Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bugatti Veyron Grand Sport Bijan: Jednokusovka pro íránského návrháře

David Bureš
Diskuze (3)
Jednokusový Veyron Grand Sport si íránský návrhář užíval jen několik dní.

Automobilka Bugatti postavila další jednokusový Veyron, který byl tentokrát na zakázku postaven pro íránského designéra a návrháře Bijana Pakzada, známého spíše pod pseudonymem bijan. Umělec si však nejrychlejší otevřený vůz světa užíval jen několik dní, 16. dubna zemřel na mozkovou mrtvici.

Veyron Grand Sport Bijan je lakován žlutou barvou, kterou měl zesnulý umělec v oblibě a kterou byly lakovány i jeho další osobní vozy. Žlutý střed auta doplňují nelakované panely karoserie z vysoce leštěného hliníku.

Na kapotě automobilu je ztvárněna Bocca della Verità, Hlava pravdy. Tento symbol byl na kapotu z leštěného hliníku nanesen ve 12 různých podobách, než designéři Bugatti a majitel vybrali tu správnou.

Ve středu dvoubarevných kol je místo emblému Bugatti logo zesnulého umělce. To se objevuje i na hliníkovém víčku palivové nádrže či spodní části výklopné aerodynamické brzdy. Na jejím vrchu je naopak celý podpis Bijana Pakzada.

Uvnitř byla zvolena žlutočerná kombinace, černá je palubní deska a další prvky, žluté jsou sedačky a jejich okolí. Zvláštností jsou i některé detaily, navržené na míru íránského zákazníka. Jehla ukazatele používaného výkonu je žlutá, ze stejné barvy je i magická číslovka 1.001.

Za sedadly je napevno zabudovaný iPad. Na něm se zobrazují různé květiny podle aktuální nálady řidiče. Do interiéru auta měla být umístěna i láhev parfému, který se pod značkou bijan prodává. Zatímco Bugatti vybralo malou lahvičku, sám majitel chtěl mnohem větší.

Bijan Pakzad byl íránský návrhář, který se narodil v Teheránu, většinu života však prožil v Německu a v Beverly Hills, kde otevřel svůj první butik. Jeho zákazníky byli například Barrack Obama nebo Jay Leno. Vedle své profese byl bijan známý i svojí láskou k automobilům. Vedle Bugatti Veyron 16.4 vlastnil například žlutý Rolls-Royce Drophead Coupé.

Veyron Grand Sport je tak jako standardní Veyron 16.4 poháněn vidlicovým šestnáctiválcem s uspořádáním válců do W o objemu 7993 cm3. Přeplňování zajišťují 4 výfuková turbodmychadla. Pohonná jednotka poskytuje výkon 736 kW (1001 k) při 6000 min-1 a nejvyšší točivý moment 1250 Nm je k dispozici mezi 2200 až 5500 min-1. Prostřednictvím sedmistupňové převodovky DSG je síla motoru přenášena na všechna čtyři kola.

Veyron Grand Sport zrychluje z 0 na 100 km/h za 2,7 s, ke sprintu z klidu na dvojnásobek potřebuje 7,3 s a výrobce udává i hodnotu z 0 na 300 km/h, ta činí 16,7 s. I s tímto vozem se dá jet 407 km/h, ovšem jen s nasazenými střešními panely, bez nich je dovoleno uhánět maximálně 360 km/h.

David Bureš
Diskuze (3)
Avatar - Johny.Rico
9. 5. 2011 22:29
Re: haha
>:D >:D >:D Tak to už pak musel vědět předem, že ho dostanou >:-[] >:-[] >:-[] Někteří lidi ví prostě víc no :-!