BMW: 25 let s pohonem všech kol

BMW: 25 let s pohonem všech kol

 
 

Mnichovská automobilka představila před čtvrtstoletím svůj systém pohonu všech kol, který krátce na to symbolizovalo písmeno X v názvu.

Za vývojem stál megaúspěch konkurenčního Audi se systémem quattro, který znamenal rozšíření pohonu všech kol mimo kategorii terénních aut a také pro evropský kontinent obecně. Ani Mercedes-Benz nezůstal dlouho pozadu, svůj 4Matic, který představil také na podzim 1985, ale uvedl na trh až v roce 1987. Vraťme se raději do Mnichova. Instalací pohonu 4x4 se podařilo nejen zlepšit trakci na nezpevněném povrchu a za nepříznivých povětrnostních podmínek, ale také zvýšit dynamický výkon v zatáčkách. První řadou, kde se čtyřkolka byla tehdejší trojka s kódem E30.

Pro trojku

Zpočátku byla k dispozici pouze pro dvou- a čtyřdveřové sedany (označení kupé, které je v souvislosti s řadou E30 v současnosti používáno, je přece jen příliš nadnesené, šlo o tudor). Jedinou možnou motorizaci představoval dvouapůllitrový šestiválec s výkonem 126 kW (171 k). Točivý moment byl přenášen na obě nápravy v konstantním poměru 37:63. Vývojáři a technici vždy preferovali typické jízdní vlastnosti vozů BMW, tedy důraz na zadní pohon. O optimální trakci se staraly samosvorný diferenciál, viskózní zámky a vhodně nastavený stálý převod. Kombi přišlo na řadu v roce 1988.

Nástup elektroniky

O tři roky později se dočkala i řada 5 tehdejší série E34. Zatímco E30 se spoléhala na ozubená kola, pětka už byla prošpikována elektronikou. Zadní vícelamelová spojka byla sice nejprve hydraulická, ale později ji nahradily elektronické vstupy z brzdové soustavy. Ta již nepostrádala ABS, elektronická řídicí jednotka pak dodávala potřebné signály. Šestiválec 525iX měl opět objem 2,5 l a poskytoval výkon 141 kW (192 k). K dispozici byl jako sedan a od roku 1992 rovněž coby kombi Touring.

Do lehkého terénu

Dalším mezníkem byl vstup modrobílé vrtule do lehkého terénu. Model X5 generace E53 se objevil v roce 1999 a byl určen hlavně pro americké zákazníky, vždyť se také vyráběl ve Spartanburgu ve státě Jižní Karolína. Za běžných provozních podmínek byla síla motoru rozdělena pomocí planetového soukolí v poměru 38:62. Elektronické pomocníky představovaly například kontrola stability DSC, automatická uzávěrka diferenciálu ADB-X a asistent při sjíždění prudkých kopců HDC.

Menší X3 nabídl v roce 2004 kompaktnější rozměry, spolu s ním se jeho větší a starší sourozenec dočkal nového systému xDrive s elektronicky ovládanou vícelamelovou spojkou, propojenou s DSC. Jízdní podmínky tak mohly být analyzovány nejen na základě rychlosti otáčení kol, ale i z údajů poskytnutých kontrolou stability (natočení volantu, poloha akcelerátorů, příčné zrychlení). První X3 byla i přes kontroverzní design velmi úspěšná, za šest let našla přes 600 tisíc zákazníků.

Čtyřikrát X

X5 se již čtyři roky vyrábí v nové, letos navíc modernizované podobě. V červnu překonal hranici milionu vyrobených vozů. V roce 2008 byla zahájena výroba sportovnějšího X6 s Dynamic Performance Control. DPC používá variabilní rozdělení hnací síly mezi vnitřním a vnějším zadním kolem. Nedávno se objevila také hybridní verze. Zatím posledním vozem do lehčího terénu je nejmenší X1, neměli bychom zapomenout ani na vysokovýkonné X5 M a X6 M s osmiválcem TwinPower Turbo o výkonu 408 kW (555 k).

Zpět na silnice

Pohon všech kol nezůstal ale výsadou modelů s písmenem X před číslem: pro BMW řady 3 E46 byl k dispozici již v roce 2000, tentokrát ve spojení se dvěma benzinovými motory a jedním dieselem. Dnes (od roku 2005) je xDrive specifikován pro trojku s trojicí šestiválcových zážehových jednotek, jedním čtyřválcem spalujícím stejný druh pohonných hmot a také se šestiválcovým turbodieselem. Karosářské varianty jsou na výběr celkem tři: čtyřdveřová klasika, Touring a kupé.

Sedany a kombi pětkové řady E60/61 se objevily rovněž před pěti lety, už ale byly nahrazeny novými verzemi série F10, které zamíří co nevidět do značkových prodejen. Kombi F11 si budou muset ještě nějaký čas počkat, zájemce ale může zvolit například pětku Gran Turismo řady F07. xDrive nechybí nejnověji ani v aktuální sedmičce. Luxusní limuzína je v nabídce ve variantách 750i, Li a 740d.

Celá čtvrtina

V současnosti je 25 % prodaných BMW s pohonem 4x4, značka nabízí celkem 45 modelů ve všech zmíněných řadách. Nejnovější verze xDrive ve spolupráci s ICM (Integrated Chassis Management) a Performance Control pracuje rychleji a s poměrně velkou přesností. Dokáže také předvídat, identifikuje tendenci k přetáčivosti nebo nedotáčivosti v raném stadiu a následně zasáhne.

Spolupracujeme s TipCars.com
Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek

Spletitá kauza bývalé papírny Neograph se může ještě více…

Tillerson: Trump podporuje alianční princip Tillerson: Trump podporuje alianční princip "jeden za všechny"

Americký prezident Donald Trump podporuje pátý článek…

Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví

Přes senátní výbor pro zdravotnictví a sociální politiku…

Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO

Vládní krize, která oslabila jmenováním nového ministra…

 
 

Přidat názorDiskuse: BMW: 25 let s pohonem všech kol







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 






 
Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Dnes 18:53

V blízké budoucnosti nabídnou automobilové převodovky ještě více převodů. S jejich rostoucím počtem už dvě spojky stačit nebudou. Víte proč?




Blesk.cz

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná žláza. Jak to zjistila Marie?

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná…

Příznaky špatně fungující štítné žlázy mohou být nenápadné, podle celosvětového průzkumu téměř polovina lidí o…

Bělobrádek se chystá na sudetoněmecký sjezd. Jako první český vicepremiér

Bělobrádek se chystá na sudetoněmecký sjezd. Jako…

Český vicepremiér Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL) se začátkem června zúčastní sudetoněmeckého sjezdu v Augšpurku.…

 

iSport.cz

Češi v KHL zazářili! Kovář i Jeřábek se dostali do All Star týmu

Češi v KHL zazářili! Kovář i Jeřábek se dostali do…

Obránce Jakub Jeřábek z Podolsku a útočník Jan Kovář z Magnitogorsku byli zařazeni do All Star týmu uplynulé…

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší vztahy i tvrdší tréninky

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší…

Od chvíle, kdy vyšlo najevo, že si Sparta plácla s italským trenérem Andreou Stramaccionim (41), jsou všichni na…

 

Reflex.cz

Velká válka je tady! Nová řada Game of Thrones se představila v plnohodnotné ukázce

Velká válka je tady! Nová řada Game of Thrones se…

Nejdřív jsme koukali, jak se rozpouští led s datem vysílání 17. července 2017. Pak jsme sledovali, jak k trůnu…

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb Cesta dobrodruhů do Japonska

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb…

Jeho první velká cesta stopem do Japonska nebyla ani přímočará, ani lehká. Zdeňka Thomu ale definitivně…