BMW: 25 let s pohonem všech kol

BMW: 25 let s pohonem všech kol

 
 

Mnichovská automobilka představila před čtvrtstoletím svůj systém pohonu všech kol, který krátce na to symbolizovalo písmeno X v názvu.

Za vývojem stál megaúspěch konkurenčního Audi se systémem quattro, který znamenal rozšíření pohonu všech kol mimo kategorii terénních aut a také pro evropský kontinent obecně. Ani Mercedes-Benz nezůstal dlouho pozadu, svůj 4Matic, který představil také na podzim 1985, ale uvedl na trh až v roce 1987. Vraťme se raději do Mnichova. Instalací pohonu 4x4 se podařilo nejen zlepšit trakci na nezpevněném povrchu a za nepříznivých povětrnostních podmínek, ale také zvýšit dynamický výkon v zatáčkách. První řadou, kde se čtyřkolka byla tehdejší trojka s kódem E30.

Pro trojku

Zpočátku byla k dispozici pouze pro dvou- a čtyřdveřové sedany (označení kupé, které je v souvislosti s řadou E30 v současnosti používáno, je přece jen příliš nadnesené, šlo o tudor). Jedinou možnou motorizaci představoval dvouapůllitrový šestiválec s výkonem 126 kW (171 k). Točivý moment byl přenášen na obě nápravy v konstantním poměru 37:63. Vývojáři a technici vždy preferovali typické jízdní vlastnosti vozů BMW, tedy důraz na zadní pohon. O optimální trakci se staraly samosvorný diferenciál, viskózní zámky a vhodně nastavený stálý převod. Kombi přišlo na řadu v roce 1988.

Nástup elektroniky

O tři roky později se dočkala i řada 5 tehdejší série E34. Zatímco E30 se spoléhala na ozubená kola, pětka už byla prošpikována elektronikou. Zadní vícelamelová spojka byla sice nejprve hydraulická, ale později ji nahradily elektronické vstupy z brzdové soustavy. Ta již nepostrádala ABS, elektronická řídicí jednotka pak dodávala potřebné signály. Šestiválec 525iX měl opět objem 2,5 l a poskytoval výkon 141 kW (192 k). K dispozici byl jako sedan a od roku 1992 rovněž coby kombi Touring.

Do lehkého terénu

Dalším mezníkem byl vstup modrobílé vrtule do lehkého terénu. Model X5 generace E53 se objevil v roce 1999 a byl určen hlavně pro americké zákazníky, vždyť se také vyráběl ve Spartanburgu ve státě Jižní Karolína. Za běžných provozních podmínek byla síla motoru rozdělena pomocí planetového soukolí v poměru 38:62. Elektronické pomocníky představovaly například kontrola stability DSC, automatická uzávěrka diferenciálu ADB-X a asistent při sjíždění prudkých kopců HDC.

Menší X3 nabídl v roce 2004 kompaktnější rozměry, spolu s ním se jeho větší a starší sourozenec dočkal nového systému xDrive s elektronicky ovládanou vícelamelovou spojkou, propojenou s DSC. Jízdní podmínky tak mohly být analyzovány nejen na základě rychlosti otáčení kol, ale i z údajů poskytnutých kontrolou stability (natočení volantu, poloha akcelerátorů, příčné zrychlení). První X3 byla i přes kontroverzní design velmi úspěšná, za šest let našla přes 600 tisíc zákazníků.

Čtyřikrát X

X5 se již čtyři roky vyrábí v nové, letos navíc modernizované podobě. V červnu překonal hranici milionu vyrobených vozů. V roce 2008 byla zahájena výroba sportovnějšího X6 s Dynamic Performance Control. DPC používá variabilní rozdělení hnací síly mezi vnitřním a vnějším zadním kolem. Nedávno se objevila také hybridní verze. Zatím posledním vozem do lehčího terénu je nejmenší X1, neměli bychom zapomenout ani na vysokovýkonné X5 M a X6 M s osmiválcem TwinPower Turbo o výkonu 408 kW (555 k).

Zpět na silnice

Pohon všech kol nezůstal ale výsadou modelů s písmenem X před číslem: pro BMW řady 3 E46 byl k dispozici již v roce 2000, tentokrát ve spojení se dvěma benzinovými motory a jedním dieselem. Dnes (od roku 2005) je xDrive specifikován pro trojku s trojicí šestiválcových zážehových jednotek, jedním čtyřválcem spalujícím stejný druh pohonných hmot a také se šestiválcovým turbodieselem. Karosářské varianty jsou na výběr celkem tři: čtyřdveřová klasika, Touring a kupé.

Sedany a kombi pětkové řady E60/61 se objevily rovněž před pěti lety, už ale byly nahrazeny novými verzemi série F10, které zamíří co nevidět do značkových prodejen. Kombi F11 si budou muset ještě nějaký čas počkat, zájemce ale může zvolit například pětku Gran Turismo řady F07. xDrive nechybí nejnověji ani v aktuální sedmičce. Luxusní limuzína je v nabídce ve variantách 750i, Li a 740d.

Celá čtvrtina

V současnosti je 25 % prodaných BMW s pohonem 4x4, značka nabízí celkem 45 modelů ve všech zmíněných řadách. Nejnovější verze xDrive ve spolupráci s ICM (Integrated Chassis Management) a Performance Control pracuje rychleji a s poměrně velkou přesností. Dokáže také předvídat, identifikuje tendenci k přetáčivosti nebo nedotáčivosti v raném stadiu a následně zasáhne.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Trump udělá cokoliv, aby se vyhnul jaderné válce s KLDR, tvrdí ministr financí Mnuchin Trump udělá cokoliv, aby se vyhnul jaderné válce s KLDR, tvrdí ministr financí Mnuchin

Americký prezident Donald Trump se chce vyhnout jaderné…

Pro věřitele zkrachovalých autosalonů po závodníkovi Charouzovi nezůstalo skoro nic Pro věřitele zkrachovalých autosalonů po závodníkovi Charouzovi nezůstalo skoro nic

Věřitelé zkrachovalých autosalonů A. Charouz Motors…

Írán otestoval balistickou raketu, Izraelci hovoří o provokaci Írán otestoval balistickou raketu, Izraelci hovoří o provokaci

Írán oznámil, že úspěšně vyzkoušel novou balistickou…

 
 

Přidat názorDiskuse: BMW: 25 let s pohonem všech kol







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč

Městské SUV se brzy stane jedním ze tří nejprodávanějších…

Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky. Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky.

Italský obchodník a dlouholetý majitel vozů BMW…

 





 
Tuhle sovětskou limuzínu určitě neznáte! V čem byl ZiL 4102 revoluční a proč zůstalo u prototypu?

Tuhle sovětskou limuzínu určitě neznáte! V čem byl ZiL 4102 revoluční a proč zůstalo u prototypu?

Dnes 18:41

Vozy ruské značky ZiL si obvykle představíme jako obří limuzíny s velkoobjemovým osmiválcem. ZiL 4102 byl také takový.




Blesk.cz

Největší videoherní výstava Game On našima očima. Navštívit ji sami můžete v Praze

Největší videoherní výstava Game On našima očima.…

Putovní videoherní výstava Game On, která se pyšní tím, že je největší svého druhu, dorazila do Česka. Navštívit…

iPhone X je výkonnější než MacBook. Mobilní konkurenci v benchmarku naprosto zesměšnil

iPhone X je výkonnější než MacBook. Mobilní…

Novinka ještě není mezi běžnými smrtelníky, a tak do benchmarků probublává jen velmi pomalu. V logu Geekbench se…

 

iSport.cz

Ovace pro Ujčíka. Smeknul před vítkovickými fandy: Jsem rád, že nezapomněli

Ovace pro Ujčíka. Smeknul před vítkovickými fandy:…

Přijel jako soupeř, přesto se dočkal ovací. Viktora Ujčíka (45 let), asistenta Mladé Boleslavi, dojala reakce…

CELÝ SESTŘIH: Sparta - Teplice 3:0. Zářil dvougólový Václav Kadlec

CELÝ SESTŘIH: Sparta - Teplice 3:0. Zářil dvougólový…

Zatím nejvíce jednoznačného vítězství v této sezoně se dočkali fotbalisté Sparty. V 8. kole Het ligy porazili…

 

Reflex.cz

Uprchlíci vs. chytré technologie. Za migrační vlnu může smartfoun!

Uprchlíci vs. chytré technologie. Za migrační vlnu…

Za uprchlíky v Evropě jsou zodpovědní i například Steve Jobs, Bill Gates, Mark Zuckerberg nebo pan Google. Když…

Když nechcete podporovat komunismus, jste hrozbou pro naši vlast! Film Milada ukázal další záběry

Když nechcete podporovat komunismus, jste hrozbou…

Tvůrci filmu Milada odkryli další část skládačky. Z plnohodnotného traileru už je vidět, jak bude zhruba vypadat…