Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Chrysler PT Cruiser: Výroba po deseti letech končí

Aleš Dragoun
Diskuze (56)
Produkce retro minivanu Chrysler PT Cruiser po jedné dekádě skončí. Poslední vůz vyjede z bran továrny v mexické Toluce 6. července 2010.

Příchod PT Cruiseru předznamenala studie dvoudveřového kupé Plynouth Pronto Cruiser z podzimu 1998. Představila se rovněž v Evropě, v Ženevě 1999 se ovšem jmenovala Chrysler Pronto Cruizer (s písmenem z). Vyznačovala se odvážným designem ve stylu amerických automobilů třicátých let s mohutnou maskou chladiče a vystouplými blatníky. Sériový PT Cruiser měl také vznikat původně pod značkou Plymouth a logo Chrysleru bylo plánováno jen pro evropské trhy. Vedení tehdejšího koncernu DaimlerChrysler ovšem tuto divizi na konci roku 1999 zrušilo.

Tehdy už měl sériový PT Cruiser za sebou světovou premiéru. Z kupé se stal velkoprostorový vůz se čtveřicí dveří a výklopnou zadní stěnou. Zkratka PT nebyla odvozena od původního názvu, znamenala Personal Transport (osobní doprava). Co se motorů týče, základem byl řadový zážehový čtyřválec objemu 2,4 litru. Jeho přeplňovaná varianta GT se objevila v roce 2003. Mimo Spojené státy se prodával menší atmosférický dvoulitr, v Evropě, Asii a Jižní Africe nechyběl turbodiesel 2,2 litru, který logicky pocházel od Mercedesu.

Automobil se začal vyrábět 14. února 2000 a zejména na domácím trhu vzali zákazníci showroomy Chrysleru útokem. Výrobce totiž počítal s maximálně 25 tisíci prodanými auty ročně, jenže jen v roce 2000 jich našlo své majitele přes 106 tisíc a o rok později odbyt přesáhl hranici 160 tisíc kusů! Továrna v Toluce nestíhala a jela na plné obrátky. Na starém kontinentu PT Cruiser nezaznamenal takový úspěch, mimochodem, zde byl jeho rodištěm rakouský Graz, ale pouze krátce.

Nejzajímavější verzí byl bezesporu kabriolet. Rodil se poměrně dlouho, prototyp se objevil již na jaře 2001, produkční verze na sebe nechala čekat celé čtyři roky a její výroba trvala jen krátce – do 21. prosince 2007. Odvodit otevřenou verzi z minivanu je každopádně unikátní postup. Navíc měla klasickou plátěnou střechu a dnes již unikátní ochranný oblouk pro zvýšení tuhosti a zamezení kroucení karoserie. Dodávkový PT Van alias Panel Cruiser zůstal jen v prototypové fázi, v případě pick-upů se jedná o přestavby. Existovala ale obrovská spousta limitovaných sérií, jejichž seznam by vydal na knihu.

Na modernizaci vzhledu z léta 2005, tedy pro modelový rok 2006, má většina fanoušků nepříliš lichotivý názor. Interiér přišel o prakticky všechny retro prvky a na hony se vzdálil původní myšlence. Maska chladiče již nezasahovala pod přední nárazník, ale končila nad ním. Změnily se také přední světlomety, které dostaly tvar jakýchsi ledvinek (ovšem neplést s BMW!). Tvar koncových naštěstí zůstal stejný, jiná byla pouze grafika.

Vyrobeno bylo dosud 1,2 milionu exemplářů, přičemž prodeje se propadly pod hranici 100 tisíc kusů až v roce 2008. Již bývalý majitel Chrysleru, investiční společnost Cerberus, zvažoval ukončení produkce. Po loňském bankrotu automobilky a vytvoření aliance s Fiatem bylo rozhodnuto o jejím pokračování, ale definitivní konec je již na dohled. Na mexických linkách jej nahradí Fiat 500 pro severoamerický trh. V ČR se loni prodaly dva kusy, letos už ani jediný, ale tento automobil lze v současnosti dovézt pouze na individuální objednávku.

PT Cruiser rozdělil celou automobilovou veřejnost. Jedni jej milují, druzí nenávidí. A o to designérovi tohoto vozu Bryanu Nesbittovi určitě šlo. Později přešel k GM, kde stvořil podobně laděný Chevrolet HHR. Část majitelů PT Cruiserů na své miláčky nedá dopustit, jiní je častují nelichotivými přezdívkami, jako například PT Loser. Ale takový už svět automobilů je. I přesto si odcházející Chrysler PT Cruiser své místo v historii určitě zaslouží, přece jen nebyl žádným obchodním propadákem. Ba právě naopak.

Aleš Dragoun
Diskuze (56)
Avatar - white label
14. 6. 2010 16:23
Re: Díky
Motor se ani zdaleka nerovná celé auto, takže raději neskač z tématu motorů hned na celá auta a jejich majitele...
Takže za každým větším "prodejním" úspěchem je třeba nutně vidět stádovitost!?! >:D
Asi jsem anomální, německé auta sice můžu, ale facebook mě naprosto míjí, ale musím se dobrovolně přiznat, že se občas dívám na NOVU... :*)
Zeptej se některých prachatých amíků, co na těch německých prémiovkách vidí, když můžou mít lepší a levnější auta domácích značek...
:-)
Avatar - Barrichello
14. 6. 2010 15:54
Re: Díky
Nové dopadnou velmi dobře - snesou srovnání s evropou a někdy maj i větší výkon.

Bavíme se o V6 zejména a některých V8.

R4 američani zatím moc neumí a i z důvodu, že tam pořád ty motory tak nefrčí, mimo malá auta (malá rozuměj střední a nižší střední v EU).

Na čem se tu kdo shodl je mi upřímně putna a nejsem typ člověka kterýho zajímá co si o něm kdo myslí.
Já si o spoustě lidí myslím svoje a nemam potřebu to nikde ventilovat.

Já kričel co o velkých objemech?
že pokud má daný vůz větší objem, ale stejný výkon a stejnou spotřebu jako konkurence s nižším že to neva?
Jistě, zatím si stojím.
Ano - litrový výkon je pak nižší, jenže EU zas nemá moc V8 s objemem nad 5 litr a atmosférou, takže není moc s čím srovnávat. Proto si můžu dovolit srovnávat to se 4 litry.

A V8 nejde ve všech aspektech srovnávat s V12, to je něco trošku jiného.

Prostě nechme toho - závěr je ža nad Reich uberwageny není no.
Nikdy nebude - je to modla ovcí.
Jednou se řeklo že je to In, tak ovce po tom jde.
Jako je in Fejsbůůk, tak tam každej musí jít. Atd, atd.
Jak málo stačí ke štěstí.
Avatar - white label
14. 6. 2010 15:04
Re: Díky
Tak na perlení si tu především ty... a že se tu na tom už pár lidí shodlo...
Naopak, pokud přistoupím na tvou logiku čím větší výkon při stejném, nebo menším objemu tím lépe, jak asi dopadnou americké motory obecně? Takže nevím, kdo tu píše, jak se mu to hodí, viz tvé nedávné výkřiky o supervelkých objemech motoru...
Požadavky na motor do luxusní Panamery jsou logicky (zkus najít význam slova ve slovníku) poněkud odlišné (proti autu jako je Mustang), takže si stále "mimo"..., něco nového nemáš? ;-)
Avatar - Barrichello
14. 6. 2010 14:51
Re: Díky
Takových aut z us produkce ti vysipu - když to vezmu od 30 let asi tak 600 :o))

Jestli to nebude tím, že to tady v EU skoro nikdo nezná - což je i případ toho Infinity :-)
Avatar - Barrichello
14. 6. 2010 14:49
Re: Díky
To je zas argument teda, doslova perlíš.
Jiní výrobci a zejména ti američtí v nabídce nad V6 už V8 nemaj, vid?

Toč se korouhvičku toč - když se ti to hodí do krámu, tak najendnou němci nepotřebují tahat a to prosím u špičkové značky jako Prosche z motoru velký výkon - ale když jde o ameriky -tak ty motory na EU nemaj že maj malej výkon a moc žerou (což ti právě ukazuju že není pravda).

Tak nádherně si protiřečíš, že to prohlídne i záček mateřinky...
No jono...
hele běž do politiky - nečas,paroubek, topol i kalousek dohromady jsou proti tobě slabej čajík :-)