Borgward se oficiálně vrátí po 54 letech v Ženevě

 

Automobilové značky vznikají a zanikají. A některé se po letech vracejí. Comeback chystá po více než pěti dekádách německý Borgward.

Borgward je trochu pozapomenutou součástí automobilové historie. Zatím není jasné, jaké má v současnosti plány, ale odhalí je 3. března na blížícím se autosalonu v Ženevě. Sluší se připomenout, že jde už o 85. ročník výstavy. Tým designérů vede Nor Einar J. Hareide, tvůrce „čtyřoké“ přídě Mercedesu E W210, jinak práce Bruna Sacca a Steva Mattina. Důležité je to, že znovuvzkříšení po více než padesátileté absenci zůstalo takříkajíc v rodině, prezidentem současné společnosti je totiž Christian Borgward. Oživení značky pro něj bylo dětským snem, který se stal realitou. Divíte se?

Není na to však sám, jeho obchodním partnerem je Karl Heinz Knöss, který uvedl: „Před deseti lety jsme začali plánovat a teď jsme připraveni na náš další krok.“ Neodpustil si ani vzletná slova: „Inspirováni hodnotami a inovativním duchem značky Borgward a odhodláni uspět otevíráme novou kapitolu v historii naší společnosti.“ Příprava návratu byla samozřejmě dlouhodobější záležitostí, na to pár dní určitě nestačí... Vstoupit mezi velké hráče automobilového průmyslu a zároveň renomované výrobce po tak dlouhé pauze bude zatraceně složité. Borgward AG byl obnoven už 21. května 2008 ve švýcarském Lucernu.

Původní firmu založil v německých Brémách dědeček nynějšího šéfa, podnikatel a do značené míry i vizionář Carl Friedrich Wilhelm Borgward (1890-1963) v roce 1919 a postupně vytvořil úspěšné impérium, které vyrábělo vše od vrtulníků po sportovní auta. Včetně elektromobilů, užitkových tříkolek, nákladních vozidel, hasičských speciálů, autobusů a dokonce i lodí. Do portfolia patřily kromě „domovské“ značky též Goliath, Hansa a Lloyd. Goliath vyráběl na začátku 30. let zajímavé tříkolky Pionier a později malá vozítka.

Nejslavnějšími modely byla Hansa 1500, Isabella (včetně překrásného kupé) a „Američan“ P100. Právě Hansa přišla jako první v Německu v roce 1949 se samonosnou pontonovou karoserií bez rámu, potažmo dřevěného. Borgwardovi nelze upřít maximální snahu o odvážné nápady, inovaci a zavádění technických novinek, třeba i samočinné převodovky nebo vzduchového odpružení v případě zmíněného P100.

V roce 1961 se však koncern zhroutil, dodnes se jedná o největší bankrot v poválečné historii Spolkové republiky... Příčinou nebyl nedostatek finančních prostředků, všechny pohledávky věřitelů se nakonec podařilo uspokojit. Korporace doplatila na to, že neměla společný vývoj modelů. Cenově také nemohla konkurovat Volkswagenu a Opelu, Lloydy Arabella s kapalinou chlazenými boxery a předním pohonem navíc trápila nespolehlivost. Množily se reklamace a klienti byli nespokojeni...

Krátké oficiální video připomíná 42 let jejího fungování a na dobových záběrech ze Severní smyčky Nürburgringu je vidět, že nejen Isabelly, ale i poměrně velké P100 závodily. Mexičan Gregorio Ramirez Gonzalez pak vyráběl Borgwardy v licenci ještě v letech 1967-1970.

VETERÁN.AUTO.CZ: Borgward Isabella – krásná neznámá

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Protesty lékařů budou nejspíše zbytečné. Peníze pro ně dle ministra nejsou Protesty lékařů budou nejspíše zbytečné. Peníze pro ně dle ministra nejsou

Peníze navíc pro protestující praktické, dětské lékaře a…

Komentář Michala Šnobra: Jak se prolhat k jádru Komentář Michala Šnobra: Jak se prolhat k jádru

Po zkušenostech s posledním vývojem staveb jaderných…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 



Mercedes-Benz třídy E – Hvězdná evoluce (6. díl – řada W124) Mercedes-Benz třídy E – Hvězdná evoluce (6. díl – řada W124)

Slavné piáno, tedy řada W123, bylo po osmi letech…

Léto ještě nekončí! Mercedes uvádí na český trh nové E kabriolet. Za kolik? Léto ještě nekončí! Mercedes uvádí na český trh nové E kabriolet. Za kolik?

Zájemci o velký kabriolet z dílny trojcípé hvězdy mohou…

 



 
Volby do Poslanecké sněmovny 2017: Co strany slibují v oblasti dopravy?

Volby do Poslanecké sněmovny 2017: Co strany slibují v oblasti dopravy?

Dnes 08:00

Dokončení dálniční sítě, jednodušší bodový systém nebo zavedení elektronických dálničních známek. I to jsou sliby jednotlivých stran v oblasti dopravy před nadcházejícími volbami.




Blesk.cz

Jágrova Kopřivová všem pro smích: Blondýnka to schytává i od slavných!

Jágrova Kopřivová všem pro smích: Blondýnka to…

Má tu holku rád vůbec někdo jiný kromě Jaromíra Jágra? Řady děvčat, jež se ní obouvají, jsou totiž pořád početnější.

Mají spolu mít mláďata, zatím si jen hrají: Orangutaní schovávaná

Mají spolu mít mláďata, zatím si jen hrají:…

Na lásku teprve čekají. Kamarádi ale už jsou a společné hry si umí užít. Orangutani Mawar (28) a Pagy (16) v…

 

iSport.cz

Lize mistrů vládne ANGLIE! City doma neprohrává, Liverpool má rekord

Lize mistrů vládne ANGLIE! City doma neprohrává,…

Uběhlo dlouhých pět let od doby, kdy Ligu mistrů naposledy ovládl anglický tým. Chelsea s Petrem Čechem v brance…

Momenty 14. kola extraligy: krvavá rána do hlavy i vypínák Stříteského

Momenty 14. kola extraligy: krvavá rána do hlavy i…

MOMENTY KOLA | Ani šest zápasů 14. kola hokejové Tipsport extraligy nenudilo, ačkoliv se tentokrát obešlo bez…

 

Reflex.cz

Analytik Kartous: Pražské elity chtějí určovat, s kým se smí mluvit, a pak se diví, že lidé volí radši Zemana

Analytik Kartous: Pražské elity chtějí určovat, s…

Arogance, přezíravost, prvoplánovost a opačná totalita. Mediální analytik Bohumil Kartous viní pražské elity…

Turecký světec Hacš Bektas Veli aneb Čtvery dveře k osvícení

Turecký světec Hacš Bektas Veli aneb Čtvery dveře k osvícení

Malý hádž - tak bývá často nazývána pouť ke svatyni Hacšbektas, na kterou se každý srpen vydávají tisíce…