Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW M1 AHG Studie: Jedna z deseti širokých em-jedniček stojí skoro 20 milionů

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Placka BMW M1 je vzácná sama o sobě. Jenže teď se objevil v sousedním Německu na prodej exemplář, který by chtěl mít ve své sbírce nejspíš každý milovník klasických bavoráků...

BMW M1 z pera Giorgetta Giugiara už je dávno veteránem, vždyť se vyrábělo v letech 1978-1981. Atypický bavorák měl zážehový řadový šestiválec 3,45 l umístěný uprostřed podélně a byl by účinnou zbraní továrny ve vytrvalostním mistrovství světa, kdyby ovšem nezkrachovalo Lamborghini, které jej mělo původně stavět.

Nakonec se rodil částečně v Itálii u Marchesiho, T.I.R. a Ital Designu (karoserie a interiér), svatba s technikou ovšem probíhala u Baura ve Stuttgartu, vše zastřešoval bavorský Motorsport. Kupé startovala v seriálu Procar před Grand Prix formule 1 a objevila se dokonce v rallye! Dnes obrovská a sběrateli vyhledávaná vzácnost, vyjelo jich jen 453...

Jenže skutečnou raritou je desítka rozšířených vozů, tuhle konverzi provedla AHG Studie Petera Gartemanna. S jedním exemplářem přestavěným v roce 1981 jezdil dokonce samotný šéf firmy, byl jeho dosud jediným majitelem. A právě ten je nyní k mání u Henke Classics. Nenachází se tedy v originálním stavu přímo z továrny, ale to vůbec nevadí, ba právě naopak. Nastavitelným odpružením, širšími koly BBS RS i prohnutým zadním křídlem jej vybavila Gartemannova společnost již při konverzi před 37 lety, stejně jako agregát ostřejšími vačkami i vlastním chladičem oleje.

Loni a letos se znovuvzkříšení podrobily mechanické části i kompletní elektroinstalace, což znamenalo takřka kompletní rozborku. Buď byly podrobeny rekonstrukci, nebo vyměněny za nové. Konkrétně? Třeba vstřikovací čerpadlo Kugelfischer, spojka, všechny hadice, olejová vana a palivová nádrž, také převodovka, vodní čerpadlo.... Brzdové třmeny dostaly zinkový povrch, prostorový trubkový rám zase nový lak a jeho vnitřní části voskový povlak. Výfuk se dočkal nového keramického potahu, kterým jej AHG vybavovala rovněž už kdysi. Nezbytná výměna se týkala vzduchových i palivových filtrů, Unikátní lak s pruhy v několika odstínech modré je většinou původní s autentickými stopami po kamíncích a štěrku.

Auto je na prodej za v přepočtu takřka 19,3 milionu korun. Není se čemu divit. Po renovaci ujelo jen 50 kilometrů, celkem pak pouhých 33.800. Horentní suma odpovídá dokonalému stavu skoro nového vozidla a je bezesporu oprávněná.

Ojedinělý exemplář nemá za sebou žádnou bouračku a jeho motor zní úžasně. Nechybí ani kompletní dokumentace včetně originálních brožur i prací na něm. Kdybyste si tohohle krasavce chtěli koupit a vyrazit s ním na setkání majitelů, počítejte s tím, že si najdete pár nových kamarádů a pravděpodobně ještě více lidí vás bude nesnášet a žárlit...

Foto: Henke Classics

Aleš Dragoun
Diskuze (0)