BMW 530i - Superkombinace (08/2002)

BMW 530i - Superkombinace (08/2002)

 
 

BMW řady 5 je na silnicích k vidění již od roku 1995. Přesto je tento automobil, jenž prošel významnější modernizací v roce 2001, stále jedním z nejlepších automobilů svého segmentu, tedy vyšší střední třídy. Řada 5, která se kromě testovaného tříprostorového provedení nabízí též jako praktické pětidveřové kombi, nabízí v rámci svých konkurentů nejvíce sportovního stylu...

BMW řady 5 je na silnicích k vidění již od roku 1995. Přesto je tento automobil, jenž prošel významnější modernizací v roce 2001, stále jedním z nejlepších automobilů svého segmentu, tedy vyšší střední třídy. Řada 5, která se kromě testovaného tříprostorového provedení nabízí též jako praktické pětidveřové kombi, nabízí v rámci svých konkurentů nejvíce sportovního stylu a charakteru. Tato vlastnost je ostatně zřejmá již z pouhého pohledu na uhlazenou karoserii, která i přes svou délku 4775 mm působí mimořádně kompaktně. Na BMW řady 5 nejvíce upoutají celkové proporce s výrazně skloněným předním sklem a dlouhým rozvorem s typicky krátkým předním převisem. Zmiňovaná modernizace s sebou přinesla nově pojaté, výraznější světlomety, které jsou zejména v noci jasným identifikačním prvkem tohoto automobilu. Ptáte se proč? Protože obrysová světla mají na každé straně tvar dvojice kruhů, čímž se zvýrazňuje pro značku BMW typická dvojice kulatých světlometů.

Napsal jsem, že "Pětka" je jedním z vůbec nejsportovnějších modelů své kategorie. Přejděme proto k tomu, co tyto vlastnosti zaručuje - k podvozku, motoru a zejména k jízdě samotné. Řada 5 je typický "Bavorák". Má proto podélně uložený motor a pohon zadních kol. Verze 530i, která tvoří jakýsi střed nabídky této modelové řady, disponuje špičkovým třílitrovým řadovým šestiválcem. Právě řadová koncepce spolu s propracovaným čtyřventilovým rozvodem disponujícím plynulým proměnným časováním (Double Vanos) nejen sacích, jak bývá obvyklé u konkurence, ale též výfukových ventilů stojí za mimořádnými vlastnostmi tohoto motoru. Přestože nemám příliš rád superlativy, musím učinit výjimku. Mám totiž dojem, že se jedná o vůbec nejlepší zážehový atmosféricky plněný třílitrový motor na trhu. Kombinace síly v nízkých otáčkách, výkonu ve vysokých s jedinečnou kultivovaností berou dech sami o sobě. Podíváte-li se posléze na údaje o spotřebě paliva, jistě nevyjdete z úžasu. Musím jen dodat, že "papírové" hodnoty jsou reálně dosažitelné.

Základem vynikajících jízdních vlastností je tuhá karoserie a s jejími vlastnostmi sladěné odpružení a samozřejmě propracovaná samotná konstrukce zavěšení kol. U BMW mají v tomto ty nejlepší zkušenosti a je zřejmé, že i v případě řady 5 se jim povedla mistrovská práce. Řada 5 byla v době svého uvedení na trh vůbec prvním automobilem s celohliníkovým podvozkem. Tato zdánlivá maličkost však má za důsledek vynikající schopnost pohlcování především krátkých nerovností silnice při současném relativně tuhém naladění podvozku. Přestože bylo testované provedení vybaveno sportovním tak zvaným M podvozkem, který obsahuje kromě optického kitu i tvrdší naladění podvozku, jízda s tímto automobilem nebyla nijak skákavá či nepříjemná. Ba právě naopak. Tuhost BMW 530i byla zřejmá na každém ujetém metru. Velmi přesné řízení umožňuje velmi citlivou komunikaci mezi vašimi prsty a předními koly. Vzhledem k celkové velikosti a hmotnosti tohoto automobilu je překvapující jeho ochota k rychlé jízdě a zejména způsob, jakým se v tomto režimu chová. Za volantem tohoto modelu si na své přijde každý řidič, který nebere jízdu jako nutné zlo. Samostatnou kapitolou je i stabilita BMW 530i při rychlé jízdě po dálnici. Automobilu je v podstatě jedno na jakou číslici právě ukazuje ručička rychloměru. Je-li tam číslo 130, 180 nebo 240, je v podstatě lhostejné. Nevěřili byste proto, jak se vzdálenosti mezi vašimi cíli zkrátí...

Interiér BMW řady 5 je vcelku dostatečně prostorný. Na druhou stranu je však třeba říci, že na trhu jsou již mnohem prostornější auta této kategorie. Na předních sedadlech s příjemným bočním vedením je prostoru dostatek. I vzaduje však vzhledem k relativně (díky konkurenci) menšímu prostoru dostatek komfortu a pohodlí.

Jak jsem psal v úvodu BMW řady 5 je nejsportovnějším automobilem ve své kategorii. Díky této vlastnosti přirozeně nabízí i nejvíce radosti z jízdy. Ta je zde však kombinována se značným komfortem a prestiží. Speciálně provedení 530i mě nepřestávalo překvapovat svou kombinací výkonnosti, kultivovanosti a spotřeby paliva.

Spolupracujeme s TipCars.com

Minimální mzda v Česku roste, zůstává ale pod průměrem regionu střední a východní Evropy Minimální mzda v Česku roste, zůstává ale pod průměrem regionu střední a východní Evropy

I přes letošní navýšení na 11 tisíc korun (407 eur) patří…

Vlakem do Tibetu: čtěte reportáž z cesty nejvýše položenou železnicí světa Vlakem do Tibetu: čtěte reportáž z cesty nejvýše položenou železnicí světa

Když jsem se poprvé doslechl o stavbě železniční trati do…

Odradí investory? Německé úřady kladou případnému prodeji Air Berlin několik překážek Odradí investory? Německé úřady kladou případnému prodeji Air Berlin několik překážek

Případnému odkoupení insolventních aerolinií Air Berlin…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2979
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 170 / 5900
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 13.1 / 7.4 / 9.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 460 / -
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1605 / 540
Rozměr pneu:225/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4775
b) šířka (mm): 1800
c) výška (mm): 1435
d) rozvor (mm): 2830
e) rozchod vpředu (mm): 1512
f) rozchod vzadu (mm): 1526
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 1140 / 920
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 540 / 760
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):920
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 630
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 520
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 10
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,88
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Octavia I RS: První „ereso“ má dosud své kouzlo Test ojetiny Škoda Octavia I RS: První „ereso“ má dosud své kouzlo

Škoda Octavia RS byla po dlouhých letech první Škodovkou…

Digitální přístrojový štít Škody Karoq detailně. Podívejte se, co nabídne Digitální přístrojový štít Škody Karoq detailně. Podívejte se, co nabídne

Škoda Karoq bude prvním boleslavským vozem, který dostane…

 



BMW dostalo motor z elektroodpadu a má rekord. Na jedno nabití ujede 615 km! BMW dostalo motor z elektroodpadu a má rekord. Na jedno nabití ujede 615 km!

Autor projektu názorně demonstruje, že recyklovaný…

BMW 5 E39 (1995 - 2003): Malá revoluce v Mnichově BMW 5 E39 (1995 - 2003): Malá revoluce v Mnichově

Podvozek z lehkého kovu, nové motory a převodovky,…

 



 
TEST aut pro náctileté: Chatenet CH 26 SVZ a Pick-Up Spring – Mládí na plný plyn

TEST aut pro náctileté: Chatenet CH 26 SVZ a Pick-Up Spring – Klidně i za milion

Dnes 08:00

V Česku se zabydlela další značka francouzských mopedaut pro patnáctileté. Jako první jsme vyzkoušeli hned dva chatenety.




Blesk.cz

Muž chránil tělem neznámého chlapečka při teroru v Barceloně: Neuteču, je jako můj syn, křičel

Muž chránil tělem neznámého chlapečka při teroru v…

Španělsko se vzpamatovává z teroristického útoku, při němž bylo zabito 14 lidí, a na povrch vyplouvají příběhy…

Odhalení po smrti manžela Ivo Pavlíka (†84): Heidi vydělává na rodinu politika!

Odhalení po smrti manžela Ivo Pavlíka (†84): Heidi…

Kdekdo si myslel, že největší hit Heidi Janků Když se načančám složil Ivo Pavlík. Hit má ale jiné autory, a těm…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: United mají další výhru 4:0. Arsenal s Čechem padl na Stoke

SESTŘIHY: United mají další výhru 4:0. Arsenal s…

Fotbalisté Manchesteru United zvítězili v druhém kole anglické ligy na hřišti Swansea vysoko 4:0 a zopakovali…

Zklamání u Altintopa: šel hodit dres do kotle Slavie, přiletěl mu zpátky

Zklamání u Altintopa: šel hodit dres do kotle…

Příchod Halila Altintopa do Slavie provázela velká očekávání. Turecký záložník, který má bohaté zkušenosti z…

 

Reflex.cz

Cesta za kmenem Pygmejů do srdce Afriky: Ta naše písnička Bambutijská

Cesta za kmenem Pygmejů do srdce Afriky: Ta naše…

„Jestliže se věci dějí špatně, musí to být proto, že duch pralesa spí. Kdyby byl vzhůru a viděl nás, nikdy by to…

Šumavu poničila silná bouře. Nejvíce trpěla stejná oblast jako před dvěma lety

Šumavu poničila silná bouře. Nejvíce trpěla stejná…

Šumavský národní park má za sebou nešťastnou noc. Včera se přes Šumavu přehnala ničivá bouřka, která v kombinaci…