Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Čína sníží cla na dovoz automobilů na 15 procent

redakce AUTO.CZ
Diskuze (1)
Čína od 1. července sníží cla na dovoz většiny automobilů, a to na 15 procent ze současných 25 procent. Nižší budou i dovozní cla na autodíly, oznámilo čínské ministerstvo financí.

Krok je podle něj součástí snahy čínský trh více otevřít. Čína je největším automobilovým trhem světa, v roce 2009 na tomto postu vystřídala Spojené státy. Země je rovněž důležitým odbytištěm i pro českou automobilku Škoda Auto.

Cla na dovoz autodílů se sníží na šest procent. Nyní ve většině případů dosahují deseti procent, uvedla agentura Reuters.

Snížení cel přichází krátce po dohodě Číny se Spojenými státy, díky níž polevily obavy z obchodní války mezi dvěma největšími ekonomikami světa. Washington a Peking v sobotu oznámily, že se dohodly na opatřeních k výraznému snížení amerického obchodního deficitu. Americký ministr financí Steven Mnuchin pak v neděli prohlásil, že obchodní válka mezi oběma zeměmi se odkládá.

Okamžitý dopad snížení cel bude zřejmě jen omezený, protože většina, která v Číně vyrábějí světové automobilky, se vyrábí v místních závodech. To znamená, že cla se na ně nevztahují. Automobilky ale díky nižším clům získají větší flexibilitu při dodávkách dalších modelů vyráběných v zahraničí. Rozhodnutí podle analytiků pomůže hlavně výrobcům dražších aut, jako je BMW, Mercedes-Benz či výrobce elektromobilů Tesla.

Celkový prodej automobilů v Číně loni vzrostl o tři procenta na 28,9 milionu. Dovoz činil pouze 1,22 milionu vozů, takže se na celkovém prodeji podílel jen asi čtyřmi procenty, upozornila agentura Bloomberg.

Čínský prezident Si Ťin-pching v dubnu slíbil, že Čína letos přikročí ke snížení cel na dovoz automobilů i dalšího zboží. Americký prezident Donald Trump krátce předtím kritizoval, že Čína uplatňuje na dovoz aut clo 25 procent, zatímco Spojené státy jen 2,5 procenta. Clo 2,5 procenta se však vztahuje pouze na osobní auta, u lehkých nákladních vozů americká dovozní cla dosahují 25 procent, uvedla agentura AP.

Peking využíval cla a další omezení v uplynulých třech desetiletích, aby přiměl globální automobilové značky přesunout výrobu do Číny a rozvinout tam automobilový průmysl. Řada zahraničních automobilek tak vyrábí auta přímo v Číně, a to prostřednictvím společným podniků s místními podniky. V současnosti však smí zahraniční partner vlastnit ve společném podniku na výrobu aut maximálně poloviční podíl. Čína v dubnu slíbila, že limity pro výši podílu zahraničních investorů v automobilovém průmyslu během pěti let postupně zruší.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (1)
Avatar - praděda7
23. 5. 2018 15:22
Další moc potřebné body
pro D.T. :-!