Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW 1 M Coupé: Silnější, rychlejší, lehčí než M3 E46

Diskuze (132)
Divize BMW M GmbH představila vlastní verzi řady 1, dostala dvakrát přeplňovaný třílitr s 250 kW (340 k).

Po modelech jako X5 M, X6 M nebo řada 7 s M paketem je mnichovská divize M vrací ke svým kořenům. Představila dlouho očekávané 1 M Coupé, kompaktní dvoudveřový model na základě kupé řady 1. Novinka navazuje na tradici čtyř- a šestiválcových modelů M3 a přibližuje produkty divize M mladším, sportovně zaměřeným řidičům.

Nově vyvinutý aerodynamický bodykit výrazně mění vnější rozměry auta. 1 M Coupé měří na délku 4380 mm (+20 mm), na šířku 1803 mm (+55 mm) a na výšku 1420 mm (-3 mm). Společně s tím se výrazně změnil rozchod kol: nyní je na obou nápravách 1541 mm místo 1474 a 1507 mm u výchozího kupé.

Designové úpravy měly za cíl zlepši aerodynamiku a chlazení a zároveň zdůraznit výkonnostní potenciál modelu. Přední nárazník proto dostal agresivnější tvarování, než má řada 1 s M paketem. Přídavné zářezy před předními koly ale mají i důležitou aerodynamickou funkci: vedou vzduch skrz podběhy a usměrňují jeho proudění kolem disků kol, aby se eliminovaly nežádoucí turbulence.

Radikální rozšíření karoserie je způsobeno především rozšířením blatníků. Design zpětných zrcátek je inspirován aktuální generací M3, jejich tvar je ale výsledkem samostatného vývoje v aerodynamickém tunelu. Záď nese mohutný integrovaný spoiler, který zvyšuje přítlak na zadní nápravu. Zářezy v zadním nárazníku mají naopak čistě estetický význam, reflektují stejný tvar na předním nárazníku.

Světelná technika sází standardně na diody – vpředu tvoří čtyři kruhová denní světla angel eyes, vzadu jsou uspořádány do trubic ve tvaru písmene L. Přední světla mají navíc standardně bi-xenonovou optiku.

Na výběr budou tři barvy karoserie: Alpine White, Sapphire Black a exklusivní Valencia Orange, vždy společně s 19palcovými litými koly z lehkých slitin, která obouvají pneumatiky 245/35 R19 vpředu a 265/35 R19 vzadu.

M TwinPower Turbo s 250 kW

Třílitrový řadový šestiválec nese označení M TwinPower Turbo. Výkonově se vyrovná třetí generaci BMW M3 (3,2 l/254 kW, 2000-2007), dosahuje 250 kW již při 5980 min-1. Točivý moment však díky přeplňování vrcholí 450 Nm v širokém rozpětí od 1500 do 4500 min-1, díky funkci overboost může být krátkodobě navýšen o dalších 50 Nm.

Vysokovýkonný šestiválec rozjede 1 M Coupé na 100 km/h za 4,9 sekundy, na 200 km/h za 17,3 sekundy a zastaví jej až omezovač při 250 km/h. Kombinovaná spotřeba 9,6 l/100 km přitom bude asi zajímat málokterého z budoucích majitelů.

BMW 1 M Coupé - srovnání s M3
Model1 M CoupéM3 Coupé E46M3 Coupé E92
Převodovka6M6M6M
Zdvihový objem [cm3]297932453999
Válce/ventily6/46/48/4
Největší výkon [kW/min-1]250/5980254/7900313/8300
Největší toč. mom. [Nm/min-1]450 (500)/1500-4500365/4900400/3900
Max. rychlost [km/h]250250250
Zrychlení 0-100 km/h [s]4,95,14,7
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]9,8--
Poh. hmotnost [kg]149515421655

Věrni sportovním tradicím, rozhodli se v divizi M do novinky osadit šestistupňový manuál. Jedná se o nově vyvinutou převodovku s velmi krátkými drahami řadicí páky.

Kromě manuální převodovky potěší příznivce BMW také přítomnost mechanického samosvorného diferenciálu. Ten může v závislosti na otáčkách dosáhnout svornosti až 100 %, fakticky tedy může dojít k úplnému uzavření diferenciálu.

Další veskrze pozitivní informací je snížení hmotnosti pod 1,5 tuny, konkrétně na 1495 kg.

Rychlé auto potřebuje také silné brzdy, 1 M Coupé proto dostane vpředu kotouče o průměru 360 mm a vzadu 350 mm. Stabilizační systém DSC má režim M Dynamic Mode, který umožňuje řízené protočení kol a dovolí řidiči průjezdy zatáček řízeným smykem zadních kol.

Světová premiéra je naplánovaná na lednový autosalon v Detroitu. Prodej v Německu bude zahájen v květnu 2011, doporučená cena včetně daně je 50.500 Euro, asi 1,27 milionu korun. 1 M Coupé se tak může pyšnit umírněným navýšením ceny proti 135i Coupé, které aktuálně stojí v základní výbavě 1,08 milionu Kč.

BMW 1 M Coupé - srovnání s 135i a Z4
Model1 M Coupé135i CoupéZ4 sDrive35is
Převodovka6M6M7DS
Zdvihový objem [cm3]297929792979
Válce/ventily6/46/46/4
Největší výkon [kW/min-1]250/5980225/5800250/5800
Největší toč. mom. [Nm/min-1]450 (500)/1500-4500400/1200-5000450 (500)/1400-4500
Max. rychlost [km/h]250250250
Zrychlení 0-100 km/h [s]4,96,34,8
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]9,88,59,0
Poh. hmotnost [kg]149515301580
Cena [Kč]1.266.000,-*1.079.000,-1.502.800,-
* odhad

Diskuze (132)
Avatar - Astene
10. 1. 2011 21:52
Re: Nechapem
To je jeden úhel pohledu, že z něj máš za rok "starý" model. Já to vidím spíš tak, že po roce výroby máš jen několik tisíc vyrobených kusů a díky tomu relativně exkluzivní auto. A po skončení prodeje je sice hezké, že vyjede nový model, ale v M úpravě opět až ke konci života, takže po celou dobu výroby novinky máš auto, které by spousta lidí chtělo, ale jako nové už nemají šanci ho koupit. Nemluvě o tom, že novější neznamená vždy lepší. Ne náhodou stojí první generace M3 ve výborném stavu podobné peníze jako minulá E46 a ta ve verzi CSL to, co bude stát nová 1M...
Avatar - white label
13. 12. 2010 20:22
Re: Finančně dostupné bavorské železo!
Bacha, další chytrej... , pro změnu "toaleťák"... >:-[]
13. 12. 2010 18:26
Re: Finančně dostupné bavorské železo!
ne, jen ma pravdu >:D
Avatar - Dinar
12. 12. 2010 16:36
Re: Finančně dostupné bavorské železo!
Grand tourismo může mít klidně jen dvě místa u kufr na jeden golfový bag. Vůbec nepopisuju gt, ale říkám, že cokoliv od M je sportovní derivát běžné karosářské varianty, má to být sportovní auto zachovávající praktickou stránku daného auta. Ono se plácá o sportu ale zapomíná se, že prvním emkem byl sedan vyšší střední. Ale jak už jsem tu někde psal, dočkej času, postavíme 1er M proti caymanu a uvidíme jestli je důvod chválit nebo nadávat. Do té doby to tu bude jen hromada písmenek.
Avatar - Dinar
12. 12. 2010 16:29
Re: No,teda
Nezlob se, ale já v tom cítím takové ty hospodské tlachy. Proč vzdycháš nad "nedostatky" moderního auta, kup si tu M3 E30, vždyť na trhu jsou, s tím 205gti to bude horší. Budeš mít vystaráno. E30 320i kupé bylo moje (pokud nepočítám š105) první auto, v době kdy to byl aktuální model, a nikdy na něj nezapomenu. Ale taky vím, že první M3 je sice opěvovaná ikona, ale udělat takové auto dnes, málokdo by si ho koupil. Už jen pro nezajímavý zvuk motoru, před pár lety udělalo bmw 320si a kolik se ho prodalo? Já se na věc dívám bez předsudků, jsem zvědav, co 1er M předvede a pak ho budu soudit. Plácání o tom, že "mělo" mít o dvěstě kilo míň, protože cayman, je o ničem. ;-)