Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Big Shock! Racing: Jak na dakarské výšky?

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)
Devětatřicátý ročník Rallye Dakar měří téměř devět tisíc kilometrů, z toho čtyři tisíce jsou vypsány jako rychlostní speciály. Z celkového počtu dvanácti etap jich osm končí ve výškách přes tři a čtyři tisíce nad mořem.

„Když vystoupáte do podobných výšek, nebude vám úplně dobře. Takový stav bych přirovnal ke kocovině říznuté chřipkou. Bolí vás hlava, jste zpomalení, hůř se vám dýchá i soustředí, špatně spíte,“ vysvětluje navigátor týmu František Tomášek, co čeká na dakarské závodníky.

Na takovou zátěž musí být připravena nejenom technika, ale také ti, kteří ji ovládají. Natrénovat na vysoké nadmořské výšky není zdaleka tak jednoduché, jak se může na první pohled zdát. Jezdci týmu Big Shock! Racing, volili každý odlišný způsob přípravy.

Jezdec kamionu Martin Macík se vypravil i s navigátorem Františkem Tomáškem do italských Alp, aby vylepšili kondici během vysokohorské přípravy. Voják z povolání Lukáš Kvapil spoléhá na poctivý celoroční trénink a předchozí zkušenosti z vojenské mise v Afghánistánu.

„Konzultoval jsem to s trenérem, lékaři i s horolezcem Markem Holečkem (člen Big Shock! Týmu). Můj závěr je, že když nahoře (míněna je nadmořská výška) nemáte dostatek kyslíku, potřebujete více červených krvinek. Takže spoléhám, že zabere aklimatizace ještě před Dakarem. Když si tělo krvinky vytvoří a až to přijde v Bolívii, už bude připravené a pozná, co má dělat,“ vysvětluje Macík, proč čas před odletem do Jižní Ameriky trávil běháním na sněžnicích a běžkách po bílých stráních italských Alp ve výšce 3 200 metrů nad mořem.

Lukáš Kvapil, který bude za tým Big Shock! Racing bojovat v kategorii motocyklů, řešil přípravu na nadmořské výšky s nadhledem a dění nechával volný průběh. „Na Dakar jsem se poctivě fyzicky připravoval celý rok, poslední měsíc jsem absolvoval intenzivní trénink v Dukle Praha. S vysokými horami mám několik zkušeností. Během mise v Afghánistánu jsem absolvoval plnou zátěž v horách vysokých přes tři tisíce metrů a zvládal to bez větších komplikací. Doufám, že na Dakaru to půjde stejně hladce,“ říká optimista Kvapil.

Mechanik Michal Mrkva spoléhá, že všechno zvládne i bez aklimatizace: „Problémy s nedostatkem kyslíku nebudeme mít jen my, ale budou se s ním prát i závodní stroje. Extrémní výšky dávají zabrat hlavně motorům, které nedokážou podat stejný výkon jako v optimálních podmínkách.“ Posádka žluto-černé liazky, řečené Franta, se shoduje, že právě v horských úsecích se bude závod rozhodovat.

Finální trénink týmu Big Shock! Racing probíhal samozřejmě také celý prosinec. Byl zaměřený zejména na fyzickou kondici, výdrž a sílu, která je důležitá při nečekaných událostech, kdy je třeba rychle vyměnit kolo nebo opravit kamion. Důležitá byla také sauna. Ta by měla závodníky zocelit pro etapy, jež povedou horkými pouštními úseky, kdy se teploty v kabině závodního kamionu šplhají k šedesáti stupňům Celsia.

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)