BMW 1 M Coupé vs BMW M3 E30: Designový duel

BMW 1 M Coupé vs BMW M3 E30: Designový duel

 
 

Mnichovský duel je v poněkud netradičním duchu. Porovnávané vozy dělí od sebe 103 kW, 0,7 l zdvihového objemu, dvě turba a 25 let.

Řada 1 v provedení kupé někdy bývá označována za ideového nástupce druhé generace řady 3 – slavného modelu E30. Trojková BMW v průběhu času narostla do větších rozměrů (stejně jako všechny modely střední třídy), pod řadou 3 tak vznikl prostor pro model, který opráší původní filozofii kompaktních BMW.

Srovnání proporcí tento předpoklad potvrzují. Rozdíly ve vnějších rozměrech jsou následující: BMW 1 M Coupé je jen o 34 mm delší než jeho kultovní oponent M3 E30. Širší je o 123 mm a vyšší o 50 mm. Rozvor je u řady 1 o výrazných 98 mm delší.

BMW 1 M Coupé a M3 E30 - srovnání rozměrů
ModelBMW 1 M Coupé (2011)BMW M3 E30 (1986 - 1990)rozdíl
Délka [mm]43804346+34
Šířka [mm]18031680+123
Výška [mm]14201370+50
Rozvor [mm]26602562+98

Kompaktní BMW 1 M Coupé šlechtí stylistický bodykit. Ten má za úkol, krom zvýšení dramatičnosti tvarů, také zlepšit aerodynamické vlastnosti. Doprovodným efektem je zvýšení vnějších rozměrů karosérie – k rozměrům původního BMW 1 Coupé přidává 20 mm na délku, 55 mm na šířku (zejména díky použití nových blatníků). Stylistické úpravy souvisí se zvětšením rozchodu kol – namísto původních 1474 mm a 1507 mm je hodnota pro obě nápravy stejná, a to 1541 mm.

Podstatnou úpravou designu přídě kompaktního sportovního vozu je nárazník, který je oproti standardnímu provedení bohatěji tvarován. Jeho členitost a zvýraznění průduchů pro přívod vzduchu do motoru má za cíl zefektivnit chlazení pohonné jednotky.

BMW 1 M Coupé: Silnější, rychlejší, lehčí než M3 E46

Již profil běžného provedení BMW 1 Coupé působí sportovním dojmem. V ostré variantě M je doplněn o zesílené prahy a efektní výkroj mezi předním blatníkem a dveřmi. Štíhlá zpětná zrcátka se svým tvarem inspirovala u současného vydání BMW M3.

Kreativní linky a prolisy z přídě se objevují i na zádi, kde zpestřují nárazník. Zde ovšem hrají pouze estetickou roli, žádný technický či mechanický význam nemají. Dynamiku tvarů dokresluje zabudovaný spoiler a legendární logo s písmenem M.

Kabina se z estetického hlediska příliš neliší od běžného provedení. Tradice modelové linie s přídomkem M mírně narušuje absence zkosení středového panelu směrem k řidiči, z čehož budou nespokojeni zvláště puristé divize M. Stěžejní rysy přístrojové desky i nadále tvoří svébytný výkroj v dolních partiích horní části přístrojové desky. Velké množství tmavých materiálů v interiéru oživuje oranžové prošívání koženého čalounění.

BMW.AUTO.CZ – všechny testy a další články

Designovým sokem výše uvedené novinky je populární sportovní kupé BMW M3 E30, produkované v letech 1986 – 1990. Však srovnání nabídla i sama automobilka v první sadě oficiálních fotografií, kde jsou 1 M Coupé a M3 E30 bok po boku.

Jedná se o vůz klasických tvarů, které si našly velké množství příznivců. Zejména lidé z těchto řad nezřídka kritizují průlom v designu modelů značky, způsobený Christopherem Banglem a jeho pokusy prolínání ploch a křivek.

Příď zdobí jeden z charakteristických tvarových prvků vozu, kterým jsou dva páry kulatých světlometů. Ikonické řešení masky chladiče v podobě dvou nezávisle jsoucích nasávacích otvorů v atypickém tvaru (tzv. ledvinky) je vertikálně orientované. Následující generace M3 E36 již disponovala ledvinkami, které inklinovaly spíše k horizontálně směřovanému tvaru.

Čistý profil ozvláštňují specifické blatníky, pokrývající velkou část boční plochy karosérie. Oproti novému BMW 1 M Coupé jsou tyto partie výrazně hladší a méně komplikované, což má za následek nadčasovost, díky níž vůz zaujme i 20 let po ukončení výroby. Vůz vizuálně snižují a rozšiřují prahy karosérie.

Na zádi panuje čistota a jednoduchost provedení. Sdružené svítilny ve tvaru obdélníku mají již na první pohled jasně od sebe oddělené jednotlivé světelné segmenty. Mohutný spoiler tvoří dominantu celé zadní části.

Interiéru dominuje palubní deska, vyvedená v duch tradic BMW. Tvoří ji jednoduché linky a jasně čitelné přístroje. Nedílnou součástí celku je orientace středového panelu směrem k řidiči. Design kabiny působí puristicky, což vyniká i v porovnání s novým 1 M Coupé. Punc legendy dotváří logo M na spodním rameni tříramenného volantu.

Video

Autosalon Frankfurt 2017

Anketa

V roce 2011 bych volil řaději nové
Spolupracujeme s TipCars.com
Tatra ohromila automobilový svět: postavila unikátní osmikolku se všemi řiditelnými koly Tatra ohromila automobilový svět: postavila unikátní osmikolku se všemi řiditelnými koly

Kopřivnická automobilka opět dokazuje, že je připravena…

ČEZ získal téměř padesát miliard zpět ze zahraničních investic ČEZ získal téměř padesát miliard zpět ze zahraničních investic

Na začátku tisíciletí zahájila skupina ČEZ svou spanilou…

Prahu zaplaví sdílená kola, na trh vstupují čínské společnosti Prahu zaplaví sdílená kola, na trh vstupují čínské společnosti

Česká metropole se v posledních měsících stala cílem…

 
 












Blesk.cz

Agáta Prachařová po porodu: Nečekané zjištění ohledně druhého dítěte!

Agáta Prachařová po porodu: Nečekané zjištění…

Je to už několik dní, co je Agáta Prachařová (33) maminkou druhého potomka. A pořádně si to užívá. S malou Miou…

Denisa (†26), manželka bubeníka kapely Mirai, chtěla veselý pohřeb: Na poslední cestu ji vyprovodily balonky, před týdnem ji přejelo auto

Denisa (†26), manželka bubeníka kapely Mirai, chtěla…

Více než stovka smutečních hostů se dorazila v pátek rozloučit s tragicky zesnulou hudebnicí Denisou Bílou…

 

iSport.cz

Dva dny po narození dcery rozhodl o výhře. Užívám si to, říká Gulaš

Dva dny po narození dcery rozhodl o výhře. Užívám si…

Ve středu se stal podruhé otcem, narodila se mu dcera Ella. O dva dny později už ale plzeňský útočník Milan…

Laver Cup: Nadal a Berdych prohráli čtyřhru, ale Evropa vede 3:1

Laver Cup: Nadal a Berdych prohráli čtyřhru, ale…

Tenisté Evropy plní v premiérovém Laver Cupu roli favorita a po prvním dnu vedou nad výběrem světa 3:1 na…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Fyzicky nesnáším evropské papaláše

Václav Klaus ml.: Fyzicky nesnáším evropské papaláše

V pravidelné Pětce dnes Václav Klaus mladší odpovídá mimo jiné na otázky zdražení másla a přiznává, že nesnáší…

Jsme tak civilizovaní, až z toho vymřeme. V ulicích chybí děti

Jsme tak civilizovaní, až z toho vymřeme. V ulicích…

Při pohybu Prahou, na který nemám mimo období dovolené čas, jsem zaznamenal zajímavý úkaz. Nejsou děti. Ulice…