Na sněhu i asfaltu: Bridgestone nám ukázal schopnosti moderní zimní pneumatiky
Byť letošní únor zrovna nepřipomínal typický zimní měsíc, v některých částech naší republiky se dočkali mrazů i poctivé sněhové nadílky. Nejinak tomu bylo na Slovensku, kam jsme se vyrazili seznámit s novou zimní pneumatikou společnosti Bridgestone. Samozřejmě do horských oblastí, konkrétně pod Národní park Nízké Tatry.
Nový produkt se jmenuje Bridgestone Blizzak LM005 a je jednou z pneumatik, které postupně modernizují řadu prémiových zimních gum. Firma je největší společností pro výrobu pneumatik a gumárenských produktů na světě. Novinka pak přijíždí s vylepšeným dezénem a moderní směsí Nano Pro-tech, díky které se má statečně vypořádat i s opravdu náročnými podmínkami.
Tři a půl disciplíny
Abychom gumu pořádně ozkoušeli, připravil pro nás Bridgestone čtyři disciplíny. Tedy vlastně tři a půl, tou polovinou byl technický brífink plný historických dat, čísel a plánů pro příští roky. Víme třeba to, že výrobce chce rozšířit portfolio svých produktů tak, aby si ukrojil ještě větší koláč s celkového trhu. Zároveň chce ale tato značka zjednodušit svou nabídku pro lepší orientaci.
Pokud jde o samotnou pneumatiku Blizzak LM005, chlubí se tvůrci nejvyšším hodnocením provozních vlastností. V disciplínách adheze a brzdění na mokru je nejlepší ve své třídě. V nezávislých testech TÜV SÜD se guma umístila na prvním nebo druhém místě v testech brzdění na sněhu, trakce na sněhu a brzdění na ledu. Tento výrobek je zároveň první zimní pneumatikou, jež obdržela áčkové hodnocení na informačním štítku EU v disciplíně adheze na mokru ve všech nabízených rozměrech. I když si se zimou pojíme hlavně sníh, velký průzkum potvrdil, že většina evropských řidičů jezdí v zimních měsících hlavně na mokrých vozovkách.
Blizzak LM005 se vyvíjí a vyrábí v Evropě a v roce 2019 bude nabízen ve 116 různých rozměrech od čtrnácti do dvaadvaceti palců. Roku 2020 přibude dalších 40 rozměrů. Při uvedení na trh tak Bridgestone touto gumou pokryje 92 procent celkové poptávky. Japonská firma nezapomněla ani na pneumatiky typu run-flat. I s poškozenou pneumatikou můžete pokračovat v jízdě rychlostí až 80 km/h, maximálně však do vzdálenosti 80 kilometrů. Nabízet se bude ve čtyřiadvaceti rozměrech.
A teď praxe
To bychom měli informativní půldisciplínku, teď už se dostáváme k praktickým dovednostem. Jako první se naše skupina dostává k dětské sjezdovce, na které si můžeme vyzkoušet akceleraci do kopce a brzdění při sjezdu z něj. Usedáme tedy do jednoho ze dvou připravených exemplářů BMW X1 a vyrážíme na cestu.
Ta už je po ostatních účastnících pořádně rozbitá, takže do kopce a z něj můžeme jet jen přiměřenou rychlostí. Oblouky nahoře a dole kroužíme pod plným plynem, abychom v jedné z ledových děr náhodou nezůstali trčet. Nebojíme se ani tak o schopnosti pneumatiky, s tou se lze na nerozbitých úsecích v pohodě rozjíždět i do kopce, obavy máme spíše o to, aby nám auto v kritických místech nezůstalo „na břichu“. Nakonec se ale nic takového nestalo a my můžeme pokračovat k další disciplíně.
Tentokrát se dostáváme na provizorní polygon, vlastně takovou osmičku ze sněhu. I tady už je ale dráha pořádně rozbitá, takže se musíme spokojit jen s vnějším oválem. Tady nám jsou k dispozici Mercedesy třídy E s motorem 220d, samočinnou převodovkou a pohonem zadních kol. Povrch tady už je o něco uhlazenější než v případě sjezdovky, i tak je ale opatrnost na místě. Jak totiž zjišťujeme, éčko s omezenou stabilizací vlastně umí být docela hravé auto, což v kombinaci s jeho délkou a sněhovými mantinely, které jsou nebezpečné blízko, tvoří docela divoké prostředí.
Při této disciplíně se ukazuje, že i na hladkém sněhu a ledu se auto chová mimořádně předvídavě. Nedosahujeme sice nikterak závratných rychlostí, to by na tomto terénu bylo hodně odvážné, ale nehrozí, že byste nad ním ztratili kontrolu. S vypnutou stabilizací si stále dovolujeme více a více, výjezdy ze zatáček jsou rychlejší a rychlejší, ale nikdy se nestane, že by okamžité kontra nestačilo k zachránění situace. Nutno říct, že tohle řádění bylo na celé akci nejzábavnější, takhle bych si tady klidně mohl blbnout až do vyprázdnění nádrže.
Poslední stanoviště už zas tak zábavné není. Sedneme do docela obyčejných golfů a svezeme se s novou pneumatikou po asfaltových cestách. Není to sice sranda, ale na druhou stranu to ukazuje, jak si zimní pneumatika povede v podmínkách, které jí budou v tuzemsku nejbližší. Cestujeme ve vláčku a samozřejmě předpisovou rychlostí, takže byť jsou některé úseky mokré, nevyčteme z chování gumy tolik, jako bychom ji zkoušeli na ploše letiště. Všímáme si ale jedné věci: pneumatika je i v rychlostech kolem stovky opravdu tichá, alespoň na poměry zimáků.
Ve všech disciplínách se guma jevila jako skvělý společník do náročných podmínek, čímž ostatně podle Bridgestonu má být. Na druhou stranu by se určitě hodilo i porovnání s konkurenčními produkty, případně staršími pneumatikami stejného výrobce. Takového srovnání se ale dočkáme až v tradičních nezávislých testech.