BMW M3 - nový etalon

BMW M3 - nový etalon

 
 

Mezi největší novinky, které byly představeny na letošní Motor Show v Ženevě, patří bezesporu sportovní model automobilky BMW vycházející z modelové řady 3 Coupé. Zatímco na Motor Show v září minulého roku ve Frankfurtu šlo pouze o studii, letos představený vůz je připraven pro sériovou výrobu. BMW M3 navazuje na tradici sportovních vozu s tradičním označením M, které je synonymem rychlosti, výjimečných jízdních vlastností a výborného zpracování.

Již na první pohled se model M3 odlišuje od ostatních modelů v modelové řadě 3. Zcela nová je přední část vozu, kde nyní najdeme přepracovány nárazník, dolní spoiler s integrovanými mlhovkami, větší otvory přívodu vzduchu, ale také lehce změněný tvar "ledvinek". Kapota motoru je celá vyrobena z hliníku se zvětšeným prolisem, který umožňuje zabudování výkonného agregátu.

Pokud se podíváte na automobil z boku, ihned zjistíte, že M3 je širší, než sériové modely 3. řady o celých 20 mm. Další změnou je přítomnost otvorů pro přívod vzduchu a znaku M3 na boku vozu. Rozšíření vozu umožnilo montáž širokých pneumatik o rozměru 225/45 ZR 18 vpředu a 255/40 ZR 18 vzadu. Nový je také design kol z lehkých slitin, které jsou určeny pouze pro model M3. Celkové rozměry vozu jsou také lehce pozměněny a nyní je M3 4490 mm dlouhý, 1780 mm široký, 1370 mm vysoký. Rozvor automobilu je 2730 mm.

Sportovní vzhled vozu dotvářejí také nová asférická zpětná zrcátka, nové prahy a spoiler na zádi vozu. Dvoukomorový výfukový systém je zakončen čtyřmi koncovkami, které jsou poznávacím znamením všech současných modelů M.

Stejně jako v exteriéru, také v interiéru je mnoho novinek. Nově navržené sportovní sedadla kombinují dobré boční vedení těla a komfortu při dlouhých cestách. Sedadla jsou plně elektricky nastavitelná a jako první nabízejí také nastavení délky opěradla. Nové palubní přístroje jsou dobře čitelné a umožňují řidiči mít veškeré informace o automobilu pod kontrolou. Stejně jako v modelu M5, také v M3 je ukazatel teploty oleje dodáván jako standard. Nový multi-funkční volant má nyní širší věnec, proto lépe padne do ruky. Opěrka nohy z hliníku, spolu s dalšími prvky z hliníku pouze dotvářejí sportovní vzhled vozu.

Zákazník si bude moci zvolit vnitřek vozu podle svého přání. Bude mít na výběr ze tří kombinací: kůže/látka, kůže/umělý semiš Alcantara, kůže. Barvu vozu bude moci zákazník zvolit z několika speciálně připravených barev, které jsou určené pouze pro model M3.

Je jasné, že o pohon automobilu se opět stará řadový šestiválec a atmosférickým plněním. Stejně jako jeho předchůdci, tak i nový motor disponuje obrovským točivým momentem a vysokým výkonem při relativně malé potřebě, nízkých emisních hodnotách, ale zároveň nepostrádá typický sytý zvuk. Objem motoru je 3245 ccm (vrtání/zdvih: 87/91 mm). Motor dosahuje maximálního výkonu 252 kW (343 koní) při 7900 ot/min. a hodnota točivého momentu vrcholí hodnotou 365 Nm při 4900 ot./min. Motor dosahuje měrného výkonu 105 (!!) koní/litr objemu, což je hodnota, kterou se může pochlubit pouze málo vozů. Těchto výkonů bylo dosaženo použitím zlepšeného systému double VANOS. Nové elektronicky ovládané škrtící klapky spolu s novým elektronickým managementem motoru MMS 54 Motronic umožňují převádět pokyny řidiče přímo na šest nezávislých škrtících klapek. S tímto motorem dokáže model M3 zrychlit z 0-100 km/h za pouhých 5,2 sekund, což je skoro stejná hodnota (5,4 sek.) za jakou dokáže automobil zrychlit z 80-120 km/h na čtvrtý rychlostní stupeň. Stejně jako v modelu M5, model M3 přichází se systémem M Driving Dynamics Control, který dovoluje pomocí ovladače na palubní desce měnit charakteristiku odezvy motoru mezi sportovní nebo komfortní variantou.

Výkon motoru je přenášen na zadní kola pomoci manuálně ovládané šestistupňové převodovky s novým variabilním uzávěrem diferenciálu. Výhodou tohoto řešení je možnost upravovat distribuci točivého momentu na kola zadní poháněné nápravy. Na rozdíl od konvenčnímu systému, který rozlišuje přenos výkonu na levé, nebo pravé kolo, tento systém sleduje rozdíl rychlost rotace jednotlivých kol.

Dobrý motor vyžaduje také výborný podvozek a jinak tomu není ani u modelu M3. Inženýři použili sportovní tlumiče, které mají svůj původ v závodních vozech, které zajišťují dobré vedení za jakýchkoliv podmínek. Podvozek byl zesílen pro použití silnějšího motoru a automobil dostal strmější úhel řízení, zajišťující lepší kontrolu nad vozem. Konstrukce M3ky se vyznačuje zejména extrémní tuhostí karosérie, která spolu s minimalizací neodpružené hmoty zajišťuje okamžitou reakci na řízení a jízdní vlastnosti závodního vozu. Silný motor vyžaduje tak výjimečné brzdy schopné zastavit vůz i z nejvyšších rychlostí. Nové M3 je vybaveno novými brzdovými kotouči s plovoucími třmeny. S kotouči o rozměru/tloušťce 325/28 mm vpředu a 326/20 mm vzadu dosahuje M3 porovnatelného zpomalení jako model M5.

Automobilka BMW opět dokázala navrhnout a vyrobit výjimečné sportovní coupé, které je silou motoru srovnatelné se závodním automobilem, ale zároveň je stejné elegantní, praktické a pohodlné jako sériové coupé třídy 3. Bezpochyby se tento automobil stane měřítkem pro sériové, sportovně laděné vozy a bude zaujímat přední příčky prodejnosti v segmentu sportovních vozů.

Technické údaje
Motor3,3
Druhzážehový s proměnným časováním ventilů "double VANOS"
Zdvihový objem (cm3)3245
Válce/ventily6/4
Max. výkon (kW/ot)252/7900
Max. točivý moment (Nm/ot)365/4900
Jízdní výkony
Nejvyšší rychlost (km/h)250 (elektronicky omezena)
Pružné zrychlení 80-120 km/h (s)5,4 na 4. rychlostní stupeň
Zrychlení 0-100 km/h (s)5,2
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4490
Šířka (mm)1780
Výška (mm)1370
Rozvor (mm)2730
Rozměr pneu vpředu225/45 ZR18
Rozměr pneu vzadu255/40 ZR18
 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Renault Scénic a Grand Scénic: MPV s příchutí crossoveru [první jízdní dojmy] Renault Scénic a Grand Scénic: MPV s příchutí crossoveru [první jízdní dojmy]

Renault v první polovině letošního roku představil novou…

Tohle bolí! Ultravzácné Ferrari F40 v Británii shořelo na popel Tohle bolí! Ultravzácné Ferrari F40 v Británii shořelo na popel

Někomu se nepoštěstí vidět Ferrari F40 jedinkrát za život…

 






 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Včera

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Tajemství Markéty Procházkové z Tváře: Před 13 lety už televizní soutěž vyhrála!

Tajemství Markéty Procházkové z Tváře: Před 13 lety…

Rodiče Markéty Procházkové (30) chtěli mít z dcerky studovanou akademičku. Rozhodně nebyli nadšeni, že se dcerka…

Pandí dvojčata ztrácejí ostych. Ve zlínské zoo už je mohou vidět návštěvníci

Pandí dvojčata ztrácejí ostych. Ve zlínské zoo už je…

Ve zlínské zoologické zahradě se narodila dvojčata pandy červené. Mláďata jsou tři měsíce stará a pomalu…

 

iSport.cz

Asistenti, kteří zůstali po Ščasném: Prvotní úkol? Nastartovat Spartu

Asistenti, kteří zůstali po Ščasném: Prvotní úkol?…

Ještě včera velel Spartě Zdeněk Ščasný, dnes už se o jeho kompetentce dělí tři asistenti. Zdeněk Svoboda, David…

Ščasného éra ve Spartě: vrchol přišel na Laziu, ale titul unikal

Ščasného éra ve Spartě: vrchol přišel na Laziu, ale…

Do Sparty přišel jen jako záskok do konce sezony, nakonec trenér Zdeněk Ščasný vydržel ve funkci o mnoho déle.…

 

Reflex.cz

Dávali show slovu show-business: Nahlédněte do zákulisí práce exotických tanečnic

Dávali show slovu show-business: Nahlédněte do…

Dnes jsou z nich již dámy v letech, ale v roce 1958 patřily mezi nejobletovanější ženy New Yorku. Nádherné…

9 států, které na světových mapách nenajdete

9 států, které na světových mapách nenajdete

Nejste spokojení se svou republikou? Založte si vlastní. Taková je filozofie většiny tzv. mikronárodů. Tyto…