2.12. 2014 Auto Tip

BMW i8 – Mission: (Im)possible

 

Kombinace přeplňovaného tříválce a elektromotoru se má podle BMW jízdním výkonem vyrovnat klasickým pohonům se šesti a více válci.

Čtyřkolku i8 od mnichovské automobilky můžeme považovat za první dostupný plug-in hybridní supersport v historii. Dostupný tedy alespoň v porovnání s Porsche 918 Spyder nebo McLarenem P1, jejichž ceny začínají okolo 20 milionů korun. BMW totiž startuje na 3,4 milionu, což je částka odpovídající Porsche 911 Carrera 4S, se kterým jsme jej srovnávali v AT 19/14. Tentokrát jsme ovšem vyrazili do běžného provozu, kde se i8 vzhledem ke svému charakteru bude pohybovat častěji.

Ekologicky přívětivý sporťák je po modelu i3 druhým zástupcem samostatné řady bavorských elektromobilů, respektive hybridů. BMW používá při jejich výrobě některé ještě stále exotické materiály, jako jsou například karbonem vyztužené plasty (CFRP), jejichž masovější nasazení ve velkosériových autech je otázka několika příštích let.

V případě „í-osmičky“ si značka vyzkoušela spolupráci potentního přeplňovaného tříválce o výkonu 170 kW a elektromotoru, jejichž systémový výkon činí 266 kilowattů. V dnešní době přemotorovaných hothatchů to ovšem není nijak oslňující výsledek. Síla i8 je nicméně v celkovém technologickém pojetí, které se přes svou futuričnost ukazuje jako docela životné.

Video: Takhle rychle akceleruje tříválcové BMW i8 z 0 na 130 km/h

Už jen design jasně navazující na koncept Vision Efficient Dynamics z roku 2009 působí v záplavě unifikace mimozemsky. Aerodynamické linie končící extravagantně ztvárněnými koncovými světly nebo dveře s panty umístěnými na sloupcích A musejí zaujmout každého.

Nasedání je ztíženo masivními prahy, zvolit tedy musíte metodu „zadek napřed“. Mnohem větší gymnastické výkony si ovšem žádá vystupování, při němž je nutné počítat s dostatečným bočním místem kvůli nahoru otevíraným dveřím. Pokud máte sedačku příliš vpředu, musíte z kokpitu vyklouznout menším záklonu. Za volantem si ovšem klidně můžete připadat jako tajný agent Ethan Hunt z filmové série Mission: Impossible, v jejímž třetím pokračování si předprodukční verze střihla jednu z rolí.

Pokud se ale oprostíme od digitálních přístrojů, sportovních sedaček nebo decentního modrého podsvícení, připomíná vnitřek běžné BMW. Volič šestistupňového automatu je téměř totožný s tím v „trojce“ nebo X5. Velmi povědomé nám bylo i prostředí multimediálního systému, který mj. zobrazuje i tok energií z obou motorů.

Hlavní pohonnou jednotkou je v tomto případě uprostřed umístěný přeplňovaný tříválec o objemu 1,5 litru, jehož různé verze umístěné napříč najdeme například v novém mini. Na starosti má pohon zadních kol a částečně funguje také jako generátor elektromotoru pohánějícího přední kola. Jeho 96 kW a 250 N.m dokážou v případě nabitých li-ion akumulátorů o kapacitě 7,1 kWh bez problémů rozpohybovat i8 v běžném městském provozu, aniž by přišel ke slovu benzin. S plně nabitými bateriemi a vypnutými největšími žrouty energie (např. klimatizací) ujede hybridní BMW po městě v elektrickém režimu zhruba 30 kilometrů.

My jsme si ovšem užívali parádního společného zátahu obou jednotek, který těla řidiče i spolujezdce pěkně zatlačí do sedaček, navíc za velmi příjemného zvukového doprovodu, jenž tříválec připomíná opravdu jen vzdáleně. Šestistupňový automat (je lehčí než osmikvalt od ZF) je v režimu Comfort poněkud váhavější, stačí ovšem přesunout volič do režimu Sport (vlevo k řidiči) a vzít řazení do vlastních rukou. Přístrojový štít se zbarví do ruda a místo ukazatele spotřeby elektřiny se zobrazí otáčkoměr, jehož digitální rafi čku je nejlepší nechat dojít až za šestku a teprve tehdy přeřadit.

V tu chvíli už převodovka funguje bleskurychle a změnu stupňů provází menší škubnutí, které je u sportovních aut žádoucí. Normovaná spotřeba 2,1 litru se v tu chvíli stává jen virtuálním číslem, reálné jsou šestinásobné nebo i vyšší hodnoty. Při využití schopností auta je kapacita baterií brzy téměř na nule, zbytková energie na kratší pojížďky v zácpě nebo rozjíždění ale k dispozici je. Osmdesát procent kapacity akumulátorů se přitom dobije za 2,5 hodiny (při 12 A).

Video: Parádní zvuk BMW i8 a nepochopitelný výpadek na Severní smyčce

Dynamika samotného zážehového motoru je ovšem stále překvapující. Toto že je jen 1,5litrový tříválec? Hádali bychom mu totiž minimálně válec navíc a objem 2 litry. Ačkoliv je BMW i8 z větší části postaveno z lehkých materiálů, váží 1559 kilogramů, tedy tolik, co M4 Coupé s třílitrovým šestiválcem.

Přesto se silně downsizingovaná jednotka ukázala ve skvělém světle, a pokud by v této konfiguraci poháněla třeba budoucí Mini Cooper S, asi bychom se s ní po chvíli lamentování nad „nesprávným” počtem spalovacích komor a objemem rychlovarné konvice smířili.

Řízení je v režimu Eco Pro až nepřirozeně lehké, o něco lépe tomu je v módu Comfort. Výrazně ztuhne až při přepnutí do sportu, kdy rukám konečně dává pocítit výraznější odpor. Ačkoliv se informace o povrchu ke konečkům prstů prakticky nedostanou, líbila se nám strmost a hlavně přesnost, s jakou BMW i8 zatáčelo.

Na zakroucených vlhkých silnicích jsme auto občas nechali jít velmi mírně bokem, mělo totiž tendence k lehké přetáčivosti, za níž mohly především relativně úzké pneumatiky. Vše se ale děje předvídatelně, jelikož první náznaky včas pocítíte zadní částí těla. Díky nízkému těžišti (prý jen 45 cm nad zemí) vůz nezná náklony v zatáčkách, tudíž si můžete dovolit ostřejší tempo i tam, kde byste s výkonným kupé s motorem vpředu šlapali na brzdy. Na okreskách pak ani nevadí výpadek elektromotoru, zábavy je dostatek i s vybitými bateriemi.

Skvělé brzdy díky rekuperaci navíc při střídání rychlých a pomalejších úseků pár elektrických kilometrů dobijí. Podvozek se moc nesnáší s rozbitým povrchem, na kterém mírně poskakuje. Pohodlí je ovšem vcelku slušné, uvážíme-li, že se jedná o variaci na supersport s motorem uprostřed.

Každodenní jízdy po městě i mimo něj tak nejsou příliš velkou torturou. BMW i8 celkově působí dost civilizovaně, máte z něj totiž pocit, že mu pohodová jízda nedělá problémy a díky elektromotoru si ji užívá. Komplexnost dokazuje i na dálnici, při svižném cestování na okreskách a částečně i na okruhu. I když jak jsme sami poznali, limitujícím prvkem je kapacita baterií, tu bychom uvítali i třikrát větší.

Po svezení musí každému na mysl vytanout myšlenka, že s řadovým šestiválcem z nového M3/M4 by „í-osmička“ byla takřka dokonalým sporťákem. V tomto případě se ovšem jedná o pojízdnou laboratoř, z níž bude bavorská technika těžit ještě dalších deset dvacet let.

O budoucnost automobilového průmyslu se velmi často bojíme, pokud se ale aspoň částečně inspiruje BMW i8, nemusí to znamenat konec řidičských zážitků jako takových.

Plusy

  • Extravagantní vzhled
  • Výkonná pohonná soustava
  • Jízdní vlastnosti
  • Zvuk tříválce

Minusy

  • Nedostatečná kapacita baterií
  • Vyšší cena

Technické údajeBMW i8
MotorPřeplňovaný zážehový tříválec DOHC + synchronní elektromotor
Objem 1499 cm3
Systémový výkon 266 kW při 5800/min
Celkový točivý moment 570 N.m při 3700/min
Převodovka samočinná šestistupňová + samočinná dvoustupňová (elektromotor)
Pohon Kombinovaný pohon všech kol
Pneumatiky 215/45 R 20 vpředu, 245/40 R 20 vzadu
Nadrž 42 l
Rozvor 2800 mm
Vnější rozměry 4689 x 1942 x 1298 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1559/296 kg
Největší rychlost 250 km/h
Zrychleni 0-100 km/h 4,4 s
Normovaná spotřeba 2,1 l na 100 km
Základní model i83 413 800 Kč
Testovaný vůz s příplatky3 913 468 Kč

Autor: Ondřej Šámal, Auto Tip

Spolupracujeme s TipCars.com
Online: V první volební den hlasovalo přes 40 procent voličů Online: V první volební den hlasovalo přes 40 procent voličů

Začaly volby. Občané hlasují o tom, kdo nově zasedne do…

Americký rozpočtový deficit výrazně vzrostl, i když do něj přitekly rekordní příjmy Americký rozpočtový deficit výrazně vzrostl, i když do něj přitekly rekordní příjmy

Rozpočtový deficit Spojených států v uplynulém fiskálním…

Podpora a výzva k terorismu má z internetu mizet do dvou hodin, shodla se G7 Podpora a výzva k terorismu má z internetu mizet do dvou hodin, shodla se G7

Podpora terorismu a výzvy k teroristickým činům mají v…

Bitcoin prolomil další hranici, letos už jeho hodnota vzrostla šestinásobně Bitcoin prolomil další hranici, letos už jeho hodnota vzrostla šestinásobně

Hodnota kybernetické měny bitcoin dnes poprvé překročila…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

 



Modelka Kate Upton se svezla v BMW i8. Prý moc nejelo... Modelka Kate Upton se svezla v BMW i8. Prý moc nejelo...

Blonďatou krásku svezl na okruhu v Montrealu šéf Formule…

BMW i8 Roadster potvrzeno. Ukazuje se na prvním videu BMW i8 Roadster potvrzeno. Ukazuje se na prvním videu

Otevřené BMW i8 se světu ve formě konceptu objevilo již…

 



 
Model motoru Bugatti Chiron může být váš. Stojí jako nová Dacia

Model motoru Bugatti Chiron může být váš. Stojí jako nová Dacia

Včera

Jednotka v měřítku 1:4 bohužel není funkční, přesto jde o fascinující práci. Její stavba trvala neuvěřitelných 220 hodin.




Blesk.cz

Tajemství letušek: Sex s boháči za peníze a s piloty v kokpitu?!

Tajemství letušek: Sex s boháči za peníze a s piloty…

Nejmenovaná britská letuška popsala skandální praktiky svých kolegyň. Čím dál víc stevardek si prý přivydělává…

Jaký otec, taková dcera. Recenze Layton's Mystery Journey: Katrielle and the Millionaires' Conspiracy

Jaký otec, taková dcera. Recenze Layton's Mystery…

Krev není voda. A geny nadějná detektivka Katrielle Layton rozhodně nezapře. Jejím otcem totiž není nikdo jiný…

 

iSport.cz

Zklamaný Honejsek po prohře v Pardubicích: Faulovali jsme jak žáčci

Zklamaný Honejsek po prohře v Pardubicích: Faulovali…

Vidíte ty záblesky šikovnosti, schopnost se nacpat pro gól. Drzost. Antonín Honejsek v sezoně odehrál 12 zápasů…

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň. Liberec má první výhru venku

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň.…

VIDEO | Páteční 15. kolo hokejové Tipsport extraligy pořadí na čele tabulky nezměnilo. Plzeň zůstala i přes…

 

Reflex.cz

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy nepublikované fotky mladých Stounů

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy…

Bleší trhy. Jedni je milují, vyhledávají a jsou dokonce ochotni za nimi i cestovat. Například do Paříže, kde…

Padrťské rybníky aneb Hluboké oči brdské krajiny

Padrťské rybníky aneb Hluboké oči brdské krajiny

Brdy loni definitivně opustili vojáci a tato středočeská oblast se po dlouhých 90 letech otevřela turistům.…