Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW 7 facelift - obroušené hrany

Ladislav Čermák
Mnichovský zástupce v top-class způsobil svým designem v roce 2001 na frankfurtském autosalonu hromadný šok nejen fanouškům technokratických bavorských limuzín - do světa uhlazenosti a uctívaných tradic vpadla čtvrtá generace Sedmičky...

Mnozí nemohli přijít novince na chuť a prorokovali nejluxusnějšímu BMW chmurnou budoucnost v podobě předčasného faceliftu, trh se ovšem z počátečního oslnění rychle vzpamatoval a Sedmičku začal - podobně jako ostatní nová BMW – akceptovat v nebývalé míře a učinil čtvrtou generaci nejúspěšnější ze všech dosavadních. Omezení přemíry tradicionalismu se vyplatilo, vznikl následováníhodný precedens a motoristická veřejnost se těší, jakými lahůdkami zareagují Stuttgart s Ingolstadtem.

I přesto zůstalo mezi vrcholným Bavorem a konzervativnější skupinou potencionálních kupců mnoho kontroverzí a tak obvyklý tříletý facelift přinesl určité umravnění. Silueta zůstává prakticky v původních konturách, decentní zvýraznění prodělaly pouze prolisy na prazích. Nejvíce se měnilo na obou koncích auta; příď je decentnější a elegantnější, výměnou za značný kus extravagance. Poněkud změnila tvar; zbavila se části své kolmosti, zvýrazněný náběr vzduchu ji opticky snížil a restylizace zvětšené masky a světlometů do šípovitého tvaru zase zdynamizovala. Bílé kryty předních blikačů jsou nyní standardem, stejně jako xenonové reflektory, za příplatek v aktivním provedení. Na opačném konci se všemi dostupnými prostředky zjemňovalo – počínaje výraznějším horizontálním členěním obřího nárazníku, přes zredukovanou odtokovou hranu, elegantnější optické propojení koncových světel s dvoustupňovými koncovkami tenkou chromovou linkou, až po zvětšený výřez pro SPZ a zvýrazněný znak. Výsledek působí mnohem štíhleji než dříve a jistě popudí daleko méně bohatých tradicionalistů. V neposlední řadě přicházejí čtyři nové barevné odstíny a dva vzory osmácti- a devatenáctipalcových litých kol.

Interiér se vyhnul zásadním změnám, pouze se dolaďovaly detaily. Armáda spínačů se zčásti vyrovnala do poněkud přehlednějšího šiku, tříramenný volant, dříve součást sportovního paketu, se přesunul do standardní specifikace, interiérové panely tvoří nové barevné kombinace a kožené čalounění je nyní k dispozici ve třech novinkových odstínech. Aktualizací prošla palubní výbava – volitelný CD měnič nyní umí přehrávat mp3, integrovaný televizní tuner je připraven na příjem digitálního signálu, telematický servis BMW Assist a internetový portál BMW Online se v zemích, kde jsou obě služby dostupné, staly základní výbavou modelů, dovybavených palubním telefonem a navigačním systémem.

Zásadními změnami prošel integrovaný kontrolní systém iDrive, který se ve své první verzi právě ze stávající Sedmičky stal terčem mnohanásobné kritiky za svou složitost a nepřehlednost; ostatně osmisměrný joystick a poněkud chaotická struktura menu a ovládacích prvků potrápily nejednoho řidiče. Nová verze přichází s větším displayem s podrobnější a lepší grafikou a přepracovanými ovládacími algoritmy.

Poněkud zajímavější je seznam technických zdokonalení; známý neklid mnichovských konstruktérů je přiměl opět se pustit do dalšího zlepšování již tak výborného. Stávající celohliníkový podvozek rozhodně nezavdával příčinu ke stížnostem, přesto byl podroben detailní revizi a optimalizaci. Změněná kinematika obou náprav a především rozšíření té zadní o 12 milimetrů dále zlepšily agilitu a komfort, ruku v ruce s rozšířením nabídky podvozkových kitů. Kromě standardního kompromisního pérování je k dispozici i ztužená sportovní alternativa, vybavená dělenými stabilizátory Dynamic Drive. Na opravdové fajnšmekry pak čeká aktivní podvozek Adaptive Drive, kromě Dynamic Drive osazený i tlumiči s plynule elektronicky měnitelnou tuhostí od absolutního komfortu po sportovní tvrdost, komerčně pojmenovanými EDC-C.

Paleta pohonných jednotek opět reprezentuje to nejlepší, co umějí bavorští motoráři. Čtyři ze šesti motorů prodělaly zásadní modernizaci a pátý je zcela nový. Všechny změny sledovaly, a také dosáhly hlavní cíl – lepší dynamiku při stejné, nebo nižší spotřebě. A k tomu samozřejmě i další stovky hodin práce na co nejlepší možné optimalizaci a harmonizaci všech konstrukčních uzlů. Nedílnou součástí všech poháněcích agregátů je opět šestistupňový Steptronic, poskytující rychlou odezvu na měnící se požadavky a hladké řazení bez rázů.

760i/Li

Vrcholný šestilitrový dvanáctiválec zůstal jako jediný beze změn; ostatně na přímovstřikovém motoru s variabilním zdvihem ventilů Valvetronic i jejich plynule měnitelným časováním double-Vanos za současného stavu techniky prakticky nebylo co měnit. Jeho hlavní výhodou je sametový chod, na délku celého vesmíru vzdálený od vibrací či jakýchkoliv nepatřičných projevů. Sladkým ovocem impozantního zdvihového objemu je zase grandiózní průběh výkonových křivek, vrcholících hodnotami 327 kW/6000 ot. a 600 Nm/3950 ot. Maximální rychlost končí v elektronické síti 250 km/h, stovka na rychloměru naskočí za 5,5 s od pevného startu. Průměrná spotřeba činí příznivých 13,4 l/100 km a zadost je učiněno i emisní normě Euro IV.

750i/Li

Pod touto slavnou číslicí se před osmnácti lety představil první novodobý německý dvanáctiválec a nyní se vrací na scénu poprvé po ukončení výroby minulé sedmičkové generace, aby uvedla tentokrát osmiválec, ovšem parametricky převyšující oba předchozí dvanáctiválce 5,0 i 5,4 L. Valvetronic 4,8 L, známý již z BMW X5 4,8 iS, nahrazuje dosavadní 4,4 L pro 745i a nabízí 270 kW/6300 ot. a 490 Nm/3400 ot., což znamená zlepšení o 10 a 9% proti 745i. Akcelerace na stovku trvá 5,9 s, nejvyšší rychlost samozřejmě opět 250 km/h, spotřeba dosahuje 11,4 l/100 km a emise plní EU4 a ULEV II.

740i/Li

Další návrat, i když už ne tolik slavný, dokonce i s dodrženým počtem válců. Nový čtyřlitrový Valvetronic je po dvou převrtáních již tím menší z dvojice osmiválců a nahrazuje dosavadní 735i. Výkony jsou vyjádřeny hodnotami 225 kW/6300 ot. (+13% proti 735i), 390 Nm/3500 ot. (+8%), 250 km/h, 0-100 km/h za 6,8 s, to vše při 11,2 l/100 km a EU4.

730i/Li

Novým spodním koncem nabídky bude hořčíkový třílitrový řadový šestiválec Valvetronic, známý již z nové Trojky, je až na absenci přímého vstřikování nejmodernějším motorem v celé paletě a z jeho skvělých vlastností budou v budoucnosti těžit všechny kmenové řady s výjimkou Jedničky. Nahrazuje stošedesátikilowattového stejnojmenného předchůdce, proti kterému odvádí 190 kW/6600 ot. (+12%), 300 Nm/2500 – 4000 ot. (stejná hodnota, ale při větším rozsahu otáček) a téměř dvoutunovou limuzínu dokáže rozhýbat na stovku za 7,8 s a pokračovat až k 244 km/h. To vše za průměrných 10,1 l/100 km a EU4.

745d

Zcela nový vznětový celohliníkový osmiválec 4,4 L common rail III s piezoelektrickými vstřikovači, nahrazující dosavadní 3,9 L common rail II pro 740d. Ani jeden diesel opět není k dispozici pro prodloužené provedení. V tomto případě je nárůst výkonů proti předchůdci nejvyšší a dobře ilustruje rychlý vývoj naftových agregátů. Více než výmluvné jsou hodnoty 220 kW/4000 ot. (+16%), 700 Nm/1750 – 2500 ot. (+17%), 0 – 100 km/h za 6,8 s, 9,5 l/100 km a 250 km/h. Emise se vejdou do EU4 (dříve EU3).

730d

Podobně jako stejnojmenný předchůdce, přináší do luxusní třídy neobvyklou hospodárnost, nikoliv na úkor dynamiky. Ulehčení o 25 kg přináší nová celohliníková konstrukce, aplikace piezoelektrických vstřikovačů zase povyšuje konstrukci na common rail III a výkony opět stanovují nové etalony v třílitrové třídě. 170 kW/4000 ot. (+6%) a 520 Nm/2000 – 2750 ot. tvoří důstojný základ vznětové nabídky a zrychlení na 100 km/h za 7,8 s a nejvyšší rychlost 238 km/h jistě také nikoho neurazí, podobně jako spotřeba 8,2/100 km a emisní norma EU4.

Ladislav Čermák