Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bentley Hooper Empress II: Raritní kupé se prodává za překvapivě málo!

Tomáš Dusil
Diskuze (0)
Hooper byla původně britská firma založená v roce 1805 v londýnském Westminsteru, kde se zabývala výrobou kočárů. Toto řemeslo si později přenesla také na auta. Jedna z jejích posledních kreací je úprava vozu Bentely Turbo R. Na kolik majitele vyšla?

V Kalifornii, konkrétně v San Diegu, se objevil na prodej vzácný Bentley, upravený právě anglickou firmou Hooper. Místní prodejce udává, že těchto aut s technikou Bentley Turbo R bylo vyrobeno pouhých šest kusů. Toto by měl být navíc úplně první kousek. Auto je s levostranným řízením, neboť svůj život začalo právě v severní Americe. Jak ale dokazuje přiložená objednávka, bentley bylo původně prodáno ve Velké Británii přímo firmou Hooper za 90.000 GBP. Dnes by auto vyšlo na „pouhých“ 2.610.000 korun, tehdy ovšem na více než dvojnásobek. Míra inflace vykonala své. Samotná úprava auta pak byla výrazně dražší než auto samotné, když japonského zákazníka z Tokia přišla na 410.000 GBP (dnes asi 11.890.000 korun). Celkem tedy půl milionu liber!

Přestavba firmy Hooper zahrnovala celou řadu změn. Tou zdaleka nejvýraznější je přeměna karoserie. Jak jistě víte, Bentley Turbo R existovalo pouze coby čtyřdveřový sedan, avšak Hooper je kupé, v náznacích se podobající továrnímu kupé Bentley Série T. Všechna tato auta mají technický základ v kdysi revolučně řešeném Rolls-Royce Silver Shadow.

Pokud však postavíte kupé Bentley série T vedle prodávaného Hoopera, odhalíte, jak moc se obě auta liší. Předně přestavba Hooperu je od pohledu výrazně aerodynamičtější, možná i proto, že vychází z modernějšího vozu značky Bentley. Samozřejmostí je velmi bohatá výbava a naprosto úžasná kabina. Jak je vidět, auto již má již ve volantu airbag, přičemž do dnešních dnů stihl tento Hooper ujet pouhých 12.500 mil. Tedy dle údajů počitadla ujeté vzdálenosti.

Cena, kterou nečekáte

Tím nejšílenějším je ovšem současná cena konkrétního auta. V San Diegu si jej místní prodejce s luxusními vozy cení na 175.000 USD (amerických dolarů), což je v přepočtu zhruba 3.850.000 korun. Tedy pouhých 26,55 procent z původní ceny, porovnáváno ovšem dnešním kurzem amerického dolaru a britské libry. Pokud bychom použili někdejší kurz, byl by aktuální propad hodnoty vozu ještě výrazně vyšší.

A jak to bylo s firmou Hooper? Ta oficiálně coby výrobce kočárů a následně úprav automobilů existovala od roku 1805 do roku 1959. Po všemožných peripetiích se společnost vrátila v roce 1988 coby zástupce značek Bentley a Rolls-Royce. Tehdy začala tyto vozy také opět výrazně předělávat, dle přání a konta bohatých klientů. Většinou se jednalo o přestavby limuzín na kupé. Na sklonku 90. let se věnovala renovacím veteránů. Od té doby její stopa mizí…

Tomáš Dusil
Diskuze (0)