Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW xDrive tour: Důkladně jsme vyzkoušeli pohon všech kol od BMW

Ondřej Chamilla
Diskuze (23)
Již několik let mají zájemci o vůz BMW s pohonem xDrive možnost vyzkoušet vlastnosti nových aut této značky na sněhu, a to v Peci pod Sněžkou - stačí se jen registrovat.

BMW popisuje svůj pohon všech kol xDrive jako ten nejinteligentnější na trhu. Podle slov řidičských instruktorů značky se jedná o systém pohonu, kdy jsou upřednostňována zadní kola, v běžných rychlostech v poměru 40:60, díly lamelové mezinápravové spojce však může odcházet k přesunu točivého momentu mezi přední a zadní nápravu, případně se může v některých situacích předek zcela odpojit.

V praxi to údajně znamená, že v nájezdu do zatáčky je vůz pouze zadokolka pro potlačení nedotáčivosti, uprostřed oblouku je poměr točivého momentu mezi nápravami zhruba 50:50, zatímco na výjezdu jsou upřednostňována zadní kola pro co nejlepší trakci. Systém pak pohon přední nápravy odpojuje ještě při vyšších rychlostech na dálnici, aby nedocházelo k přehřívání, či při parkování pro lepší manévrování. Nemusíte se však bát, že se na ledu nevyhrabete z místa, při jakémkoliv náznaku prokluzu je přední náprava opět připojena. Výjimku z toho všeho tvoří pouze model 2 Active Tourer s primárně poháněnými předními koly, kde systém připojuje naopak zadní nápravu, byť docela inteligentně – čtyřkolka spolupracuje i se senzorem natočení volantu.

BMW s pohonem všech kol u nás tvoří okolo 80% všech prodaných vozů této značky, což je velmi mnoho – podobný poměr není ani v alpských zemích. Obecně si Češi na vozy s pohonem obou náprav, zejména u těch luxusnějších značek, opravdu zvykli a onu jistotu téměř za každého počasí vyžadují. Možná i proto vznikla v lyžařském středisku Pec pod Sněžkou takzvaná BMW xDrive village, tedy vesnička, kde si může každý vyzkoušet, co vlastně vůz BMW s pohonem všech kol zvládne. Stačí se jen zaregistrovat na stránkách automobilky. Letos se jedná o čtvrtý ročník akce a poslední testovací jízdy proběhnou 14. února, přičemž nějaká volná místa ještě údajně zbývají.

Vydali jsme se tedy na úpatí nejvyšší české hory, abychom zjistili, co všechno můžete při této události zažít. Po příjezdu na nás čekala flotila převážně nejnovějších vozů značky, přičemž všechny byly vybaveny pohonem xDrive a osmistupňovou automatickou převodovkou, většina pak naftovým motorem.

Zpočátku je našim úkolem přejet po běžných silnicích na 30 km vzdálené letiště, kde jsou připraveny dvě zkušební dráhy. Usedám tedy do modelu 530d xDrive Touring, už jen z toho důvodu, že na tohle auto si vždycky okamžitě zvyknu. Během cesty v koloně nám instruktoři do vysílaček říkají technické detaily o vozech i další užitečné informace, cesta tak ubíhá velmi rychle.

Na letišti se řadím na první z disciplín. Na trati z kuželů si mohu vyzkoušet úhybný manévr na měnícím se povrchu a následně si trochu zadriftovat kolem kuželů. Při rychlé změně směru jízdy se pětka ani nezapotí, zejména když poslechnu instruktora a na výjezdu pořádně přišlápnu plyn, aby se auto stabilizovalo (což může znít trochu překvapivě, ale funguje to). Kolem kuželů se velký kombík na uklouzaném povrchu nepohybuje zrovna nejobratněji, ale když se nepřežene nájezdová rychlost, umí z oblouku vystřelit v pěkné kontrolovatelné přetáčivosti.

Přesedám však do modelu 3 Gran Coupe opět s třílitrovým turbodieselem, a to je hned jiná písnička. Instruktoři nás nechávají si vyzkoušet chování vozu v různých jízdních režimech, začínáme vždy ve Sportu se zapnutou stabilizací, pak přichází Sport + s omezeným účinkem stabilizace a nakonec systém ESP (u BMW spíše DTC) vypínáme úplně. Zkušenější řidič to ocení, protože až pak může zjistit, jak se vůz opravdu chová. A právě 3 Gran Coupe bylo nejčitelnějším vozem. Okolo kuželů kroužilo širokým smykem a nebyl problém jej přehodit dále do úzkého výjezdu.

Velmi zajímavě se však choval jediný vůz s benzinovým motorem, model X4 28i s dvoulitrovým přeplňovaným benzinovým motorem. Ten má totiž mezi zadními koly systém Performance Control, který distribuuje výkon mezi zadní kola a nahrazuje aktivní diferenciál. A poznat to tedy rozhodně lze, auto je i přes svou hmotnost výtečně ovladatelné a chování zádi mnohem lépe čitelné. Dá se s ním tedy užít i pořádný kus zábavy. U tohoto vozu bylo stejně jako u modelu X3 cítit, že i při údajně zcela vypnutí stabilizaci občas nějaký drobný zásah přišel, zejména při změně směru ve vyšších rychlostech. Rozhodně se však nedá říci, že by za vás elektronika řídila, to ani náhodou.

Trochu zklamáním bylo chování modelu X6. V první generaci bylo tohle auto na sněhu překvapivě dobré, a to zejména díky aktivnímu zadnímu diferenciálu s vektorováním točivého momentu. Nyní se však jedná o příplatkovou výbavu a tento konkrétní vůz jej neměl. Auto se tedy nechovalo natolik přívětivě jako předchůdce, i když na poměry SUV stále zvládá velmi mnoho a dá se vodit s přesností.

Po mnoha desítkách minut intenzivního ježdění a dovádění jsme se přesunuli na druhou část letiště, kde byla vytvořena úzká dráha z kuželů. Bohužel v odpoledních hodinách již byla trať značně uklouzaná a muselo se jezdit velmi opatrně. Nejdříve jsem vyjel s modelem 2 Active Tourer 220d xDrive a překvapilo mě, jak nezáludně se auto chová. Pro ženu či klidnější řidiče ideální stroj, byť nadšeného řidiče uspokojí více jiné modely.

Dále následovalo opět trojkové Gran Coupe, tentokrát však s čtyřválcovým turbodieselem. Znovu musím říci, že se jedná o velmi dobře ovladatelné auto. Lépe se mi však osobně jezdilo se zcela vypnutou stabilizací. Pokud si totiž dáte režim Sport+, tak u BMW vás nechají jezdit bokem, ale stále funguje protiprokluzový systém. Tento režim je tedy ideální pro výjezdy zledovatělých kopců, kdy menší vybočení zádi není na škodu pro udržení rychlosti, na kluzké trati se však stávalo, že při větším úhlu smyku bylo auto potřeba vytáhnout nejen volantem, ale i plynem, což však nešlo, protože protiprokluz to vše udusil.

Posledním zkoušeným vozem byl model X5 s třílitrovým dieselem, který potěšil velmi dobrou stabilitou a čitelným chováním. Jen pozor při brzdění, tam jde váha auta rozhodně poznat.

Začalo se stmívat, a tak jsme se přesunuli zpět do Pece. Tam na nás pod umělým osvětlením čekala „parkour“ dráha pro demonstraci toho, jak systém xDrive umí distribuovat točivý moment mezi nápravy a zvládat tak i náročné překážky. Vozy měly občas kola ve vzduchu, občas neměla jedna z náprav žádnou trakci, ale přesto nebyl problém kdykoliv jet dále.

Celkově musíme říci, že systém pohonu všech kol od BMW funguje opravdu výtečně a dokáže se velmi rychle přizpůsobovat aktuálním podmínkám. Na zasněžené cestě je dobře potlačena nedotáčivost v nájezdu do oblouku, zároveň ale máte skvělou trakci na výjezdu. Systém sice neustále mění tok točivého momentu na jednotlivá kola, což může občas znamenat proměnlivé chování auta během cíleného smyku v zatáčkách, dá se na to však rychle zvyknout a přizpůsobit se.

Zájemcům o vůz BMW pak můžeme akci jen a pouze doporučit. Nikde jinde si totiž nevyzkouší pohon všech kol a nové modely značky lépe – vše probíhá v bezpečných podmínkách, dozvíte se mnoho o technice vozu a ještě zlepšíte své reakce v krizových situacích a budete tak lepšími řidiči.

Ondřej Chamilla
Diskuze (23)
1. 2. 2015 12:23
Re: Už se těším
Zakladem musi byt, aby se auto majiteli libilo, ale opravdu ti prijde ta cena ospravedlnitelna ?
1. 2. 2015 12:22
Re: Už se těším
No hlavner neplanuj, ze vzadu uprostred se nekdo vejde, protoze tam se vejde maximalne plysova hracka. Defacto se potvrdilo me podezreni, ze sirka vzadu 2AT je mensi nez u rady 3 kombi (presne o 2 cm).
Pro porovnani, tady je 3er kombi vzadu - [odkaz]
A tady je 2AT vzadu - [odkaz]
Ja osobne bych volil kombika.
1. 2. 2015 10:23
Re: Už se těším
O to mi třeba jde. Vím už, co dělá předokolka na sněhu. Dost jsem se s ní vyblbnul. Chci vidět, jestli je 4x4 tak úžasný, jak o tom všichni básní. Jestli to stojí za těch x kilo navíc, které sebou člověk stále vozí. Prostě si to projet. Navíc nevím proč, ale 2AT mě designově celkem zaujalo. Zvrácenost, já vím >:D
1. 2. 2015 09:50
Re: :-)
Všechno má svoje hranice (a to hlavně z hlediska penumatik). Byl jsem teď o víkendu v Krušných horách, kde napadnul takový namrzající (a hned se uklouzající) sníh a bylo to náročné i pro čtyřkolky. Když si to člověk pod sebou uklouzal (třeba při tahání jiného auta ze závěje), tak se hrabala všechna čtyři kola a člověk si musel podsypat. Kam ale nevyjely předokolky, tam čtyřkolky v pohodě vyjely. Dvě čtyřkolky jsem ale ze závěje tahal, protože když člověk zapadne, tak nepomůže než se nechat vytáhnout jiným autem.
1. 2. 2015 06:03
Re: No, slušně řečeno "Test nic moc"
Tohle je zkušenostní testování, který pořádá BMW...podle jejich not.