BMW 1 M Coupé: Silnější, rychlejší, lehčí než M3 E46
Po modelech jako X5 M, X6 M nebo řada 7 s M paketem je mnichovská divize M vrací ke svým kořenům. Představila dlouho očekávané 1 M Coupé, kompaktní dvoudveřový model na základě kupé řady 1. Novinka navazuje na tradici čtyř- a šestiválcových modelů M3 a přibližuje produkty divize M mladším, sportovně zaměřeným řidičům.
Nově vyvinutý aerodynamický bodykit výrazně mění vnější rozměry auta. 1 M Coupé měří na délku 4380 mm (+20 mm), na šířku 1803 mm (+55 mm) a na výšku 1420 mm (-3 mm). Společně s tím se výrazně změnil rozchod kol: nyní je na obou nápravách 1541 mm místo 1474 a 1507 mm u výchozího kupé.
Designové úpravy měly za cíl zlepši aerodynamiku a chlazení a zároveň zdůraznit výkonnostní potenciál modelu. Přední nárazník proto dostal agresivnější tvarování, než má řada 1 s M paketem. Přídavné zářezy před předními koly ale mají i důležitou aerodynamickou funkci: vedou vzduch skrz podběhy a usměrňují jeho proudění kolem disků kol, aby se eliminovaly nežádoucí turbulence.
Radikální rozšíření karoserie je způsobeno především rozšířením blatníků. Design zpětných zrcátek je inspirován aktuální generací M3, jejich tvar je ale výsledkem samostatného vývoje v aerodynamickém tunelu. Záď nese mohutný integrovaný spoiler, který zvyšuje přítlak na zadní nápravu. Zářezy v zadním nárazníku mají naopak čistě estetický význam, reflektují stejný tvar na předním nárazníku.
Světelná technika sází standardně na diody – vpředu tvoří čtyři kruhová denní světla angel eyes, vzadu jsou uspořádány do trubic ve tvaru písmene L. Přední světla mají navíc standardně bi-xenonovou optiku.
Na výběr budou tři barvy karoserie: Alpine White, Sapphire Black a exklusivní Valencia Orange, vždy společně s 19palcovými litými koly z lehkých slitin, která obouvají pneumatiky 245/35 R19 vpředu a 265/35 R19 vzadu.
M TwinPower Turbo s 250 kW
Třílitrový řadový šestiválec nese označení M TwinPower Turbo. Výkonově se vyrovná třetí generaci BMW M3 (3,2 l/254 kW, 2000-2007), dosahuje 250 kW již při 5980 min-1. Točivý moment však díky přeplňování vrcholí 450 Nm v širokém rozpětí od 1500 do 4500 min-1, díky funkci overboost může být krátkodobě navýšen o dalších 50 Nm.
Vysokovýkonný šestiválec rozjede 1 M Coupé na 100 km/h za 4,9 sekundy, na 200 km/h za 17,3 sekundy a zastaví jej až omezovač při 250 km/h. Kombinovaná spotřeba 9,6 l/100 km přitom bude asi zajímat málokterého z budoucích majitelů.
BMW 1 M Coupé - srovnání s M3 | |||
Model | 1 M Coupé | M3 Coupé E46 | M3 Coupé E92 |
Převodovka | 6M | 6M | 6M |
Zdvihový objem [cm3] | 2979 | 3245 | 3999 |
Válce/ventily | 6/4 | 6/4 | 8/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 250/5980 | 254/7900 | 313/8300 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 450 (500)/1500-4500 | 365/4900 | 400/3900 |
Max. rychlost [km/h] | 250 | 250 | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 4,9 | 5,1 | 4,7 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 9,8 | - | - |
Poh. hmotnost [kg] | 1495 | 1542 | 1655 |
Věrni sportovním tradicím, rozhodli se v divizi M do novinky osadit šestistupňový manuál. Jedná se o nově vyvinutou převodovku s velmi krátkými drahami řadicí páky.
Kromě manuální převodovky potěší příznivce BMW také přítomnost mechanického samosvorného diferenciálu. Ten může v závislosti na otáčkách dosáhnout svornosti až 100 %, fakticky tedy může dojít k úplnému uzavření diferenciálu.
Další veskrze pozitivní informací je snížení hmotnosti pod 1,5 tuny, konkrétně na 1495 kg.
Rychlé auto potřebuje také silné brzdy, 1 M Coupé proto dostane vpředu kotouče o průměru 360 mm a vzadu 350 mm. Stabilizační systém DSC má režim M Dynamic Mode, který umožňuje řízené protočení kol a dovolí řidiči průjezdy zatáček řízeným smykem zadních kol.
Světová premiéra je naplánovaná na lednový autosalon v Detroitu. Prodej v Německu bude zahájen v květnu 2011, doporučená cena včetně daně je 50.500 Euro, asi 1,27 milionu korun. 1 M Coupé se tak může pyšnit umírněným navýšením ceny proti 135i Coupé, které aktuálně stojí v základní výbavě 1,08 milionu Kč.
BMW 1 M Coupé - srovnání s 135i a Z4 | |||
Model | 1 M Coupé | 135i Coupé | Z4 sDrive35is |
Převodovka | 6M | 6M | 7DS |
Zdvihový objem [cm3] | 2979 | 2979 | 2979 |
Válce/ventily | 6/4 | 6/4 | 6/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 250/5980 | 225/5800 | 250/5800 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 450 (500)/1500-4500 | 400/1200-5000 | 450 (500)/1400-4500 |
Max. rychlost [km/h] | 250 | 250 | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 4,9 | 6,3 | 4,8 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 9,8 | 8,5 | 9,0 |
Poh. hmotnost [kg] | 1495 | 1530 | 1580 |
Cena [Kč] | 1.266.000,-* | 1.079.000,- | 1.502.800,- |
* odhad |