Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Na sněhu i asfaltu: Bridgestone nám ukázal schopnosti moderní zimní pneumatiky

Stanislav Kolman
Diskuze (4)
Společnost Bridgestone uvádí na trh novou zimní pneumatiku. Pod slovenskými horami jsme se mohli osobně přesvědčit, co všechno nová guma zvládne.

Byť letošní únor zrovna nepřipomínal typický zimní měsíc, v některých částech naší republiky se dočkali mrazů i poctivé sněhové nadílky. Nejinak tomu bylo na Slovensku, kam jsme se vyrazili seznámit s novou zimní pneumatikou společnosti Bridgestone. Samozřejmě do horských oblastí, konkrétně pod Národní park Nízké Tatry.

Nový produkt se jmenuje Bridgestone Blizzak LM005 a je jednou z pneumatik, které postupně modernizují řadu prémiových zimních gum. Firma je největší společností pro výrobu pneumatik a gumárenských produktů na světě. Novinka pak přijíždí s vylepšeným dezénem a moderní směsí Nano Pro-tech, díky které se má statečně vypořádat i s opravdu náročnými podmínkami.

Tři a půl disciplíny

Abychom gumu pořádně ozkoušeli, připravil pro nás Bridgestone čtyři disciplíny. Tedy vlastně tři a půl, tou polovinou byl technický brífink plný historických dat, čísel a plánů pro příští roky. Víme třeba to, že výrobce chce rozšířit portfolio svých produktů tak, aby si ukrojil ještě větší koláč s celkového trhu. Zároveň chce ale tato značka zjednodušit svou nabídku pro lepší orientaci.

Pokud jde o samotnou pneumatiku Blizzak LM005, chlubí se tvůrci nejvyšším hodnocením provozních vlastností. V disciplínách adheze a brzdění na mokru je nejlepší ve své třídě. V nezávislých testech TÜV SÜD se guma umístila na prvním nebo druhém místě v testech brzdění na sněhu, trakce na sněhu a brzdění na ledu. Tento výrobek je zároveň první zimní pneumatikou, jež obdržela áčkové hodnocení na informačním štítku EU v disciplíně adheze na mokru ve všech nabízených rozměrech. I když si se zimou pojíme hlavně sníh, velký průzkum potvrdil, že většina evropských řidičů jezdí v zimních měsících hlavně na mokrých vozovkách.

Blizzak LM005 se vyvíjí a vyrábí v Evropě a v roce 2019 bude nabízen ve 116 různých rozměrech od čtrnácti do dvaadvaceti palců. Roku 2020 přibude dalších 40 rozměrů. Při uvedení na trh tak Bridgestone touto gumou pokryje 92 procent celkové poptávky. Japonská firma nezapomněla ani na pneumatiky typu run-flat. I s poškozenou pneumatikou můžete pokračovat v jízdě rychlostí až 80 km/h, maximálně však do vzdálenosti 80 kilometrů. Nabízet se bude ve čtyřiadvaceti rozměrech.

A teď praxe

To bychom měli informativní půldisciplínku, teď už se dostáváme k praktickým dovednostem. Jako první se naše skupina dostává k dětské sjezdovce, na které si můžeme vyzkoušet akceleraci do kopce a brzdění při sjezdu z něj. Usedáme tedy do jednoho ze dvou připravených exemplářů BMW X1 a vyrážíme na cestu.

Ta už je po ostatních účastnících pořádně rozbitá, takže do kopce a z něj můžeme jet jen přiměřenou rychlostí. Oblouky nahoře a dole kroužíme pod plným plynem, abychom v jedné z ledových děr náhodou nezůstali trčet. Nebojíme se ani tak o schopnosti pneumatiky, s tou se lze na nerozbitých úsecích v pohodě rozjíždět i do kopce, obavy máme spíše o to, aby nám auto v kritických místech nezůstalo „na břichu“. Nakonec se ale nic takového nestalo a my můžeme pokračovat k další disciplíně.

Tentokrát se dostáváme na provizorní polygon, vlastně takovou osmičku ze sněhu. I tady už je ale dráha pořádně rozbitá, takže se musíme spokojit jen s vnějším oválem. Tady nám jsou k dispozici Mercedesy třídy E s motorem 220d, samočinnou převodovkou a pohonem zadních kol. Povrch tady už je o něco uhlazenější než v případě sjezdovky, i tak je ale opatrnost na místě. Jak totiž zjišťujeme, éčko s omezenou stabilizací vlastně umí být docela hravé auto, což v kombinaci s jeho délkou a sněhovými mantinely, které jsou nebezpečné blízko, tvoří docela divoké prostředí.

Při této disciplíně se ukazuje, že i na hladkém sněhu a ledu se auto chová mimořádně předvídavě. Nedosahujeme sice nikterak závratných rychlostí, to by na tomto terénu bylo hodně odvážné, ale nehrozí, že byste nad ním ztratili kontrolu. S vypnutou stabilizací si stále dovolujeme více a více, výjezdy ze zatáček jsou rychlejší a rychlejší, ale nikdy se nestane, že by okamžité kontra nestačilo k zachránění situace. Nutno říct, že tohle řádění bylo na celé akci nejzábavnější, takhle bych si tady klidně mohl blbnout až do vyprázdnění nádrže.

Poslední stanoviště už zas tak zábavné není. Sedneme do docela obyčejných golfů a svezeme se s novou pneumatikou po asfaltových cestách. Není to sice sranda, ale na druhou stranu to ukazuje, jak si zimní pneumatika povede v podmínkách, které jí budou v tuzemsku nejbližší. Cestujeme ve vláčku a samozřejmě předpisovou rychlostí, takže byť jsou některé úseky mokré, nevyčteme z chování gumy tolik, jako bychom ji zkoušeli na ploše letiště. Všímáme si ale jedné věci: pneumatika je i v rychlostech kolem stovky opravdu tichá, alespoň na poměry zimáků.

Ve všech disciplínách se guma jevila jako skvělý společník do náročných podmínek, čímž ostatně podle Bridgestonu má být. Na druhou stranu by se určitě hodilo i porovnání s konkurenčními produkty, případně staršími pneumatikami stejného výrobce. Takového srovnání se ale dočkáme až v tradičních nezávislých testech.

Stanislav Kolman
Diskuze (4)

Doporučujeme

Avatar - wakantanka
17. 3. 2019 21:17
Re: Bridgestone
Od nova som mal na Ategu z výroby Bridgestone a až také zlé to nebolo. Zadné v rozvážke vydržali cca 300 tisíc, predné sa odporúčali zhruba po 200 tisicoch. Spotreba výborná, jazdné vlastnosti tiež. Po nich som nahodil Dunlopy a to bola hotová tragédia vo všetkom, zvlášť za tú cenu.
16. 3. 2019 17:22
Re: Bridgestone
Bridgestony jsem měl párkrát na motorkách a nemůžu proti nim řící křivého slova. Tomcat v rozměru pro mé auto (Lancer Sportback) stojí 5400 Kč, což je o trochu víc, než stály moje nynější testovací Vraníky (3500,-). Na Vraníky si nijak nestěžuji, ale mám s nima spotřebu o cca 1 l/100km vyšší než s Goodyearama Vector 4 seansons 1. generace, takže jsem ušetřil na pořizovačce, ale na provozu určitě budou stát více. Vectory vydrželi více než 60 tis km, takže za stejnou ujetou vzdálenost by se Vraníky prodražily o (600x 1l benzínu po 30 Kč) celých 18 tisíc korun, což je dvojnásobek pořizovací hodnoty Vectorů.
Avatar - rokyta.p
16. 3. 2019 16:48
Re: Bridgestone jsme před pár lety koupili
U komerčních prezentací je výrobek celkem jedno. Mohou to být párky kde je 20% masa nebo rozpadající se díly od Starline. Důležité je pěkně oslovit, pozvat, mít hostesky, vlaječky. Zajištěný oběd a říct nějakou informaci vytrženou z kontextu, proč se tvůj výrobek vyplatí. Ty poděkuješ za prezentaci, zmíníš se o výrobku relativně kladně popřípadě si vystavíš jejich logo že jsou kamarádi a svět jde dál. Pokud tam nějaký z redaktorů šel, tak to mohlo být samozřejmě příjemné odpoledne. Na své auto si to pak ale samozřejmě nedáš hihi.

Bridgestone mají poměrně často kamiony, autobusy nebo auta jezdící po Anglii, nevím proč. Osobně jsem se ve své době pro SUV díval akorát na Bridgestone Dueler Revo 3, ale zavrhnuto. Vzal jsem pak BFG KO2. Stejně polovina pneumatik v běžné síti není a jak chceš objednat Wrangler Duratrac nebo Mastercraft CTX tak se na tebe dívají jak z jiného světa. Na jiném autě pro rychlý asfalt pak mám Michelin Pilot Sport. U zimáků pochopím Nokian nebo Dunlop.

Jen ze zvědavosti, má zde někdo prosím Tomcat??? Myšlenka levných univerzálů, které jsou ale pro auta typu Logan/P301/Tipo použitelné mi přišla obchodně zajímavá. Ale zdá se mi, že se to nějak moc nechytlo.
16. 3. 2019 10:03
Bridgestone jsme před pár lety koupili
na firemního Sprintera. Byl to absolutní propadák a reklamaci nám neuznali. Takže jsem pak vydal trvalý zákaz nákupu gum téhle značky