Čína by mohla být prvním trhem pro autonomní vozidla
Vstup automatický řízených automobilů na trh se blíží, což velmi dobře dokumentují pokroky řady automobilek, z nichž se svým vývojem netají například BMW nebo Cadillac. Prodej těchto vozidel se s největší pravděpodobností rozběhne na plné obrátky nejprve v Číně, zatímco severoamerický trh bude hrát druhé housle.
Důvodem nejsou problémy s vývojem automobilů pro severoamerický a evropský trh nebo s nedostatečnou dopravní infrastrukturou, ale byrokratický právní systém, který v USA přináší řadu absurdních soudních pří. Právě samotní zákazníci zde mohou způsobit pomalejší nástup autonomních vozidel prostřednictvím nekonečných soudních sporů v případě účasti takového automobilu v dopravní nehodě.
Podle informací poskytnutých severoamerickým analytikem Jimem Hallem webu The Detroit News se má ideálním místem pro širší rozšíření autonomních vozidel stát Čína se svým stále se rozvíjejícím automobilovým trhem a řidiči nevyvolávajícími soudní spory při nehodách.
V USA sice již zavedlo několik států včetně Floridy, Nevady a Kalifornie zákony, umožňující použití autonomních vozidel v rámci výzkumu a vývoje v běžném provozu, ale ty mají být nahrazeny novými pravidly připravovanými v NHTSA.
Jedním z nejzásadnějších problémů má být určení zda je v případě nehody autonomního vozidla zodpovědný řidič, automobilka nebo dodavatel softwaru řídícího vůz. Tato a řada dalších otázek musí být vyřešeny ještě před vstupem autonomních vozidel na severoamerický trh a jejich řešení je nejsložitější právě pro období, kdy budou na silnicích i automobily řízené lidmi.
Podle dosavadních odhadů analytiků, automobilek a jejich dodavatelů se má masový vstup autonomních vozidel na trh odehrávat někdy kolem roku 2025, ale ještě dalších 10 až 15 let bude trvat než se obmění vozový park a silniční provoz tyto automobily ovládnou.