České prodeje aut byly v roce 2017 rekordní. Které modely byly nejžádanější?
Rok 2017 byl pro prodeje automobilů na českém trhu rekordní. Loni bylo na našem trhu registrováno celkem 271.595 osobních aut, což je nový absolutní rekord. Meziročně počet registrací vzrostl o 4,6 procenta. Vyplývá to ze statistik zveřejněných Svazem dovozců automobilů.
Vyhlídky pro rok 2018 však už tolik optimistické nejsou. Na konci roku se prodeje zpomalily, a přestože se očekává, že toto tempo se v lednu částečně vyrovná (někteří majitelé nestačili před koncem roku auto registrovat), výhled pro rok 2018 počítá spíše s nižším tempem růstu.
„Rychlý růst registrací nových osobních automobilů, zdá se, narazil na své meze, což bylo vidět ve zpomalování růstu prakticky ve všech měsících roku 2017. Pro rok 2018 očekáváme nižší úroveň růstu v rozmezí 3-8 % a spíše u dolní hranice,“ říká analytik Vojtěch Opleštil z expertní skupiny PwC.
V prosinci dokonce prodeje na českém trhu klesly, registrováno bylo 19.967 osobních automobilů, o 8,9 procenta méně než v prosinci 2016. Pokles byl patrný na výsledcích mnoha značek, poslední měsíc roku registrace klesly Škodě, Volkswagenu i Hyundaii. Mírně si pohoršila také Dacia, přesto byla v prosinci čtvrtou nejprodávanější značkou u nás.
Hlavně u firemních prodejů se zdá, že narazily na svůj strop, třeba prodeje užitkových vozidel nebo nákladních už nich loni klesly. Zvyšující se ceny osobních aut však prý za nižším zájmem nejsou.
Český trh – registrace nových aut podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodeje v 12/2017 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda | 5546 | -16,6 | 27,78 |
2. | Volkswagen | 1759 | -12,2 | 8,81 |
3. | Hyundai | 1545 | -11,8 | 7,74 |
4. | Dacia | 1446 | -1,4 | 7,24 |
5. | Renault | 1281 | -13,9 | 6,42 |
6. | Ford | 1190 | -2,1 | 5,96 |
7. | Toyota | 691 | +16,7 | 3,46 |
8. | Kia | 677 | +2,3 | 3,39 |
9. | Mercedes-Benz | 628 | -20,0 | 3,15 |
10. | Peugeot | 619 | +2,3 | 3,10 |
11. | Nissan | 563 | +52,6 | 2,82 |
12.-13. | BMW | 530 | +11,1 | 2,65 |
12.-13. | Opel | 530 | -22,9 | 2,65 |
14. | Suzuki | 429 | +16,6 | 2,15 |
15. | Citroën | 407 | +17,3 | 2,04 |
16. | Seat | 365 | -11,6 | 1,83 |
17. | Audi | 316 | -32,9 | 1,58 |
18. | Fiat | 257 | -25,3 | 1,29 |
19. | Mazda | 245 | +10,4 | 1,23 |
20. | Honda | 163 | +13,2 | 0,82 |
- | CELKEM | 19967 | -8,9 | - |
Nejprodávanější značkou na českém trhu zůstává domácí Škoda, za dvanáct měsíců roku 2017 hlásí 84.138 registrovaných aut, což je meziroční nárůst o 2,3 %. To jí vyneslo bezmála 31% podíl na trhu. Nemění se ani pořadí na dalších místech, druhý následuje Volkswagen, stupně vítězů uzavírá Hyundai. Za nimi se pak umístily Ford a Dacia, která opět na českém trhu překonala mateřský Renault.
Desítku uzavírá Toyota, pro níž to byl nadmíru úspěšný rok. Jejímu meziročnímu nárůstu registrací o 45 % nikdo nestačil, v top 20 nikdo vyšší růst nehlásil. Hodně rostla také další japonská značka, Nissan, a to o 25,7 %. Naopak Opel si v roce 2017 proti předchozímu roku pohoršil o 6,8 %, Audi dokonce o 29,5 %.
Co se týče jednotlivých trendů, tak v průběhu roku postupně rostl podíl privátních zákazníků. Za dvanáct měsíců tvořily asi čtvrtinu registrací. Znatelný je také klesající zájem o vznětové motory, za rok 2017 tvořily jen 37,8 % celkových prodejů, v minulosti to přitom bylo až 42 %. Z alternativních pohonů vede CNG, následují hybridy, oba typy tvoří asi procento prodejů. Elektromobily stále činí jen asi 0,11 % trhu.
Zajímavá je také informace o registrovaných ojetinách. Takových automobilů bylo loni podle SDA 170.634, o 3,8 % více než před rokem. Jejich prodeje se už tolik nezvedají, jejich skladba (54 % je starší deseti let) je ale stále nepříznivá pro stáří vozového parku.
Český trh – registrace nových aut podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodeje v 1-12/2017 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda | 84138 | +2,3 | 30,98 |
2. | Volkswagen | 26942 | +1,3 | 9,92 |
3. | Hyundai | 21420 | +2,0 | 7,89 |
4. | Ford | 16644 | +9,0 | 6,13 |
5. | Dacia | 14498 | +17,1 | 5,34 |
6. | Renault | 11224 | +10,1 | 4,13 |
7. | Kia | 9231 | +3,3 | 3,4 |
8. | Peugeot | 8613 | +6,4 | 3,17 |
9. | Mercedes-Benz | 8545 | +13,7 | 3,15 |
10. | Toyota | 8328 | +45,6 | 3,07 |
11. | Opel | 7890 | -6,8 | 2,91 |
12. | Seat | 7535 | +1,7 | 2,77 |
13. | BMW | 7392 | +14,6 | 2,72 |
14. | Nissan | 6273 | +25,7 | 2,31 |
15. | Citroën | 5576 | +5,5 | 2,05 |
16. | Audi | 4486 | -29,5 | 1,65 |
17. | Suzuki | 3787 | +12,7 | 1,39 |
18. | Mazda | 3291 | +5,9 | 1,21 |
19. | Fiat | 3035 | -10,8 | 1,12 |
20. | Mitsubishi | 2241 | +14,4 | 0,83 |
- | CELKEM | 271.595 | +4,6 | - |
Z hlediska modelů to byla jasná záležitost domácí Škodovky, na prvních čtyřech místech jsou vozy mladoboleslavské značky, za první Octavií se postupně seřadily Fabia, Rapid a Superb. Hned třem z nich však počet registrací meziročně klesl, jedinou výjimkou je Rapid. V top ten má však Škoda ještě jednoho zástupce, celkově sedmý Kodiaq.
Pátý následuje v Nošovicích vyráběný Hyundai i30. Nejprodávanějším autem, které se na českém území nevyrábí, je šestý Volkswagen Golf.
Český trh – registrace nových aut podle modelů | |||
Poř. | Značka | Prodeje v 1-12/2017 [ks] | Prodeje v 1-12/2016 [ks] |
1. | Škoda Octavia | 27.051 | 28.406 |
2. | Škoda Fabia | 21.281 | 21.769 |
3. | Škoda Rapid | 12.407 | 11.359 |
4. | Škoda Superb | 8.737 | 11.100 |
5. | Hyundai i30 | 7.441 | 7.900 |
6. | Volkswagen Golf | 7.402 | 6.452 |
7. | Škoda Kodiaq | 5.252 | 656 |
8. | Dacia Duster | 5.065 | 4.556 |
9. | Volkswagen Passat | 4.744 | 5.301 |
10. | Hyundai ix20 | 4.486 | 4.383 |