Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bugatti Veyron Grand Sport: Nové fotografie a malý návrat do minulosti

Aleš Dragoun
Diskuze (6)
Automobilka Bugatti uvolnila nové fotografie sériového modelu Veyron ve verzi targa s přídomkem Grand Sport.

Pro osvěžení paměti ještě pár základních údajů o tomto voze: první exemplář Grand Sport se představil loni v srpnu na Concours d'Elegance v kalifornském Pebble Beach a již tehdy bylo oficiálně oznámeno, že výroba sto padesátikusové série začne v březnu 2009. Malinko se zpozdila, nové vozy vznikají v molsheimské továrně zhruba měsíc. Mimochodem, vůz z Pebble Beach byl ještě během proslulé soutěže elegance historických vozů vydražen za 2,9 milionu dolarů. Produkční vozy jsou ke koupi za 1,4 milionu euro bez daně.

Technika se od uzavřeného Veyronu nijak neliší, i Grand Sport je poháněn šestnáctiválcem s válci uspořádanými do W v úhlu 72 stupňů, který z objemu 7993 cm3 dává díky přeplňování čtyřmi výfukovými turbodmychadly největší výkon 736 kW (1001 k)/6000 min-1, točivý moment pak vrcholí monstrózními 1250 Nm, které jsou k dispozici v rozmezí 2200-5500 min-1. Prostřednictvím sedmistupňové dvouspojkové převodovky je síla motoru přenášena na všechna čtyři kola.

Veyron Grand Sport zrychluje z 0 na 100 km/h za 2,7 s, ke sprintu z klidu na dvojnásobek potřebuje 7,3 s a výrobce udává i hodnotu z 0 na 300 km/h, ta činí 16,7 s. I s tímto vozem se dá jet 407 km/h, ovšem jen s nasazenými střešními panely, bez nich je dovoleno uhánět maximálně 360 km/h. Veyron Grand Sport je sice oficiálně prezentován jako roadster, ve skutečnosti se ale jedná o targu. Je to tedy otevřený vůz s odnímatelným proskleným panelem střechy. Označení, které pochází od slavného závodu Targa Florio a proslavilo jej zejména Porsche 911, se pro tento druh karoserie léty vžilo jako obecné pojmenování. Střešní díl ovšem nelze ve voze nikam uložit. Když náhodou začne pršet, je k dispozici ještě nouzová látková střecha.

Roadsteru pouze s plátěnou klasikou se ovšem zákazníci vzhledem k rychlostem, kterých je Veyron schopen dosáhnout, určitě nedočkají. I přes jediné bezpečné řešení, jak překonstruovat supersport na alespoň částečně otevřený, musel být vyztužen podvozek a prodlouženo čelní sklo. Aby Veyron příliš nepřibral, jsou některé díly z karbonu a lehké vysokopevnostní oceli (například dveře). Výztuhy jsou v B-sloupcích a pod převodovkou najdeme velký karbonový plát.

Na závěr historické okénko – název Grand Sport vozy Bugatti používaly už před druhou světovou válkou. Jedním z nich byl například cestovní typ 43 z let 1927-1930, kterých vzniklo jen 160 kusů. Zmíněné označení nesla čtyřmístná otevřená cestovní karoserie, prakticky celkem běžný faeton, jen s patřičným šmrncem, jak se na vozy s iniciálami EB slušelo. Použitá technika ovšem svědčila o určení vozu pro velké sportování. Kompresorový osmiválec objemu necelého 2,3 litru měl 120 koní, tedy asi 88 kW a auto dokázal rozjet až na 170 km/h! To znamenalo, že majitelům těchto vozů stačil v běžném provozu málokdo, pokud vůbec. Celá věc měla samozřejmě malý háček – motor pocházel z typu 35B, kompresorové varianty jednoho z nejslavnějších vozů Velkých cen.

Aleš Dragoun
Diskuze (6)
Avatar - Pekelná Micinka
26. 6. 2009 02:09
Skutečný Pur Sang, aneb nedoceněný klenot.
Veyron vždycky byl a bude kontroverzní. Nikdy mi úplně neštimoval. Vždycky mě na jeho vzhledu něco rušilo. A tady je odpověď. [odkaz]
Avatar - Pekelná Micinka
26. 6. 2009 01:41
Re: nedovřená kapota...
Aby si docenil tu kvalitu, až si půjdeš pro novou Lišku. >:-[]
25. 6. 2009 22:38
Re: nedovřená kapota...
I kdyby mongol, tak tohle auto je naaaaadherny. :-) :yes:
24. 6. 2009 13:22
Re: nedovřená kapota...
Protože designérem je jakýsi čech prej...:D
Avatar - Pierro
24. 6. 2009 10:29
nedovřená kapota...
Vysvětlí mi někdo panstvo, proč kapota u takhle exkluzívníhoa drahého auta vypadá, jako by nešla dovřít?? :-O