Test Auto.cz

Audi A8 L 4.2 TDI – Jistě, pane ministře

4.8. 2014
Verdikt
 

Audi A8, které prošlo minulý rok modernizací, je již samo o sobě velmi luxusním vozem. Pokud však chcete víc, zvolte verzi Long a paket Audi design selection.

Vlajkové lodě luxusních automobilek jsou obvykle ty, které udávají trendy. Pokud chcete vědět, co si budete moci koupit za pár let do hatchbacku nižší střední třídy, nakoukněte do některého z těchto sedanů. A pokud byste měli to štěstí a nakoukli do námi testované Audi A8 Long, pak si můžete myslet, že za deset let budou mít všechny vozy parádní interiér v kombinaci kůže, nádherného světlého dřeva a hliníku. To ale asi nehrozí, protože tohle je prvotřídní práce, díky níž vypadá vnitřek auta jako místo, ve kterém byste nejraději trávili co nejvíce času. Vše působí kvalitně, vznešeně a přitom překvapivě přírodně.

Ostatně není se čemu divit, že je interiér tak krásný, když si za něj Audi naúčtuje částku, ze které se vám protočí panenky. Přece jen 405.100 Kč je suma, za kterou se kupují Octavie a ne balíček obsahující kožené čalounění palubní desky, dřevěné a hliníkové dekory či komfortní sedadla s masáží i odvětráváním. Celkový dojem ještě umocňují polohovatelná zadní sedadla a velkorysý prostor na nohy.

obrázek [600 x 402]  

Ve srovnání s interiérem působí vnější vzhled vozu až nenápadně, což by však mohlo mnohým majitelům vyhovovat. Vždyť proč na sebe strhávat pozornost? Nemusí každý vědět, že si zrovna užíváte masáž a posloucháte Mozarta. Přesto prodloužená A8 vyzařuje jistý šarm a dojem hodnotné věci, díky čemuž hned každý ví, s čím má tu čest.

Pokud však chcete být opravdu uchváceni, seznamte se s A8 v noci. Fotografové moc dobře vědí, jak je důležité světlo, a nyní to ví také Audi. Osvětlení vozu vás totiž dostane. Vnitřek vypadá díky mnoha diodám ještě lépe než ve dne, naopak o vnější osvětlení se snaží systém Matrix LED světlometů, který využívá mnoho aktivních diod ke zlepšení viditelnosti v noci. V praxi to vypadá tak, že automobil svítí vlastně všude, jen ne do očí ostatních řidičů.

Motor a převodovka – Jemně, ale intenzivně

S modernizací vlajkové lodě Audi přišlo i vylepšení motorů a dostalo se rovněž na naftový osmiválec. Ten je takovým dinosaurem, jelikož Mercedes-Benz třídy S již osmiválcový diesel nepoužívá (a podle našich informací ani používat nebude) a BMW má v modelu 750d třikrát přeplňovaný šestiválec. Agregát má nově 283 kW (385 koní) a točivý moment 850 N.m, tedy o 50 N.m více než dříve.

Asi nemusíme napovídat, že taková strojovna nemá s téměř 2,2 tuny těžkým strojem téměř žádnou námahu. Ostatně úroveň zrychlení je taková, že marně vzpomínám na jiný naftový automobil, který by dokázal téměř z jakékoliv rychlosti vystřelit tak nenuceně, ale intenzivně. Velký objem a osm válců se jednoduše nezapřou, takže tam, kde se třikrát přeplňovaný bavorský agregát naléhavě snaží posunout vůz vpřed, si osmiválec Audi jen odfrkne a s návykovou nenuceností teleportuje celý kolos vstříc horizontu.

obrázek [600 x 307]  

Přitom se jedná o velmi kultivovaný agregát, který jde více slyšet snad jen ve městě, jinak ztichne téměř úplně, a když už něco slyšíte, nejsou to žádné pazvuky, ale líbezné bručení osmi válců. Motor je spojen s velmi dobrou osmistupňovou automatickou převodovkou, která je sice trochu váhavější při rozjezdu z místa, nicméně hladkost a rychlost řazení při jízdě nezklamou. Škoda, že volič automatu v podobě joysticku se hůře ovládá a například když se potřebujete rychle otočit, tak je problém trefit z polohy D zpátečku tak, aniž byste se nedostali rovnou do parkovacího módu.

Ještě koncem milénia byla volba takovéhoto typu auta s naftovým motorem brána jako něco nevhodného, nyní se ale dá najít pramálo důvodů, proč dát přednost benzinovému osmiválci před tímto naftovým. Vždyť zrychlení dieselu z nuly na sto kilometrů v hodině proběhne jen za 4,7 sekundy, agregát je nadmíru kultivovaný bez jakéhokoliv klepání či pazvuků a přitom ještě ušetříte za palivo. My jsme v testu jezdili za 11 litrů na sto kilometrů, klidnou jízdou mimo město se ale dá spotřeba udržet pod osmi litry.

Plnoštíhlá baletka občas škobrtne

Z hlediska jízdy se nám i na prodloužené A8 líbila zejména jedna vlastnost – na zatáčkovité silnici si řidič zpoza volantu nepřipadá jako kormidelník tankeru, ale auto se zdá být menší a obratnější. Při zatáčení pak pomáhá i „sportovní“ samosvorný diferenciál s vektorováním momentu na zadní nápravě, který se snaží tlačit auto do zatáčky.

Stinnou stránkou auta je však kvalita jízdy na horším povrchu. Ne že by si A8 nedokázala poradit s většinou nerovností, občas však její veliké dvacetipalcové kolo zapadne do výmolu a ozve se rána větší, než by bylo milé. A8 má navíc problémy s filtrováním krátkých příčných nerovností. Není to nic hrozného, pořád se jedná o mnohem pohodlnější stroj, než jsou běžná auta, ale v této třídě se na prvotřídní komfort jednoduše hraje. Navíc ránu od zavěšení doprovázejí pazvuky z interiéru.

obrázek [600 x 375]  

Celkově je ale testované Audi překvapivě rychlé i na okreskách a při cestování po dálnici dokáže nastolit tu správnou pohodovou atmosféru, kdy vás neruší vlastně vůbec nic. Nejsme si tedy jisti, jestli byste ve verzi Long s masážními a plně nastavitelnými zadními sedadly již neměli mít vlastního řidiče, ale pokud se dostanete za volant, nemusíte litovat - A8 je překvapivě schopná a řídí se snadno. Tomu dopomáhá i přesné řízení, díky kterému budete po chvíli tohle obrovské auto ovládat jen jemnými pohyby zápěstí.

Závěr

Ve světle nového Mercedes-Benzu S mohla být A8 mírně přehlížena, nám však v tomto testu ukázala, že rozhodně má co nabídnout. Oproti stuttgartskému sokovi se nám auto více zamlouvá po stránce vzhledu interiéru i umírněného exteriéru a velikou výhodou je velmi silný osmiválcový diesel, který Mercedes, a nakonec ani BMW 7, jednoduše nemá. Po stránce jízdy není A8 dokonalá, chybí ji nadhled na některých typech nerovností. Spojení překvapivé obratnosti, silného motoru, výtečné převodovky a jemného řízení však vytváří mix, díky kterému je tato Audi zajímavá nejen pro cestující vzadu. Pokud tedy při výběru podobného auta dáte přednost testovanému sedanu, pochopíme to.

Video

Nejlevnější verze modelu1.997.900 Kč (3.0 TDI A8/190 kW)
Základ s testovaným motorem2.639.900 Kč (4.2 TDI A8 L/283 kW)
Testovaný vůz s výbavou3.869.400 Kč (4.2 TDI A8 L/283 kW)
obrázek [600 x 319]  

Plusy

  • Obratnost
  • Materiály v interiéru
  • Silný a kultivovaný motor
  • Sladění auta

Minusy

  • Komfort na některých nerovnostech
  • Ovládání voliče převodovky
Foto: Petr Homolka
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com

Audi A8 L 4.2 TDI

Cena v základní výbavě: 2 639 900 Kč Cena v testované výbavě: 3 869 400 Kč

Základní výbava:8x airbag, ESP, 18" litá kola - 10paprskový V-design design, potahy v kůži Valcona, adaptivní pneumatický podvozek, vyhřívání sedadel vpředu a vzadu, alarm vč. kontroly vnitřního prostoru, zadní sedadla v třímístném provedení, Audi Hold assist, Audi Matrix LED světlomety, Audi parking system plus, ostřikovače světlometů, horní dekorace dřevo kořene ořechu, lampičky na čtení, kontrolní systém tlaku vzduchu v pneu, ochranná roleta proti slunci, MMI rádio plus, středová loketní opěrka vpředu, start-stop systém s rekuperací energie, multifunkční sportovní 3-ramenný volant, tempomat,

Výbava testovaného vozu:Audi design selection – šedá Platan (+405.100,-), Audio Bang & Olufsen (+153.100,-), Paket samostatných zadních sedadel (+98.700,-), Paket „Tech“ (+88.000,-), Paket „Comfort“ (+88.000,-), Paket asistenčních systémů (+88.200,-), Odvětrávací a masážní funkce vepředu (+86.400,-), Dvacetipalcová kovaná kola (+75.900,-), atd.

Zákaz starého typu amalgánu vyjde pojišťovny na miliardy Zákaz starého typu amalgánu vyjde pojišťovny na miliardy

Kvůli zákazu zastaralého typu amalgámu vydají příští rok…

České ocelárny čeká boj o přežití České ocelárny čeká boj o přežití

Hutě varují, že je vyšší náklady na emisní povolenky…

Výrobce čipů Qualcomm dostal od Evropské komise pokutu dosahující miliardy eur Výrobce čipů Qualcomm dostal od Evropské komise pokutu dosahující miliardy eur

Evropská komise dnes udělila americkému výrobci čipů…

 
Technické údaje
Motor Audi A8 L 4.2 TDI
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 4134
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 283 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 850 / 2000 - 2700
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.5 / 6.2 / 7.5
Emise CO2:197
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 520 / -
Objem nádrže (l):80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2170 / 550
Rozměr pneu:265/35 R 20
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5265
b) šířka (mm): 1949
c) výška (mm): 1471
d) rozvor (mm): 3122
e) rozchod vpředu (mm): 1644
f) rozchod vzadu (mm): 1635
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 750 / 1100
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1600
l) šířka vzadu (mm): 1580
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Audi A8 L 4.2 TDI – Jistě, pane ministře







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru

Také evropští zákazníci se údajně dočkají pick-upu…

Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda

Příroda vytvořila v polovině ledna opravdu vhodné…

 



Audi u nové generace A8 vsadí na jedinečnou kombinací materiálů Audi u nové generace A8 vsadí na jedinečnou kombinací materiálů

Audi v létě letošního roku představí novou generaci své…

Audi A8 v Japonsku dostalo rýžovar ovládaný přes infotaiment. Je tohle snad vtip? Audi A8 v Japonsku dostalo rýžovar ovládaný přes infotaiment. Je tohle snad vtip?

Výrobci své vozy často upravují na míru určitým trhům.…

 



 
Renault Captur dCi 110 X-MOD – Zkus mě rozesmát

TEST: Renault Captur dCi 110 X-MOD – Zkus mě rozesmát

Dnes 12:51

Modernizace Renaultu Captur se zaměřila hlavně na změny vzhledu a doplnění výbavy. Otestovali jsme „terénní“ verzi X-MOD v kombinaci s nejsilnějším turbodieselem nabídky.




Blesk.cz

4 rozpory ve výpovědi proti Tereze! Chci ji Simona potopit?

4 rozpory ve výpovědi proti Tereze! Chci ji Simona potopit?

Doplatila na naivitu, způsob života, nebo chtivost po penězích? Pašeračka Tereza H. (21), která byla na letišti…

Prezidentská debata rozdrtila televizní zábavu na maděru! Skučící arénu si pustily 2,2 milionu diváků

Prezidentská debata rozdrtila televizní zábavu na…

Prezidentská debata mezi stávajícím prezidentem Milošem Zemanem (73) a profesorem Jiřím Drahošem (68), která…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Odsouzený Robinho bude hrát v Turecku, podepsal smlouvu se Sivassporem

Odsouzený Robinho bude hrát v Turecku, podepsal…

Brazilský fotbalový útočník Robinho si dva měsíce po soudu v Itálii za znásilnění našel nové angažmá v turecké…

 

Reflex.cz

Nepřišly vám volební lístky domů? Podívejte se, jak volit ve 2. kole prezidentské volby i bez nich

Nepřišly vám volební lístky domů? Podívejte se, jak…

Řadu lidí po celé republice zachvátila panika, že ještě nedostali volební hlasovací lístky pro druhé kolo…

Bohumil Pečinka: Tohle nejsou volby, ale referendum o Zemanovi

Bohumil Pečinka: Tohle nejsou volby, ale referendum…

První prezidentská debata na TV Prima znovu ukázala jedno: to nejsou volby, kde by šlo o střet pravice/levice,…