Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW M3 CSL: od studie k sériové výrobě

Ondřej Láník
Diskuze (16)
Sériová verze BMW M3 CSL se právě dostává do výroby. Odtučňovací kúra je však dost drahá...

Lehčí a výkonnější varianta BMW M3 byla nejdříve prezentována jako studie na posledním frankfurtském autosalonu v roce 2001. Od letošního června do konce roku se v Mnichově rozjíždí malosériová výroba automobilu, představeného na jaře v Ženevě.

Kupé s označením M3 CSL je o 110 kg lehčí než originál M3. Tato odlišnost se odráží i v názvu protože písmena CSL vznikla ze slov Coupe, Sport a Lightweight (lehčený, lehká váha). Odtučňovací kůra vás příjde na pěkné peníze. M3 CSL stojí u nás 3 046 000,-Kč , což odpovídá více než 10 tisícům korun za snížení jednoho kilogramu hmotnosti klasické em trojky. I tak je o mnichovský skvost značný zájem a v tuto chvíli již nezbývá mnoho volných míst v pořadnících.

M3 CSL zrychluje na 100 km/h za 4,9 s a elektronický omezovač nejvyšší rychlosti (250 km/h) může být odstraněn těm, kdož mají okruhovou licenci. Úspora hmotnosti byla možná díky širokému použití moderních materiálů jako hliník a jeho slitiny a kompozitů vyztužených uhlíkovými a skleněnými vlákny. Mnohé z použitých materiálů jsou běžně k vidění na různých závodních speciálech včetně formule 1.

Nejde však přirozeně jen o hmotnost. Prvotřídní řadový šestiválec z M3, který opět vyhrál svou třídu v soutěži o Motor roku 2003 dostal 13 kW navíc (nyní tedy 265 kW při 7900 ot./min.) a nepatrně se zvýšil i točivý moment na 370 Nm při 4900 ot./min.

Superrychlá šestistupňová převodovka SMG řadí sama, pomocí páček u volantu nebo volící pákou a to za 0,08 s.

Ovladatelnost je lepší díky přímějšímu řízení. Extrémní je i brzdný účinek: ze 100 km/h na 0 km/h zastaví M3 CSL na dráze necelých 34 m.

Extrémní jízdní styl podporuje nová funkce elektronického pomocníka Dynamic Stability Control (DSC) s názvem M Track. Při aktivovaném režimu M Track hlídá elektronika překročení opravdu jen maximálních možných hodnot podélného a příčného zrychlení.

Limitovaná série nabízí několik příplatkových položek u kterých je v ceníku nula. Můžete tak třeba bez příplatku zvolit 19 palcová kola se speciálně navrženými pneumatikami Michelin Pilot Sport Cup a asymetrickým dezénem o rozměru 235/35 vpředu a 265/30 vzadu. Dealeři mají zákazníky upozornit na nutnost zahřátí těchto pneumatik před skutečně ostrou jízdou zejména v chladném počasí. V ceně BMW je i jednodenní trénink jezdeckých dovedností.

Uvnitř BMW M3 CSL je vše zaměřeno na zachování sportovního ducha, funkčnost a nízkou hmotnost. Chybí třeba i klimatizace a audiosouprava-obě položky je ale možno bez příplatku přiobjednat.

Ondřej Láník
Diskuze (16)