31.12. 2016 Michal Štěpanovský

Big Shock! Racing: Jak na dakarské výšky?

 

Devětatřicátý ročník Rallye Dakar měří téměř devět tisíc kilometrů, z toho čtyři tisíce jsou vypsány jako rychlostní speciály. Z celkového počtu dvanácti etap jich osm končí ve výškách přes tři a čtyři tisíce nad mořem.

„Když vystoupáte do podobných výšek, nebude vám úplně dobře. Takový stav bych přirovnal ke kocovině říznuté chřipkou. Bolí vás hlava, jste zpomalení, hůř se vám dýchá i soustředí, špatně spíte,“ vysvětluje navigátor týmu František Tomášek, co čeká na dakarské závodníky.

Na takovou zátěž musí být připravena nejenom technika, ale také ti, kteří ji ovládají. Natrénovat na vysoké nadmořské výšky není zdaleka tak jednoduché, jak se může na první pohled zdát. Jezdci týmu Big Shock! Racing, volili každý odlišný způsob přípravy.

Jezdec kamionu Martin Macík se vypravil i s navigátorem Františkem Tomáškem do italských Alp, aby vylepšili kondici během vysokohorské přípravy. Voják z povolání Lukáš Kvapil spoléhá na poctivý celoroční trénink a předchozí zkušenosti z vojenské mise v Afghánistánu.

„Konzultoval jsem to s trenérem, lékaři i s horolezcem Markem Holečkem (člen Big Shock! Týmu). Můj závěr je, že když nahoře (míněna je nadmořská výška) nemáte dostatek kyslíku, potřebujete více červených krvinek. Takže spoléhám, že zabere aklimatizace ještě před Dakarem. Když si tělo krvinky vytvoří a až to přijde v Bolívii, už bude připravené a pozná, co má dělat,“ vysvětluje Macík, proč čas před odletem do Jižní Ameriky trávil běháním na sněžnicích a běžkách po bílých stráních italských Alp ve výšce 3 200 metrů nad mořem.

Lukáš Kvapil, který bude za tým Big Shock! Racing bojovat v kategorii motocyklů, řešil přípravu na nadmořské výšky s nadhledem a dění nechával volný průběh. „Na Dakar jsem se poctivě fyzicky připravoval celý rok, poslední měsíc jsem absolvoval intenzivní trénink v Dukle Praha. S vysokými horami mám několik zkušeností. Během mise v Afghánistánu jsem absolvoval plnou zátěž v horách vysokých přes tři tisíce metrů a zvládal to bez větších komplikací. Doufám, že na Dakaru to půjde stejně hladce,“ říká optimista Kvapil.

Mechanik Michal Mrkva spoléhá, že všechno zvládne i bez aklimatizace: „Problémy s nedostatkem kyslíku nebudeme mít jen my, ale budou se s ním prát i závodní stroje. Extrémní výšky dávají zabrat hlavně motorům, které nedokážou podat stejný výkon jako v optimálních podmínkách.“ Posádka žluto-černé liazky, řečené Franta, se shoduje, že právě v horských úsecích se bude závod rozhodovat.

Finální trénink týmu Big Shock! Racing probíhal samozřejmě také celý prosinec. Byl zaměřený zejména na fyzickou kondici, výdrž a sílu, která je důležitá při nečekaných událostech, kdy je třeba rychle vyměnit kolo nebo opravit kamion. Důležitá byla také sauna. Ta by měla závodníky zocelit pro etapy, jež povedou horkými pouštními úseky, kdy se teploty v kabině závodního kamionu šplhají k šedesáti stupňům Celsia.

Dakar 2017: Vše o Dakaru 2017 na jednom místě

Spolupracujeme s TipCars.com
Sdílejte data bezpečně s aplikací Safety4Transfer Sdílejte data bezpečně s aplikací Safety4Transfer

Společnost CNS a.s. uvádí na český trh software pro…

Hamáček porušil naši dohodu, že nenavrhne Pocheho, tvrdí Zeman Hamáček porušil naši dohodu, že nenavrhne Pocheho, tvrdí Zeman

Prezident Miloš Zeman se podle svých slov před týdnem s…

Největší zábavní firmou je Netflix Největší zábavní firmou je Netflix

Tržní hodnota Netflixu dnes stoupla na rekordních 153…

 

Štítky Nákladní

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Chcete levně natankovat? Jeďte do Polska. Ceny paliv v ČR jsou rekordně vysoké Chcete levně natankovat? Jeďte do Polska. Ceny paliv v ČR jsou rekordně vysoké

Za poslední dva měsíce vzrostla cena paliv zhruba o dvě…

Nový Ford Focus už se vyrábí. Podívejte se do upravené německé továrny Nový Ford Focus už se vyrábí. Podívejte se do upravené německé továrny

Příchod každého nového modelu si žádá prázdniny pro…

 





 
Výhody a nevýhody elektromobilů: Proč třeba nepotřebují převodovku? A jak je to s jejich účinností?

Výhody a nevýhody elektromobilů: Proč třeba nepotřebují převodovku?

Včera

Elektromobily jsou dle mnohých pohonem budoucnosti. Co od nich může řadový motorista očekávat?




Blesk.cz

Luxusní loď obávaného diktátora nikdo nechce: Ze Saddámovy jachty bude hotel!

Luxusní loď obávaného diktátora nikdo nechce: Ze…

Postel s hedvábnými závěsy, koupelna vykládaná zlatem, 17 pokojů pro hosty a vlastní holičství. Luxusní…

Trump zrušil plánované setkání s Kim Čong-unem. Kvůli silné nevraživosti

Trump zrušil plánované setkání s Kim Čong-unem.…

Americký prezident Donald Trump kvůli nepřátelským postojům KLDR zrušil summit s vůdcem Severní Koreje Kim…

 

iSport.cz

Speciál k finále Ligy mistrů: 68 stran, plakáty. Zase vyhrajeme, hlásí Šmicer

Speciál k finále Ligy mistrů: 68 stran, plakáty.…

Liverpool proti Realu Madrid. Tohle finále fotbalové Ligy mistrů bude velmi emotivní pro jednoho z hrdinů…

Na lovu nadějných stoperů. Nejen Radakovič zaujal velké kluby

Na lovu nadějných stoperů. Nejen Radakovič zaujal…

Ligové STATS | S blížícím se přestupovým oknem se o nich mluví víc a víc. Sigma Olomouc patrně neudrží…

 

Reflex.cz

Palác na kolejích: Takhle cestoval ruský car, než byl sesazen a zastřelen bolševiky

Palác na kolejích: Takhle cestoval ruský car, než…

Konec 19. století byl ve znamení obrovského rozmachu železniční dopravy a pozadu nechtěl zůstat ani ruský car…

Češi se koukají, Moravané hledí. Na severu se pospíchá, na jihu chvátá. Mapy ukazují rozdíly používání slov

Češi se koukají, Moravané hledí. Na severu se…

Je obecně známo, že některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek…