Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW 1 M Coupé vs BMW M3 E30: Designový duel

Jakub Sochor
Diskuze (26)
Mnichovský duel je v poněkud netradičním duchu. Porovnávané vozy dělí od sebe 103 kW, 0,7 l zdvihového objemu, dvě turba a 25 let.

Řada 1 v provedení kupé někdy bývá označována za ideového nástupce druhé generace řady 3 – slavného modelu E30. Trojková BMW v průběhu času narostla do větších rozměrů (stejně jako všechny modely střední třídy), pod řadou 3 tak vznikl prostor pro model, který opráší původní filozofii kompaktních BMW.

Srovnání proporcí tento předpoklad potvrzují. Rozdíly ve vnějších rozměrech jsou následující: BMW 1 M Coupé je jen o 34 mm delší než jeho kultovní oponent M3 E30. Širší je o 123 mm a vyšší o 50 mm. Rozvor je u řady 1 o výrazných 98 mm delší.

BMW 1 M Coupé a M3 E30 - srovnání rozměrů
ModelBMW 1 M Coupé (2011)BMW M3 E30 (1986 - 1990)rozdíl
Délka [mm]43804346+34
Šířka [mm]18031680+123
Výška [mm]14201370+50
Rozvor [mm]26602562+98

Kompaktní BMW 1 M Coupé šlechtí stylistický bodykit. Ten má za úkol, krom zvýšení dramatičnosti tvarů, také zlepšit aerodynamické vlastnosti. Doprovodným efektem je zvýšení vnějších rozměrů karosérie – k rozměrům původního BMW 1 Coupé přidává 20 mm na délku, 55 mm na šířku (zejména díky použití nových blatníků). Stylistické úpravy souvisí se zvětšením rozchodu kol – namísto původních 1474 mm a 1507 mm je hodnota pro obě nápravy stejná, a to 1541 mm.

Podstatnou úpravou designu přídě kompaktního sportovního vozu je nárazník, který je oproti standardnímu provedení bohatěji tvarován. Jeho členitost a zvýraznění průduchů pro přívod vzduchu do motoru má za cíl zefektivnit chlazení pohonné jednotky.

Již profil běžného provedení BMW 1 Coupé působí sportovním dojmem. V ostré variantě M je doplněn o zesílené prahy a efektní výkroj mezi předním blatníkem a dveřmi. Štíhlá zpětná zrcátka se svým tvarem inspirovala u současného vydání BMW M3.

Kreativní linky a prolisy z přídě se objevují i na zádi, kde zpestřují nárazník. Zde ovšem hrají pouze estetickou roli, žádný technický či mechanický význam nemají. Dynamiku tvarů dokresluje zabudovaný spoiler a legendární logo s písmenem M.

Kabina se z estetického hlediska příliš neliší od běžného provedení. Tradice modelové linie s přídomkem M mírně narušuje absence zkosení středového panelu směrem k řidiči, z čehož budou nespokojeni zvláště puristé divize M. Stěžejní rysy přístrojové desky i nadále tvoří svébytný výkroj v dolních partiích horní části přístrojové desky. Velké množství tmavých materiálů v interiéru oživuje oranžové prošívání koženého čalounění.

Designovým sokem výše uvedené novinky je populární sportovní kupé BMW M3 E30, produkované v letech 1986 – 1990. Však srovnání nabídla i sama automobilka v první sadě oficiálních fotografií, kde jsou 1 M Coupé a M3 E30 bok po boku.

Jedná se o vůz klasických tvarů, které si našly velké množství příznivců. Zejména lidé z těchto řad nezřídka kritizují průlom v designu modelů značky, způsobený Christopherem Banglem a jeho pokusy prolínání ploch a křivek.

Příď zdobí jeden z charakteristických tvarových prvků vozu, kterým jsou dva páry kulatých světlometů. Ikonické řešení masky chladiče v podobě dvou nezávisle jsoucích nasávacích otvorů v atypickém tvaru (tzv. ledvinky) je vertikálně orientované. Následující generace M3 E36 již disponovala ledvinkami, které inklinovaly spíše k horizontálně směřovanému tvaru.

Čistý profil ozvláštňují specifické blatníky, pokrývající velkou část boční plochy karosérie. Oproti novému BMW 1 M Coupé jsou tyto partie výrazně hladší a méně komplikované, což má za následek nadčasovost, díky níž vůz zaujme i 20 let po ukončení výroby. Vůz vizuálně snižují a rozšiřují prahy karosérie.

Na zádi panuje čistota a jednoduchost provedení. Sdružené svítilny ve tvaru obdélníku mají již na první pohled jasně od sebe oddělené jednotlivé světelné segmenty. Mohutný spoiler tvoří dominantu celé zadní části.

Interiéru dominuje palubní deska, vyvedená v duch tradic BMW. Tvoří ji jednoduché linky a jasně čitelné přístroje. Nedílnou součástí celku je orientace středového panelu směrem k řidiči. Design kabiny působí puristicky, což vyniká i v porovnání s novým 1 M Coupé. Punc legendy dotváří logo M na spodním rameni tříramenného volantu.

Jakub Sochor
Diskuze (26)
Avatar - Rojin
28. 12. 2011 20:17
Re: KONFRONTACE
proč nevybouřených mládenců?? Ukaž mi motoristu, kterej nechce zažít adrenalin, potěšení, dravost.... To může být kluk co má 25 stejně tak jako muž 60 let... je to jedno. Nevím, ale to si dal hodně špatný přirovnání.

Každopádně, tohle nebude vyhledávaný artikl kluků, co chtějí driftovat před hypernovou >:-[] a E30 už vůbec ne!

Obě auta :yes: E30 přidám ještě jeden :yes:
27. 12. 2011 23:04
První auto
Moje první auto byla E30 325i kombi v bílé barvě. Koupil jsem jí od otce za pojistku co se proplácí po 18ti takže jsem ji měl skoro zadarmo. Pamatuju si na to auto ,jako na nejlepší vůz kterým jsem brázdil silnice a tohle auto by mělo jít do autoškol. Naučilo mě respektu z auta a také tomu ,že malý starý kombík může být krásnější ,lepší a praktičtější než 90% produkce z těch dob. To bylo před 6ti lety. Navíc jediné co chtěl tak benzín olej desky a gumy. Jinak nic ... ještě do teď jezdí v krnově ...
27. 12. 2011 15:55
Re: KONFRONTACE
Na kvalitu netřeba sáhodlouhých slov....Proto Tvé dva řádky absolutně stačí :yes:
27. 12. 2011 15:54
Re: dalsi clanok
:yes: klobouček z hlavičky dolů Vašnosti..... ;-)
27. 12. 2011 15:52
Designové CO??
Duel? Kdyby se článek jmenoval designová geneze - budiž. Ale duel? Sice to autor na začátku hned trošku obrušuje, ale celé je to takové...ehm..... No zkrátka platí, že Dobrý nadpis či název dokáže zázraky a stejně tak to platí i naopak...
Nepříliš šťastně zvolený název dokáže podkopat i dobrý text.....
Zpátky k autům - jako seděl vůz svým majitelům před x lety, tak sedí i moderna dnes. Přesné zamíření a tah na branku ve svém segmentu, který se nepodbízí, stejně jako se Kupka neprodává ve stánku PNS, tak to je zkrátka Vrtule. Můžeme s tím nesouhlasit, můžeme si rvát zbytky pleší, či začínající chmýří pod nosem, ale to je asi tak, co s vrtulí můžeme dělat....................