Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bristol Fighter: Britská stíhačka na videu od XCar

Aleš Dragoun
Diskuze (17)
Automobilka Bristol Cars se pravděpodobně vrátí na scénu. Zatím posledním modelem v její historii bylo kupé Fighter.

Bristol začal vyrábět automobily těsně po druhé světové válce, zprvu s dvoulitrovými (1,97 l) šestiválci BMW M328, německé sportovní vozy připomínaly i ledvinky na přídi. Později používal vidlicové osmiválce Chrysler. Jednalo se vždy o manufakturu s roční produkcí maximálně stovky kusů a design vozů se měnil jen pozvolna. Třeba typ 603 vydržel po mnoha modernizacích ve výrobě coby Blenheim až do krachu v březnu 2011.

Výjimečným počinem byl ale ten zatím poslední, Fighter s klasickou koncepcí pohonu. Postavili jej na podvozku s rozvorem 2,75 m a technice Viperů, tedy osmilitrových vidlicových desetiválcích s výkony 391, 468 (S) nebo až 755 kW v přeplňované verzi T. Dvoudveřová, 4,42 m dlouhá oblá kupé používala také americké šestistupňové manuální převodovky a čtyřstupňové automaty. Ty se staraly o 702, 790, případně až šílených 1405 newtonmetrů. Měla výklopné dveře a jejich nezaměnitelný design byl dílem Maxe Boxstroma, který kdysi působil u Brabhamu, v době, kdy jezdil formuli 1. Karoserie vynikala nízkým součinitelem odporu vzduchu 0,28.

Fighter byl představen v květnu 2003, kusová výroba probíhala v období 2004-2011. O sériové se opravdu hovořit nedalo, protože jich bylo postaveno pouhých třináct. Jednu z největších novodobých automobilových rarit ukazuje video od XCaru, magazín uvádí dokonce jen devět exemplářů, jiné prameny hovoří o čtrnácti. Každopádně jde o naprostého exota. Nejvýkonnější a ještě o setinku aerodynamičtější varianta s turbem prý uměla až 430 km/h, ale nakonec do ní namontovali omezovač, který střele přistřihl křídla po dosažení čísla 362... To bylo i při hmotnosti kolem 1,6 tuny beztak dost. Mluvilo se také o elektrickém pohonu...

Bristol Cars skončila neslavně, kensingtonská továrna byla dokonce vykradena a veškeré zařízení zloději odvezli nejspíš do Číny. Dlouhou dobu ji vedl bývalý závodník Tony Crook (1920-2014), mimo jiné i účastník dvou britských Grand Prix formule 1. V roce 1952 sedlal Frazer-Nash, o rok později Cooper, samozřejmě oba s motory Bristol. Starší Frazer-Nash byl součástí totožného koncernu AFN a dnes je tomu znovu tak. Obě značky stejně jako výrobce taxíků Metrocab totiž vlastní Kamkorp Group Inda Kamala Siddiqiho... Bristol ale proslul hlavně vojenskými letadly, podle kterých nesla svá jména pozdější auta, pod touto značkou se vyráběly dokonce tramvaje, nákladní vozy a autobusy...

Aleš Dragoun
Diskuze (17)
Avatar - Hammunasakra
10. 7. 2015 20:39
Re: Genius Tony Crook
Sry ale jo ;-)
Avatar - Hotwire
10. 7. 2015 19:42
Re: Genius Tony Crook
Fuha no kebyze tam nieje napisane ze je to Bristol tak to tipujem na nejaku nepodarenu napodobeninu z Ciny alebo Indie. :-O
Avatar - Pekelná Micinka
10. 7. 2015 14:59
Re: Genius Tony Crook
Nejsem odborník, ale asi šlo o vizi, jak by mohla vypadat. [odkaz]
Avatar - Barrichello
10. 7. 2015 14:00
Re: Genius Tony Crook
4ka neexistuje. Skončilo to typem 3 v roce 2009 >:D

[odkaz]

Mě se tolíbí, ta dlouhá kapota je zvláštní, ale to tomu dodává to kouzlo. Hranatý světla tomu ovšem nesluší
Avatar - Barrichello
10. 7. 2015 13:59
Re: Genius Tony Crook
spíš XJS nebo XK....

Každopádně já mam k Bristolu sympatie.