BMW 1 M Coupé vs BMW M3 E30: Designový duel

BMW 1 M Coupé vs BMW M3 E30: Designový duel

 
 

Mnichovský duel je v poněkud netradičním duchu. Porovnávané vozy dělí od sebe 103 kW, 0,7 l zdvihového objemu, dvě turba a 25 let.

Řada 1 v provedení kupé někdy bývá označována za ideového nástupce druhé generace řady 3 – slavného modelu E30. Trojková BMW v průběhu času narostla do větších rozměrů (stejně jako všechny modely střední třídy), pod řadou 3 tak vznikl prostor pro model, který opráší původní filozofii kompaktních BMW.

Srovnání proporcí tento předpoklad potvrzují. Rozdíly ve vnějších rozměrech jsou následující: BMW 1 M Coupé je jen o 34 mm delší než jeho kultovní oponent M3 E30. Širší je o 123 mm a vyšší o 50 mm. Rozvor je u řady 1 o výrazných 98 mm delší.

BMW 1 M Coupé a M3 E30 - srovnání rozměrů
ModelBMW 1 M Coupé (2011)BMW M3 E30 (1986 - 1990)rozdíl
Délka [mm]43804346+34
Šířka [mm]18031680+123
Výška [mm]14201370+50
Rozvor [mm]26602562+98

Kompaktní BMW 1 M Coupé šlechtí stylistický bodykit. Ten má za úkol, krom zvýšení dramatičnosti tvarů, také zlepšit aerodynamické vlastnosti. Doprovodným efektem je zvýšení vnějších rozměrů karosérie – k rozměrům původního BMW 1 Coupé přidává 20 mm na délku, 55 mm na šířku (zejména díky použití nových blatníků). Stylistické úpravy souvisí se zvětšením rozchodu kol – namísto původních 1474 mm a 1507 mm je hodnota pro obě nápravy stejná, a to 1541 mm.

Podstatnou úpravou designu přídě kompaktního sportovního vozu je nárazník, který je oproti standardnímu provedení bohatěji tvarován. Jeho členitost a zvýraznění průduchů pro přívod vzduchu do motoru má za cíl zefektivnit chlazení pohonné jednotky.

BMW 1 M Coupé: Silnější, rychlejší, lehčí než M3 E46

Již profil běžného provedení BMW 1 Coupé působí sportovním dojmem. V ostré variantě M je doplněn o zesílené prahy a efektní výkroj mezi předním blatníkem a dveřmi. Štíhlá zpětná zrcátka se svým tvarem inspirovala u současného vydání BMW M3.

Kreativní linky a prolisy z přídě se objevují i na zádi, kde zpestřují nárazník. Zde ovšem hrají pouze estetickou roli, žádný technický či mechanický význam nemají. Dynamiku tvarů dokresluje zabudovaný spoiler a legendární logo s písmenem M.

Kabina se z estetického hlediska příliš neliší od běžného provedení. Tradice modelové linie s přídomkem M mírně narušuje absence zkosení středového panelu směrem k řidiči, z čehož budou nespokojeni zvláště puristé divize M. Stěžejní rysy přístrojové desky i nadále tvoří svébytný výkroj v dolních partiích horní části přístrojové desky. Velké množství tmavých materiálů v interiéru oživuje oranžové prošívání koženého čalounění.

BMW.AUTO.CZ – všechny testy a další články

Designovým sokem výše uvedené novinky je populární sportovní kupé BMW M3 E30, produkované v letech 1986 – 1990. Však srovnání nabídla i sama automobilka v první sadě oficiálních fotografií, kde jsou 1 M Coupé a M3 E30 bok po boku.

Jedná se o vůz klasických tvarů, které si našly velké množství příznivců. Zejména lidé z těchto řad nezřídka kritizují průlom v designu modelů značky, způsobený Christopherem Banglem a jeho pokusy prolínání ploch a křivek.

Příď zdobí jeden z charakteristických tvarových prvků vozu, kterým jsou dva páry kulatých světlometů. Ikonické řešení masky chladiče v podobě dvou nezávisle jsoucích nasávacích otvorů v atypickém tvaru (tzv. ledvinky) je vertikálně orientované. Následující generace M3 E36 již disponovala ledvinkami, které inklinovaly spíše k horizontálně směřovanému tvaru.

Čistý profil ozvláštňují specifické blatníky, pokrývající velkou část boční plochy karosérie. Oproti novému BMW 1 M Coupé jsou tyto partie výrazně hladší a méně komplikované, což má za následek nadčasovost, díky níž vůz zaujme i 20 let po ukončení výroby. Vůz vizuálně snižují a rozšiřují prahy karosérie.

Na zádi panuje čistota a jednoduchost provedení. Sdružené svítilny ve tvaru obdélníku mají již na první pohled jasně od sebe oddělené jednotlivé světelné segmenty. Mohutný spoiler tvoří dominantu celé zadní části.

Interiéru dominuje palubní deska, vyvedená v duch tradic BMW. Tvoří ji jednoduché linky a jasně čitelné přístroje. Nedílnou součástí celku je orientace středového panelu směrem k řidiči. Design kabiny působí puristicky, což vyniká i v porovnání s novým 1 M Coupé. Punc legendy dotváří logo M na spodním rameni tříramenného volantu.

Video

Anketa

V roce 2011 bych volil řaději nové
Spolupracujeme s TipCars.com
OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

 
 













Blesk.cz

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval prezident před vojáky

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval…

Filipínský prezident Rodrigo Duterte má evidentně smysl pro humor hodně za hranou. Například v pátečním projevu…

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za multikulti toleranci

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za…

Teroristické útoky v Evropě jsou dílem naší zbabělosti, která je vydávána za multikulturní toleranci, řekl…

 

iSport.cz

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů nepřijdu důstojně

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů…

Snažil se kontrolovat, ale neudržel se. Nešlo to. V očích se rychle objevily slzy, emotivní rozlučka s…

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik zvedl Tvrdíka ze židle

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik…

Pekelná atmosféra, rány z dělobuchů a především radost. Stadion Evžena Rošického na Strahově se otřásal v…

 

Reflex.cz

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…