Chrysler PT Cruiser: Výroba po deseti letech končí
Příchod PT Cruiseru předznamenala studie dvoudveřového kupé Plynouth Pronto Cruiser z podzimu 1998. Představila se rovněž v Evropě, v Ženevě 1999 se ovšem jmenovala Chrysler Pronto Cruizer (s písmenem z). Vyznačovala se odvážným designem ve stylu amerických automobilů třicátých let s mohutnou maskou chladiče a vystouplými blatníky. Sériový PT Cruiser měl také vznikat původně pod značkou Plymouth a logo Chrysleru bylo plánováno jen pro evropské trhy. Vedení tehdejšího koncernu DaimlerChrysler ovšem tuto divizi na konci roku 1999 zrušilo.
Tehdy už měl sériový PT Cruiser za sebou světovou premiéru. Z kupé se stal velkoprostorový vůz se čtveřicí dveří a výklopnou zadní stěnou. Zkratka PT nebyla odvozena od původního názvu, znamenala Personal Transport (osobní doprava). Co se motorů týče, základem byl řadový zážehový čtyřválec objemu 2,4 litru. Jeho přeplňovaná varianta GT se objevila v roce 2003. Mimo Spojené státy se prodával menší atmosférický dvoulitr, v Evropě, Asii a Jižní Africe nechyběl turbodiesel 2,2 litru, který logicky pocházel od Mercedesu.
Automobil se začal vyrábět 14. února 2000 a zejména na domácím trhu vzali zákazníci showroomy Chrysleru útokem. Výrobce totiž počítal s maximálně 25 tisíci prodanými auty ročně, jenže jen v roce 2000 jich našlo své majitele přes 106 tisíc a o rok později odbyt přesáhl hranici 160 tisíc kusů! Továrna v Toluce nestíhala a jela na plné obrátky. Na starém kontinentu PT Cruiser nezaznamenal takový úspěch, mimochodem, zde byl jeho rodištěm rakouský Graz, ale pouze krátce.
Nejzajímavější verzí byl bezesporu kabriolet. Rodil se poměrně dlouho, prototyp se objevil již na jaře 2001, produkční verze na sebe nechala čekat celé čtyři roky a její výroba trvala jen krátce – do 21. prosince 2007. Odvodit otevřenou verzi z minivanu je každopádně unikátní postup. Navíc měla klasickou plátěnou střechu a dnes již unikátní ochranný oblouk pro zvýšení tuhosti a zamezení kroucení karoserie. Dodávkový PT Van alias Panel Cruiser zůstal jen v prototypové fázi, v případě pick-upů se jedná o přestavby. Existovala ale obrovská spousta limitovaných sérií, jejichž seznam by vydal na knihu.
Na modernizaci vzhledu z léta 2005, tedy pro modelový rok 2006, má většina fanoušků nepříliš lichotivý názor. Interiér přišel o prakticky všechny retro prvky a na hony se vzdálil původní myšlence. Maska chladiče již nezasahovala pod přední nárazník, ale končila nad ním. Změnily se také přední světlomety, které dostaly tvar jakýchsi ledvinek (ovšem neplést s BMW!). Tvar koncových naštěstí zůstal stejný, jiná byla pouze grafika.
Vyrobeno bylo dosud 1,2 milionu exemplářů, přičemž prodeje se propadly pod hranici 100 tisíc kusů až v roce 2008. Již bývalý majitel Chrysleru, investiční společnost Cerberus, zvažoval ukončení produkce. Po loňském bankrotu automobilky a vytvoření aliance s Fiatem bylo rozhodnuto o jejím pokračování, ale definitivní konec je již na dohled. Na mexických linkách jej nahradí Fiat 500 pro severoamerický trh. V ČR se loni prodaly dva kusy, letos už ani jediný, ale tento automobil lze v současnosti dovézt pouze na individuální objednávku.
PT Cruiser rozdělil celou automobilovou veřejnost. Jedni jej milují, druzí nenávidí. A o to designérovi tohoto vozu Bryanu Nesbittovi určitě šlo. Později přešel k GM, kde stvořil podobně laděný Chevrolet HHR. Část majitelů PT Cruiserů na své miláčky nedá dopustit, jiní je častují nelichotivými přezdívkami, jako například PT Loser. Ale takový už svět automobilů je. I přesto si odcházející Chrysler PT Cruiser své místo v historii určitě zaslouží, přece jen nebyl žádným obchodním propadákem. Ba právě naopak.