audi A8 L 4.2 TDI – Jistě, pane ministře

4.8. 2014
Verdikt
 

Audi A8, které prošlo minulý rok modernizací, je již samo o sobě velmi luxusním vozem. Pokud však chcete víc, zvolte verzi Long a paket Audi design selection.

Vlajkové lodě luxusních automobilek jsou obvykle ty, které udávají trendy. Pokud chcete vědět, co si budete moci koupit za pár let do hatchbacku nižší střední třídy, nakoukněte do některého z těchto sedanů. A pokud byste měli to štěstí a nakoukli do námi testované Audi A8 Long, pak si můžete myslet, že za deset let budou mít všechny vozy parádní interiér v kombinaci kůže, nádherného světlého dřeva a hliníku. To ale asi nehrozí, protože tohle je prvotřídní práce, díky níž vypadá vnitřek auta jako místo, ve kterém byste nejraději trávili co nejvíce času. Vše působí kvalitně, vznešeně a přitom překvapivě přírodně.

Ostatně není se čemu divit, že je interiér tak krásný, když si za něj Audi naúčtuje částku, ze které se vám protočí panenky. Přece jen 405.100 Kč je suma, za kterou se kupují Octavie a ne balíček obsahující kožené čalounění palubní desky, dřevěné a hliníkové dekory či komfortní sedadla s masáží i odvětráváním. Celkový dojem ještě umocňují polohovatelná zadní sedadla a velkorysý prostor na nohy.

obrázek [600 x 402]  

Ve srovnání s interiérem působí vnější vzhled vozu až nenápadně, což by však mohlo mnohým majitelům vyhovovat. Vždyť proč na sebe strhávat pozornost? Nemusí každý vědět, že si zrovna užíváte masáž a posloucháte Mozarta. Přesto prodloužená A8 vyzařuje jistý šarm a dojem hodnotné věci, díky čemuž hned každý ví, s čím má tu čest.

Pokud však chcete být opravdu uchváceni, seznamte se s A8 v noci. Fotografové moc dobře vědí, jak je důležité světlo, a nyní to ví také Audi. Osvětlení vozu vás totiž dostane. Vnitřek vypadá díky mnoha diodám ještě lépe než ve dne, naopak o vnější osvětlení se snaží systém Matrix LED světlometů, který využívá mnoho aktivních diod ke zlepšení viditelnosti v noci. V praxi to vypadá tak, že automobil svítí vlastně všude, jen ne do očí ostatních řidičů.

Motor a převodovka – Jemně, ale intenzivně

S modernizací vlajkové lodě Audi přišlo i vylepšení motorů a dostalo se rovněž na naftový osmiválec. Ten je takovým dinosaurem, jelikož Mercedes-Benz třídy S již osmiválcový diesel nepoužívá (a podle našich informací ani používat nebude) a BMW má v modelu 750d třikrát přeplňovaný šestiválec. Agregát má nově 283 kW (385 koní) a točivý moment 850 N.m, tedy o 50 N.m více než dříve.

Asi nemusíme napovídat, že taková strojovna nemá s téměř 2,2 tuny těžkým strojem téměř žádnou námahu. Ostatně úroveň zrychlení je taková, že marně vzpomínám na jiný naftový automobil, který by dokázal téměř z jakékoliv rychlosti vystřelit tak nenuceně, ale intenzivně. Velký objem a osm válců se jednoduše nezapřou, takže tam, kde se třikrát přeplňovaný bavorský agregát naléhavě snaží posunout vůz vpřed, si osmiválec Audi jen odfrkne a s návykovou nenuceností teleportuje celý kolos vstříc horizontu.

obrázek [600 x 307]  

Přitom se jedná o velmi kultivovaný agregát, který jde více slyšet snad jen ve městě, jinak ztichne téměř úplně, a když už něco slyšíte, nejsou to žádné pazvuky, ale líbezné bručení osmi válců. Motor je spojen s velmi dobrou osmistupňovou automatickou převodovkou, která je sice trochu váhavější při rozjezdu z místa, nicméně hladkost a rychlost řazení při jízdě nezklamou. Škoda, že volič automatu v podobě joysticku se hůře ovládá a například když se potřebujete rychle otočit, tak je problém trefit z polohy D zpátečku tak, aniž byste se nedostali rovnou do parkovacího módu.

Ještě koncem milénia byla volba takovéhoto typu auta s naftovým motorem brána jako něco nevhodného, nyní se ale dá najít pramálo důvodů, proč dát přednost benzinovému osmiválci před tímto naftovým. Vždyť zrychlení dieselu z nuly na sto kilometrů v hodině proběhne jen za 4,7 sekundy, agregát je nadmíru kultivovaný bez jakéhokoliv klepání či pazvuků a přitom ještě ušetříte za palivo. My jsme v testu jezdili za 11 litrů na sto kilometrů, klidnou jízdou mimo město se ale dá spotřeba udržet pod osmi litry.

Plnoštíhlá baletka občas škobrtne

Z hlediska jízdy se nám i na prodloužené A8 líbila zejména jedna vlastnost – na zatáčkovité silnici si řidič zpoza volantu nepřipadá jako kormidelník tankeru, ale auto se zdá být menší a obratnější. Při zatáčení pak pomáhá i „sportovní“ samosvorný diferenciál s vektorováním momentu na zadní nápravě, který se snaží tlačit auto do zatáčky.

Stinnou stránkou auta je však kvalita jízdy na horším povrchu. Ne že by si A8 nedokázala poradit s většinou nerovností, občas však její veliké dvacetipalcové kolo zapadne do výmolu a ozve se rána větší, než by bylo milé. A8 má navíc problémy s filtrováním krátkých příčných nerovností. Není to nic hrozného, pořád se jedná o mnohem pohodlnější stroj, než jsou běžná auta, ale v této třídě se na prvotřídní komfort jednoduše hraje. Navíc ránu od zavěšení doprovázejí pazvuky z interiéru.

obrázek [600 x 375]  

Celkově je ale testované Audi překvapivě rychlé i na okreskách a při cestování po dálnici dokáže nastolit tu správnou pohodovou atmosféru, kdy vás neruší vlastně vůbec nic. Nejsme si tedy jisti, jestli byste ve verzi Long s masážními a plně nastavitelnými zadními sedadly již neměli mít vlastního řidiče, ale pokud se dostanete za volant, nemusíte litovat - A8 je překvapivě schopná a řídí se snadno. Tomu dopomáhá i přesné řízení, díky kterému budete po chvíli tohle obrovské auto ovládat jen jemnými pohyby zápěstí.

Závěr

Ve světle nového Mercedes-Benzu S mohla být A8 mírně přehlížena, nám však v tomto testu ukázala, že rozhodně má co nabídnout. Oproti stuttgartskému sokovi se nám auto více zamlouvá po stránce vzhledu interiéru i umírněného exteriéru a velikou výhodou je velmi silný osmiválcový diesel, který Mercedes, a nakonec ani BMW 7, jednoduše nemá. Po stránce jízdy není A8 dokonalá, chybí ji nadhled na některých typech nerovností. Spojení překvapivé obratnosti, silného motoru, výtečné převodovky a jemného řízení však vytváří mix, díky kterému je tato Audi zajímavá nejen pro cestující vzadu. Pokud tedy při výběru podobného auta dáte přednost testovanému sedanu, pochopíme to.

Video

Nejlevnější verze modelu1.997.900 Kč (3.0 TDI A8/190 kW)
Základ s testovaným motorem2.639.900 Kč (4.2 TDI A8 L/283 kW)
Testovaný vůz s výbavou3.869.400 Kč (4.2 TDI A8 L/283 kW)
obrázek [600 x 319]  

Plusy

  • Obratnost
  • Materiály v interiéru
  • Silný a kultivovaný motor
  • Sladění auta

Minusy

  • Komfort na některých nerovnostech
  • Ovládání voliče převodovky
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Audi A8 L 4.2 TDI

Cena v základní výbavě: 2 639 900 Kč Cena v testované výbavě: 3 869 400 Kč

Základní výbava:8x airbag, ESP, 18" litá kola - 10paprskový V-design design, potahy v kůži Valcona, adaptivní pneumatický podvozek, vyhřívání sedadel vpředu a vzadu, alarm vč. kontroly vnitřního prostoru, zadní sedadla v třímístném provedení, Audi Hold assist, Audi Matrix LED světlomety, Audi parking system plus, ostřikovače světlometů, horní dekorace dřevo kořene ořechu, lampičky na čtení, kontrolní systém tlaku vzduchu v pneu, ochranná roleta proti slunci, MMI rádio plus, středová loketní opěrka vpředu, start-stop systém s rekuperací energie, multifunkční sportovní 3-ramenný volant, tempomat,

Výbava testovaného vozu:Audi design selection – šedá Platan (+405.100,-), Audio Bang & Olufsen (+153.100,-), Paket samostatných zadních sedadel (+98.700,-), Paket „Tech“ (+88.000,-), Paket „Comfort“ (+88.000,-), Paket asistenčních systémů (+88.200,-), Odvětrávací a masážní funkce vepředu (+86.400,-), Dvacetipalcová kovaná kola (+75.900,-), atd.

Slavná Lada 2101 slaví 48 narozeniny. Populární vůz se vyráběl osmnáct let Slavná Lada 2101 slaví 48 narozeniny. Populární vůz se vyráběl osmnáct let

Legendární model Lada 2101 byl v roce 1970 prvním…

Sjezd KSČM: Do druhého kola volby předsedy postoupili Filip a Skála Sjezd KSČM: Do druhého kola volby předsedy postoupili Filip a Skála

O křeslo předsedy KSČM se utkají nynější stranický šéf…

Dbalému může přitížit podmínka za řízení v opilosti Dbalému může přitížit podmínka za řízení v opilosti

Lékař Vladimír Dbalý, který čelí obžalobě z korupce v…

Objem obchodování s kryptoměnami je oproti konci roku poloviční Objem obchodování s kryptoměnami je oproti konci roku poloviční

Denní objem aktivit na kryptoměnových burzách je oproti…

 
Technické údaje
Motor Audi A8 L 4.2 TDI
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 4134
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 283 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 850 / 2000 - 2700
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.5 / 6.2 / 7.5
Emise CO2:197
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 520 / -
Objem nádrže (l):80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2170 / 550
Rozměr pneu:265/35 R 20
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5265
b) šířka (mm): 1949
c) výška (mm): 1471
d) rozvor (mm): 3122
e) rozchod vpředu (mm): 1644
f) rozchod vzadu (mm): 1635
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 750 / 1100
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1600
l) šířka vzadu (mm): 1580
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Audi A8 L 4.2 TDI – Jistě, pane ministře







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz

V losangeleském domě Elona Muska za v přepočtu 350…

Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

 



Audi u nové generace A8 vsadí na jedinečnou kombinací materiálů Audi u nové generace A8 vsadí na jedinečnou kombinací materiálů

Audi v létě letošního roku představí novou generaci své…

Audi A8 v Japonsku dostalo rýžovar ovládaný přes infotaiment. Je tohle snad vtip? Audi A8 v Japonsku dostalo rýžovar ovládaný přes infotaiment. Je tohle snad vtip?

Výrobci své vozy často upravují na míru určitým trhům.…

 



 
Jak řídí Veronika Vítková: Nejraději jezdím v horách

Jak řídí Veronika Vítková: Nejraději jezdím v horách

Dnes 15:22

Nejlepší česká biatlonistka roku 2018 Veronika Vítková začala s auty přesně v době, kdy se stala juniorskou mistryní světa. Za dvanáct let se prosadila mezi dospělými na lyžích i za volantem.




Blesk.cz

Kocour ušel 20 km za svou rodinou, která ho odkopla. Když ho uviděli, vzali ho do útulku utratit!

Kocour ušel 20 km za svou rodinou, která ho odkopla.…

Americkému kocourovi Tobymu moc chyběla jeho rodina, která mu našla nový domov. Aby se vrátil ke svým původním…

Záhadná smrt slavného hudebníka (†28): Mrtvého ho našli v Ománu

Záhadná smrt slavného hudebníka (†28): Mrtvého ho…

Obrovská rána pro fanoušky elektronické hudby. Hvězdný DJ Tim Bergling známý pod svým uměleckým jménem Avicii…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Německo - Česko 0:2. Plíšková i Kvitová zářily, tenistky krok od finále

Německo - Česko 0:2. Plíšková i Kvitová zářily,…

České tenistky vedou v semifinále Fed Cupu po úvodních dvouhrách 2:0 a k postupu do finále jim chybí poslední…

 

Reflex.cz

Chlapeček, nebo holčička? Na objevitelku chromozomu XY Nettie Stevensovou se zapomnělo. Byla totiž žena

Chlapeček, nebo holčička? Na objevitelku chromozomu…

Identifikovat faktor ovlivňující pohlaví dítěte si přáli již starověcí Řekové. Aristoteles se domníval, že…

Bližší komáři než Beran. Zeman opět ukázal, jak se staví k hrdinům

Bližší komáři než Beran. Zeman opět ukázal, jak se…

Včera večer byly do Prahy vládním speciálem z Říma dovezeny ostatky kardinála Josefa Berana. Na mši, kterou za…