Nejmenší užitková vozidla: Pracovití kolibříci

 

Odvedenou prací a nízkými provozními náklady si malá užitková auta ve svých počátcích před více než stoletím držela respekt.

Užitkové automobily pomáhají lidem téměř 120 let. Jedno z vůbec prvních nákladních vozidel, které se dočkalo současnosti, zdobí sbírky Dopravního muzea v Drážďanech. Zde vystavený Daimler 5,4 PS z roku 1896 překvapí některými parametry. Valník na loukoťových kolech kočárového typu poháněl čtyřdobý dvouválec o objemu 1560 cm3 a výkonu 5,4 k (4 kW). Motorizace valníku o délce 4750 mm a hmotnosti 1700 kg při nejvyšší rychlostí 10 km/h působí s odstupem 116 let poněkud úsměvně.

Na počátku dvacátého století převládaly převážně ve Francii, Anglii a Německu snahy o co nejrozšířenější využití motorových vozidel v běžném každodenním životě. Myšlenka na stavbu lehkých a cenově dostupných automobilů nebyla nová, vždyť celá řada výrobců začínala svoji dráhu s malými dvoumístnými osobními automobily. Také pohled do motorového prostoru ukázal, že vozidlo pohání pouze jedno- nebo dvouválcový motor, používaný do tehdejších motocyklů. Dobové reklamy mnohdy vyzdvihovaly na prvním místě tzv. obchodní automobily.

Na počátku

Tak se zrodil nový fenomén malého užitkového automobilu, který se těšil nemalé pozornosti odborné veřejnosti. Jeho uplatnění již před 1. světovou válkou se nacházelo při rozvozu zboží věhlasných obchodních domů, zásilkových služeb, lahůdkářských a oděvních firem, ale i ve službách pošt, zavedených živnostníků, hotelů i zdravotnictví. V roce 1922 britský průmyslník Herbert Austin předvedl malý, ale plně hodnotný čtyřválcový vůz typu Seven, který se brzy v zahraničí stal vzorem několika nových malých automobilů. O tři roky později uvedl populární Seven coby malý dodávkový van.

Německo dvacátých let pozadu nezůstalo. V roce 1925 po uvedení malého dvoumístného jednoválce Hanomag 2/10 k ve dvou verzích dodávky následovalo licenčně vyráběné Dixi DA 1 (Dixi – Austin) z Eisenachu nebo DKW s pohonem předních kol. Nepřeberné množství karosáren v zemi se pak postaralo, aby malý podnikatel dostal vozidlo vhodné pro jeho zaměření i hospodárné v každodenním provozu. Stále zde existovaly i nákladní tříkolky, které ještě během třicátých let dodávaly značky Tempo, Goliath nebo Framo. O výrobu nejmenších užitkových automobilů se krátce pokoušela i motocyklová značka Zündapp.

Třicátá léta

Již ve třicátých letech Velká Británie vyráběla celou řadu malých osobních automobilů, které se dočkaly i užitkových variant. Jednalo se o značky Morris, Wolseley, Hillman, Standard nebo Ford.

Talentovaný konstruktér a designér Dante Giacosa italské značky Fiat uvedl v roce 1936 další legendu mezi malými automobily - Fiat 500 „Topolino“ (Myška), který se dočkal i uzavřeného provedení dodávky pro hmotnost nákladu 250 kg. Jeho kopii převzala do produkce i francouzská filiálka Simca ve městě Nantere, která jej na domácí trh dodávala pod označením Simca 5 Fourgonnette.

Po 2. světové válce se svět těšil na život v míru a prosperitě. Nadešel Pařížský autosalon 1948, který se stal premiérou malého líbivého vozu Renault 4 CV Commerciale, pouze s jedním sedadlem pro řidiče a ložným prostorem ve čtyřdveřové karoserii. O rok později byla odhalen dvouválcový dodávkový Citroën 2 CV.

Po válce

Zlatý věk lehkých užitkových vozidel poháněných nejčastěji dvouválcovými dvoudobými motory nastal v Německu po měnové reformě v roce 1948. Tuzemský trh zaplavovaly opět malé vozy Tempo, Lloyd, Goliath i DKW. Když se pak v roce 1956 objevil jednoprostorový, osobní vysoce variabilní Fiat 600 Multipla a jeho odvozené deriváty, mnozí zákazníci včetně taxislužeb již měli jasné představy o jeho využití. Přímý následník z roku 1963 v podobě uzavřeného furgonu a minibusu Fiat 600 T (Transport) s motorem za zadní nápravou se dočkal obliby nejen ve vlastní zemi, ale i v licenční podobě v bývalé Jugoslávii a Rakousku.

Šéfkonstruktér tehdy britského koncernu BMC Alex Issigonis zkonstruoval v roce 1959 malý vůz Austin Seven 850 a Morris Mini 850 s motory uloženými vpředu napříč a pohonem předních kol, které daly následující rok vzniknout užitkovým verzím v podobě dodávky a malého pick-upu.

Malé užitkové vozy směřovaly i do terénu. Steyr-Puch Haflinger, poháněný vzadu uloženým vzduchem chlazeným dvouválcem o objemu 644 cm3, se v alpských zemích stal neocenitelným pomocníkem v zásobování horských oblastí, ve službách hasičů, telekomunikací, policie i armády. V zemích tzv. socialistického tábora vznikl terénní, víceúčelový a praktický automobil LuAZ 969 M s pohonem obou náprav a určený pro přepravu nákladu o hmotnosti 400 kg. Poháněl jej vpředu uložený vzduchem chlazený vidlicový čtyřválec z osobního vozu ZAZ – 968 Záporožec. Vozidlo našlo uplatnění v bývalém SSSR v oblastech s nezpevněnými komunikacemi, kterých byla drtivá většina.

Zvláštní kapitolu psal malý a tehdy nedostatkový osobní vůz z NDR, AWZ P50 Trabant s karoserií z duroplastu. V letech 1959 až 1962 existoval od kombi odvozený dodávkový vůz se zaslepenými zadními bočními okny, který šel hlavně na export, ale v menším počtu získal uplatnění u východoněmecké pošty. Jeho přímý následník Trabant 601 F sloužil v pozměněné formě s plechovými bočnicemi a plátěnou střechou u ozbrojených složek NDR, ale varianty pick-up se nedočkal. Mnoho výrobních družstev a opraven si však dokázalo takový praktický vůz zhotovit samo.

Jiný přístup k „miniužitkáčům“ měli v Japonsku. Ostrovní zemi křižují už desítky let tisíce malých valníčků, dodávek a minibusů značek Suzuki, Honda i Subaru. Z dobových archivních snímků je zřejmé, že pokusy o prosazení malých účelových vozů probíhaly čas od času i v naší vlasti. Připomeňme tedy alespoň Škodu Popular 995, jejíž výrobu poznamenala 2. světová válka. V roce 1938 uvedený vůz, známý pod dívčím jménem Liduška a vybavený čtyřválcovým motorem před přední nápravou, spatřil světlo světa jako dodávkový, ale i ve verzi našeho nejmenšího sanitního vozu.

Spolupracujeme s TipCars.com

Štítky Profi

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Kamery do auta: Na co si dávat pozor? V Česku hrozí i vysoké pokuty! Kamery do auta: Na co si dávat pozor? V Česku hrozí i vysoké pokuty!

V případě nejnovější legislativy GDPR o ochraně osobních…

Zpověď českého řidiče, kterému Volvo XC60 zachránilo život Zpověď českého řidiče, kterému Volvo XC60 zachránilo život

Volva na aktivní a pasivní bezpečnosti staví už roky svůj…

 





 
Škoda už vyrobila milion SUV. Který model vede v počtu kusů?

Škoda už vyrobila milion SUV. Který model vede v počtu kusů?

Dnes 18:43

Mladoboleslavská automobilka dnes nabízí tři SUV, v Evropě známý Karoq a Kodiaq doplňuje v Číně Kamiq. A chystají se další takové vozy.




Blesk.cz

Buďte neodolatelní pro opačné pohlaví. Víme, jak na to!

Buďte neodolatelní pro opačné pohlaví. Víme, jak na to!

Říká se, že muži jsou z Marsu a ženy z Venuše. Nevíme sice, co je na tom pravdy, ale faktem zůstává, že zaujmout…

Nový iPad se inspiruje iPhonem X. Ikona v iOS 12 prozrazuje, že přijde o tlačítko Home a tlusté rámečky

Nový iPad se inspiruje iPhonem X. Ikona v iOS 12…

Nová generace iPadu Pro je vedle nového iPhonu jednou z očekávaných novinek podzimní prezentace Applu. A vypadá…

 

iSport.cz

Drsňák Nedomlel si v Hradci řekl o místo: Nerad bych se měnil

Drsňák Nedomlel si v Hradci řekl o místo: Nerad bych…

Málokde v extralize foukal přes léto takový vítr jako v Hradci. Nový je trenér, vyměnila se velká část týmu a…

Svorada vstoupil do síně slávy deníku Sport. Česká cyklistika je světová, řekl

Svorada vstoupil do síně slávy deníku Sport. Česká…

Dokázal, co žádný jiný Čech. Během své kariéry nasbíral Ján Svorada mimořádné triumfy, které si zaslouží…

 

Reflex.cz

Máte rádi fotbal a cestujete do Barcelony? Nenechte si ujít návštěvu muzea slavného klubu

Máte rádi fotbal a cestujete do Barcelony? Nenechte…

Rok 1899 je zapsán v historii Barcelony výrazným písmem. Tehdy vznikl slavný FC Barcelona, který je dodneška…

Je dobře, že Miloš Zeman mlčí. Jeho Babiš je výmluvný dostatečně

Je dobře, že Miloš Zeman mlčí. Jeho Babiš je…

V oknech visí červené trenky, mluvčí prezidenta Ovčáček je terčem všeobecného posměchu na sociálních sítích.…