31.1. 2015 Ondřej Chamilla Ondřej Chamilla

BMW xDrive tour: Důkladně jsme vyzkoušeli pohon všech kol od BMW

 

Již několik let mají zájemci o vůz BMW s pohonem xDrive možnost vyzkoušet vlastnosti nových aut této značky na sněhu, a to v Peci pod Sněžkou - stačí se jen registrovat.

BMW popisuje svůj pohon všech kol xDrive jako ten nejinteligentnější na trhu. Podle slov řidičských instruktorů značky se jedná o systém pohonu, kdy jsou upřednostňována zadní kola, v běžných rychlostech v poměru 40:60, díly lamelové mezinápravové spojce však může odcházet k přesunu točivého momentu mezi přední a zadní nápravu, případně se může v některých situacích předek zcela odpojit.

V praxi to údajně znamená, že v nájezdu do zatáčky je vůz pouze zadokolka pro potlačení nedotáčivosti, uprostřed oblouku je poměr točivého momentu mezi nápravami zhruba 50:50, zatímco na výjezdu jsou upřednostňována zadní kola pro co nejlepší trakci. Systém pak pohon přední nápravy odpojuje ještě při vyšších rychlostech na dálnici, aby nedocházelo k přehřívání, či při parkování pro lepší manévrování. Nemusíte se však bát, že se na ledu nevyhrabete z místa, při jakémkoliv náznaku prokluzu je přední náprava opět připojena. Výjimku z toho všeho tvoří pouze model 2 Active Tourer s primárně poháněnými předními koly, kde systém připojuje naopak zadní nápravu, byť docela inteligentně – čtyřkolka spolupracuje i se senzorem natočení volantu.

BMW s pohonem všech kol u nás tvoří okolo 80% všech prodaných vozů této značky, což je velmi mnoho – podobný poměr není ani v alpských zemích. Obecně si Češi na vozy s pohonem obou náprav, zejména u těch luxusnějších značek, opravdu zvykli a onu jistotu téměř za každého počasí vyžadují. Možná i proto vznikla v lyžařském středisku Pec pod Sněžkou takzvaná BMW xDrive village, tedy vesnička, kde si může každý vyzkoušet, co vlastně vůz BMW s pohonem všech kol zvládne. Stačí se jen zaregistrovat na stránkách automobilky. Letos se jedná o čtvrtý ročník akce a poslední testovací jízdy proběhnou 14. února, přičemž nějaká volná místa ještě údajně zbývají.

Vydali jsme se tedy na úpatí nejvyšší české hory, abychom zjistili, co všechno můžete při této události zažít. Po příjezdu na nás čekala flotila převážně nejnovějších vozů značky, přičemž všechny byly vybaveny pohonem xDrive a osmistupňovou automatickou převodovkou, většina pak naftovým motorem.

Zpočátku je našim úkolem přejet po běžných silnicích na 30 km vzdálené letiště, kde jsou připraveny dvě zkušební dráhy. Usedám tedy do modelu 530d xDrive Touring, už jen z toho důvodu, že na tohle auto si vždycky okamžitě zvyknu. Během cesty v koloně nám instruktoři do vysílaček říkají technické detaily o vozech i další užitečné informace, cesta tak ubíhá velmi rychle.

Na letišti se řadím na první z disciplín. Na trati z kuželů si mohu vyzkoušet úhybný manévr na měnícím se povrchu a následně si trochu zadriftovat kolem kuželů. Při rychlé změně směru jízdy se pětka ani nezapotí, zejména když poslechnu instruktora a na výjezdu pořádně přišlápnu plyn, aby se auto stabilizovalo (což může znít trochu překvapivě, ale funguje to). Kolem kuželů se velký kombík na uklouzaném povrchu nepohybuje zrovna nejobratněji, ale když se nepřežene nájezdová rychlost, umí z oblouku vystřelit v pěkné kontrolovatelné přetáčivosti.

Přesedám však do modelu 3 Gran Coupe opět s třílitrovým turbodieselem, a to je hned jiná písnička. Instruktoři nás nechávají si vyzkoušet chování vozu v různých jízdních režimech, začínáme vždy ve Sportu se zapnutou stabilizací, pak přichází Sport + s omezeným účinkem stabilizace a nakonec systém ESP (u BMW spíše DTC) vypínáme úplně. Zkušenější řidič to ocení, protože až pak může zjistit, jak se vůz opravdu chová. A právě 3 Gran Coupe bylo nejčitelnějším vozem. Okolo kuželů kroužilo širokým smykem a nebyl problém jej přehodit dále do úzkého výjezdu.

Velmi zajímavě se však choval jediný vůz s benzinovým motorem, model X4 28i s dvoulitrovým přeplňovaným benzinovým motorem. Ten má totiž mezi zadními koly systém Performance Control, který distribuuje výkon mezi zadní kola a nahrazuje aktivní diferenciál. A poznat to tedy rozhodně lze, auto je i přes svou hmotnost výtečně ovladatelné a chování zádi mnohem lépe čitelné. Dá se s ním tedy užít i pořádný kus zábavy. U tohoto vozu bylo stejně jako u modelu X3 cítit, že i při údajně zcela vypnutí stabilizaci občas nějaký drobný zásah přišel, zejména při změně směru ve vyšších rychlostech. Rozhodně se však nedá říci, že by za vás elektronika řídila, to ani náhodou.

Trochu zklamáním bylo chování modelu X6. V první generaci bylo tohle auto na sněhu překvapivě dobré, a to zejména díky aktivnímu zadnímu diferenciálu s vektorováním točivého momentu. Nyní se však jedná o příplatkovou výbavu a tento konkrétní vůz jej neměl. Auto se tedy nechovalo natolik přívětivě jako předchůdce, i když na poměry SUV stále zvládá velmi mnoho a dá se vodit s přesností.

Po mnoha desítkách minut intenzivního ježdění a dovádění jsme se přesunuli na druhou část letiště, kde byla vytvořena úzká dráha z kuželů. Bohužel v odpoledních hodinách již byla trať značně uklouzaná a muselo se jezdit velmi opatrně. Nejdříve jsem vyjel s modelem 2 Active Tourer 220d xDrive a překvapilo mě, jak nezáludně se auto chová. Pro ženu či klidnější řidiče ideální stroj, byť nadšeného řidiče uspokojí více jiné modely.

Dále následovalo opět trojkové Gran Coupe, tentokrát však s čtyřválcovým turbodieselem. Znovu musím říci, že se jedná o velmi dobře ovladatelné auto. Lépe se mi však osobně jezdilo se zcela vypnutou stabilizací. Pokud si totiž dáte režim Sport+, tak u BMW vás nechají jezdit bokem, ale stále funguje protiprokluzový systém. Tento režim je tedy ideální pro výjezdy zledovatělých kopců, kdy menší vybočení zádi není na škodu pro udržení rychlosti, na kluzké trati se však stávalo, že při větším úhlu smyku bylo auto potřeba vytáhnout nejen volantem, ale i plynem, což však nešlo, protože protiprokluz to vše udusil.

Posledním zkoušeným vozem byl model X5 s třílitrovým dieselem, který potěšil velmi dobrou stabilitou a čitelným chováním. Jen pozor při brzdění, tam jde váha auta rozhodně poznat.

Začalo se stmívat, a tak jsme se přesunuli zpět do Pece. Tam na nás pod umělým osvětlením čekala „parkour“ dráha pro demonstraci toho, jak systém xDrive umí distribuovat točivý moment mezi nápravy a zvládat tak i náročné překážky. Vozy měly občas kola ve vzduchu, občas neměla jedna z náprav žádnou trakci, ale přesto nebyl problém kdykoliv jet dále.

Celkově musíme říci, že systém pohonu všech kol od BMW funguje opravdu výtečně a dokáže se velmi rychle přizpůsobovat aktuálním podmínkám. Na zasněžené cestě je dobře potlačena nedotáčivost v nájezdu do oblouku, zároveň ale máte skvělou trakci na výjezdu. Systém sice neustále mění tok točivého momentu na jednotlivá kola, což může občas znamenat proměnlivé chování auta během cíleného smyku v zatáčkách, dá se na to však rychle zvyknout a přizpůsobit se.

Zájemcům o vůz BMW pak můžeme akci jen a pouze doporučit. Nikde jinde si totiž nevyzkouší pohon všech kol a nové modely značky lépe – vše probíhá v bezpečných podmínkách, dozvíte se mnoho o technice vozu a ještě zlepšíte své reakce v krizových situacích a budete tak lepšími řidiči.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Sociální správa obstavila účet Vítkovice Heavy Machinery Sociální správa obstavila účet Vítkovice Heavy Machinery

Správa sociálního zabezpečení obstavila jeden účet…

Jasné slovo Martina Čabana: Zednáři, režiséři a CapsLock Jasné slovo Martina Čabana: Zednáři, režiséři a CapsLock

Ano, určitě vám babička říkávala, že na každém šprochu je…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě

Škoda Auto dnes zveřejnila první skicu modernizované…

Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla? Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla?

Korejské gran turismo Stinger GT absolvoval zajímavé…

 





 
Honker: Znáte polský Land Rover? Jako nástupce UAZu 469 slouží dodnes

Honker: Znáte polský Land Rover? Jako nástupce UAZu 469 slouží dodnes

Včera

I Poláci mají svůj drsný offroad ve stylu Land Roveru Defender či Mercedesu G. Vyrábět se začal na konci osmdesátých let.




Blesk.cz

EU se rozroste o dva nové členy? Eurokomisař ukázal na Srbsko a Černou Horu

EU se rozroste o dva nové členy? Eurokomisař ukázal…

Srbsko a Černá Hora budou pravděpodobně příštími státy, které se stanou členy Evropské unie. Řekl to komisař pro…

Zahřejte se jídlem! 4 recepty na teplé mňamky, po kterých se budete olizovat

Zahřejte se jídlem! 4 recepty na teplé mňamky, po…

Nejlepší je prohřát se zevnitř a nemusí to být jen horký čaj či grot, co vás dokáže zahřát. Máme pro vás čtyři…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

SESTŘIH: Dortmund jen remizoval na Herthě, Darida nastoupil v závěru

SESTŘIH: Dortmund jen remizoval na Herthě, Darida…

Záložník Vladimír Darida nastoupil poprvé od říjnového zranění kolena a následné operaci na pár minut za Herthu,…

 

Reflex.cz

Svět má první popovou skupinu, která reprezentuje 8 kryptoměn. O měnách zpívají samé dívky

Svět má první popovou skupinu, která reprezentuje 8…

Osm japonských dívek pod jménem Kasocuka Šojo je skutečným unikátem. Každá členka reprezentuje jednu z kryptoměn…

Babiš a Faltýnek byli vydáni k trestnímu stíhání. Premiér ale zaskočil sněmovnu skandálním výrokem

Babiš a Faltýnek byli vydáni k trestnímu stíhání.…

Policie bude pokračovat ve stíhání premiéra Andreje Babiše a prvního místopředsedy strany ANO Jaroslava Faltýnka…