Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh ve dvou třetinách roku 2015: Nejprodávanější modely podle tříd

Aleš Dragoun
Diskuze (28)
Škoda v modelovém žebříčku i většině jednotlivých segmentů stále dominuje. Volkswagen si udržuje stabilní formu, vzmáhá se Hyundai a do Top 10 modelů pronikl Ford.

Nejprodávanějším novým osobním automobilem na domácím trhu je nadále Škoda Octavia. Klientela si jich za osm měsíců letošního roku koupila 15.804 kusů. Také jí jako jediné patří dvouciferný podíl, dosáhla 10,3 %. Druhá je Fabia, která byla navíc v červenci a srpnu ještě úspěšnější, ta okupuje 8,4 % a má na svém kontě už 12.807 aut. Rapid na menší a starší sokyni z vlastní stáje nestačí, připsal si alespoň 8.258 vozů (5,4 %). Importovanou jedničkou je ta zároveň evropská, Golf s 4.845 kusy. Poslední příčka v Top 5 náleží prvnímu z Hyundaiů, konkrétně i30 (4.246).

Yeti je šestý a těší se stálé oblibě, byť v srpnu mezi „teréňáky“ nevyhrál (4.020), za sebou má navíc dalšího kolegu od okřídleného šípu, nový Superb (3.422 ks). Mezi dvojici Fordu, osmou Fiestu (3.391) a desátý Focus (2.648) se vešel ještě lídr MPV, nošovická ix20 (3.299). Škodovka má pět řad v Top 10, chybí zde nejmenší model a Roomster, který už se jen doprodává, jeho výroba skončila v dubnu. Také jí náleží pětice segmentových vítězství z osmi. V MPV ji překonává zmiňovaná ix20 se stylizovaným H ve znaku. Ve zbylých dvou zastoupena není.

Minivozy

Citigo nedokáže ohrozit v nejmenší kategorii nikdo. Nemůže nám ale uniknout markantní vzestup Fiatu 500, který navíc nedávno prošel lehkou modernizací - po osmi letech výroby! Letošní forma turínské pětistovky z Polska je zajímavá vzhledem k tomu, že se nejedná o zrovna levné zboží. V Evropě je spolu s Pandou bestsellerem, fanoušky Fiatu určitě jejich pozice potěší i u nás, i když „medvídek“ ztratil. Nezapomínejme na Hyundai i10 druhé generace, ten v srpnu dokonce dýchal na záda nejmenší škodovce a celkové stříbro mu patří právem.

Nejprodávanější minivozy
PořadíModel1-8/2015 [ks]1-8/2014 [ks]Změna [ks]Změna [%]
1.ŠKODA CITIGO2,4532,21024311.0%
2.HYUNDAI i1092958834158.0%
3.VOLKSWAGEN UP!3973059230.2%
4.FIAT 50035193258277.4%
5.FIAT PANDA258269-11-4.1%

Malé vozy

Fabia si dokázala polepšit dvojnásobně a ještě přidala 6 % navíc, střídání stráží se zde projevilo opravdu velmi pozitivně. Také hlásí o 6,6 tisíce kusů více. Volkswagen Polo vyšplhal vzhůru alespoň o 42 %. Jenže v absolutních číslech je až třetí za Fiestou, která německého soka poráží o propastných 1.100 aut. Čtvrtá Ibiza se potýká s mírným meziročním poklesem registrací. V Top 5 máme i levnou Dacii Sandero, Hyundai i20 se i přes agresivní reklamní kampaň prosadit mezi nejlepší nedokázal.

Nejprodávanější malé vozy
PořadíModel1-8/2015 [ks]1-8/2014 [ks]Změna [ks]Změna [%]
1.ŠKODA FABIA12,8076,2286,579105.6%
2.FORD FIESTA3,3913,05233911.1%
3.VOLKSWAGEN POLO2,2791,60367642.2%
4.SEAT IBIZA1,5161,712-196-11.4%
5.DACIA SANDERO1,4481,430181.3%

Nižší střední třída

Octavii řadíme do nižší střední třídy na rozdíl od statistik SDA, protože jí zkrátka odpovídá, na vyšší segment má příliš krátký rozvor. Oproti loňsku si polepšila o 22 %. V případě Rapidu je tomu přesně naopak, mnozí jej pokládají za malý vůz, ale Svaz dovozců automobilů jej správně uvádí v této kategorii. U něj vede, u nás je tedy druhý. Zajímavé číslo postupu najdeme u světového bestselleru Focusu - drží se těsně pod polovinou. Golf má alespoň 11% nárůst, v jeho registracích už letos není započítávána MPV varianta (dříve Plus, dnes Sportsvan). Ale k tomu se ještě dostaneme....

Nejprodávanější auta nižší střední třídy
PořadíModel1-8/2015 [ks]1-8/2014 [ks]Změna [ks]Změna [%]
1.ŠKODA OCTAVIA15,80412,9682,83621.9%
2.ŠKODA RAPID8,2588,0402182.7%
3.VOLKSWAGEN GOLF4,8454,37447110.8%
4.HYUNDAI i304,2464,0981483.6%
5.FORD FOCUS2,6481,80484446.8%

Střední třída

Velký Superb je v našem přehledu řazen stejně jako Octavia o segment níže. I tak je samozřejmě přes nedávnou generační výměnu stále první. Mohutně však posiluje Passat, toho si spolu se separátně vedeným modelem CC Češi koupili letos dokonce o 78 % více. Na třetím místě se pevně usadilo Mondeo. Na velký evropský ford jsme čekali dva roky, ale aktuálně je na tom o 115 % lépe než předchůdce v roce 2014. BMW série 3 a 4, jediní zástupci luxusních značek, jsou čtvrtí před Hyundaiem i40.

Nejprodávanější auta střední třídy
PořadíModel1-8/2015 [ks]1-8/2014 [ks]Změna [ks]Změna [%]
1.ŠKODA SUPERB3,4223,02040213.3%
2.VOLKSWAGEN PASSAT/CC2,6361,4851,15177.5%
3.FORD MONDEO1,018473545115.2%
4.BMW řady 3 / 4769711588.2%
5.HYUNDAI i40720667537.9%

Vyšší střední třída

Ve vyšší střední třídě převzalo vládu pětkové BMW, i když se mu Audi A6 snažilo konkurovat. SDA už neuvádí samostatně model Allroad, který je nyní řazen mezi ostatní členy této řady. „Bavor“ spolu s nejúspěšnějšími čtyřmi kruhy navíc jako jediní mezi nejlepšími posilují. Naopak Mercedes-Benz E spadl nejvíce, o 59 aut, velká Volva sérií 70 a 80 a sportovnější BMW šesté série zaznamenaly ztráty přece jen mírnější. Mnichov zde tedy zároveň má jako jediný dva zástupce.

Nejprodávanější auta vyšší střední třídy
PořadíModel1-8/2015 [ks]1-8/2014 [ks]Změna [ks]Změna [%]
1.BMW řady 5714683314.5%
2.AUDI A64944187618.2%
3.MERCEDES-BENZ třídy E218277-59-21.3%
4.VOLVO 70/80163192-29-15.1%
5.BMW řady 6106121-15-12.4%

Luxusní vozy

Naprostým suverénem ve třídě luxusních limuzín je S-Klasse W222 s trojcípou hvězdou včetně kupé. Audi A8 svému soupeři s modrobílým logem nedokázalo odskočit, po osmi měsících hlásí vyrovnáno! Propadem o 40, respektive 32 vozů se však nemohou chlubit ani jeden. Podobu šesté generace sedmičky už známe, začne se prodávat v říjnu. Zbytek nemá šanci vůbec, ať už jde o Maserati, Porsche a ostatní značky, které bodovaly (Jaguar, Lexus, dokonce i VW s letitým Phaetonem).

Nejprodávanější luxusní vozy
PořadíModel1-8/2015 [ks]1-8/2014 [ks]Změna [ks]Změna [%]
1.MERCEDES-BENZ třídy S2692274218.5%
2.AUDI A83575-40-53.3%
2.BMW řady 73567-32-47.8%
4.MASERATI QUATTROPORTE8---
4.PORSCHE PANAMERA818-10-55.6%

Terénní vozy a SUV

Yeti zaznamenal 43% navýšení, Duster a ix35 jsou za ním v závěsu. Kusový skok má však lídr největší, přes dvanáct stovek aut. Dacia se mu se 679 rovnat nemůže, třetí je v této statistice Nissan Qashqai (+544). Ten táhne značku k současným úspěchům. Hyundai (+453) už má svého nástupce se staronovým označením Tucson, nesla ho i odcházející řada mimo Evropu. Mírně v plusu je také poslední člen první pětky, Tiguan.

Nejprodávanější terénní vozy a SUV
PořadíModel1-8/2015 [ks]1-8/2014 [ks]Změna [ks]Změna [%]
1.ŠKODA YETI4,0202,8121,20843.0%
2.DACIA DUSTER2,4541,77567938.3%
3.HYUNDAI ix351,7731,32045334.3%
4.NISSAN QASHQAI1,52097654455.7%
5.VOLKSWAGEN TIGUAN1,4201,394261.9%

MPV

Čistokrevným MPV dominuje Hyundai ix20, Roomster, který se již nevyrábí, je druhý, proto má i čtvrtinovou ztrátu, která se bude dále prohlubovat. Razantně čeří vodu Golf Sportsvan. Loni bychom jej ve statistikách hledali marně, SDA ho nevedl samostatně. Výsledek Merivy je o 65 % lepší než ten loňský. Nejoblíbenější osobní dodávku hledejme ve Francii, Citroën Berlingo si zatím koupilo 1.078 Čechů.

Nejprodávanější MPV
PořadíModel1-8/2015 [ks]1-8/2014 [ks]Změna [ks]Změna [%]
1.HYUNDAI ix203,2992,77152819.1%
2.ŠKODA ROOMSTER1,6962,270-574-25.3%
3.VOLKSWAGEN GOLF SPORTSVAN1,582---
4.OPEL MERIVA1,26476749764.8%
5.VOLKSWAGEN TOURAN7346548012.2%

Aleš Dragoun
Diskuze (28)
8. 9. 2015 14:19
Český trh ve dvou třetinách roku 2015: Nejprodávanější model
Tak teda rapid mne moc dobre neprekvapil, mam ho v praci a vrzou plasty a celkove se mi zda to auto odflakle, to jsem si ho chtel koupit az bude v bazaru za prijatelnou cenu, rozhodl jsem se ze si pockam na octavii, jelikoz na nove auto jednak nemam a za druhe si myslim ze se nove nevyplati s tim jak to pada na hodnote... lepsi tocit auta zajete z bazaru, tam mi to vyhovuje.
Avatar - Ozzman
7. 9. 2015 16:26
Re: Ford vrací úder
Nemluvím o Evropě, ale o ČR, podívej se na Fokuse, u nás se to zvedlo o cca 50%
7. 9. 2015 14:15
Rapid
Rapid jsem měl coby služební auta a paráda. Až budu při penězích, rád bych ho pořídil z bazaru
7. 9. 2015 13:09
Re: Ford vrací úder
No tak co vím tak prodeje zvednul Focus cca o 10%, v Evropě.Golfů se prodá jednou tolik, třeba...nemyslím že je to nějaký úder.Jen se pomalu sune nahoru, ale žádnej prodejní hit to není, jen slušné auto.
7. 9. 2015 10:56
Re: Nechapu Pandu
No já jsem zakoupil novou 500L zkoušel jsem i Merivu a zas nechápu jak se ji může prodat tolik. ta 500l mě ve všech parametrech přesvědčila a i manželka byla nadšená. Pandu taky nechápu jezdil jsem v city Go i v nové Pandě panda 4vál1,2 jezdí výborně měl jsem ten motor v Puntu nenáročný tichý bezporuchový na rozdíl od bratrovi 1,2htp ve fábii. Možná pro tu cenu jelikož se blíží puntu a to jsme jinde.