Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Cadillac: poloautomatické řízení Super Cruise se blíží k sériové produkci

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (12)
Americká automobilka Cadillac pokročila ve vývoji systému Super Cruise, který lze zjednodušeně označit jako tempomat, umožňující jízdu vozidla zcela bez zásahu řidiče.

Cadillac oficiálně oznámil, že vývoj poloautomatického řízení Super Cruise vstupuje do další fáze testování. V loňském roce byl například spolu s řadou bezpečnostních systémů zkoušen na Brooklynském mostě a v současnosti má za sebou stovky tisíc kilometrů na uzavřených okruzích i v běžném provozu.

Nyní má Super Cruise, který využívá k ovládání vozu mimo jiné adaptivního tempomatu, automatického brzdění a samočinného řízení, před sebou novou sadu jízdních testů. Během nich bude zkoušen v náročnějších situacích a nejrůznějších prostředích. Podle Cadillacu se může systém Super Cruise dostat do sériových modelů ještě v tomto desetiletí.

Poloautomatické řízení vozu má sice umožnit jízdu bez držení volantu a ovládání pedálů, ale bude vyžadovat pozornost řidiče, protože systém bude mít provozní omezení založená na externích faktorech, jakými jsou hustota dopravy, počasí a viditelnost značení jízdních pruhů. Když nebude mít k dispozici spolehlivé údaje, například nebude na silnici značení jízdních pruhů, pak Super Cruise vyzve řidiče, aby se ujal řízení.

Pro ovládání automobilu využívá Super Cruise řadu radarových, ultrazvukových senzorů, kamer a GPS mapových dat. Některé z klíčových součástí systému jsou obsaženy ve výbavě současných sériových modelů ATS, CTS a XTS.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (12)
3. 5. 2013 00:43
Zatím slabota,
všechny tyto systémy se orientují jen podle 2D obrazu okolí a to je žalostně omezující. Je nutné, aby počítač v autě chápal okolí jako 3D s rozeznáváním typů a vlastností objektů. Jen tak dokáže předvídat chování a automatická jízda bude bezpečná na jakékoliv silnici, včetně těch špatných bez čar. A do ČR bude muset mít tento systém ještě rozšiřující plugin pro skenování povrchu vozovky a měření hloubky děr. Ty nebezpěčně hluboké bude automaticky objíždět...
[odkaz]
Avatar - Stejsn
2. 5. 2013 11:54
Zábavná auta
se přestala dělat koncem 70. let :-(
2. 5. 2013 09:43
už nech to tu je
kto raz skúsi "radarový" tempomat s korekciou riadenia pre udržanie v jazdnom pruhu na diaľnici trebárs u Lexusu al Toyoty tak z podobných technológií môže mať veľkú radosť. Ja by som to bral. Jazda je veľmi uvoľňujúca a funguje to spoľahlivo s bezpečnostnými rezervami.
na youtube sú videá kde Prius II (technika od Googlu?) jazdí bez šoférovho zásahu a tuším aj "bezpilotný" VW Passat mal takto VW urobený.
1. 5. 2013 17:23
Re: preco nie?
asi ano, sak jiz dnes jsou systemy ktere na nestandardni chovani ridice upozorni a odmitnou treba nastartovat auto, tedy moznost funkce kdy ti auto dovoli jet pouze na autopilota by v takovem pripade byla velice snadnou zalezitosti, a vzhledem k tomu ze tohle je hudba budoucnosti, tak nebude snad problem za tu dobu k tomu uspusobyt i zakony danych zemi, kde je rizeni pod vlivem nejak zakonem osetreno
Avatar - gld
1. 5. 2013 17:13
Re: preco nie?
V tejto súvislosti ma napadla hypotetická otázka- ak vynájdu plne autonómny systém ktorý ťa odvezie z bodu A do bodu B bez potreby zásahu, budeš môcť "šoférovať" napríklad opitý?