BMW: 25 let s pohonem všech kol

BMW: 25 let s pohonem všech kol

 
 

Mnichovská automobilka představila před čtvrtstoletím svůj systém pohonu všech kol, který krátce na to symbolizovalo písmeno X v názvu.

Za vývojem stál megaúspěch konkurenčního Audi se systémem quattro, který znamenal rozšíření pohonu všech kol mimo kategorii terénních aut a také pro evropský kontinent obecně. Ani Mercedes-Benz nezůstal dlouho pozadu, svůj 4Matic, který představil také na podzim 1985, ale uvedl na trh až v roce 1987. Vraťme se raději do Mnichova. Instalací pohonu 4x4 se podařilo nejen zlepšit trakci na nezpevněném povrchu a za nepříznivých povětrnostních podmínek, ale také zvýšit dynamický výkon v zatáčkách. První řadou, kde se čtyřkolka byla tehdejší trojka s kódem E30.

Pro trojku

Zpočátku byla k dispozici pouze pro dvou- a čtyřdveřové sedany (označení kupé, které je v souvislosti s řadou E30 v současnosti používáno, je přece jen příliš nadnesené, šlo o tudor). Jedinou možnou motorizaci představoval dvouapůllitrový šestiválec s výkonem 126 kW (171 k). Točivý moment byl přenášen na obě nápravy v konstantním poměru 37:63. Vývojáři a technici vždy preferovali typické jízdní vlastnosti vozů BMW, tedy důraz na zadní pohon. O optimální trakci se staraly samosvorný diferenciál, viskózní zámky a vhodně nastavený stálý převod. Kombi přišlo na řadu v roce 1988.

Nástup elektroniky

O tři roky později se dočkala i řada 5 tehdejší série E34. Zatímco E30 se spoléhala na ozubená kola, pětka už byla prošpikována elektronikou. Zadní vícelamelová spojka byla sice nejprve hydraulická, ale později ji nahradily elektronické vstupy z brzdové soustavy. Ta již nepostrádala ABS, elektronická řídicí jednotka pak dodávala potřebné signály. Šestiválec 525iX měl opět objem 2,5 l a poskytoval výkon 141 kW (192 k). K dispozici byl jako sedan a od roku 1992 rovněž coby kombi Touring.

Do lehkého terénu

Dalším mezníkem byl vstup modrobílé vrtule do lehkého terénu. Model X5 generace E53 se objevil v roce 1999 a byl určen hlavně pro americké zákazníky, vždyť se také vyráběl ve Spartanburgu ve státě Jižní Karolína. Za běžných provozních podmínek byla síla motoru rozdělena pomocí planetového soukolí v poměru 38:62. Elektronické pomocníky představovaly například kontrola stability DSC, automatická uzávěrka diferenciálu ADB-X a asistent při sjíždění prudkých kopců HDC.

Menší X3 nabídl v roce 2004 kompaktnější rozměry, spolu s ním se jeho větší a starší sourozenec dočkal nového systému xDrive s elektronicky ovládanou vícelamelovou spojkou, propojenou s DSC. Jízdní podmínky tak mohly být analyzovány nejen na základě rychlosti otáčení kol, ale i z údajů poskytnutých kontrolou stability (natočení volantu, poloha akcelerátorů, příčné zrychlení). První X3 byla i přes kontroverzní design velmi úspěšná, za šest let našla přes 600 tisíc zákazníků.

Čtyřikrát X

X5 se již čtyři roky vyrábí v nové, letos navíc modernizované podobě. V červnu překonal hranici milionu vyrobených vozů. V roce 2008 byla zahájena výroba sportovnějšího X6 s Dynamic Performance Control. DPC používá variabilní rozdělení hnací síly mezi vnitřním a vnějším zadním kolem. Nedávno se objevila také hybridní verze. Zatím posledním vozem do lehčího terénu je nejmenší X1, neměli bychom zapomenout ani na vysokovýkonné X5 M a X6 M s osmiválcem TwinPower Turbo o výkonu 408 kW (555 k).

Zpět na silnice

Pohon všech kol nezůstal ale výsadou modelů s písmenem X před číslem: pro BMW řady 3 E46 byl k dispozici již v roce 2000, tentokrát ve spojení se dvěma benzinovými motory a jedním dieselem. Dnes (od roku 2005) je xDrive specifikován pro trojku s trojicí šestiválcových zážehových jednotek, jedním čtyřválcem spalujícím stejný druh pohonných hmot a také se šestiválcovým turbodieselem. Karosářské varianty jsou na výběr celkem tři: čtyřdveřová klasika, Touring a kupé.

Sedany a kombi pětkové řady E60/61 se objevily rovněž před pěti lety, už ale byly nahrazeny novými verzemi série F10, které zamíří co nevidět do značkových prodejen. Kombi F11 si budou muset ještě nějaký čas počkat, zájemce ale může zvolit například pětku Gran Turismo řady F07. xDrive nechybí nejnověji ani v aktuální sedmičce. Luxusní limuzína je v nabídce ve variantách 750i, Li a 740d.

Celá čtvrtina

V současnosti je 25 % prodaných BMW s pohonem 4x4, značka nabízí celkem 45 modelů ve všech zmíněných řadách. Nejnovější verze xDrive ve spolupráci s ICM (Integrated Chassis Management) a Performance Control pracuje rychleji a s poměrně velkou přesností. Dokáže také předvídat, identifikuje tendenci k přetáčivosti nebo nedotáčivosti v raném stadiu a následně zasáhne.

Spolupracujeme s TipCars.com
Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné

Arbitrážní tribunál Světové banky nařídil Argentině…

Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci

Stejně jako každé letadlo nahrává letová data do černé…

V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek

Antimonopolní orgány Evropské unie dostaly zprávy o…

 
 

Přidat názorDiskuse: BMW: 25 let s pohonem všech kol







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

Mitsubishi Evo z pekla. Tohle video vás dostane! Mitsubishi Evo z pekla. Tohle video vás dostane!

Evo je silné auto, to každý ví. Ale tenhle kus se vymyká…

 





 
Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Včera

Automobily ruské značky VAZ u nás dobře známe z let minulých. Rusové samozřejmě svá auta nabízeli také na západních trzích, o čemž mimo jiné svědčí dobová britská reklama na modelový rok 1980.




Blesk.cz

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Zvířata mají mnohem blíže k lidem, než si někteří myslí. Nejsou to sice žádní fotomodelové, i tak ale umí…

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z kelímků. Budují ji myslivci

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z…

Myslivci začali v sobotu ráno na Zlínsku budovat ochrannou linii složenou z 12.000 kelímků naplněných páchnoucí…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár, Malkin v kšiltovce Bostonu

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár,…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o bronzu rozhodla vteřina

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o…

Britský cyklista Chris Froome si v časovce prakticky pojistil čtvrtý triumf na Tour de France v kariéře, když…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…