BMW 1 M Coupé vs BMW M3 E30: Designový duel
Řada 1 v provedení kupé někdy bývá označována za ideového nástupce druhé generace řady 3 – slavného modelu E30. Trojková BMW v průběhu času narostla do větších rozměrů (stejně jako všechny modely střední třídy), pod řadou 3 tak vznikl prostor pro model, který opráší původní filozofii kompaktních BMW.
Srovnání proporcí tento předpoklad potvrzují. Rozdíly ve vnějších rozměrech jsou následující: BMW 1 M Coupé je jen o 34 mm delší než jeho kultovní oponent M3 E30. Širší je o 123 mm a vyšší o 50 mm. Rozvor je u řady 1 o výrazných 98 mm delší.
BMW 1 M Coupé a M3 E30 - srovnání rozměrů | |||
Model | BMW 1 M Coupé (2011) | BMW M3 E30 (1986 - 1990) | rozdíl |
Délka [mm] | 4380 | 4346 | +34 |
Šířka [mm] | 1803 | 1680 | +123 |
Výška [mm] | 1420 | 1370 | +50 |
Rozvor [mm] | 2660 | 2562 | +98 |
Kompaktní BMW 1 M Coupé šlechtí stylistický bodykit. Ten má za úkol, krom zvýšení dramatičnosti tvarů, také zlepšit aerodynamické vlastnosti. Doprovodným efektem je zvýšení vnějších rozměrů karosérie – k rozměrům původního BMW 1 Coupé přidává 20 mm na délku, 55 mm na šířku (zejména díky použití nových blatníků). Stylistické úpravy souvisí se zvětšením rozchodu kol – namísto původních 1474 mm a 1507 mm je hodnota pro obě nápravy stejná, a to 1541 mm.
Podstatnou úpravou designu přídě kompaktního sportovního vozu je nárazník, který je oproti standardnímu provedení bohatěji tvarován. Jeho členitost a zvýraznění průduchů pro přívod vzduchu do motoru má za cíl zefektivnit chlazení pohonné jednotky.
Již profil běžného provedení BMW 1 Coupé působí sportovním dojmem. V ostré variantě M je doplněn o zesílené prahy a efektní výkroj mezi předním blatníkem a dveřmi. Štíhlá zpětná zrcátka se svým tvarem inspirovala u současného vydání BMW M3.
Kreativní linky a prolisy z přídě se objevují i na zádi, kde zpestřují nárazník. Zde ovšem hrají pouze estetickou roli, žádný technický či mechanický význam nemají. Dynamiku tvarů dokresluje zabudovaný spoiler a legendární logo s písmenem M.
Kabina se z estetického hlediska příliš neliší od běžného provedení. Tradice modelové linie s přídomkem M mírně narušuje absence zkosení středového panelu směrem k řidiči, z čehož budou nespokojeni zvláště puristé divize M. Stěžejní rysy přístrojové desky i nadále tvoří svébytný výkroj v dolních partiích horní části přístrojové desky. Velké množství tmavých materiálů v interiéru oživuje oranžové prošívání koženého čalounění.
Designovým sokem výše uvedené novinky je populární sportovní kupé BMW M3 E30, produkované v letech 1986 – 1990. Však srovnání nabídla i sama automobilka v první sadě oficiálních fotografií, kde jsou 1 M Coupé a M3 E30 bok po boku.
Jedná se o vůz klasických tvarů, které si našly velké množství příznivců. Zejména lidé z těchto řad nezřídka kritizují průlom v designu modelů značky, způsobený Christopherem Banglem a jeho pokusy prolínání ploch a křivek.
Příď zdobí jeden z charakteristických tvarových prvků vozu, kterým jsou dva páry kulatých světlometů. Ikonické řešení masky chladiče v podobě dvou nezávisle jsoucích nasávacích otvorů v atypickém tvaru (tzv. ledvinky) je vertikálně orientované. Následující generace M3 E36 již disponovala ledvinkami, které inklinovaly spíše k horizontálně směřovanému tvaru.
Čistý profil ozvláštňují specifické blatníky, pokrývající velkou část boční plochy karosérie. Oproti novému BMW 1 M Coupé jsou tyto partie výrazně hladší a méně komplikované, což má za následek nadčasovost, díky níž vůz zaujme i 20 let po ukončení výroby. Vůz vizuálně snižují a rozšiřují prahy karosérie.
Na zádi panuje čistota a jednoduchost provedení. Sdružené svítilny ve tvaru obdélníku mají již na první pohled jasně od sebe oddělené jednotlivé světelné segmenty. Mohutný spoiler tvoří dominantu celé zadní části.
Interiéru dominuje palubní deska, vyvedená v duch tradic BMW. Tvoří ji jednoduché linky a jasně čitelné přístroje. Nedílnou součástí celku je orientace středového panelu směrem k řidiči. Design kabiny působí puristicky, což vyniká i v porovnání s novým 1 M Coupé. Punc legendy dotváří logo M na spodním rameni tříramenného volantu.