Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi A8 L 4.2 TDI – Jistě, pane ministře

Ondřej Chamilla
Diskuze (212)
Audi A8, které prošlo minulý rok modernizací, je již samo o sobě velmi luxusním vozem. Pokud však chcete víc, zvolte verzi Long a paket Audi design selection.

Vlajkové lodě luxusních automobilek jsou obvykle ty, které udávají trendy. Pokud chcete vědět, co si budete moci koupit za pár let do hatchbacku nižší střední třídy, nakoukněte do některého z těchto sedanů. A pokud byste měli to štěstí a nakoukli do námi testované Audi A8 Long, pak si můžete myslet, že za deset let budou mít všechny vozy parádní interiér v kombinaci kůže, nádherného světlého dřeva a hliníku. To ale asi nehrozí, protože tohle je prvotřídní práce, díky níž vypadá vnitřek auta jako místo, ve kterém byste nejraději trávili co nejvíce času. Vše působí kvalitně, vznešeně a přitom překvapivě přírodně.

Ostatně není se čemu divit, že je interiér tak krásný, když si za něj Audi naúčtuje částku, ze které se vám protočí panenky. Přece jen 405.100 Kč je suma, za kterou se kupují Octavie a ne balíček obsahující kožené čalounění palubní desky, dřevěné a hliníkové dekory či komfortní sedadla s masáží i odvětráváním. Celkový dojem ještě umocňují polohovatelná zadní sedadla a velkorysý prostor na nohy.

audi testy luxusni audi testy luxusni  

Ve srovnání s interiérem působí vnější vzhled vozu až nenápadně, což by však mohlo mnohým majitelům vyhovovat. Vždyť proč na sebe strhávat pozornost? Nemusí každý vědět, že si zrovna užíváte masáž a posloucháte Mozarta. Přesto prodloužená A8 vyzařuje jistý šarm a dojem hodnotné věci, díky čemuž hned každý ví, s čím má tu čest.

Pokud však chcete být opravdu uchváceni, seznamte se s A8 v noci. Fotografové moc dobře vědí, jak je důležité světlo, a nyní to ví také Audi. Osvětlení vozu vás totiž dostane. Vnitřek vypadá díky mnoha diodám ještě lépe než ve dne, naopak o vnější osvětlení se snaží systém Matrix LED světlometů, který využívá mnoho aktivních diod ke zlepšení viditelnosti v noci. V praxi to vypadá tak, že automobil svítí vlastně všude, jen ne do očí ostatních řidičů.

Motor a převodovka – Jemně, ale intenzivně

S modernizací vlajkové lodě Audi přišlo i vylepšení motorů a dostalo se rovněž na naftový osmiválec. Ten je takovým dinosaurem, jelikož Mercedes-Benz třídy S již osmiválcový diesel nepoužívá (a podle našich informací ani používat nebude) a BMW má v modelu 750d třikrát přeplňovaný šestiválec. Agregát má nově 283 kW (385 koní) a točivý moment 850 N.m, tedy o 50 N.m více než dříve.

Asi nemusíme napovídat, že taková strojovna nemá s téměř 2,2 tuny těžkým strojem téměř žádnou námahu. Ostatně úroveň zrychlení je taková, že marně vzpomínám na jiný naftový automobil, který by dokázal téměř z jakékoliv rychlosti vystřelit tak nenuceně, ale intenzivně. Velký objem a osm válců se jednoduše nezapřou, takže tam, kde se třikrát přeplňovaný bavorský agregát naléhavě snaží posunout vůz vpřed, si osmiválec Audi jen odfrkne a s návykovou nenuceností teleportuje celý kolos vstříc horizontu.

audi testy luxusni audi testy luxusni  

Přitom se jedná o velmi kultivovaný agregát, který jde více slyšet snad jen ve městě, jinak ztichne téměř úplně, a když už něco slyšíte, nejsou to žádné pazvuky, ale líbezné bručení osmi válců. Motor je spojen s velmi dobrou osmistupňovou automatickou převodovkou, která je sice trochu váhavější při rozjezdu z místa, nicméně hladkost a rychlost řazení při jízdě nezklamou. Škoda, že volič automatu v podobě joysticku se hůře ovládá a například když se potřebujete rychle otočit, tak je problém trefit z polohy D zpátečku tak, aniž byste se nedostali rovnou do parkovacího módu.

Ještě koncem milénia byla volba takovéhoto typu auta s naftovým motorem brána jako něco nevhodného, nyní se ale dá najít pramálo důvodů, proč dát přednost benzinovému osmiválci před tímto naftovým. Vždyť zrychlení dieselu z nuly na sto kilometrů v hodině proběhne jen za 4,7 sekundy, agregát je nadmíru kultivovaný bez jakéhokoliv klepání či pazvuků a přitom ještě ušetříte za palivo. My jsme v testu jezdili za 11 litrů na sto kilometrů, klidnou jízdou mimo město se ale dá spotřeba udržet pod osmi litry.

Plnoštíhlá baletka občas škobrtne

Z hlediska jízdy se nám i na prodloužené A8 líbila zejména jedna vlastnost – na zatáčkovité silnici si řidič zpoza volantu nepřipadá jako kormidelník tankeru, ale auto se zdá být menší a obratnější. Při zatáčení pak pomáhá i „sportovní“ samosvorný diferenciál s vektorováním momentu na zadní nápravě, který se snaží tlačit auto do zatáčky.

Stinnou stránkou auta je však kvalita jízdy na horším povrchu. Ne že by si A8 nedokázala poradit s většinou nerovností, občas však její veliké dvacetipalcové kolo zapadne do výmolu a ozve se rána větší, než by bylo milé. A8 má navíc problémy s filtrováním krátkých příčných nerovností. Není to nic hrozného, pořád se jedná o mnohem pohodlnější stroj, než jsou běžná auta, ale v této třídě se na prvotřídní komfort jednoduše hraje. Navíc ránu od zavěšení doprovázejí pazvuky z interiéru.

audi testy luxusni audi testy luxusni  

Celkově je ale testované Audi překvapivě rychlé i na okreskách a při cestování po dálnici dokáže nastolit tu správnou pohodovou atmosféru, kdy vás neruší vlastně vůbec nic. Nejsme si tedy jisti, jestli byste ve verzi Long s masážními a plně nastavitelnými zadními sedadly již neměli mít vlastního řidiče, ale pokud se dostanete za volant, nemusíte litovat - A8 je překvapivě schopná a řídí se snadno. Tomu dopomáhá i přesné řízení, díky kterému budete po chvíli tohle obrovské auto ovládat jen jemnými pohyby zápěstí.

Závěr

Ve světle nového Mercedes-Benzu S mohla být A8 mírně přehlížena, nám však v tomto testu ukázala, že rozhodně má co nabídnout. Oproti stuttgartskému sokovi se nám auto více zamlouvá po stránce vzhledu interiéru i umírněného exteriéru a velikou výhodou je velmi silný osmiválcový diesel, který Mercedes, a nakonec ani BMW 7, jednoduše nemá. Po stránce jízdy není A8 dokonalá, chybí ji nadhled na některých typech nerovností. Spojení překvapivé obratnosti, silného motoru, výtečné převodovky a jemného řízení však vytváří mix, díky kterému je tato Audi zajímavá nejen pro cestující vzadu. Pokud tedy při výběru podobného auta dáte přednost testovanému sedanu, pochopíme to.

Video se připravuje ...
Nejlevnější verze modelu 1.997.900 Kč (3.0 TDI A8/190 kW)
Základ s testovaným motorem 2.639.900 Kč (4.2 TDI A8 L/283 kW)
Testovaný vůz s výbavou 3.869.400 Kč (4.2 TDI A8 L/283 kW)

audi testy luxusni audi testy luxusni  

Plusy

  • Obratnost
  • Materiály v interiéru
  • Silný a kultivovaný motor
  • Sladění auta

Minusy

  • Komfort na některých nerovnostech
  • Ovládání voliče převodovky

Foto: Petr Homolka

Ondřej Chamilla
Diskuze (212)
Audi A8 L 4.2 TDI
Cena základní sestavy 2 639 900 Kč
Výbava základní sestavy 8x airbag, ESP, 18" litá kola - 10paprskový V-design design, potahy v kůži Valcona, adaptivní pneumatický podvozek, vyhřívání sedadel vpředu a vzadu, alarm vč. kontroly vnitřního prostoru, zadní sedadla v třímístném provedení, Audi Hold assist, Audi Matrix LED světlomety, Audi parking system plus, ostřikovače světlometů, horní dekorace dřevo kořene ořechu, lampičky na čtení, kontrolní systém tlaku vzduchu v pneu, ochranná roleta proti slunci, MMI rádio plus, středová loketní opěrka vpředu, start-stop systém s rekuperací energie, multifunkční sportovní 3-ramenný volant, tempomat, Kč
Cena testované sestavy 3 869 400 Kč
Výbava testované sestavy Audi design selection – šedá Platan (+405.100,-), Audio Bang & Olufsen (+153.100,-), Paket samostatných zadních sedadel (+98.700,-), Paket „Tech“ (+88.000,-), Paket „Comfort“ (+88.000,-), Paket asistenčních systémů (+88.200,-), Odvětrávací a masážní funkce vepředu (+86.400,-), Dvacetipalcová kovaná kola (+75.900,-), atd. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 4134
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 283 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 850 / 2000 - 2700
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.5 / 6.2 / 7.5
Emise CO2: 197
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 520 / 0
Objem nádrže (l): 80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2170 / 550
Rozměr pneu: 265/35 R 20
Audi A8 L 4.2 TDI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5265
b) šířka (mm): 1949
c) výška (mm): 1471
d) rozvor (mm): 3122
e) rozchod vpředu (mm): 1644
f) rozchod vzadu (mm): 1635
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 750 / 1100
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1600
l) šířka vzadu (mm): 1580
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
26. 4. 2017 15:44
Re: Dinosaurus?
No já si hlavně myslím, že tahle debata je vhodná, když budete porovnávat dejme tomu RS6 třeba s nějakou Mkovou 5kou. Uvědomujete si vůbec, že se bavíme o segmentu luxusních limuzín. Ve své podstatě jste mě tady přesvědčili o jediném, což si myslím už dlouho. Mercedes je především o tom luxusu a pohodlíčku. BMW je zase především o tom sportovním charakteru a Audi je takový rozumný kompromis mezi tím luxusem a sportem. Takhle na mě vždycky Audi působili vzhledem ke své největší konkurenci. Jinak porovnávat Benzínového max Bavoráka s Dieslovou Audi je ve své podstatě veliký klad Audi. Ale měli by jste porovnávat diesel s dieslem, nemyslíte?
26. 4. 2017 15:28
Re: čtyři a půl
Sorry ale BMW moc luxusní limuzíny neumí. Nelíbí se mi design. Teprve poslední 7ma se mi opravdu líbí, nicméně se mi stejně líbí víc Audi A8, protože je opravdu propracovaná do detailu. Když se na ní podíváš zvenku, má krásný jednolitý design. A to se dá říci už prakticky od první verze A8, né li již od verze V8. Audi nedělá nic přehnaného. Zachovává si vlastní identitu a i díky tomu jsou tyhle auta opravdu líbivá svou jednoduchostí ale současně promyšleností. Když se podívám na starší BMW 7, tak to vypadá, že předek navrhoval jiný návrhář a zadek taky. Přesně takhle na mě to auto působí. Ten kufr s nadkufrem vypadá fakt hrozně. Nechápu, jak tohle auto mohlo vyjet z linky s tímhle designem. Ale je to samozřejmě věc názoru. Já si nedávno koupil svou vysněnou A8 a jsem s ní opravdu spokojený. Nádherný interier, ačkoli mám verzi před Faceliftem, jsem tím autem doslova nadšený. Mám sice jen 3,0 TDI ale jsem s tím fakt spokojený. Tenhle motor jsem měl už ve své starší A6 a měl jsem trochu obavy, jak tohle skoro 2 tunové auto s tím pojede ale ty koníky navíc jsou znát a hlavně 8kvalt dělá z tohoto auta lepší motorizaci, než byla starší A6 se stejným motorem. jezdím s tím autem do práce přes půl Evropy a na jeden zátah s ním jedu 900 km a to auto mě prostě dostalo. To ticho v něm, skvělé sezení, skvělá muzika. Tohle všechno s téhle cesty dělá opravdu příjemnou záležitost.
11. 8. 2014 19:55
Re: Dinosaurus?
Zřejmě naráží na starší verzi 50i, kam BMW nedalo twinscroll turbodmychadla. Tenhle omyl napravili až s 6GC a posílením na 330 kW (a nějakou dobu trvalo, než se tahle evoluce dostala do všech modelů), pokud se nepletu.
Avatar - Hammunasakra
7. 8. 2014 19:25
Re: Pane ministře?
:yes: >:-[]
Avatar - white label
7. 8. 2014 16:37
Re: Pane ministře?
Jeden z doprovodných vozů je cisterna s palivem a lze tankovat i za jízdy jako AFO.