Řítí se TO ulicemi. Je TO obrovské. A jde z TOHO strach. Ale co TO vlastně je? Bureko 6x6. Že jste o něčem takovém nikdy neslyšeli? Ani nemohli. Kromě konstruktérů a Světa motorů si nové české auto ještě nikdo tak detailně neosahal!

Jedeme vedle monumentální šestikolky po pražské čtyřproudovce, oči máme navrch hlavy a v koutku slinu.

Co to proboha je? Připadáme si jako zpátky v devadesátých letech.

Pamatujete si na éru Arnolda Schwarzeneggera čili Hummeru 1? Obří kolos fascinoval už v amerických filmech, natož pak in natura na českých silnicích. Každý pořádný chlap ho chtěl mít a jen ti vyvolení s tučným kontem, řidičákem na náklaďák a ideálně vlastním ropným polem si ho skutečně pořídili. A tahle bílá obr věc s nápisem Bureko vypadá stejně „hustě“.

Pane řidiči, vystupte si a vyprávějte nám to pěkně celé od začátku…

Nultá kapitola: Věřte, nevěřte

Když k nám z výšin hranaté kabiny dopadl sympatický šofér Michal, začal nás do problematiky zasvěcovat: „Tohle, co vidíte, je prototyp nového auta firmy Burekone – Bureko 6x6. Když zdárně absolvuje homologační proces, na silnicích jednou potkáte víc než jen tenhle první exemplář.“

Prohlížíme si třínápravového mamuta zepředu a začíná nám svítat. Jako bychom ho už někde viděli...

No jasně, úplně jsme zapomněli. Před pár lety proběhlo médii jakési SUV-kupé s americkým vzhledem a českým rodokmenem.

Je to tak? Michal přitakává a dál vysvětluje.

Kapitola 1: 4x4

„Firmu Burekone založil velký nadšenec do hummerů. Ani náhodou neměl ambice založit další českou automobilku. Jen si chtěl splnit sen o autě, které Hummer v roce 2008 představil jako designovou studii, ale pak ji uložil k ledu. Byl to Hummer HX, jakési kupé na základech modelu H3,“ uvádí nás Michal do obrazu.

A protože v Česku není nouze o šikovné lidi, pustilo se Burekone do náročného projektu. Svépomocí přestavěli klasickou „há-dvojku“ na vysněné HX a výsledek předčil očekávání. Mezi kamarády a stejně naladěnými off-roadisty Bureko zabodovalo natolik, že se zakrátko na adrese výrobce sešlo několik poptávek: postavíte nám ho taky?

Slovo dalo slovo a vzniklo pár dalších kousků. Většina dnes jezdí v zahraničí, v Evropě, Americe i na Blízkém východě. Bureko 4x4 můžete potkat také v Praze a Plzni.

"Někdy zhruba před třemi lety se Burekone rozhodlo celkově modernizovat podobu Bureka 4x4. Kromě estetických záležitostí jde hlavně o techniku, protože bylo nutné nahradit komponenty již nevyráběného hummeru něčím ze současné produkce. Volba padla na Land Rover, který se pro dané účely jeví jako optimální cesta. Mezi nejvyšší priority totiž samozřejmě patří prostupnost terénem,“ popisuje Michal aktuální vývoj prvního projektu.

Kapitola 2: 6x6

Uprostřed prací na inovovaném autě přišla další výzva. Lidem by se prý líbil terénní pick-up. Hoši tedy začali kreslit a vymýšlet. Pořád to ale nějak nebylo ono. Bureko je dost krátké a s korbičkou vypadalo tak trochu jako modýlek.

„Co udělat pick-up jako šestikolku?“ zaznělo ve firmě spontánně. Pak už to šlo ráz na ráz.

Předek auta zůstal prakticky beze změny, je tedy podobný jak prvnímu Bureku 4x4, tak koncepčnímu Hummeru HX. Od dlouhých dveří dozadu je ale všechno jinak. V zadní části za čtyřmístnou kabinou se usadila veliká korba, což z nového Bureka 6x6 dělá plnohodnotný velký pick-up. Interiér včetně palubní desky je nám důvěrně známý – Land Rover Discovery. Takhle to zůstane? „Úplně první šestikolku jsme stavěli ještě na základech staršího Hummeru H2. Tenhle druhý prototyp se začal rodit už po přechodu na techniku Land Roveru, používá tedy i jeho interiér, což nám vyhovuje. Výbava je luxusní, zpracování kvalitní,“ dodává Michal.

První ochutnávka

Bureko je ukrutný mastodont. Od volantu vypadá ještě mnohem větší a okolní svět se jeví naopak maličký. Jako modelová železnice. Šestikolové monstrum dává řidiči neuvěřitelný pocit svobody. Limity jako by najednou neexistovaly, můžeme jet kamkoli a kdykoli. Obrubníky, zátarasy, zaparkovaná auta? Nic z toho není pro Bureko 6x6 překážka.

Budoucí zákazníci pravděpodobně stráví s burekem většinu času na silnicích, ale terénní schopnosti auta jsou stoprocentní. Stačí se podívat na velké nájezdové úhly – vpředu 45° a vzadu 60°. To už o něčem svědčí…

Říkáte si, kolik asi takový gigant musí vážit? A to je na tom to nejlepší! Prakticky stejně jako dárcovský Land Rover Discovery 4. Přesně 2820 kg, je tedy jen zhruba o metrák těžší. Víc auta, víc kol, ale také lehká sklolaminátová karoserie vyztužená kevlarem a karbonem. Díky celkové hmotnosti do 3,5 tuny tak bude možné Bureko 6x6 kočírovat s řidičákem na osobní auto.

V Českých Budějovicích se tedy rodí šance pro všechny, kdo kdysi toužili po velkém Hummeru H1, ale nesměli legálně za volant. Pokud půjde vše podle plánu, bureko úspěšně absolvuje všechny homologační zkoušky a vyrazí na silnice, zůstane v každém případě jejich mimořádnou ozdobou. Jak zjišťujeme, Burekone považuje za reálné postavit jedno auto měsíčně. „Ferrari se tak může jít se svou exkluzivitou klouzat,“ vzkazuje Svět motorů.

Jak vzniklo 6x6: Proč mít o kolečka víc

Základ auta tvoří Land Rover Discovery 4, a to včetně přeplňovaného vznětového šestiválce 3.0 SDV6 a osmistupňové automatické převodovky.

Původní rozchod kol byl zvětšen a rozvor náprav je o 185 mm kratší. K takto upravenému podvozku přibyla ve vzdálenosti 1020 mm od středů zadních kol třetí náprava. Standardně jsou poháněna přední a zadní kola, spínačem v interiéru se v případě potřeby pohodlně připojuje prostřední dvojice kol. Pohon 6x6 se ale smí aktivovat jen v terénu nebo na kluzkém povrchu, na pevném podkladu nemá smysl a technika by se zbytečně namáhala - stejně jako když natvrdo zařadíte čtyřkolku u drsných off -roadů. Při běžné jízdě vše funguje perfektně, jen při pomalém manévrování na místě je cítit, že se pneumatiky prostřední nápravy trochu vzpírají. Nejde o nic dramatického, ale i na to už Burekone hledá recept.

Celkově je Bureko 6x6 komfortní luxusní koráb, pluje si totiž na vzduchovém odpružení.

Plusy

  • Za volantem jste králem silnic
  • Výrobce vám splní každé přání

Minusy

  • Permanentní zájem okolí
  • Parkování v obchodních centrech

Základní údaje
MotorPřeplňovaný vznětový šestiválec do V uložený vpředu podélně
Rozvod DOHC, 4 ventily na válec
Vrtání/zdvih84x90
Zdvihový objem 2993 cm3
Výkon 188 kW při 4000 ot./min
Točivý moment 600 N.m při 2000 ot./min
Pohon Elektronicky řízený pohon všech kol
PřevodovkaOsmistupňová samočinná
Nejvyšší rychlost 180 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 10 s
Spotřeba město/mimo město 12,0/10,0 l/100 km
Emise CO2 203 g/km
Kombinovaná spotřeba 11,0 l/100 km
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Rozvor náprav 2700 a 1020 mm
Délka x šířka x výška5150 x 2170 x 1850 mm
Provozní/užitečná hmotnost 2760/805 kg
Objem palivové nádrže82,3 l
Pneu 35 x 12,5 R20.
Hmotnost přívěsu brzděného/nebrzděného3500/750 kg
ZÁRUKY A CENY
Předpokládaná cena 4 600 000 Kč

Standardní výbava Bureka 6x6

Osmistupňová automatická převodovka, dvoustupňová rozdělovací převodovka s redukčním převodem, elektronicky řízené vzduchové odpružení, elektronicky řízená uzávěrka mezinápravového diferenciálu, otevřené nápravové diferenciály, elektrická parkovací brzda, asistent pro sjíždění svahů (HDC), asistent pro rozjezd ve svahu (HSA), automatická klimatizace, tempomat, parkovací senzory, čelní a boční airbagy, elektrické ovládání oken, dálkové centrální zamykání, rádio/CD/MP3/bluetooth, bixenonové světlomety, zatmavená zadní skla, dvacetipalcové disky kol.

Výbava Bureka 6x6 za příplatek (ještě nespecifikováno)

Metalický lak, individuální barevné provedení, světlomety LED, individuální skladba světlometů, zatmavená stahovací boční skla, korba vykládaná exotickým dřevem, kotevní lišty v nákladovém prostoru, kryt korby, naviják, přídavná tažná oka, střešní nosič + přídavná světla, překryt střechy, individuální čalounění, osvětlení nákladového prostoru, pneumatiky 35/12,5 R20 Grabber General AT, uzávěrka předního diferenciálu, uzávěrka středního diferenciálu, uzávěrka zadního diferenciálu, tažné zařízení.

Když je písmen moc

Společnost vyrábějící unikátní český off -road se jmenuje Burekone. Celkem logicky by tak člověk čekal tohle jméno i na autě. Ale ne. Tam čteme jen Bureko. Proč? Designová předloha měla na masce chladiče šest pozic pro šest písmen Hummer. Český teréňák se nechtěl lišit, nicméně podpis se jaksi nevešel. A tak se z Burekone stalo Bureko. Nic víc, nic míň. Po významu nepátrejte, jde o uměle vytvořené jméno. Individuální přístup ke každému zákazníkovi jde tak daleko, že si můžete nadiktovat skladbu světel.

Spolupracujeme s TipCars.com
Česká firma je o krok blíž výrobě dronů v Rusku Česká firma je o krok blíž výrobě dronů v Rusku

Společnost Primoco chce své civilní bezpilotní letouny…

VIDEO: Osobní vlak na vodík není vzdálená budoucnost, v Česku už jeden jezdí VIDEO: Osobní vlak na vodík není vzdálená budoucnost, v Česku už jeden jezdí

Po českých kolejích jezdí vlak budoucnosti – Coradia…

Trump chystá vystoupení USA ze skupiny NAFTA Trump chystá vystoupení USA ze skupiny NAFTA

Administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa…

 
 

Přidat názorDiskuse: Bureko 6x6: Jihočeská godzilla







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Rychlá jízda ve Velké Británii teď přijde na desetitisíce. Také omezují diesely Rychlá jízda ve Velké Británii teď přijde na desetitisíce. Také omezují diesely

Lidem cestujícím do Velké Británie lze doporučit, aby…

Z Nissanu Micra je klasické městské auto. Ceny v ČR začínají na 259 000 Kč Z Nissanu Micra je klasické městské auto. Ceny v ČR začínají na 259 000 Kč

Zatímco minulé generace malého Nissanu měly spíše…

 






 
Jak se správně vyhýbat na kluzké vozovce? Víme, jak předejít problémům!

Jak se správně vyhýbat na kluzké vozovce? Víme, jak předejít problémům!

Včera

Jak jsme se mohli sami nedávno přesvědčit, sníh a led nás mohou překvapit i na jaře. Dnes si ukážeme, jak se vyhnout problémům při vyhýbacím manévru.




Blesk.cz

Finále plesové sezóny? Za velké prachy valčík beznaděje

Finále plesové sezóny? Za velké prachy valčík beznaděje

Sezóna plesů skončila a opět se ukázalo, že i na velkých a prestižních bálech, jakým byl i ten Česko Slovenský v…

Slavný autosalon jde k zemi. Bývalá firma milovníka vnadných blondýn je v konkurzu

Slavný autosalon jde k zemi. Bývalá firma milovníka…

Někdejší největší síť autosalonů v Česku A. Charouz Motors skončila v konkurzu. Uvedl to ve středu…

 

iSport.cz

Kometa a LM? Nutné zlo, partnery ani fanoušky nezajímá, říká Zábranský

Kometa a LM? Nutné zlo, partnery ani fanoušky…

Automaticky se ziskem extraligového titulu připadlo Kometě právo startovat v příštím ročníku Ligy mistrů. Na…

Velký návrat Šarapovové. V prvním zápase po aféře porazila Vinciovou

Velký návrat Šarapovové. V prvním zápase po aféře…

Návrat k tenisu po trestu za doping se ruské hvězdě Marii Šarapovové vydařil. Na turnaji ve Stuttgartu porazila…

 

Reflex.cz

Je suis Bělobrádek aneb Co zůstalo skryto za radou k nalezení nového chlapa

Je suis Bělobrádek aneb Co zůstalo skryto za radou k…

Předseda KDU-ČSL Pavel Bělobrádek pohoršil v rozhovoru pro The Student Times snad všechny české svobodné matky.…

Generálním ředitelem České televize bude i nadále Petr Dvořák

Generálním ředitelem České televize bude i nadále…

Generálním ředitelem České televize dnes Rada ČT na dalších šest let zvolila jejího současného šéfa Petra…