Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Cadillac Sixteen - Superluxusní retro

K.F.
Seznamte se se studií Cadillac Sixteen, která spojuje nejnovější stylistické prvky věhlasné americké značky s pojetím automobilu třicátých let.

Cadillac před pár lety předvedl studii supersportovního automobilu Evoq, která měla podle slov jejích tvůrců nastolit nový designérský směr u této jedné z nejprestižnějších amerických značek. Léta ubíhají a zatím jediným modelem, který z nového stylu vychází je sedan vyšší střední třídy CTS. To opravdu není mnoho, avšak pokud jde o studie, zde kreativita stylistů Cadillaku nezná hranic a posledním důkazem je studie Sixteen, tedy Šestnáct.

Tato číslovka není pořadovým číslem studií odvozených od Evoqu, ale prozrazuje, co že se ukrývá pod kapotou. Za rozměrnou maskou chladiče se nachází skutečně neuvěřitelný podélně uložený vidlicový šestnáctiválec, tedy monstrum se dvěma páry osmiválců. Tento drobeček je prvním V16 světové produkce a může se údajně pochlubit bez jediného koně stejným výkonem, jako chystané Bugatti Veyron, tedy rovným tisícihlavým stádem koní. V řeči jednotek soustavy SI má 13,6litrový motor s dvouventilovou technikou výkon 736 kW a vskutku obludný točivý moment 1 345 N. m. Zřejmě i v Americe se však už začíná trochu šetřit s benzinem, neboť je tato jednotka vybavena chystaným koncernovým (GM-General Motors) systémem, který v drtivé většině jízdních režimů polovinu válců deaktivuje, pohání vás tedy "pouze" 6,8litrový osmiválec, v "plné polní" je Sixteen připraven prakticky pouze při sešlápnutí plynového pedálu až k podlaze. Že to s tou úsporností nebude tak žhavé však nasvědčuje pouze čtyřstupňová samočinná převodovka Hydra-Matic, přenášející točivý moment za zadní kola. Ta mají (mimochodem stejně jako ta přední) velikost úctyhodných 24 palců.

Pokud na vás neudělala dojem pohonná jednotka, tak 5673 mm dlouhá a 1392 mm vysoká karoserie docela určitě. Stylisté se totiž inspirovali ručně vyráběnými luxusními automobily třicátých let (retro je teď v Americe opravdu "in"), které se vyznačovaly při pohledu z profilu stejně jako Sixteen opravdu velmi dlouhou přední kapotou, vzad posunutou kabinou a vysokou krátkou zádí. Za zmínku stojí i velmi dlouhý rozvor, činící 3556 mm a absence středového sloupku karoserie. Zajímavým detailem je i výrazná mřížka pro odvod horkého vzduchu od brzd. Záď je charakteristická vertikálně orientovanými skupinovými svítilnami s LED diodami, na které plynule navazují dva páry hranatých koncovek výfuku, připomeňme jen, že jde o stejný stylistický recept, který je použitý též na přídi vozu. Všechny panely karoserie jsou kvůli minimalizaci hmotnosti zhotoveny z hliníku.

Automobily značky Cadillac se vždy vyznačovaly maximálním luxusem v interiéru a Sixteen dovedl zažité standardy ještě mnohem dál. V čtyřmístném a tvarově nepříliš nápaditém (ovšem o to reálnějším) interiéru najdeme pouze ušlechtilé materiály. Sedadla, výplně dveří a přístrojová deska jsou potaženy kůží, která je zkombinována s kvalitními kovy a ořechovým dřevem. Sklíčka přístrojů jsou zhotovena z křišťálového skla, koberečky zase z ručně tkaného hedvábí. Samozřejmostí je komunikační systém OnStar koncernu GM, audiosouprava Bose a přehrávač DVD, zadní sedadla jsou plně seřizovatelná. Za zmínku stojí také hodiny uprostřed přístrojové desky, které navrhnula věhlasná módní značka Bvlgari.

Nedá se pravděpodobně předpokládat, že bude koncept Sixteen v této podobě doveden do sériové produkce, ale je zřejmě příslibem masivní modelové ofenzívy značky Cadillac, ostatně jako všechny předchozí studie ’a la Evoq.



K.F.