Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Po dekádách vznikl nový Packard! Luxusní sedan má nezvyklý příběh

Packard Excellence
Packard Excellence
Packard Excellence
Packard Excellence
41 Fotogalerie
Michal Dokoupil
Diskuze (2)

Vyloženě luxusní značky jsou dnes převážně evropskou záležitostí, dříve však existovaly i v Americe. Jednou z nejúspěšnějších býval Packard, který ale nepřežil příliš dlouho po druhé světové válce. Přesto se právě ukázal nový vůz se značkou Packard, a to s dost nezvyklým příběhem.

Jméno americké automobilky Packard dnes v diskuzích o automobilovém průmyslu nezaznívá zrovna často. Není divu, poslední sériový vůz s tímto jménem byl vyroben před 66 lety, a pokus o oživení v 90. letech je už dnes také dávnou historií. Přesto jméno Packard stále nese jistou auru výjimečnosti, a to zejména v Americe, kde patřil k naprostým vrcholům nabídky. Zná ho však jistě i většina evropských fanoušků automobilismu.

Úspěšná automobilka, která mimo jiné jako jedna z prvních nabídla klimatizaci nebo dvanáctiválec, se po druhé světové válce dostala do krize. V roce 1953 se tak spojila s automobilkou Studebaker, výsledný spojenec ale měl i tak zásadní problémy se ziskovostí a klesajícími prodeji. Už o šest let později tak vznikl poslední Packard, v roce 1962 zmizelo jméno také z názvu automobilky Studebaker-Packard, a Studebaker samotný vydržel pouze do roku 1968.

Až v 90. letech americký podnikatel Roy Gullickson za 50.000 dolarů získal práva na jméno a logo Packardu a pokusil se oživit zašlou slávu amerického luxusu. V roce 1998 se ukázal koncept nazvaný Packard Twelve, navazující na předválečný dvanáctiválcový model. Moderní sedan s neo-klasickým designem využíval konstrukci vlastního vývoje s hliníkovým rámem i karoserií a dvanáctiválcem od firmy Falconer. Vůz s pohonem všech kol a automatem od General Motors měl výkon 323 kW a na 60 mil zrychlil za 4,8 sekundy. Uvnitř nabídl čtyři místa a spoustu luxusní výbavy.

Cena měla být kolem 160.000 tehdejších dolarů a počítalo se s výrobou 2.000 kusů ročně. Počátkem tohoto století prý měl obnovený Packard přes 70 objednávek, ale bohužel už ne dostatek peněz na spuštění výroby. Projekt tak skončil neslavně a vznikl jediný prototyp, který Gullickson prodal v roce 2014 v aukci za 143.000 dolarů.

Přesto teď, v roce 2025, můžeme vydat zprávu o novince s logy Packardu. Jenže nový Packard Excellence není náznakem znovuzrození legendárního výrobce, místo toho jde jen o další kusový projekt. Tentokrát už ani ne o vlastní konstrukci, ale o úpravu britského luxusního sedanu Bentley Flying Spur.

A dokonce ani nevznikl v Americe, stavbu totiž dostala na starost nizozemská firma JB Classic & Bespoke, zatímco za design a techniku jsou zodpovědní jejich krajané z firmy CinovarA. Opět jde o moderní sedan s retro designem, ale paradoxně nenavazujícím na žádný model Packardu. Místo toho se snaží o moderní pojetí francouzského vozu Facel Vega Excellence z 50. let. Právě ten totiž měl být v době chvíli před koncem Packardu základem pro nový model, který by vznikl v podstatě jen přeznačkováním. Na to nedošlo zejména proto, že se plán nelíbil Daimler-Benzu, který tehdy vozy automobilky Studebaker-Packard prodával ve svých dealerstvích v Americe.

Základem současného vozu je druhá generace Bentley Flying Spur, která se vyráběla do roku 2019. Základní tvar skeletu zůstal stejný, jinak je ale karoserie dost zásadně přepracována a odlišuje se zejména přídí s velikou trojdílnou maskou a úzkými vertikálními světlomety. Místo loga je na přídi soška „bohyně rychlosti“, kterou Packard využíval na svých vozech. Zajímavostí jsou i proti sobě otevírané dveře, které Bentley ve Flying Spur nikdy nenabízel. Práce na nové karoserii zabrala přes 17.000 hodin.

O technice se tisková zpráva nezmiňuje, asi proto nemůžeme očekávat změnu proti výchozímu Bentley. Ten měl v nabídce čtyřlitrový osmiválec nebo šestilitrový W12. K historii Packardu by více seděl dvanáctiválec, Facel Vega Excellence však vždy měl jen osmiválec Hemi. Stejně tak není známa ani cena, která ale rozhodně nebude nízká.

Video placeholder
V opuštěné továrně se našel nádherný Packard z roku 1927. Stál v ní 45 let • Zdroj: IronTrap Garage

Zdroj: JB Classic & Bespoke, zdroj foto: JB Classic & Bespoke a jeromewassenaar.nl/, zdroj videa: IronTrap Garage

Vstoupit do diskuze (2)