TEST BMW 218d Active Tourer – MPV podle Mnichova
Mnohé automobilky opouštějí segment MPV, protože už v něm nevidí tak velký prodejní potenciál a místo toho raději dávají přednost stále více oblíbenějším crossoverům. BMW jde ale proti proudu a do segmentu velkoprostorových vozů vstoupilo svým prvním modelem nazvaným 2 Active Tourer.
Řada 2 Active Tourer zřejmě nebude automobilem, který zákazníky k MPV hromadně vrátí, na druhou stranu dává smysl, že BMW takové auto nabídlo. Mnichovský výrobce aktuálně vyplňuje poslední mezery v nabídce, a právě velkoprostorový automobil dosud v jeho portfoliu chyběl. Na trhu je navíc jenom jediný přímý konkurent Active Toureru – vcelku úspěšný Mercedes-Benz B (loni v Česku prodáno 371 vozů).
Mezi pravověrnými příznivci mnichovské značky však 2 Active Tourer nebude mít lehkou pozici. Nejenže je prvním MPV značky, což je kategorie, která se podle mnohých názorů do portfolia sportovně zaměřeného výrobce nehodí, je ale také prvním modelem BMW s pohonem předních kol. A takovouhle charakteristiku fanoušci také zrovna nekvitují. BMW nicméně přiznává, že Active Tourer nemá lákat stávající klienty a fandy, ale naopak nové zákazníky, kteří dosud o mnichovském voze neuvažovali. Z toho důvodu automobil spojuje vlastnosti typické pro BMW (sportovní vzhled) s vlastnostmi novými (prostorný a praktický interiér).
Sportovní, ale neoriginální tvary
Svými tvary se řada 2 Active Tourer snaží přiblížit ostatním modelům značky. Na přídi nechybí tradiční ledvinky masky chladiče nebo světlomety s „andělskýma očima.“ Koncové svítilny evokují písmeno L, což je rovněž designový prvek typický pro aktuální modely z Mnichova.
Celek i díky klínovitému profilu působí na poměry MPV velice dynamicky, přesto se člověk při pohledu na Active Tourer neubrání pocitu, že vůz není příliš originální. Například jeho profil připomíná Kiu Carens.
BMW nově sází na různé výbavové linie. Černé detaily, jako jsou lišty v masce chladiče, rámování oken nebo obložení v interiéru odkazují na provedení Sport Line. Za něj se v případě testované varianty 218d připlácí nemalých 76.700 korun. Vedle optických doplňků ale nechybí ani bohatá funkční výbava obsahující mimo jiné mlhová světla, skvělá přední sportovní sedadla, automatickou klimatizaci nebo zadní parkovací čidla.
Praktičnost podle Mnichova
Uvnitř se sedí poněkud výše, jak je na poměry MPV zvykem. Nicméně přístrojová deska se posádku snaží obejmout, jak se na správný bavorák sluší a patří. Tlačítka na středovém panelu jsou orientována vodorovně, což opticky rozšiřuje kabinu. Obrazovka multimediálního systému iDrive je umístěna vysoko, hezky na očích. To ale neplatí o panelu ventilace, který se naopak nachází hodně nízko a tak trochu odpoutává řidičovu pozornost. Toto umístění je způsobeno odkládacím prostorem, který designéři umístili mezi řady tlačítek autorádia a ventilace.
Volant má příjemný průměr i tloušťku věnce a pěkně se drží i hlavice řadicí páky, která tvarem evokuje voliče automatů BMW. Doslova balady pějeme na sportovní přední sedadla s nastavitelnou délkou sedáku a elektricky seřiditelným bočním vedením, která jsou standardně dodávána pro linii Sport. Tyto sedačky jsou pohodlné a zároveň příjemně podrží tělo i v prudkých zatáčkách, ani po dlouhé jízdě vás z nich nebudou bolet záda.
Nastupování na zadní sedadla poněkud ztěžují krátké dveře. Vzadu se ale sedí pohodlně, sedák je umístěn poměrně vysoko, a tak cestující nemusejí mít nepříjemně skrčené nohy. Místa je na zadních sedadlech dostatek, ale ne přebytek. Zadní stranu předních sedadel kryje plast, aby lépe odolala špinavým botám dětských cestujících, prostor pro nohy pasažérů vzadu navíc zvětšuje výrazné vyklenutí v oblasti kolen.
Páté dveře odkryjí vcelku malý zavazadlový prostor se základními 468 litry. Prostor je dlouhý 760 milimetrů, pod plato vysoký 460 a mezi podběhy široký 1090 mm. Nakládací hrana leží v 660 milimetrech nad zemí. Po stisknutí tlačítek na boku zavazadelníku se zadní sedadla elegantně sama sklopí, čímž vznikne prostor o objemu 1510 litrů.
MPV ze své podstaty musejí být praktickými vozy, a tak na tuhle notu hraje i Active Tourer. Ve srovnání s konkurenčními hráči ale nenabízí nic speciálního, ani objevného. Posuvná zadní lavice je dodávána za příplatek 7.930 korun, v tomto případě je možné upravit i polohu opěradel. Připlácí se také za sklopné sedadlo spolujezdce (5.018 Kč), které usnadní převoz dlouhých předmětů. Elektrické ovládání víka zavazadelníku stojí 11.908 korun.
Tichý turbodiesel
BMW 2 Active Tourer se nabízí se třemi turbodiesely. Základní 216d je poháněno tříválcem, my jsme ale sáhli po silnější verzi 218d, v jejíchž útrobách pracuje také nová jednotka – dvoulitrový čtyřválec přizpůsobený pro příčné uložení. Střed vznětové nabídky se 110 kW bude navíc podle našeho názoru pro zákazníky nejzajímavější volbou.
Okamžitě po nastartování je motor skvěle odhlučněn, a to i za studena, agregát neruší posádku ani ve vyšších rychlostech, do kabiny se line jenom lehké ševelení. Dvoulitr bleskově reaguje na pokyn plynu, celková dynamika se ale jeví spíše jako průměrná, a to navzdory skvělým udávaným parametrům (zrychlení 0-100 km/h za 8,9 s a maximální rychlost 205 km/h). Pokud majitel nebude od 218d Active Tourer čekat nějaké sportování, automobil se mu odvděčí dostatečnou silou. Maximální točivý moment 330 N.m je dostupný od 1750 otáček, turbodiesel ale táhne již od nějakých 1100 otáček.
Motor se navíc chlubí perfektní hospodárností. Při poklidné jízdě mimo město se spotřeba dá snadno srazit pod šest litrů na 100 kilometrů. Ve městě si naftový dvoulitr vezme jenom okolo sedmi litrů.
Dvoulitrový turbodiesel 218d je standardně spárován se šestistupňovou manuální převodovkou. Příplatkový osmistupňový automat za 55.510 korun by nám k rodinně zaměřenému automobilu seděl více, manuál je ale výtečný. Jeho dráhy jsou nadmíru přesné, řadicí páka se v kulise pohybuje s lehkým mechanickým odporem, který je pro vozy BMW typický, a ani spojka se neovládá nijak těžce. Skvělé je i zpřevodování, jednotlivé stupně na sebe navazují tak, aby řidič ideálně využil sílu motoru. Při 50 km/h motor na čtyřku točí jen 1250 otáček, při 130 km/h pak 2250 otáček. Dálničním letcům pak sdělujeme, že ve 200 km/h agregát točí rovných 3500 otáček.
Podvozek má mezery
Řada 2 Active Tourer je vůbec prvním sériovým BMW s pohonem předních kol, což je při jízdě s ní jasně patrné. Odhlučnění podvozku je na nízké úrovni, při jízdě je neustále slyšet valící se kola. Jelikož mnichovská automobilka chystá výrazné rozšíření nabídky předokolek, má v tomto ohledu do budoucna na čem pracovat.
Jinak ale podvozek tvořený příčnými rameny a svislými pružicími vzpěrami vpředu a víceprvkovou nápravou vzadu pracuje dobře. Zvláště když řidič zrychlí, nestačí se divit, jak Active Tourer funguje – vlastně jako pravé BMW. I ve vysokých rychlostech automobil krásně drží stopu, až neočekávaně dobře na MPV s pohonem předních kol.
Nerovnosti automobil perfektně tlumí, a to včetně těch příčných. Lehce rozhodit se podvozek nechá jenom na městských dlažebních kostkách. S ohledem na to, že jsme vůz testovali s vrcholnými osmnáctipalcovými koly, je ale tlumení nerovností vynikající.
BMW 218d Active Tourer – srovnání s konkurencí | ||||
Model | BMW 2 Active Tourer | Ford C-Max | Mercedes-Benz B | VW Golf Sportsvan |
Motor | 218d | 2.0 TDCi | 200 CDI | 2.0 TDI |
Zdvihový objem [cm3] | 1999 | 1997 | 2143 | 1968 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 110/4000 | 103/3750 | 100/3200-4000 | 110/3500-4000 |
Točivý moment [N.m/min] | 330/1750-2250 | 320/1750-2750 | 300/1400-3000 | 340/1750-3000 |
Převodovka | 6M | 6DS | 6M | 6M |
Max. rychlost [km/h] | 205 | 200 | 210 | 212 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 8,9 | 10,1 | 9,9 | 9,2 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,1 | 5,5 | 4,5 | 4,3 |
Základní cena [Kč] | 746.200 | 605.990 | 693.330 | 604.900 |
V zatáčkách se Active Tourer naklání jenom mírně, v tomto ohledu má blízko tradičním hatchbackům. Vadí ale nulová zpětná vazba a necitlivé řízení, od auta s ledvinkami na přídi bychom čekali větší zážitek. Na druhou stranu typickému majiteli MPV asi toto chování nijak zvlášť vadit nebude.
V zatáčkách a při manévrování ve městě jsme si též stěžovali na tlusté sloupky A. Designéři se snažili slepé úhly zmenšit rozdvojenými sloupky, rozdvojení ale začíná přesně v úrovni očí, což výrazně omezuje výhled šikmo vpřed. Za tmy se nám velice líbily diodové potkávací světlomety, které tmu před vozem opravdu perfektně prozáří.
U BMW je už tradicí přepínač jízdních režimů. Ve sportovním režimu si vůz dovolí dát meziplyny, což je v segmentu velkoprostorových aut unikum, na druhou stranu ale tato funkce v takovém autě působí poněkud dětinsky, zvlášť když ne vždycky systém trefí tu správnou chvíli pro meziplyn.
Závěr
Pokud jste si někdy představovali, jak by asi vypadalo MPV od BMW, bylo by zřejmě takové, jak se chová řada 2 Active Tourer. Automobil nabízí nádech sportovního charakteru značky, který je zabalen do praktického celku. První vstup mezi velkoprostorové vozy se BMW až na detaily povedl – vadil nám především omezený výhled a hlučný podvozek. Líbil se nám naopak tichý a úsporný motor, jakož i stabilita ve vysokých rychlostech.
Základní cena na poměry rodinných automobilů není nízká, částka 746.200 Kč za provedení 218d je ale jenom o 5.200 korun vyšší než u menšího pětidveřového hatchbacku 118d, proti němuž 2 Active Tourer nabídne výrazně více prostoru. Active Tourer tak může být zajímavým vstupem do světa BMW.
Přestože 218d Active Tourer není špatným počinem, stále máme neodbytný pocit, že zájemci o praktický rodinný vůz budou hledat spíše jinde než v showroomu BMW. V konkurenci ostatních MPV totiž 2 Active Tourer už tolik neobstojí, protože jsou na trhu vozy, které rodině poslouží lépe a přitom nabídnou podobnou úroveň sportovnosti při podstatně nižší ceně.
Nejlevnější verze modelu | 631.800 Kč (218i/100 kW) |
Základ s testovaným motorem | 746.200 Kč (218d/110 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.078.116 Kč (218d/110 kW Sport Line) |
Plusy
- Skvěle odhlučněný motor
- Variabilní interiér, sedadla
- Nízká spotřeba
- Bohatá nabídka příplatkové výbavy
- Stabilní i ve vysokých rychlostech
Minusy
- Hlučnější podvozek
- Omezený výhled z kabiny
- Necitlivé řízení
Foto: Petr Homolka