31.12. 2016 Michal Štěpanovský

Big Shock! Racing: Jak na dakarské výšky?

 

Devětatřicátý ročník Rallye Dakar měří téměř devět tisíc kilometrů, z toho čtyři tisíce jsou vypsány jako rychlostní speciály. Z celkového počtu dvanácti etap jich osm končí ve výškách přes tři a čtyři tisíce nad mořem.

„Když vystoupáte do podobných výšek, nebude vám úplně dobře. Takový stav bych přirovnal ke kocovině říznuté chřipkou. Bolí vás hlava, jste zpomalení, hůř se vám dýchá i soustředí, špatně spíte,“ vysvětluje navigátor týmu František Tomášek, co čeká na dakarské závodníky.

Na takovou zátěž musí být připravena nejenom technika, ale také ti, kteří ji ovládají. Natrénovat na vysoké nadmořské výšky není zdaleka tak jednoduché, jak se může na první pohled zdát. Jezdci týmu Big Shock! Racing, volili každý odlišný způsob přípravy.

Jezdec kamionu Martin Macík se vypravil i s navigátorem Františkem Tomáškem do italských Alp, aby vylepšili kondici během vysokohorské přípravy. Voják z povolání Lukáš Kvapil spoléhá na poctivý celoroční trénink a předchozí zkušenosti z vojenské mise v Afghánistánu.

„Konzultoval jsem to s trenérem, lékaři i s horolezcem Markem Holečkem (člen Big Shock! Týmu). Můj závěr je, že když nahoře (míněna je nadmořská výška) nemáte dostatek kyslíku, potřebujete více červených krvinek. Takže spoléhám, že zabere aklimatizace ještě před Dakarem. Když si tělo krvinky vytvoří a až to přijde v Bolívii, už bude připravené a pozná, co má dělat,“ vysvětluje Macík, proč čas před odletem do Jižní Ameriky trávil běháním na sněžnicích a běžkách po bílých stráních italských Alp ve výšce 3 200 metrů nad mořem.

Lukáš Kvapil, který bude za tým Big Shock! Racing bojovat v kategorii motocyklů, řešil přípravu na nadmořské výšky s nadhledem a dění nechával volný průběh. „Na Dakar jsem se poctivě fyzicky připravoval celý rok, poslední měsíc jsem absolvoval intenzivní trénink v Dukle Praha. S vysokými horami mám několik zkušeností. Během mise v Afghánistánu jsem absolvoval plnou zátěž v horách vysokých přes tři tisíce metrů a zvládal to bez větších komplikací. Doufám, že na Dakaru to půjde stejně hladce,“ říká optimista Kvapil.

Mechanik Michal Mrkva spoléhá, že všechno zvládne i bez aklimatizace: „Problémy s nedostatkem kyslíku nebudeme mít jen my, ale budou se s ním prát i závodní stroje. Extrémní výšky dávají zabrat hlavně motorům, které nedokážou podat stejný výkon jako v optimálních podmínkách.“ Posádka žluto-černé liazky, řečené Franta, se shoduje, že právě v horských úsecích se bude závod rozhodovat.

Finální trénink týmu Big Shock! Racing probíhal samozřejmě také celý prosinec. Byl zaměřený zejména na fyzickou kondici, výdrž a sílu, která je důležitá při nečekaných událostech, kdy je třeba rychle vyměnit kolo nebo opravit kamion. Důležitá byla také sauna. Ta by měla závodníky zocelit pro etapy, jež povedou horkými pouštními úseky, kdy se teploty v kabině závodního kamionu šplhají k šedesáti stupňům Celsia.

Dakar 2017: Vše o Dakaru 2017 na jednom místě

Spolupracujeme s TipCars.com
ČEZu loni klesl zisk téměř o polovinu ČEZu loni klesl zisk téměř o polovinu

Skupina ČEZ v loňském roce vydělala 10,5 miliardy korun,…

Vládní politika je jen čekání na další krizi, říká novinář Petr Fischer Vládní politika je jen čekání na další krizi, říká novinář Petr Fischer

Novinář Petr Fischer po nuceném odchodu z Českého…

Zápisník Jiřího Liebreicha: Nenabiješ, nevyjedeš Zápisník Jiřího Liebreicha: Nenabiješ, nevyjedeš

Necestujte, pokud to není absolutně nezbytné. Takové…

 

Štítky Nákladní

 







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Testujeme nový Volkswagen T-Cross. Ptejte se, co vás zajímá! Testujeme nový Volkswagen T-Cross. Ptejte se, co vás zajímá!

První jízdy s novým Volkswagenem T-Cross absolvujeme na…

 





 
Firma GKN prý přišla na to, jak udělat elektromobily opravdu rychlé

Firma GKN prý přišla na to, jak udělat elektromobily opravdu rychlé

Dnes 08:00

Pod označením Twinster od společnosti GKN si asi každý automobilový nadšenec vybaví Ford Focus RS. Jenže Twinster má snad ještě větší potenciál v elektromobilitě.




Blesk.cz

Místostarosta z ANO kasíroval tučné úplatky. Švachula přihrál zakázky za 180 milionů

Místostarosta z ANO kasíroval tučné úplatky.…

Bývalý místostarosta městské části Brno-střed Jiří Švachula (dříve ANO), který je ve vazbě kvůli obvinění z…

Terorista z mešit se na útok připravoval přes rok. Zbraně kupoval na internetu

Terorista z mešit se na útok připravoval přes rok.…

Novozélandská vláda představí do deseti dnů přísnější zákon o držení zbraní. Kabinet premiérky Jacindy Ardernové…

 

iSport.cz

Tampa vyhrála základní část NHL, Stamkos vytvořil klubový rekord

Tampa vyhrála základní část NHL, Stamkos vytvořil…

Hokejisté Tampy Bay porazili v pondělním utkání NHL Arizonu 4:1 a dosáhli poprvé v historii na Prezidentovu…

Fotbalistou roku je Vaclík! Sesadil Daridu, vyhrál jako čtvrtý brankář

Fotbalistou roku je Vaclík! Sesadil Daridu, vyhrál…

Brankář Tomáš Vaclík byl poprvé v kariéře zvolen českým Fotbalistou roku. Gólman Sevilly vyhrál v 54. ročníku…

 

Reflex.cz

Kalendář letního času do roku 2022: Kdy začíná a končí, jaká je jeho historie a proč ho ještě nezrušili

Kalendář letního času do roku 2022: Kdy začíná a…

Letní čas někdo občas nazývá „turecko-ukrajinským časem v ČR“. Změna času v nás vyvolává různé pocity. Záleží,…

Nový James Bond bude vegetarián a aktivista, Bond girl jako osoba třetího pohlaví

Nový James Bond bude vegetarián a aktivista, Bond…

Nedávno do médií pronikla informace, že James Bond (v nové bondovce s pracovním názvem Shatterhand) bude jezdit…