26.6. 2014 Jan Mička Jan Mička

Citroën C1: První jízdní dojmy

 

Citroën C1 ve čtvrtek 26. června oficiálně vstoupil na český trh. My jsme jej s předstihem vyzkoušeli v rámci mezinárodní prezentace v okolí Amsterdamu.

Éra kolínských trojčat se datuje od roku 2005. Po Toyotě Aygo, kterou jsme vyzkoušeli v okolí Rotterdamu, přišla řada na Citroën C1 a přestože se technicky jedná o stejné automobily, nizozemská půda zůstala pro první kilometry za volantem zachována. Jedna změna tady však přece jenom je – otestovali jsme motor, se kterým se v Aygu nepočítá.

Design je někde uprostřed

Ačkoliv stylisté jednotlivých automobilek s největší pravděpodobností dostali jen pramálo prostoru pro širší individualizaci, jsou rozdíly mezi kolínskými trojčaty přesto značné. Po extravagantní Toyotě Aygo, u které máte hned jasno, zda ji chcete nebo ne, je tady právě C1, která je zatím nejpřívětivější a mohla by zaujmout větší část populace.

Stačilo přitom navrhnout klasický tvar masky chladiče a vytvořit světlomety v duchu současného designového jazyka automobilky. Auto působí velmi roztomile a především s červeným lakem karoserie máte kolikrát chuť namalovat nad hlavní lampy pěkně natočené řasy. Tím ale nemáme na mysli, že by byl automobil určen pouze pro ženskou populaci…

Video

Toyota Aygo: Jízdní dojmy z Rotterdamu

I když to tak totiž nevypadá, interiér vedle křehkých dívek vyhoví také pořádným „ramenáčům“. Velikostí se nikterak neliší od Toyoty Aygo, což je vpředu (kromě určitých omezení kvůli šířce interiéru) v pořádku, ale zadní sedadla stále působí jako „odkládací prostor“ pro pár drobností, psa nebo dvojici dětí z prvního stupně základní školy. Podobně je na tom také zavazadelník o základním objemu 196 litrů, do kterého naložíte dva běžné cestovní kufry a máte vystaráno.

Jistá omezení však oproti Aygu přece jenom jsou – barva vybraných dílů interiéru (třeba středové konzole nebo rámečků kolem výdechů ventilace) je jasně daná příplatkovými pakety. V případě testovaného exempláře, který měl zmíněné prvky v matném bílém provedení, se jedná o paket Color White. Ten dostanete včetně audiosystému Connecting Box k výbavě Feel za 9500 Kč (u vyšší linie Shine stojí polovinu, protože je Connecting Box obsažen již ve standardu).

K linii Shine navíc standardně získáte sedmipalcový dotykový displej, pomocí kterého ovládáte multimediální systém Mirror Link s navigačním systémem a celou řadou online funkcí. Výhodou navíc je, že po propojení s mobilním telefonem (v rámci testování jsme dostali Samsung Galaxy S3) můžete systém ovládat také s jeho pomocí.

Dvanáctistovka dělá z C1 raketu

Zatímco v případě Toyoty Aygo se musíte spokojit pouze s litrovým tříválcem o výkonu 51 kW, Citroën C1 (potažmo Peugeot 108) nabízí alternativu v podobě dvanáctistovky VTi s šedesáti kilowatty dostupnými v 5750 otáčkách za minutu. Stejný motor najdete také pod kapotou modelu C3, v útrobách C1 se však „pere“ pouze s hmotností 887 kilogramů.

Citroën C1 - technická data
Motor1.0 VTi1.0 VTi ETG1.2 VTi
Převodovka5 MT5 AT5 MT
Zdvihový objem (cm3)9989981199
Válce/ventily3/43/43/4
Největší výkon (kW/min-1)51/600051/600060/5750
Točivý moment (N.m/min-1)95/430095/4300116/2750
Maximální rychlost (km/h)160157170
Zrychlení 0-100 km/h (s)13,015,910,9
Spotřeba (l na 100 km)4,14,24,3

Může to znít bláhově a vzhledem ke dvaaosmdesáti koním mě budete považovat za blázna, silnější tříválec dělá z Citroënu C1 malou raketu. Spolupracuje totiž s manuální pětistupňovou převodovkou, která má správně krátké odstupňování (při 100 km/h točí tříválec 2850 otáček) a zábavě není zabráněno ani ve městě. Ba naopak – jízda působí velmi dynamicky. Agregátu je nejlépe ve středním pásmu otáček, odkud dokáže plynule zrychlovat zhruba do 5000 min-1. Škoda jen, že přesnost skříně není z nejlepších, ale tento fakt bude trápit všechna kolíňata.

Pravdou každopádně je, že dvanáctistovka působí jako ideální pohonná jednotka také pro dynamičtější mimoměstskou jízdu. Oproti litrovému tříválci jsou její vibrace trochu silnější, stále však pod hranicí těch, které produkuje MPI (44 a 55 kW) koncernu Volkswagen. Smířit se musíte pouze s faktem, že s větším tempem roste chuť po benzinu. Automobilka uvádí kombinovanou spotřebu 4,7 l na 100 km, nám palubní počítač na konci testovacího okruhu ukazoval o litr více.

Podpora zespodu

Všechna tři kolínská miniauta sdílí stejný podvozkový základ, ani Citroënu C1 se tedy ve srovnání s minulou generací nevyhnuly rozsáhlejší změny zdejších partií. Konkrétně se bavíme o silnějším předním stabilizátoru, tužších tlumičích a zcela nové torzní příčce zadní nápravy. Odlišit pak od sebe jízdní projev modelů, které jsme do dnešního dne vyzkoušeli, je práce pro skutečné znalce i navzdory silnější pohonné jednotce.

Koncepce s kolem v každém rohu karoserie se znova a znova vyplácí v hustém městském provozu, kde se díky miniaturním rozměrům celku a jemně nastavenému elektrickému posilovači řízení brilantně manévruje. Větší boční zpětná zrcátka zase pomáhají při couvání do titěrných parkovacích „chlívečků“ a pokud by to bylo někomu málo, za 20.000 korun získá parkovací kameru s detailním obrazovým výstupem na sedmipalcovém dotykovém displeji (ve výbavě Shine stojí pouze 7000 korun).

Navzdory tužšímu podvozku není jízda přehnaně tvrdá a s častým přejezdem příčných prahů si automobil poradí bez ztráty důstojnosti. Stále se však nedá říci, že by byl Citroën C1 alespoň trochu sportovní – v zatáčkách se totiž docela naklání a přední kola přenášejí do volantu jenom minimum informací. Tento fakt vám však bude naprosto ukradený v případě, že zvolíte (stejně jako my) verzi Airscape s elektricky stahovatelnou střechou. V rámci udržení rozumné slyšitelnosti spolucestujících se totiž s rychlostí budete držet pod osmdesáti kilometry v hodině a jízda s širým nebem nad hlavou rázem získá zcela jiný rozměr.

Je cena rozhodující?

Kdybychom se měli rozhodovat pouze podle základní ceny, volba by jednoznačně padla na Toyotu Aygo. Z trojice kolínských miniaut je nejlevnější, je však třeba vzít v potaz širší nabídku výbav (Aygo má tři, C1 pouze dvě) a třídveřovou karoserii také pro základní model.

Známe ceny všech kolínských trojčat, nejlevnější je Toyota Aygo

Z našeho pohledu je však Citroën C1 zlatou střední cestou (ať už se jedná o design nebo ceny). Má potenciál, aby si v něm našlo zalíbení širší spektrum zákazníků, což bude nakonec pravděpodobně rozhodujícím faktorem. Najít rozdíly v jízdním projevu je totiž prakticky nemožné, ale ještě nekončíme. Co nevidět vám totiž přineseme první jízdní dojmy s Peugeotem 108.

Citroën C1 - základní ceny (Kč)
Výbava3D5D
Feel 1.0 VTi236.900
Feel 1.2 VTi251.900
Shine 1.0 VTi ETG309.900314.900
Shine 1.2 VTi306.900311.900


Citroën C1
 

Spolupracujeme s TipCars.com
Německo mění politiku vůči Turecku, vadí mu zatýkání protivládních aktivistů Německo mění politiku vůči Turecku, vadí mu zatýkání protivládních aktivistů

Kvůli úternímu zadržení bojovníků za lidská práva v…

Volkswagen dále hledá nového majitele pro Ducati, zájem má italský klan Benettonů Volkswagen dále hledá nového majitele pro Ducati, zájem má italský klan Benettonů

O koupi italského výrobce motocyklů Ducati od německé…

Zpěvák kapely Linkin Park Chester Bennington spáchal sebevraždu Zpěvák kapely Linkin Park Chester Bennington spáchal sebevraždu

Chester Bennington, zpěvák americké rockové kapely Linkin…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací

Během novinářské prezentace vozu na severu Španělska jsme…

Audi je v Evropě nuceno zastavit prodej některých svých modelů Audi je v Evropě nuceno zastavit prodej některých svých modelů

Audi musí na pár týdnů zastavit prodej svých benzinových…

 



Citroën C1 Urban Ride spatřen při převozu, je to předzvěst sériové výroby? Citroën C1 Urban Ride spatřen při převozu, je to předzvěst sériové výroby?

Pařížský koncept Citroën C1 Urban Ride nakonec zřejmě…

Citroën C1 Urban Ride: O výrobě se vážně uvažuje! Citroën C1 Urban Ride: O výrobě se vážně uvažuje!

Citroën v Paříži představil zajímavý koncept C1 Urban…

 



 
Aston Martin AMR1 (1988-1989): Kratičký comeback

Aston Martin AMR1 (1988-1989): Kratičký comeback

Včera

Návrat Aston Martinu do nejvyšší ligy vytrvalostních závodů nepřinesl žádné vítězství, nicméně úplný propadák to nebyl. Jenže Ford koupil Jaguar a přišel rychlý konec...




Blesk.cz

Lucie Vondráčková si mne ruce: Další kšeft snů!

Lucie Vondráčková si mne ruce: Další kšeft snů!

Zpěvačce Lucii Vondráčkové (37) se v Kanadě, kde žije s manželem Tomášem Plekancem (34) a dvěma syny, daří čím…

Brambor bude letos méně. Úrodu poškodila jarní sucha

Brambor bude letos méně. Úrodu poškodila jarní sucha

Letošní úroda brambor nebude oproti loňsku příliš dobrá, způsobila to jarní sucha. Největší propad čeká rané…

 

iSport.cz

Monako bude žalovat. Kdo nelegálně jednal s Mbappém o přestupu?

Monako bude žalovat. Kdo nelegálně jednal s Mbappém…

Ajajaj, tady bude mít někdo průšvih. AS Monako vydalo prohlášení, ve kterém odsuzuje velké evropské týmy za to,…

Sparta hlásí devátou posilu. Přichází kamerunský záložník Mandjeck

Sparta hlásí devátou posilu. Přichází kamerunský…

Fotbalová Sparta hlásí svou devátou letní posilu, z francouzských Mét přichází střední záložník Georges…

 

Reflex.cz

Akty X 2017: Přihlaste své fotografie do soutěže a podívejte se na snímky z uplynulých let

Akty X 2017: Přihlaste své fotografie do soutěže a…

Akty X, dlouhodobě nejpopulárnější soutěž časopisu Reflex, které se každý rok účastní stovky profesionálních i…

Děs a hrůza v české literatuře: naše krvavé romány a lidové horůrky zmapoval Polák

Děs a hrůza v české literatuře: naše krvavé romány a…

První komplexní monografie věnovaná české hrůzostrašné literatuře! Na téměř pěti stech stránkách Hrůzy v české…