BMW 530i - Superkombinace (08/2002)

BMW 530i - Superkombinace (08/2002)

 
 

BMW řady 5 je na silnicích k vidění již od roku 1995. Přesto je tento automobil, jenž prošel významnější modernizací v roce 2001, stále jedním z nejlepších automobilů svého segmentu, tedy vyšší střední třídy. Řada 5, která se kromě testovaného tříprostorového provedení nabízí též jako praktické pětidveřové kombi, nabízí v rámci svých konkurentů nejvíce sportovního stylu...

BMW řady 5 je na silnicích k vidění již od roku 1995. Přesto je tento automobil, jenž prošel významnější modernizací v roce 2001, stále jedním z nejlepších automobilů svého segmentu, tedy vyšší střední třídy. Řada 5, která se kromě testovaného tříprostorového provedení nabízí též jako praktické pětidveřové kombi, nabízí v rámci svých konkurentů nejvíce sportovního stylu a charakteru. Tato vlastnost je ostatně zřejmá již z pouhého pohledu na uhlazenou karoserii, která i přes svou délku 4775 mm působí mimořádně kompaktně. Na BMW řady 5 nejvíce upoutají celkové proporce s výrazně skloněným předním sklem a dlouhým rozvorem s typicky krátkým předním převisem. Zmiňovaná modernizace s sebou přinesla nově pojaté, výraznější světlomety, které jsou zejména v noci jasným identifikačním prvkem tohoto automobilu. Ptáte se proč? Protože obrysová světla mají na každé straně tvar dvojice kruhů, čímž se zvýrazňuje pro značku BMW typická dvojice kulatých světlometů.

Napsal jsem, že "Pětka" je jedním z vůbec nejsportovnějších modelů své kategorie. Přejděme proto k tomu, co tyto vlastnosti zaručuje - k podvozku, motoru a zejména k jízdě samotné. Řada 5 je typický "Bavorák". Má proto podélně uložený motor a pohon zadních kol. Verze 530i, která tvoří jakýsi střed nabídky této modelové řady, disponuje špičkovým třílitrovým řadovým šestiválcem. Právě řadová koncepce spolu s propracovaným čtyřventilovým rozvodem disponujícím plynulým proměnným časováním (Double Vanos) nejen sacích, jak bývá obvyklé u konkurence, ale též výfukových ventilů stojí za mimořádnými vlastnostmi tohoto motoru. Přestože nemám příliš rád superlativy, musím učinit výjimku. Mám totiž dojem, že se jedná o vůbec nejlepší zážehový atmosféricky plněný třílitrový motor na trhu. Kombinace síly v nízkých otáčkách, výkonu ve vysokých s jedinečnou kultivovaností berou dech sami o sobě. Podíváte-li se posléze na údaje o spotřebě paliva, jistě nevyjdete z úžasu. Musím jen dodat, že "papírové" hodnoty jsou reálně dosažitelné.

Základem vynikajících jízdních vlastností je tuhá karoserie a s jejími vlastnostmi sladěné odpružení a samozřejmě propracovaná samotná konstrukce zavěšení kol. U BMW mají v tomto ty nejlepší zkušenosti a je zřejmé, že i v případě řady 5 se jim povedla mistrovská práce. Řada 5 byla v době svého uvedení na trh vůbec prvním automobilem s celohliníkovým podvozkem. Tato zdánlivá maličkost však má za důsledek vynikající schopnost pohlcování především krátkých nerovností silnice při současném relativně tuhém naladění podvozku. Přestože bylo testované provedení vybaveno sportovním tak zvaným M podvozkem, který obsahuje kromě optického kitu i tvrdší naladění podvozku, jízda s tímto automobilem nebyla nijak skákavá či nepříjemná. Ba právě naopak. Tuhost BMW 530i byla zřejmá na každém ujetém metru. Velmi přesné řízení umožňuje velmi citlivou komunikaci mezi vašimi prsty a předními koly. Vzhledem k celkové velikosti a hmotnosti tohoto automobilu je překvapující jeho ochota k rychlé jízdě a zejména způsob, jakým se v tomto režimu chová. Za volantem tohoto modelu si na své přijde každý řidič, který nebere jízdu jako nutné zlo. Samostatnou kapitolou je i stabilita BMW 530i při rychlé jízdě po dálnici. Automobilu je v podstatě jedno na jakou číslici právě ukazuje ručička rychloměru. Je-li tam číslo 130, 180 nebo 240, je v podstatě lhostejné. Nevěřili byste proto, jak se vzdálenosti mezi vašimi cíli zkrátí...

Interiér BMW řady 5 je vcelku dostatečně prostorný. Na druhou stranu je však třeba říci, že na trhu jsou již mnohem prostornější auta této kategorie. Na předních sedadlech s příjemným bočním vedením je prostoru dostatek. I vzaduje však vzhledem k relativně (díky konkurenci) menšímu prostoru dostatek komfortu a pohodlí.

Jak jsem psal v úvodu BMW řady 5 je nejsportovnějším automobilem ve své kategorii. Díky této vlastnosti přirozeně nabízí i nejvíce radosti z jízdy. Ta je zde však kombinována se značným komfortem a prestiží. Speciálně provedení 530i mě nepřestávalo překvapovat svou kombinací výkonnosti, kultivovanosti a spotřeby paliva.

Spolupracujeme s TipCars.com

Největší letecké společnosti American Airlines se propadl zisk o 67 procent Největší letecké společnosti American Airlines se propadl zisk o 67 procent

Čistý zisk největší světové letecké společnosti American…

Sonda Cassini prolétla mezi Saturnem a jeho prstenci, do NASA už posílá cenná data Sonda Cassini prolétla mezi Saturnem a jeho prstenci, do NASA už posílá cenná data

Meziplanetární výzkumná sonda amerického Národního úřadu…

Volkswagen zvažuje prodej výrobce motorek Ducati Volkswagen zvažuje prodej výrobce motorek Ducati

Německý automobilový koncern Volkswagen se chce…

Mayová vrací úder Merkelové: Unie se šikuje proti nám Mayová vrací úder Merkelové: Unie se šikuje proti nám

Evropská unie se v otázce brexitu šikuje proti nám.…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2979
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 170 / 5900
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 13.1 / 7.4 / 9.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 460 / -
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1605 / 540
Rozměr pneu:225/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4775
b) šířka (mm): 1800
c) výška (mm): 1435
d) rozvor (mm): 2830
e) rozchod vpředu (mm): 1512
f) rozchod vzadu (mm): 1526
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 1140 / 920
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 540 / 760
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):920
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 630
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 520
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 10
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,88
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Nástupce Škody Yeti poprvé na videu! Takto se prohání po českých dálnicích Nástupce Škody Yeti poprvé na videu! Takto se prohání po českých dálnicích

Již brzy odhalí mladoboleslavská automobilka novinku v…

Z Nissanu Micra je klasické městské auto. Ceny v ČR začínají na 259 000 Kč Z Nissanu Micra je klasické městské auto. Ceny v ČR začínají na 259 000 Kč

Zatímco minulé generace malého Nissanu měly spíše…

 




BMW 5 E39 (1995 - 2003): Malá revoluce v Mnichově BMW 5 E39 (1995 - 2003): Malá revoluce v Mnichově

Podvozek z lehkého kovu, nové motory a převodovky,…

 



 
Ve Francii objevili opuštěný showroom Lada. Co všechno se našlo?

Ve Francii objevili opuštěný showroom Lada. Co všechno se našlo?

Včera

Hlavní pozornost nálezců vzbudily automobily, jejichž výrobu ruská značka Lada ukončila již na začátku devadesátých let.




Blesk.cz

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Milují módu, následují trendy, vyznávají minimalismus, disco cirkus, vintage, punk revoltu. Snaží nesplynout s…

Sobotka dal šéfovi ANO ultimátum. Babiš: Potřebuje udržovat kampaň

Sobotka dal šéfovi ANO ultimátum. Babiš: Potřebuje…

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) zkritizoval poněkolikáté finanční transakce ministra financí a šéfa ANO Andreje…

 

iSport.cz

Derby City a United bez vítěze. Liverpool dál drží třetí místo

Derby City a United bez vítěze. Liverpool dál drží…

Fotbalisté Manchesteru City v derby s Manchesterem United uhráli doma jen bezbrankovou remízu. Oba celky tak…

Česko - Finsko 3:2. Domácí na úvod vyhráli, obrat dokonal Hanzl

Česko - Finsko 3:2. Domácí na úvod vyhráli, obrat…

Čeští hokejisté porazili v Českých Budějovicích Finsko 3:2 a vítězně tak vstoupili do Carlson hokejových her.…

 

Reflex.cz

V Praze se budou vystavovat nahé ženy na kontroverzní výstavě Voayer

V Praze se budou vystavovat nahé ženy na…

Do Prahy přijede ze Slovenska výstava, na níž se prezentují nahé ženy převážně v pozicích odpovídajících…

Video z budoucnosti. Podívejte se, jak bude vypadat dokončená barcelonská Sagrada Familia

Video z budoucnosti. Podívejte se, jak bude vypadat…

Stavební práce začaly už v roce 1882 a stále ještě nejsou hotovy. I přesto je katedrála Sagrada Familia ve…