Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW 3 Coupé a Cabrio: Nové motory a facelift pro rok 2010

Aleš Dragoun
Diskuze (44)
Kupé (E92) a kabriolety (E93) BMW řady 3 série E92 prošly drobnými změnami exteriéru, interiéru i techniky. Novinky najdeme také pod kapotami sedanů a kombi Touring.

Zatímco posledně jmenované karosářské verze poslední generace BMW řady 3 prodělaly facelift v létě 2008, na kupé a kabriolety dochází až začátkem letošního roku. Jak se modely 2010 liší od předchozích?

Design

Vpředu najdeme nový přední nárazník, vstupy vzduchu již nejsou rozděleny na tři, ale vytvářejí jednolitý celek. Pro mnichovskou značku typické ledvinky na masce chladiče byly rozšířeny. Hlavní světlomety jsou xenonové s adaptivní funkcí, tedy natáčením do zatáčky a doplňují je diody pro denní svícení. Ty jsou nově i v zadních světlech, jejichž tvar do obráceného L se nepatrně změnil. Jiný je také zadní nárazník. Celek podtrhují nové metalické laky karoserie: modrá Deep Sea Blue, vínová Vermillion Red a bílá Mineral White. Sportovnější trojky jezdí na sedmnácti- nebo osmnáctipalcových kolech, v M Sports paketu ještě o palec větších. Interiér nedoznal žádných větších změn kromě nových barev čalounění.

Nový základ

Rovněž pod kapotami mnichovských vozů s dvojicí dveří najdeme spoustu novinek. Základním kamenem nabídky zážehových verzí je model 318i. Dvoulitrový čtyřválec disponuje výkonem 105 kW (143 k) v 6000 min-1 a točivým momentem 190 Nm ve 4250 min-1. Kupé 318i je schopno akcelerovat z 0 na 100 km/h za 9,1 s, kabriolet s pevnou skládací střechou k tomu potřebuje 10,3 s. Maximální rychlost rychlost obou verzí je 210 km/h. Spotřeba v kombinaci dosahuje u kupé 6,3, u kabrioletu 6, 6 l/100 km.

TwinPower Turbo

Vrcholem (pomineme-li ultimativní M3) je naopak verze 335i, kterou pohání přeplňovaný šestiválec 3,0 litru s turbodmychadlem twin-scroll, stejný jako v kupé a kabrioletech řady 1, tedy s výkonem 225 kW (306 k) v 5800 min-1. Díky rychlejšímu roztáčení lopatek turbodmychadla dosahuje motor TwinPower Turbo s přímým střikem maxima točivého momentu 400 Nm v rozmezí od velmi nízkých 1200 min-1 do 5000 min-1.

Síla agregátu je přenášena na zadní kola pomocí šestistupňové přímo řazené převodovky, na přání je k dispozici sedmistupňová samočinná dvouspojková skříň s řazením pádly pod volantem. To má novou logiku: levým pádlem se mění stupně směrem dolů, pravým nahoru. Výkony jsou impozantní: zrychlení z 0 na 100 za 5,5 s (kupé), respektive 5,8 s (kabriolet), největší rychlost je u obou elektronicky omezena na 250 km/h. Spotřeba paliva přitom není nijak závratná, dvoudveřové kupé si žádá v kombinaci 8,4 l/100 km, kabriolet je o 0,4 litru žíznivější.

Více síly v naftě

Výkony byly zvýšeny také u turbodieselů. Základní dvoulitrový čtyřválec 320d má nyní 135 kW (184 k) ve 4000 min-1 a 380 Nm v 1900 min-1. Kupé s tímto motorem jede až 237 km/h, kabriolet o 9 km/h méně a zrychlují z 0 na 100 km/h za 7,5, respektive 8,3 s. Spotřeba nafty v kombinaci je u kupé pouhých 4,7 litru, u kabrioletu o něco více: 5,1 l/100 km.

Třílitrový řadový šestiválec verze 325d se chlubí po modernizaci největším výkonem 150 kW (204 k) při 3750 min-1 a točivým momentem 430 Nm už v 1750 min-1. Parametry zrychlení z 0 na 100 km/h jsou následující: 6,9 s u kupé, 7,5 s u kabrioletu. S uzavřeným modelem může majitel uhánět až 244 km/h, s otevřeným pak 238 km/h. Dle metodiky EU spotřebuje kupé v kombinaci 5,7 l nafty na 100 km, kabriolet pak 6,1 l/100 km.

Novinky také pro sedany a kombi

Modernizace se dotkla také sedanů a kombi Touring. I ty se dočkaly novinek zejména v oblasti pohonných jednotek. První z nich je 320d EfficientDynamics Edition s kombinovanou spotřebou jen 4,1 l/100 km. Motor 2,0 litru má 120 kW (163 k) mezi 3250 a 4200 min-1 a 380 Nm mezi 1900 a 2750 min-1, variabilní nastavení sacích ventilů a poslední generaci vstřikování common-rail. Úsporný dvoulitr s upravenou dokonalejší aerodynamikou si budou moci koupit ale jen Němci, Britové, Italové a Španělé.

Druhou novinkou je verze 316d Touring se čtyřválcovým přeplňovaným vznětovým dvoulitrem o výkonu 85 kW (115 k) ve 4000 min-1 a s točivým momentem 260 Nm v 1750 min-1. Nejslabší turbodiesel se dosud nabízel jen jako sedan, Touring s tímto motorem jede nejvíce 201 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlí za 11,2 s, za což si žádá v průměru 4,5 l/100 km.

Třetí novinkou jsou speciální edice Sport, Lifestyle a Exclusive se speciálními laky, čalouněním interiéru a koly. Sport má navíc snížený a tvrdší podvozek M.

Větší diesely a 335i

Turbodiesel 318d ve sportovnějších kupé a kabrioletech nenajdeme. Poskytuje 105 kW (143 kW) a točivý moment 320 Nm v 1750 min-1, otáčky nejvyššího výkonu výrobce neuvádí. Stovky dosáhne sedan za 9,1 s, kombi je o 0,3 s pomalejší, oba se rozjedou až na 210 km/h a na 100 km jízdy žádají jen 4,5 l paliva.

V sedanech a kombi nemůže chybět ani agregát 320d s totožnými parametry výkonu a točivého momentu jako v kupé a kabrioletech s pevnou střechou. Čtyřdveřový klasik s ním jede nejvýše 235 km/h, na stovku sprintuje za 7,5 s a na 100 km spálí v kombinaci 4,7 l, u Touringu tyto hodnoty jsou 233 km/h, 7,7 s a 4,8 l/100 km.

Ani parametry motoru 325d se oproti dvoudveřovým verzím nezměnily. Coby sedan zrychluje z 0 na 100 km/h za 7,0 s (kombi 7,2 s), jede 242 (240) km/h a spotřebuje 5,7 (5,8) l nafty na 100 km. Také nový motor TwinPower Turbo si našel cestu i do čtyř- a pětidveřových trojek. U modelů 335i s těmito karoseriemi se liší pouze hodnoty zrychlení (5,6, resp. 5,7 s) a spotřeby (8,4, resp. 8,5 l/100 km). I je přibrzdí na německých dálnicích ve 250 km/h elektronika.

Euro 6

Všechny modely napříč celou řadou 3 disponují balíčkem EfficientDynamics pro snížení spotřeby při zachování výkonů včetně regenerace brzdné energie. Čtyřválce s manuálními převodovkami mají také funkci Auto Start Stop, tedy automatické vypínání motoru při stání a zařazeném neutrálu.

Verze 320d a 330d splňují emisní normu Euro 6 díky novým filtrům pevných částic a oxidačním katalyzátorům. Tento ekologický balíček BMW nazývá BluePerformance.

Zákazník také může zvolit pro kteroukoli karosářskou verzi systém ConnectedDrive. Ten umožňuje bezdrátové propojení mobilního telefonu s iDrive a přesun navigačních dat mezi nimi, prohlížení internetových stránek, ale kromě toho také přivolání asistence v případě nouze. Na evropských trzích se trojky nového modelového roku objeví v březnu.

Aleš Dragoun
Diskuze (44)
Avatar - kolmar
20. 1. 2010 22:40
Re: Asi takhle...
Zdravim, ano a ano = oboje >:D tak ojetinu a 4valcek 170k.

Dik za info, no prave ten rezim je problem, brzda nesom, no blazon tiez nie...cize typujem podla tvojich referencii cca 9, co je uz dost, ved 25i by na tom malo byt cca rovnako.

Mam rad bendziny, B,C segment jednoznacne, no comment, no od D-cka sa to zacina lamat, vies, podobna dynamika a 6 litrov... ba dokonca V6 a cca 7,5l...to su hriesne pokusenia. No bojim sa u jazdieniek stavu + DPF. Hoci viem, ze diesle od BMW toho vydrzia dost, len po chiptuningu sa nejak skoro poruca do vecnych lovist turbo, inak ok.

Je na to este cas, no ako vidim rozhodnu trasy ake sa budu jazdit...

PS: Alebo znasilnit 330i s LPG >:D :*)
Avatar - twistedTSD
20. 1. 2010 17:57
hmm..
no nevim, nezda se mi ze by mu to nejak pomohlo...mozna spis naopak, nevim ;-\ ...
20. 1. 2010 15:47
Re: Asi takhle...
To jo, ale já s sebou většinou vozím i svoje dlouhé nohy :-)
Avatar - Emel
20. 1. 2010 15:33
Re: Asi takhle...
Místo na hlavu v kabrioletu je bez problému, ne? ;-)
20. 1. 2010 13:41
Re: ja ti neviem
Taky bych asi vybíral mezi vínovou nebo tmavě modrou metalízou, dobře umí vypadat i "anglická" kombinace tmavě zelená venku + světlá kůže a dřevo uvnitř :yes: