Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Borgward se oficiálně vrátí po 54 letech v Ženevě

Aleš Dragoun
Diskuze (7)
Automobilové značky vznikají a zanikají. A některé se po letech vracejí. Comeback chystá po více než pěti dekádách německý Borgward.

Borgward je trochu pozapomenutou součástí automobilové historie. Zatím není jasné, jaké má v současnosti plány, ale odhalí je 3. března na blížícím se autosalonu v Ženevě. Sluší se připomenout, že jde už o 85. ročník výstavy. Tým designérů vede Nor Einar J. Hareide, tvůrce „čtyřoké“ přídě Mercedesu E W210, jinak práce Bruna Sacca a Steva Mattina. Důležité je to, že znovuvzkříšení po více než padesátileté absenci zůstalo takříkajíc v rodině, prezidentem současné společnosti je totiž Christian Borgward. Oživení značky pro něj bylo dětským snem, který se stal realitou. Divíte se?

Není na to však sám, jeho obchodním partnerem je Karl Heinz Knöss, který uvedl: „Před deseti lety jsme začali plánovat a teď jsme připraveni na náš další krok.“ Neodpustil si ani vzletná slova: „Inspirováni hodnotami a inovativním duchem značky Borgward a odhodláni uspět otevíráme novou kapitolu v historii naší společnosti.“ Příprava návratu byla samozřejmě dlouhodobější záležitostí, na to pár dní určitě nestačí... Vstoupit mezi velké hráče automobilového průmyslu a zároveň renomované výrobce po tak dlouhé pauze bude zatraceně složité. Borgward AG byl obnoven už 21. května 2008 ve švýcarském Lucernu.

Původní firmu založil v německých Brémách dědeček nynějšího šéfa, podnikatel a do značené míry i vizionář Carl Friedrich Wilhelm Borgward (1890-1963) v roce 1919 a postupně vytvořil úspěšné impérium, které vyrábělo vše od vrtulníků po sportovní auta. Včetně elektromobilů, užitkových tříkolek, nákladních vozidel, hasičských speciálů, autobusů a dokonce i lodí. Do portfolia patřily kromě „domovské“ značky též Goliath, Hansa a Lloyd. Goliath vyráběl na začátku 30. let zajímavé tříkolky Pionier a později malá vozítka.

Nejslavnějšími modely byla Hansa 1500, Isabella (včetně překrásného kupé) a „Američan“ P100. Právě Hansa přišla jako první v Německu v roce 1949 se samonosnou pontonovou karoserií bez rámu, potažmo dřevěného. Borgwardovi nelze upřít maximální snahu o odvážné nápady, inovaci a zavádění technických novinek, třeba i samočinné převodovky nebo vzduchového odpružení v případě zmíněného P100.

V roce 1961 se však koncern zhroutil, dodnes se jedná o největší bankrot v poválečné historii Spolkové republiky... Příčinou nebyl nedostatek finančních prostředků, všechny pohledávky věřitelů se nakonec podařilo uspokojit. Korporace doplatila na to, že neměla společný vývoj modelů. Cenově také nemohla konkurovat Volkswagenu a Opelu, Lloydy Arabella s kapalinou chlazenými boxery a předním pohonem navíc trápila nespolehlivost. Množily se reklamace a klienti byli nespokojeni...

Krátké oficiální video připomíná 42 let jejího fungování a na dobových záběrech ze Severní smyčky Nürburgringu je vidět, že nejen Isabelly, ale i poměrně velké P100 závodily. Mexičan Gregorio Ramirez Gonzalez pak vyráběl Borgwardy v licenci ještě v letech 1967-1970.

Aleš Dragoun
Diskuze (7)
9. 2. 2015 14:52
Zajímavé
Značku Borgward dnes už znají bohužel jen automobiloví nadšenci a odborníci, takže moc šancí ke znovuzrození jí nedlávám, ale i tak jim moc držím palce. Ty poslední modely z konce 50. let měly neopakovatelné kouzlo a styl. Pokud by to mysleli opravdu vážně, budou potřebovat miliardy na vývoj a co teprve budování prodejní sítě! V dnešní době si to nedovedu vůbec představit, snad kdyby masivně pomohl čínský kapitá... Každopádně jsem moc zvědavý, s čím do Ženevy příjdou! ;-)
Avatar - Glaukos
9. 2. 2015 14:44
Qoros
Umím si to představit jako konkurenci pro Qoros, čínský kapitál, německá značka, to by nemuselo být špatné. navíc by konečně nebyl s tím svým kosočtvercem Renault sám
9. 2. 2015 13:13
Bez účasti koncernu?
A to v tom nebude mít prsty žádnej koncern? Kde na to vemou? Držim jim palce, ale zrovna v Evropě nová větší automobilka vyrábějící ve velkých sériích bez účasti nějakýho koncernu? No nevim, neumim si to moc představit, pokud nezačnou vyrábět třeba elektromobily, jako Tesla, ale budu se těšit s čim přijdou.
Avatar - pumpkin
9. 2. 2015 12:46
Zaujímavé
Som celkom zvedavý čo to bude zač. Či nejaký superšport, luxusná limuzína alebo nejaké pekné retro? Kapitál do reinkarnácie Borgwardu vraj nalial čínsky výrobca nákladiakov.
Avatar - shamal
9. 2. 2015 12:18
10 bodů za odvahu
Nevím, v dnešní době by museli přijít s něčím převratně novým jako třeba Tesla anebo se pokusit stavět nějaký supersport v malých sériích. Nicméně značka Borgward už nikomu moc neřekne. Mimo Německo jí téměř nikdo nezná - snad v Mexiku si ještě někdo vzpomene... A generace 60+ která do dnes se slzou v oku vzpomíná na Borgward Isabella asi nemůže jako jediná klientela unést novou automobilku. Sympatická ta snaha je, ale moc šancí tomu nedávám.