18.3. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

BMW 320iS a 333i: Vzácné kousky pro země, kterým ikonická M3 nebyla přána

 

BMW M3 E30 platí bezesporu za ikonu své značky. Jenže některé trhy se původní „emtrojky“ z mnoha důvodů nedočkaly. Místo toho nabídly vlastní „M3“, známou jako 320iS, respektive 333i. O co šlo a čím se tato auta liší od ryzí M3?

První BMW M3 postavené na základě druhé generace řady 3 E30 je mnohými fanoušky považováno za jedno z řidičsky nejpřitažlivějších aut, jaká kdo kdy vyrobil. Ač firma BMW proslula vozy s řadovými šestiválcovými motory, dostala první M3 „pouhý“ řadový čtyřválec. Údajně proto, aby bylo auto lehčí a samozřejmě i z důvodu homologace pro závody cestovních automobilů.

O BMW M3 se v tisku začalo psát už začátkem 80. let. Ve skutečnosti se ale vůz představil až v roce 1985. A aby to bylo ještě zamotanější, tak první auta se k nedočkavým zákazníkům dostala až v létě 1986. Vůz svojí karoserií vycházel z dvoudveřové verze běžné „trojky“ E30. Prodělala ovšem výrazné změny. Ty navenek prozrazují vytažené přední a zadní blatníky. Jiné jsou ovšem také boční dveře od spodní hrany skla dolů a dále sloupek C. Ten je nejen širší, ale hlavně více skloněný. Tím pádem se ale změnilo rovněž víko zavazadelníku. Jiné ale byly také oba nárazníky.

BMW M3 E30 Sport Evolution: Analogový sporťák za pět mega!

Pod přední kapotou pracoval čtyřválec o objemu 2,3 litru označený S14. Byl dílem divize BMW Motorsport a jeden z prvních motorů v Evropě s rozvodem DOHC a 16 ventily. Vznikl ze čtyřválce pro monopost formule 1 BMW Brabham pro sezonu 1983. Bez katalyzátoru poskytoval výkon 147 kW, s katalyzátorem pak 141 kW. Později výrobce představil zvětšenou verzi o objemu 2,5 litru a výkonu 175 kW pro varianty Sport Evo. Ještě dříve ale vznikla verze Evolution II u níž byl výkon motoru s objemem 2,3 litru zvýšen na 162 kW. Výroba vozu byla ukončena v roce 1991. Vyrobilo se 18 333 kusů všech verzí včetně 786 vozů M3 Cabrio.

Za vším hledej daně

BMW M3 E30 existovalo po celou dobu pouze s levostranným řízením a to i pro Velkou Británii. Vůz byl nabízen na většině světových trhů, mimo jiné také v USA. Byly tu však státy, kde se tenhle vůz nikdy oficiálně neprodával. Pokud zůstaneme v Evropě, tak tou zemí byla Itálie a údajně také Portugalsko.

Držme se Apeninského poloostrova. V době výroby vozu tady platilo výrazně vyšší daňové zatížení aut s objemem motoru nad 2000 cm3. Na to reagovali zejména domácí výrobci, takže jen pro Itálii vznikla verze Alfy Romeo 164 s podivným šestiválec o objemu dva litry, přeplňovaným turbodmychadlem. Na domácím trhu plnil tento motor u milánského sedanu roli známého třílitru na jiných trzích. Podobně uvažovalo také Maserati u svých někdejších modelů.

Motor S14 BMW M3 měl objem 2,3 litru, což by bylo pro Italy daňově nevýhodné. A protože italský trh s automobily byl a je velmi důležitý, rozhodlo se BMW udělat verzi M3 určenou speciálně pro italský (ale také pro portugalský) trh. Auto se však nejmenovalo M3, ale 320iS. Zdvihový objem motoru S14 byl snížen z 2302 cm3 na 1990 cm3 a bylo to. Zmenšení se dosáhlo zkrácením zdvihu z 84 mm na 72,65 mm při nezměněném vrtání 93,4 mm. Motor tak dostal jiný klikový hřídel, ale stejné písty. Kompresní poměr 10,5:1 také zůstal zachován. Maximální výkon motoru S14B20 (jak byl dvoulitr v 320iS označen) činil 141 kW, samozřejmě bez katalyzátoru, který Italové až do začátku 90. let nevyžadovali. Maximum točivého momentu činilo 210 N.m při 4900/min-1 (motor 2,3 litru v M3 - S14B23 - nabízel točivý moment 240 N.m při 4750/min-1 u verze bez katalyzátoru).

Maskoval svůj potenciál

BMW 320iS se vyrábělo od listopadu 1987 do listopadu 1990. Na rozdíl od M3, které bylo výhradně s dvoudveřovou karoserií se 320iS nabízelo také coby čtyřdveřový sedan. Možná i proto karoserie 320iS neměla s tou pro M3 na první pohled nic společného, neboť věrně kopírovala karoserii pro 325i. Obešla se tedy bez vytažených blatníků, více skloněného zadního skla spolu se širšími sloupky C a zkráceného a jinak řešeného víka kufru. Prostě 320iS se na první pohled tvářilo jako každá jiná řada 3 E30, třeba ve verzi 318i s motorem 1.8 M10 (později M40). Teprve pohled do kabiny odhalil, že jde o něco lepšího. Třeba řadicí páka měla schéma s řazením jedničky k sobě dozadu. Pětka se tak řadila jako dnes šestka, tedy od sebe dozadu. Motor S14B20 totiž používal stejnou převodovku Getrag 265/5 jako pravá M3. To samé platilo o samosvorném lamelovém diferenciálu s 25procentní svorností poháněné zadní nápravy. Nejvyšší rychlost výrobce udával 227 km/h a zrychlení z klidu na 100 km/h se odbylo za 7,9 sekund.

BMW řady 5 E34 (1987-1996): Třetí generace pětky měla poprvé i kombi, je jí třicet

Podvozek 320iS prodělal samozřejmě sportovní úpravy, byť v takové míře jako u M3 ne. Po celou dobu produkce se tak 320iS musela spokojit s ocelovými spodními příčnými rameny přední nápravy. To u M3 byla ocelová ramena nabízena jen do září 1988, od té doby je výrobce nahradil hlinkovými. Celkem vzniklo 2540 sedanů 320iS a 1260 dvoudveřových verzí vozu. BMW 320iS je tudíž ještě vzácnější, než M3, k níž ačkoliv to vůbec nevypadá, má ale velice blízko.

BMW a Republika Jižní Afrika

Originální BMW M3 mělo, jak píšeme výše, výhradně levostranné řízení. Zatímco třeba ve Velké Británii se vůz normálně nabízel, na jiných trzích s levostranným provozem k dispozici nebyl. Příkladem je Jihoafrická republika (JAR) někdy také Republika Jižní Afrika. V této nejjižnější zemi černého kontinentu se BMW vyrábějí již desítky let. Mnohdy v poněkud odlišné formě, či přesněji ve verzích, které jsou k dispozici pouze a jen tady.

Příčinou nabídky specifických variant bylo často právě pravostranné řízení a nemožnost na něj přestavět některé v Evropě a v USA nabízené verze. Příkladem je třeba někdejší vrcholné BMW 745i z řady E23. Zatímco v Evropě a v USA bylo poháněno přeplňovaným motorem o objemu 3,2, později 3,5 litru z řady M30, v JAR se pod označením 745i ukrývala „sedmička“ s motorem z BMW M5 E28 a M635 CSi, tedy atmosférickým točivým šestiválcem s rozvodem DOHC, 24 ventily označeným S38. Důvodem byl fakt, že zástavba turbodmychadla na pravé straně motoru sebrala prostor pro vedení hřídele řízení. S výkonem 286 koní (210 kW) šlo ale o vůbec nejvýkonnější sedmičku E23, když standardní 745i s turbem nabízela 252 koní (185 kW), ovšem zase vyšší maximum točivého momentu.

S velkým šestiválcem

Podobná rošáda se u BMW v Jihoafrické republice odehrála u modelu z přesně opačného konce nabídky. Protože M3 E30 nemělo pravostranné řízení, vznikl v JAR vůz označený 333i. Také se mu v jeho domovině někdy říká „Triple Three“. Podobně jako v případě BMW 320iS, také tvůrci 333i použili běžnou karoserii řady E30, konkrétně 325i. Opět tedy bez vytažených blatníků a dalších odlišností, které dělají pravou M3 tak výraznou.

Čtveřice prototypů BMW M3: Vznikly pick-upy, hatchback i kombi

Hlavní odlišnost 333i od M3 a také 320iS se nachází pod přední kapotou. Jedná se patrně o jediný model řady E30, v jehož přídi najdete řadový šestiválec o objemu 3210 cm3 z velké řady M30. Modely 320i, 323i a 325i E30 používaly standardně malé šestiválce z řady M20. Motor vozu 333i tak pochází z velkých modelů 733i, 533i a 633 CSi. V 333i motor nabízel maximální výkon 145 kW při 5500/min-1, maximum točivého momentu vrcholilo hodnotou 285 N.m při 4300 otáčkách za minutu. Šlo tedy u výrazně méně sportovní srdce, než u typů M3 respektive 320iS.

Je libo posilovač řízení nebo klimatizaci?

Motor byl spojen s manuální sportovní pětistupňovou převodovkou, u níž se jednička řadila stejně jako u převodovky typů M3 a 320iS. Šlo totiž o identickou skříň, tedy Getrag 265/5. Dokonce i všechny převody byly stejné, jako u M3 respektive 320iS, kdy pětka nabízela přímý záběr, tedy převod 1,0:1. Žádný rychloběh, jak by si mohl leckdo myslet. S technikou vozu údajně pomáhala firma Alpine z Buchloe, známý úpravce (nebo spíš výrobce) ještě lepších automobilů BMW. Ten se v případě motoru pro 333i podílel na vývoji specificky řešeného sacího potrubí, které je na pohled úplně jiné, než u běžných šestiválců řady M30. Pracuje s takzvaným rezonančním plněním, které mělo eliminovat částečně omezenou pružnost řadového šestiválce v nízkých otáčkách. Později to BMW použilo na motoru M5 E34, ale nabízel to také Opel pod názvem Dual ram, Mazda u vidlicových šestiválců řady K coby systém VRIS (Variable Resonance Induction System) či Porsche u motoru V8 v typu 928 S4 a výše. Zařízení pracuje s klapkami, která v závislosti na otáčkách a zatížení motoru propojují, nebo naopak oddělují různé k tomu určené části sacího potrubí.

Technika 333i ale kopírovala někdejší řadu 7 E23 i v jiných věcech. Třeba brzdový systém nepracoval s klasickým podtlakovým posilovačem, ale hydraulickým. Zajímavé to bylo s posilovačem řízení a klimatizací. Oboje výrobce nabízel, ale pouze za příplatek. Navíc montáž servořízení vylučovala zástavbu klimatizace a obráceně. Auta s klimatizací tak neměla posilovač řízení a vozy se servořízením zase postrádaly klimatizaci. Důvodem byl akutní nedostatek prostoru, neboť blok motoru M30 je výrazně větší, než u malých šestiválců řady M20, které měla E30 běžně. A samozřejmě nemuselo chybět ani ABS, byť opět za příplatek. Když už jsme u brzd, tak přední brzdiče používaly dvoupístové plovoucí třmeny. Jízdní vlastnosti vozu vylepšoval samosvorný diferenciál zadní nápravy s 25procentní svorností. Opět stejný jako v typech M3 a 320iS. Sportovní plynové tlumiče podvozku dodala firma Bilstein. Pneumatiky 195/50 R16 poskytla společnost Pirelli.

Dle dobových měření časopisu CAR South Africa se vůz 333i rozjel až na 231 km/h (výrobce udával 228 km/h) přičemž rychloměr ukazoval rovných 240 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládlo 333i za 7,23 sekundy (výrobce udával 7,4 s), kilometr s pevným startem znamenal čas 28,08 sekundy. Výroba probíhala v letech 1985 až 1987 a vzniklo pouhých 210 vozů. Z nich ale jen 204 bylo prodáno běžným zákazníkům. V porovnání s výrobou 320iS či M3 se tedy jedná o pověstnou jehlu v kupce sena.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Mikroskop E15: Čínská ekonomika je časovaná bomba, může spustit krizi, varují ekonomové Mikroskop E15: Čínská ekonomika je časovaná bomba, může spustit krizi, varují ekonomové

Zatímco si svět připomíná desáté výročí globální finanční…

Práce budoucnosti? Nejvíc roste poptávka po programátorech blockchainu, uvádí LinkedIn Práce budoucnosti? Nejvíc roste poptávka po programátorech blockchainu, uvádí LinkedIn

Profesní sociální síť LinkedIn zveřejnila analýzu…

Obrana nakoupí obrněnce za 50 miliard. Ve hře jsou čtyři firmy Obrana nakoupí obrněnce za 50 miliard. Ve hře jsou čtyři firmy

Ministerstvo obrany oficiálně začíná vybírat dodavatele…

Akční plán proti kůrovci: ministerstvo chce zavést  nižší DPH na palivové dřevo Akční plán proti kůrovci: ministerstvo chce zavést nižší DPH na palivové dřevo

Ministerstvo zemědělství chystá novelu lesního zákona,…

 

Štítky BMW

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nová Mazda 3 se ukázala v Praze. Máme i české ceny, výbava je bohatá! Nová Mazda 3 se ukázala v Praze. Máme i české ceny, výbava je bohatá!

Od představení nové generace Mazdy 3 na autosalonu v Los…

Znáte šílené Sbarro Windhawk? Je to lovecké SUV pro saúdského krále Znáte šílené Sbarro Windhawk? Je to lovecké SUV pro saúdského krále

V době, kdy ještě nebyla kategorie vozů SUV natolik…

 



Šíleně drahé BMW 323i E30 z roku 1985. Neujelo skoro nic Šíleně drahé BMW 323i E30 z roku 1985. Neujelo skoro nic

BMW řady 3 generace E30 se dnes v dobrém stavu, rozumějme…

Video: BMW X2 existuje! Je to off-roadový rat rod Video: BMW X2 existuje! Je to off-roadový rat rod

Zatímco automobilka BMW model X2 teprve připravuje, v…

 



 
Nissan Be-1, S-Cargo, Pao a Figaro: Když vycházející slunce frčelo na retru

Nissan Be-1, S-Cargo, Pao a Figaro: Když vycházející slunce frčelo na retru

Včera

Čtveřice tzv. „pike cars“ Nissanu vzbudila před nějakými třemi dekádami v Japonsku značné pozdvižení a prodávala se jako housky na krámě. Coby sběratelská auta putují do USA.




Blesk.cz

Počasí s Honsovou: Čeká nás mrazivý víkend, v neděli pozor na ledovku

Počasí s Honsovou: Čeká nás mrazivý víkend, v neděli…

Třetí adventní víkend bude ve znamení pravé zimy. Nejvyšší odpolední teploty budou většinou zůstávat pod bodem…

Smích místo výstřelů. Vojáci Jižní Koreje a KLDR si na hranicích podali ruce

Smích místo výstřelů. Vojáci Jižní Koreje a KLDR si…

Severní a Jižní Korea mají na svědomí další historický moment. Vojáci obou států, kteří střežili…

 

iSport.cz

Wolfsburg vyhrál v Norimberku 2:0, bodoval už počtvrté v řadě

Wolfsburg vyhrál v Norimberku 2:0, bodoval už…

Fotbalisté Wolfsburgu zvítězili v německé lize na hřišti Norimberku 2:0 a bodovali ve čtvrtém utkání za sebou,…

Penaltová liga! V Česku jede na rekord, králem je Slavia. Pomáhá video?

Penaltová liga! V Česku jede na rekord, králem je…

Velká jízda Slavie a Plzně, další sparťanské trápení, sedmnáctigólová show boleslavského čarostřelce Nikolaje…

 

Reflex.cz

Děti bohatých Íránců pobuřují chudé krajany. Předvádějí se na Instagramu, zatímco země trpí pod sankcemi

Děti bohatých Íránců pobuřují chudé krajany.…

Zatímco Írán byl poměrně tvrdě zasažen sankcemi, které na něj uvalily Spojené státy, děti zazobaných obyvatel…

Babiš by měl přijít o dotace z jiného důvodu než kvůli střetu zájmů. Tady jde o mnohem víc

Babiš by měl přijít o dotace z jiného důvodu než…

Ačkoli se na první pohled týká verdikt Evropského parlamentu o „zastavení“ dotací pro společnost Agrofert z…